Kajahtanut kumi

LINDROOS LAURI 21.07.2011 23:37

Muutaman kerran on vaihdettu mielipiteitä pitääkö (vaunussa) olla varapyörä, kunnon tunkki ja rengasavain, vaiko paikkapullo ja kompura (niin kuin uudemmissa autoissa). Molemmilla on mielipiteillä kannattajansa. Juuri reissulta tulleena mietin matkalla sattunutta: alla hyvät kantavat renkaat, ei vielä ikää, pintaa oli ja ilmaakin oikea tarkistettu määrä. Mutta: tien pinta +45 astetta, painoa sallitut paljon, joten rasitus oli riittävä. Tietysti siinä pahimmassa ruuhkassa vaunun alta kuului ensin viuh-viuh, sitten flots-flots… ja peilistä näkyi kunnon savut. Onneksi oli levike, tunkki ja varapyörä :-) Tarinan opetus: näissä olosuhteissa voi hyväkin kumi sanoa jo nelivuotiaana sopimuksensa irti. Kyljestä pettää, vaikka ei ollut edes halkeamia. Yllärinä se silti tuli. Montakohan paikkapulloa moinen vaurio tarvitsee ehjääntyäkseen? Kivaa kesää kaikille t. Lauri

NYBERG JYRKI 22.07.2011 07:34

Moi Lauri, kyllä mullakin vararengas on pakollinen varuste reissatessani, vaunuista meni kolme rengasta aikoinaan ja nyt autokaudella on jo neljä rengasta mennyt täysin sököksi, mikä mistäkin syystä. Useammankin kerran olen joutunut käyttämään myös niitä "liimanaruja" pienten pistosten paikkaamiseksi, tietysti paikkapullo ja kompura pitää olla vakkarina mukana. Lennu

Käyttäjän lisäys viestiin 22.7.2011 klo 07:51:57 Sattuipa kerran niinkin että tubeles-venttiilin vulganointi oli pettänyt sen metalliosan ja kumipäällysteen välistä, eihän sitä huomannut ennenkuin kumikorjaamolla, venttiilin vaidolla siitä selvittiin mutta vararenkaalla päästiin sinne korjaamolle.

LAHTI ANTTI 22.07.2011 11:59

Mielestäni nämä rengasrikot aiheutuvat liian äärirajoilla olevien renkaiden kantavuudesta. Varsinkin kun sitä painoa kertyy kaikista mukana olevista tavaroista. Varsinkin yksiakselisissa rengas joutuu melko koville.

Mulla on neljä töppöstä vaunun alla, joiden yhteinen kantavuus on 1748kg. Vaunun kokonaispaino1300kg. Jää vielä pelivaraa kantavuuden suhteen.

Kannattaa kiinnittää huomiota juuri kantavuuden suhteen renkaita valittaessa. Myös rengasmerkillä saattaa olla jotain vaikutusta. Pitänee siinäkin paikkansa vanha sanonta, halpaa ja hyvää ei saa samassa paketissa.

HÄNNINEN JUKKA 22.07.2011 13:00

Jos on hankkinut autoliiton tai sfc:n kautta kattavan turvan, niin silloin voi aika huoleti reissailla kunnes ensimmäinen rengasrikko sattuu eikä paikkoputeli auta. Aikaa siinä palaa ennenkuin hinurin kyytiin pääsee. Seuraavana päivänä sitten, jos lykästää, on hyvä hankkia se varapyörä, jos kohta paljoa valinnanvaraa eikä tilaisuutta hintavertailuun silloin ei ole. Nojotta varapyörävaan föliin, vaikka se lisävarusteena uutta autoa tilattaessa maksaakin maltaita, 500 erkkiä hyymeriin.

OIKARINEN JUUSO 22.07.2011 13:02

Meillä näkyy vaunussa olevan valmistajan toimesta reilusti kantavuutta - yhteensä 1700kg vaikka vaunun kokonaispaino on 1300kg.

Vararengas meilläkin kulkee aina mukana - sekä autolle että vaunulle - talvella kesärengas ja kesällä talvirengas. Pakko on, sillä joka kesä on jokin tiellä ollut piikki yhden renkaan yhdistelmästä puhkonut. Renkaan täystuhoa ei ole toistaiseksi sattunut.

NYBERG JYRKI 22.07.2011 14:29

Kyllähän se (yli)paino usein on ratkaiseva tekijä, mullakin se eräs vaunu oli tyypitetty 1080 kiloon ja renkaat sen mukaan, kolmannen vahingoittuneen renkaan jälkeen vaihdettiin tehtaan piikkiin matkanvarrella nokialaisten tilalle gislavedit, ei mennyt enää minunaikana lisää kummeja.

KOSKINEN OLLI 22.07.2011 18:53

Ylipaino ja alipaine. Sitä ei koskaan käytetyn omistaja tiedä että jos edellisellä omistajalla on ollut alipainetta renkaissa ja silloin on renkaiden kudokset väsähtäneet. Ei ne väsähtäneet kudokset siitä korjaannu että laitetaan renkaaseen oikea paine.

