Matkaaja vai Polar ?

MÄNTYNEN JYRKI 10.07.2011 09:17

Siis kumpi mahtaa olla vm -90 parempi vaihtoehto. Ja heikkouksia?

VALTONEN MARTTI 10.07.2011 09:41

Vaatimaton mielipiteeni on että tuon ikäisessä ratkaisee kunto ja kunto taas riippuu siitä miten vaunua on huollettu ja hoidettu. Onko ollut kosteusvaurioita jne.

Alkutuotannossa Polar oli varmaankin laadukkaampi ja paremmin tehty. Ellen väärin muista, Matkaajan tiivistyksiin jossain vaiheessa käytettiin silikonia josta oli jälkiharmeja.

Käyttäjän lisäys viestiin 10.7.2011 klo 09:43:48 Molemmista löytyy kuitenkin erittäinkin hyviä yksilöitä.

HALMEENMÄKI JUHANI 10.07.2011 22:09

Käytön kannalta Matkaaaja on mukavan valoisa ja avaran oloinen, pohjaratkaisutkin ihan hyviä.

TIENHAARA ERKKI 10.07.2011 23:37

Vanhemmat matkaajat tehty tyyliin, viilu, styroks, viilu, antaa sellasen hennon vaikutelman.

KOSKINEN OLLI 10.07.2011 23:52

Matkaajaa vm 1989 tunnen paremmin kun sellainen on pitkään ollut. Olisi kyllä vieläkin jos en olisi kokenut heikkoa hetkeä ja vaihtanut matkailuautoon. Tuo vaunu on nykyisinkin lähipiirissä, joten tunnen sen historiaa runsaan 20v ajalta. Alusta ja runko on periaattessa ikuinen, akselistoa, jarruja ei ole tai vetopäätä ei ole ikinä tarvinnut korjata. Akselisto on kumijousitteinen eli aikamoisen "kova". Korin kunto on ratkaiseva. Matkaajan Kori on elementtirakenteinen, sivuseinät lähtee periaatteessa irti, jos vaan saa ruuvit auki. Seuraava kirjoittamani koskee kyllä monin osin muitakin merkkejä kuin Matkaajaa: On pelkästään tuurista kiinni miten huolellisesti asentaja tehtaalla on onnistunut butyylit saumoihin asentamaan. Sivuseinien yläosat koko pituudelta kannattaa erityisesti kosteusmitata, samoinkuin varsinkin etuikkunan sivut. Matkaajassa etuikkunaa kiinnittävä musta kumiprofiilin jatkokohta lienee vasemmalla sivulla, se saattaa pakkasella olla vetäytynyt raoksi,jos on, saattaa uittaa vettä sisään. Ikkunan alapuolta ei oikein helpolla pääse mittaamaan ,mutta se ei liene yleensä kostea jos sivut on kuivat. Vetokahvat ulkonurkissa pitää olla tukevasti kiinni. Kattoluukkujen kunto ja kosteusmittaus luukun reunoista. Ulko-oven alaosan sisävaneri kannattaa tarkistaa. Sivuseinien päissä lähellä nurkkaa kuulavasaroidun pellin maalipinnassa jos on pieniä röpöjä, saattaa alumiini olla altapäin hapettunut. Lattiassa varsinkin nurkat kannattaa mitata. Tv- antennin läpivienti myös saattaa uittaa vettä sisään lattialle. Missään tapausessa ei kannata ostaa kosteusmittaamatonta vaunua kuivan hinnalla.

KOSKINEN OLLI 11.07.2011 00:11

Tienhaara tarkoittaa sisä kalusteiden rakennetta. Matkaaja on tehty kokoisekseen kevyeksi, Suomessa aikoinaan oli vetoautomääräyset sitä mitä olivat., Esim. Matkaajan kalusteiden ovet ei todellakaan paina juuri mitään. Vaunun keston kannalta sillä ei ole yleensä merkitystä

. Vaunun korin rakenne Matkaajassa on ajalleen tyypillinen: puurimakehikko jossa seinärekennne: Alumiinipelti-styrox-sisävaneri jossa muovipinta sisäpuolella. Liimattu yhdeksi rakenteeksi. Matkaajasssa vyötärölinjan alapuoli on kyllästettyä puuta jos oikein muistan.

MÄNTYNEN JYRKI 11.07.2011 07:34

Kiitoksia tiedoista. Auttaa paljon minulle "uuden" vaunun etsintää.

MÄKELÄ MIKA 11.07.2011 20:02

Meillä oli vm 1990 Matkaaja 8000. Pelkkää hyvää muisteltavaa. Jos olet hankkimassa tuon ikäistä vaunua niin älä etsi pelkkää merkkiä koska ne voi olla monella tavalla ja moneen kertaan monista paikoista muuteltuja/korjattuja. Etsi itsellenne oikeaa kokoa ja pohjaratkaisua sekä varustetasoa useamman merkin porukalla ja sitten niiden joukosta hyvännäköistä ja hajutonta vaunua. Jotain korjattavaa saat varmasti kaupan päälle mutta tympeää hajua tai väärää pohjaratkaisua et pysty korjaamaan.

