Kuuma jarrurumpu

PUROJÄRVI ERKKI 19.07.2011 19:03

Ostin juuri vm -95 Hobby- vaunun ja vedin sen kotiin n.200 km. Kokeilin matkan varrella rumpuja ja ne oli lämpimät kun pysähdyin matkalla suhteellisen tasaisen maaston jälkeen. Loppu matkasta oli kyllä jyrkkiä ja pitkiä niin ala kuin ylämäkiäkin. Perille päästyäni rummut oli niin kuumat, että juuri ja juuri pystyi pitämään sormeaan siinä. Ei tuntunut oikein normaaalilta. Oletteko te arvoisat kokeneemmat vaunun vetäjät huomanneet. samaa. Minusta siinä on joku vika. Jarrut ei kyllä ainakaan pahasti laahaa, koska aivan pienessä alamäessä yhdistelmä kyllä lähtee valumaan. Olisko kenties kengät vedetty liian lähelle vai voisinko tehdä jotain muita säätyjä

Käyttäjän lisäys viestiin 19.7.2011 klo 19:04:26 y=Ö

KOSKINEN OLLI 19.07.2011 19:43

Kyllähän kesähelteellä kaikki rauta on kuumaa, vasinkin jos on auringossa. Vaunun kylkipeltikin lämpenee auringon paahteessa niin ettei salli kättä pitää kovin kauaa.

Mutta varsinaiseen asiaan mennäkseni: Kannattaa kokeilla kaikkien vanteiden lämpötilaa, ja verrata niitä keskenään. Samalla akselilla pitäisi kumpikin pyörä olla yhtä lämmin, ja minun kokemuksen mukaan vetoautossa etupyörien jarrut lämpenee eniten. Varmuuden siitä ettei pyörän jarru laahaa, saa ainoastaan siten, että nostaa pyörän tunkilla akselista ilmaan, ja pyörittää pyörää käsin. Kyllä sen pitää pyöriä ilman vastusta.

VALTONEN MARTTI 19.07.2011 20:19

Lämpenemisestä: oma nyrkkisääntöni on että tasamaa-ajossakin rummut hiukan kyllä lämpenee, mutta jos niissä polttaa sormensa ilman edeltäviä kovempia jarrutuksia, täytyy alkaa etsimään syytä siihen. Etenkin jos vain toinen rumpu kuumeni.

PUROJÄRVI ERKKI 19.07.2011 20:21

Kaikki Ollin kaltaiset "asiantuntijat". ÄLKÄÄ vastatko. Minulla on kuitenkin kolmekymmenen (30) vuoden kokemus raskaankaluston kuljettamisesta, joten kyllä tiedän milloin jarrurumpu on liian kuuma! Ajamissani laitteissa vaan ei ole ollu aisa-jarruja.

Käyttäjän lisäys viestiin 19.7.2011 klo 20:27:18 Molemmat kyllä kuumeni ja hivenen epäilen sitä iskarilta vaikuttavaa putkiloa.Mutta kun jarrun vetää kahvasta päälle , niin se siinä tuntuisi, ettei se iskari ole aivan hengetön. Vaunu kyllä oli jopa juuri katsastettu, niin tyhmänä oletin että ainakin jarrut ovat kunnossa

KOSKINEN OLLI 19.07.2011 20:46

Kirjoitin: "... ...Varmuuden siitä ettei pyörän jarru laahaa, saa ainoastaan siten, että nostaa pyörän tunkilla akselista ilmaan, ja pyörittää pyörää käsin. Kyllä sen pitää pyöriä ilman vastusta."

VALTONEN MARTTI 19.07.2011 21:10

...ja laahaamisen syitä: säädetty jarrukengät liian lähelle.....kuoleentuneet, katkenneet palautusjouset rummussa.....ruostetta, likaa kenkien liikettä haittaamassa......takerteleva jarruvaijeri.....jarrutangon säätö liian lähelle.

Vetokytkimen iskarin kunnon saat suurinpiirtein selville vetämällä käsijarrun päälle ja työntämällä kuulapesästä käsin vetokytkimen karaa sisäänpäin, sen pitää vaatia voimaa niin paljon että se painuu vain vaivalloisesti ja palautuu hitaasti. Tätä on vähän vaikea selittää, mutta jos se painuu liian vaivattomasti sen pitäisi kyllä olla tuntunut myös ajossa epämiellyttävänä "tökkimisenä" jarrutettaessa.

Ei kai se mainitsemasi "putkilo" sijaitse jarrutangossa, jos niin se ei ole mikään iskari vaan käsijarrun jousikuormitus.

PUROJÄRVI ERKKI 19.07.2011 21:51

Joo olet aivan oikeassa sen putkilon suhteen. En sitä vetopään rakennetta sen paremmin edes syynännyt, vaunu on nyt eri paikassa kun tämä mun tietokoneeni. Se on kuitenkin fakta, että ne ei laahaa päällä kun tasasesti vetää. Mutta sitä kyllä funtsailin, että jarrut menee liian aikaisin päälle, eli tarkoitan että vaunu saisi minun mielestä vähän aikaa työntää vaunua ja sitten vasta rupeisi jarruttamaan, kun veto-auto on vähän enemmän hitaampi kuin vaunu. Eli olisko tämä tanko kireys juttu se ratkaisu

TIENHAARA ERKKI 19.07.2011 22:28

Aika ei ole kriteeri jarrutuksen alkamiseen, vaan voima, jolla vaunu työntää vetäjää.