Aika harvoin tulee esille ettei renkaaseen merkityllä kantavuusmerkillä ole mitään merkitystä jos renkaassa ei ole kantavuutta vastaavaa painetta.

Painehan on se renkaan kantava osa.

Ei tyhjä rengas mitään kanna, vaikka renkaaseen merkityt lukemat olisi mitä vaan.

LAHTI ANTTI 22.07.2011 19:28

Totta kai oikeat rengaspaineet ovat ehdoton edellytys renkaan keston kannalta, mutta jos LI-arvo on juuri rajamailla niin kyllä sekin kestävyyteen vaikuttaa. Varsinkin kun vaunun todellinen paino on yleensä jotain muuta kuin rek.otteeseen merkitty luku.

ANTTILA MARKKU 22.07.2011 20:42

Ottakaa huomioon että 10% ylitys kantavuuteen on hyväksyttyä rajoitetulla nopeudella liikkuvissa ajoneuvoissa.Joten varapyörä sängyn alla on aivan tarpeellinen.

KOSKINEN OLLI 22.07.2011 20:50

Niin, onkohan tuo renkaaseen merkitty max kantavuus maksiminopeudella ja maksimikuormalla ja maksimipaineella, eli kaikkien tekijöiden pitää täyttyä???

Yksi keskeinen rajoittava tekijä on ymmärtääkseni renkaan lämpeneminen. ja alemmilla nopeuksilla rengas lämpenee vähemmän...siitä tuo 10% sallitun ylittäminen tulisi...?

VALTONEN MARTTI 22.07.2011 22:46

Asetuksen mukaan renkaan vähimmäiskantavuus on oltava 0.55 x kok.massa. Elikkä esimerkiksi oman vaununi 0.55 x 1200 kg= 660 kg renkaan kantavuus vähintään. Jos nyt kantavuus ylitetään 10 % on se tilanne sama kuin renkaideni kantavuus olisikin vain 650 kg, jos oikein arvioin.

Kuitenkin tuo säännönkin täyttävä rengas toimii äärirajoillaan ajo-olosuhteista johtuen joten järkevää on valita vaunuunsa seuraavan kantavuusluokan renkaat jo muutaman käyttövuoden jälkeen.

HAARAKANGAS ALLAN 23.07.2011 08:36

Konsuli Martti!

Olet oikeassa. Kannattaa valita riittävästi kantavuutta.

Esimerkiksi Es Cuatron vasemmalle renkaalle tulee kuormitusta yli 700 kiloa vaunun ollessa matkakunnossa!

Allu vaari

KOSKINEN OLLI 23.07.2011 09:55

Kantavampi rengas on valmistettu kestämään korkeampaa painetta. Suurempi kantavuus saavutetaan korkemman paineen johdosta.

VEHNILÄ JUHANI 26.07.2011 15:44

Mulla on ollut jo kaikissa viimeisissä vaunuissa 14" pakettiauton ns. C-rengas eikä mitään ongelmia. Nykyisessä vaunussa on vararengas vakiovarusteena pultteineen kun on peltivanne ja alla valuvanteet. Pefletissä oli vain paikka renkaalle muttei rengasta, eikä sitä tullut hankittua vaikka paljon vedettiin. Kertoisko joku mulle miten sen pullotunkin saa sinne vaunun alle kun rengas on puhki, vaneripohja tuskin kestää nostaa samoin kuin nurkkatuet.

HYTTILÄ ESKO 26.07.2011 16:02

On mullakin ollut aina "C":t alla. Laita seuraava hässäkkä http://www.vapaa-aika.com/catalog/product/gallery/id/1507/image/3464/

OIKARINEN JUUSO 26.07.2011 18:25

Mulla on renkaanvaihtokäyttöön pieni hallitunkki - se on pullotunkkia matalampi.

LINDROOS LAURI 28.07.2011 00:01

Iänkaikkisen wanha Hiacen mekaaninen pullotunkki on kova sana, mahtuu jopa runkopalkin alle kumi tyhjänä. Purkaamoista saatta vielä löytyä. Yksi konsti on vetää viallisena pitkälle kiilalle, tulee lisää pelivaraa :-) t. Lauri

VÄLIAHDE JUSSI 01.08.2011 13:24

Mulla on aina iso ja jämerä tunkki aina mukana.Ei tarvii taivastella metsässä ja tienpäällä. Ai niin eihän etuvetoisilla huonoille teille mennä, varsinkaan yli 1000kg kärry perässä lasteineen. Taaskin eilen meni yksi kuivunu kanto läpi renkaan peräkärrystä.

ALEN KARI 03.08.2011 19:04

On kokemusta räjähtävistä renkaista,ja näyttää siltä että 1 akselinen vaunu liikkuu sivusuunnassa ajonaikana niin paljon,että renkaan teräskudokset eivätkestä viittä vuotta pidempään.Renkaan pinta on uuden veroinen,mutta kyljestä alkaa tulla teräskudoksen päitä ulos.Tässä tilanteessa ei auta kompura eikä aerosoli,ainoastaan vararengas.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.