LAHTI ANTTI 11.07.2011 20:29

Jyrki. Mene ensi perjantaina 15.7 Kangasalalle Mobilia näyttelyyn. Jos siellä olisi jotain vertailukohteita.

HALMEENMÄKI JUHANI 11.07.2011 21:15

Nyt Antti on ainakin 10 vuotta ajastaan edellä! Mobiliassa on 60- ja 70-lukujen vanhuksia. Tuo 80-luvun loppuhan on vieläkin arkipäivää. Silloin kävi vaunukauppa niin kuumana, että esim Soliferin asemaa Suomen yleisimpänä vaununa ei hetkauta vielä vuosiin mikään muu merkki. Katsotaan uudelleen 2021 josko vm 90 olisi jo silloin harvinainen vanhus? Ainakin museoajoneuvon vähintään 30 vuoden ikä on tuolloin täyttynyt.

KOSKINEN OLLI 11.07.2011 21:31

Antti tuossa vaan sanoi selvälle suomelle käännettynä että Polar on parempi. Saattaa olla oikeassakin; )

...Mutta tuo aiemmin esille tullut asia, että kannattaa etsiä itselle sopiva pohjaratkaisu on kyllä hyvä pointti.

LAHTI ANTTI 11.07.2011 21:49

Juhani, en mä ihan niin paljon aikaani edellä ole, kiitos vaan. Viime lehdessä 4/2011 sivulla 14 on kirjoitus tapahtumasta. Siellä mainitaan yli 20-vuotiaat, joten ne 90-luvun alkupuolen vaunut voivat olla siellä. Ja tietenkin vanhemmat!

Käyttäjän lisäys viestiin 11.7.2011 klo 21:53:36 Ja kyllä mä Polaria pidän noista kahdesta merkistä ehdottomasti parempana. Toki löytyy sekä hyviä että huonoja yksilöitä. Mutta noin yleisesti ottaen.

HALMEENMÄKI JUHANI 11.07.2011 22:54

No nyt on kyllä järjestäjille tullut moka tuossa iässä, sinnehän sopii nyt sen verran kalustoa että täyttää puolen Kangasalaa...

STRÖMMER HEIKKI 12.07.2011 22:31

Noh sanoisin että en ostaisi minkään merkkistä 21v vanhaa vaunua, edes halvalla. Nimittäin mitä tekee paskalla jos ei ole peltoa. Muuten sanon ehdottomasti ,että Polar, koska uusia Polar vaunuja saa, Matkaajia ei enää vuosikausiin.

LAHTI ANTTI 12.07.2011 22:43

STRÖMMER HEIKKI "Noh sanoisin että en ostaisi minkään merkkistä 21v vanhaa vaunua, edes halvalla. Nimittäin mitä tekee paskalla jos ei ole peltoa. Muuten sanon ehdottomasti ,että Polar, koska uusia Polar vaunuja saa, Matkaajia ei enää vuosikausiin."

Heikki, tervetuloa tutustumaan parikymmentä vuotta vanhaan vaunuun. Peltoa ei ole mutta ei paskaakaan. Joten tutustu ensin vanhempaan kalustoon ja esitä mielipiteesi vasta sitten. Ei se "askarteluvaunukaan" niin taivaasta ole, joka muistaakseni sulla on.

Tule muuten Kangasalalle Mobilia näyttelyyn vaikka katsomaan niitä vanhempia vaunuja/autoja.

VALTONEN MARTTI 13.07.2011 00:03

Nyt on kyllä Heikkiä muistutettava että 20 ja ylikin vuotiaita vaunuja liikkuu teillämme pilvin pimein. Niistä näkyvimpänä ehkä Soliferit, johtuen suurista valmistusmääristä muihin verraten tuolloin.

Käyttäjän lisäys viestiin 13.7.2011 klo 00:06:50 Mihin muuten aloituksen tekijä unohti Cabbyn, tuon koriltaan lähes ikikestävänä pidetyn vaunun? Tarjontaa on tosin niukanlaisesti kun ei sitä oikein Suomeen ole tosissaan markkinoitu.

HALMEENMÄKI JUHANI 13.07.2011 16:44

Mikä peruste on se, että Polaria tehdään vielä?

