Vaunun renkaan kuluminen ulkoreunasta, missä vika?
NIEMELÄ PASI
22.07.2011 19:15
Terve,
Vaunu on kuluttanut oikeaa rengasta ulkoreunasta noin 2 cm leveydeltä. Missähän voisi olla vika?
Vaunu on yksi akseninen, AL-KO:n alustalla Delta-akselilla. Vaunu on ollut meillä uudesta asti (2004) ja sitä ei ole missään vaiheessa ajettu mihinkään mikä olisi vääntänyt akselia. Kokeilin heti ajon jälkeen niin rummut olivat suunilleen yhtä lämpimät.
LAHTI ANTTI
22.07.2011 19:23
Pyörän aurauskulma ei ole oikea, auraa. Miten mahdollisesti säädettävissä, en tiedä.
ANTTILA MARKKU
22.07.2011 20:45
Tarkista pyörän laakerin välys.Voihan olla että akseli on vioittunut vaikka ei paljon olisi katukiveykseen ajettukaan.
JORVA OLLI
22.07.2011 23:35
Mulla on sama juttu, al-ko ja delta-akseli. Pitäis olla säätömahdollisuus, mutta kun ei ole. Siis auruukulmissa vika on!
No, en viitsinyt pelata asian kanssa ja kiepautan renkaant toisinpäin parin kolmen vuoden välein ja sittenhän ne ovatkin jo entiset. Ei kun uutta alle.
LAHTI ANTTI
22.07.2011 23:43
Siis ei vika vaan ominaisuus sille akselistolle! :)))
LÖNNQVIST LEIF
22.07.2011 23:46
En tiedä miksi näin on mutta olen todennut että oikean (ojan) puolen rengas kuluu nopeammin kuin vasemman puolen rengas. Onko tienpinnan kaltevuudella jotain tekemistä asian kanssa? Kertokaa viisaat "insinöörit" tämän ilmiön syyt. Lefa
VALTONEN MARTTI
22.07.2011 23:57
Tuota samaa kuin Leif olen joskus kysynyt itseltäni ja tullut juuri siihen tulokseen että tien kaltevuushan sen aihettaa. Pienikin kallistus oikealle muuttaa vaunun massaa keskilinjan oikealle puolelle jolloin oikean puolen pyörä kantaa suuremman painon. Vasen vielä vastaavasti kevenee.
Käyttäjän lisäys viestiin 22.7.2011 klo 23:58:28
Sama pätee varmaan myös korkeassa matkailuautossa lievempänä.
LAHTI ANTTI
23.07.2011 00:02
En ole omassa vaunussa huomannut moista ilmiötä. Enkä myöskään veturissa.
Käyttäjän lisäys viestiin 23.7.2011 klo 00:03:08
Ai niin, molemmissa on neljä pyörää alla! :)))
NIEMELÄ PASI
23.07.2011 07:06
OK. Kiitoksia kommenteista.
Jos kerran ominaisuus, niin täytyy sitten vaihtaa toisin päin.
HAARAKANGAS ALLAN
23.07.2011 08:31
Konsuli Martille!
Es Cuatrossa kaltevuus on huomioitu painonjakautumisella. Vasemman puoleiselle renkaalle tulee painoa lastaamattomana 60 kiloa enemmän kuin oikeanpuoleiselle......
Kuten tiedät kaapisto on pääosin vasemma puolella. Suunnittelija on ollut fixu tai sitten tulos on vahingossa syntynyt......
Allu vaari
KOSKINEN OLLI
23.07.2011 12:21
Jos akselistossa pyöränkulmien johdosta pyörät "auraavat", se käytännössä tarkoittaa sitä että pyörät kulkevat sivuluisua kaiken aikaa matkaa tehdessä.
Vanteesta mitattu 2mm auraus tarkoittaa 6mm sivuluisua jokaisella kuljettavalla metrillä. Tekee 6 metriä sivuluisua kilometrillä ja 6kilometriä sivuluisua tuhannella kilometrillä, ja edelleen 60 sivuluisua kilometriä 10 000kilometrillä. Meniköhän oikein...?
Niin tai näin, uskoisin että se on kevyempi pyörä joka luistaa sivuluisua ja raskaampi joka määrää kulkusuunnan.
Niin se on ainakin köydenvedossa ollut ;)
Käyttäjän lisäys viestiin 23.7.2011 klo 14:40:49
Tuossa Delta-akselistossa näyttäisi olevan sellainen ominaisuus että aurauskulma ja myös pyörän pystykallistuskulma muuttuu joustoliikkeen syvyyden mukaan. http://www.suomi.al-ko.se/read1.asp?PID=153
Arvelen, että Al-ko:lla ovat aivan tarkoituksella aurauskulman valineet, sen tehtävänä on ajotilanteessa ottaa "löysät" pois renkaiden sivuttaisjoustosta ja näinollen vakauttaa yhdistelmän kulkua.
VALTONEN MARTTI
23.07.2011 15:34
Pääkonsuli Allu:
Tuollallaista infoa olen aina kaipaillutkin kuin kertomasi paino ero eri pyörillä.
Unohdin tuolla aiemmin mainitakin että tuota oikean puolen suurempaa kulumista en es quatrossa ole juurikaan havainnut, aiemmissa vaunuissa sitäkin enemmän.
Uutena punnitsin aisapainon täysin tyhjästä vaunusta, se oli 53.5 kg. Mittasi myös jousituksen korkeuden nähdäkseni joskus ovatko kuoleentuneet minkä verran. Mitta on jossain ylhäällä.
HAAPANEN TIMO
23.07.2011 17:52
Sama homma se on autoissa. Reunan puoleiset kuluvat enemmän, niistä vetävä pyörä eniten.
@timppa
HAARALA TOMI
26.07.2011 18:44
Moi,
huomasin saman ongelman itselläni tänään kuin tämän ketjun aloittaja, eli oikea (=hanttimiehen/vaunun oven) puolesen renkaan pinta on kulunut ihan sileäksi ulkoreunasta. Tai ei oikeastaan ulkoreunasta vaan kulutuspinnan ulkoreunan osalta, n 2-3sentin leveydeltä.
Alkon alustassa ei liene mitäänb auraus-säätöjä? Mikä vaikutus on ilmanpaineilla ja mistä sitten rengas kuluu jos ovat pielessä?
Onko tosiaan vain ominaisuus, joka johtuu painoeroista? Vaunu on 2006 mallinen saksalainen ja renkaat alkuperäiset.
Hmm...
VALTONEN MARTTI
26.07.2011 22:51
Rengaspaineen merkitys on siinä että alipaineinen rengas "sortaa" tien kaltevuuden suuntaan ja näin edesauttaa tienreunan puolen renkaan ulkoreunan kulumista.
TIENHAARA ERKKI
27.07.2011 23:56
Tasapainotus, keskitien renkaalle vaunun valmistajan suositus, reunalle, 0,2-04, enenpi painetta.