LAHTI ANTTI 19.07.2011 22:31

Jarrut säädetään aina ensin rummuista, sitä ennen löysätään jarrutankoa, että se on vapaana. Jarrut säädetään lähelle kilvestä, ajosuuntaan pyörää pyörittäen. Sen jälkeen kiristetään jarrutanko, ei liikaa että jarrutehoa tulee. Säädetään jousipesän välys oikeaksi.

Ja jarrujen säätö tehdään kun vaunua on liikutettu viimeksi metri pari eteenpäin.

Käyttäjän lisäys viestiin 19.7.2011 klo 22:34:28

Tämä kirjoituksesi mielestäni aliarvioiva. Jos tiedät, miksi kysyt.

"Minulla on kuitenkin kolmekymmenen (30) vuoden kokemus raskaankaluston kuljettamisesta, joten kyllä tiedän milloin jarrurumpu on liian kuuma!"

VALTONEN MARTTI 19.07.2011 22:47

Oikean suuntaisesti olet mielestäni asian funtsinut, ja siihen vaikutetaan juuri tuon käsijarrun/jarrutangon pituuden säädöllä ja siihen vaikuttaa myös sen iskarin kunto. Tuo säätö on sitten taas merkki/mallikohtainen juttu, mutta periaatehan on että jos vetokytkimen kara työntää heti jarrutankoa, jarru makoilee päällä turhan herkästi. Jos taas on säädetty liian löysälle loppuu karan liikevara ennenkuin jarrutusta kunnolla tapahtuukaan, luulisin. Eli sieltä väliltä se oikea säätö pitää löytyä. Omat kokemukset on vaan Solkkujen jarruista mutta nuo periaatteet on aika samanlaisia ja yleispäteviä toivottavasti ainakin.

Käyttäjän lisäys viestiin 19.7.2011 klo 22:52:34 Antti ennätti tuonne väliin neuvomaan aivan oikein järjestystä mistä pitää aloittaa, minä taas oletinkin rummuissa olevan säädön kunnossa aloittajan kertomasta päätellen, hyvä näin.

Käyttäjän lisäys viestiin 19.7.2011 klo 23:00:11 ja jos perusteellisia ollaan niin liinojen säädössä on välillä keskitettävä niitä vetämällä käsijarrusta ja välillä naputeltava pyörään kumi tai puuvasaralla.

LAHTI ANTTI 19.07.2011 22:53

Martti, olen yrittänyt opiskella mm. vaunun jarrujen säätöä vuodesta -75 lähtien. Enköhän jotain ala vähitellen oppimaan niistäkin. :))))

Käyttäjän lisäys viestiin 19.7.2011 klo 22:56:32

Se mitä en tunne ovat aikoinaan R.A.T-tuotteen valmistamat levyjarrut sekä SMW:n sähköjarrut.

VALTONEN MARTTI 19.07.2011 23:02

ANTTI:

Saitko käsityksen että olisin epäillyt, en hetkeäkään.

Käyttäjän lisäys viestiin 19.7.2011 klo 23:05:42 Niin ja sullahan on vielä tuplahommakin siinä, muistaakseni.

Käyttäjän lisäys viestiin 19.7.2011 klo 23:08:00 Siis omassa vaunussasi.

LAHTI ANTTI 19.07.2011 23:10

:)))

Käyttäjän lisäys viestiin 19.7.2011 klo 23:10:55 Tässäkin!!

SILVO JOUNI 20.07.2011 10:48

Tiedoksi vaan Erkille.

Kun ostin katsastuksen vaunulle huollon yhteydessä ( oma hermot ei kestä katsastuspiinaa), huoltomies sanoi, että laitetaan jarrut vähän liian tiukoiksi, niin menevät ainakin katsastuksessa läpi. Höllätään sitten hiukan katsastuksen jälkeen etteivät laahaa ja kuumene.

TIENHAARA ERKKI 20.07.2011 20:28

Kuten todettu, ensin jarrut kehille, sen jälkeen työntötanko säädetään siten, jotta iskunpituuden lopussa jarrut on lukossa. Näillä säädöillä ei tartte mitään katsastuksen jälkeisiä höllennyksiä, sitäpaitsi, jos sä et tiedä vaunun jarrujen todellista kuntoa, voi olla paree pitää se paikallaan.

PUROJÄRVI ERKKI 22.07.2011 21:50

Ongelma ratkaistu. Syynä vetopään jumittaminen. Korjaantui rasvanipan vaihdolla ja rasvauksella. Vilpittömät anteeksipyyntöni, jos kirjoittelullani jonkun tunteita loukkasin.

VALTONEN MARTTI 22.07.2011 22:08

Onnittelut, selvisit ongelmasta suht koht vähällä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.