STRÖMMER HEIKKI 13.07.2011 21:28

LAHTI ANTTI Aivan, olet lähes oikeassa. Minulla todellakin OLI -09 mallinen Hobby 610. Vaihdoin sen tän vuoden malliseen Solifer Artic 560:n. Mutta askartelu ei kyllä merkinvaihtoon loppunut, vaikka niin kyllä luulin. Näkyvät oven lukko ja esim hanat olevan samat kuin Hobbyssä. Vesipumpun sai heti vaihtaa tehokkaampaan, ihan kuten Hobbyssäkin. Vesisäiliön mittari näytti Hobbyssä väärin, mutta ei läheskään niin paljoa väärin kuin Soliferissa, vai pitäisikö kirjoittaa SÅLIFER, Ruotsissahan se on tehty. Mutta ei se ole kuitenkaan mätä. Ei vuoda ikkunat eikä katto, eikä mikään muukaan, kuten vuosi ekassa vaunussani ( SMW -76) joka oli n. 20v. vanha kun ostin sen. Vuosi myös seuraavassa ( Tabbert comtesse 520 -78), joka oli oikeastaan vielä huonompi, mikäli mahdollista. Sit aloin miettimään mitä haluan? No haluan että sen kerran kun lähden matkalle, kaikki pitäisi toimia, kun mähän olen lomalla, en tekemässä remonttia. No seuraavaksi hankittiin -07 vuonna -05 mallinen 495 Hobby. Se ei vuotanut, mut muuten oli vikoja ihan omiksi tarpeiksi. Tosin suurelta osalta vikoihin vaikutti se että silloiseen Land Rover Defenderiini asennettiin 13-napainen pistoke merkki liikkeessä niin että navat oli väärinpäin! Siinä se menikin -08 Sisilian matka rattoisasti huhtikuun alussa, kun lämppäristä paloi piirikortti, akkulaturi hajosi yms, yms. Muija otti rannalla aurinkoa, ja minä tutustuin sähkötekniikan salaisuuksiin Hobbyn sängyn alla,kas kun mulle ei tullut pieneen mieleenikään että se pistoke olis voinut olla väärin asennettu. Niin että olen kyllä tutustunut vanhoihin vaunuihin ja niiden lähes mielikuvituksellisiin vikoihin ihan kyllästymiseen asti. Sen takia minua ei saa kyllä kukaan lähtemään Kangasalaan asti, muuten ehkä kyllä. Kas nuorena poikana, joskus 35v. sitten olin Köyhtymä T. Sallisella töissä auton-apumiehenä siellä Kangasalla, ja pääsin tutustumaan niihin museo-autoihin siinä entisöinti vaiheessa.

STRÖMMER HEIKKI 13.07.2011 21:34

Halmeenmäen Juhanille. Niin että mikä peruste se on että Polaria tehdään vieläkin? No se että jos haluat vain matkailla ja nauttia muusta kuin omin pikku kätösin tehdystä remontista, voit tänä päivänä ostaa uuden Polarin, mutta et uutta Matkaajaa.

HYTTILÄ ESKO 14.07.2011 08:20

Herra Strömmer > Missä Såliferissa on vedentason mittari. Itselläni ei ole tullut vastaan kuin ledeillä toteutettu ratkaisu. Kun painaa nappia niin näyttää vihreää KUN vettä on reippaasti/jätevesisäiliössä on tilaa ja punaista kun tuorevesisäiliö on lähestyhjä/harmaavesi lähes täynnä. Tietenkin molemmille omat merkkivalonsa. Lisäksi kun tutustut noihin hanoihin ja kahvoihin jne. Toteat ettei niille montaa valmistajaa ole. Mikäli et jaksa mennä eri liikkeisiin, käy vaikka www.vapaa-aika.com niin näet tarjonnan. Ne eivät ole merkkikohtaisia

HALMEENMÄKI JUHANI 14.07.2011 20:06

Heikki: Eiköhän aloittajan kysymys rajaa melkoisen selkeästi ulos uudet vaunut. Onhan siinä kyse kahden jokusen tuhannen euron vaunun vertailusta, eikä useamman kymmenen tuhannen euron vaunusta. Kukaan ostaja tuskin kuvittelee 21 vuotiaan olevan samalla tasolla ominaisuuksiltaan tai kunnoltaan kuin uuden. Joskin tuon ikäisissä vaunuissa varustelu on vielä sen verran alkeellista, ettei sen puoleen tule isoja kuluja. Vaikka kunnosteluun pitääkin luonnollisesti olla varautunut, niin joillekin masokisteille se on jopa harrastus. Kuten ok-talo tai kesämökkikin usein on.

STRÖMMER HEIKKI 14.07.2011 22:17

Hyttilän Eskolle. noh tällaisena erittäin epäluuloisena henkilönä, testasin paljonko sitä vettä pitää olla siellä 40l:n säiliössä, että se ledi näyttää vihreää. No ihan kokonaiset 3 litraa kun olin laittanut, näytti ledi että vettä on reilusti,siis vihreää. Kolme litraa on tietysti reilusti, jos olen vaikkapa janoon kuolemaisillani jossain Saharan autiomaassa, mut se ei ole kovin reilusti, jos vaikkapa haluan tiskata astioita, eli ennen kuin Articin pikku tiskiallas on täynnä, korahtaa pumppu tyhjää. Sit mun mielestäni on typerää että keittiön hanaan tulee kylmävesi vain erillisestä 10l:n juomavesisäiliöstä. Sen takia typerää, että esim just tiskatessa meillä on tapana huuhdella pestyt astiat pesuvadissa, johon ei voi ottaa vettä kuin keittiön hanasta, kun vessan hanan alle vati ei mahdu. No täällä koto Suomessahan sen ei ole niin väliä, kun juomakelpoista vettä saa joka hanasta, mut kun nyt taas syksyllä on tarkoitus lähteä matkailemaan johonkin Kroatiaa kohti, pitäis siellä juomavesisäiliössä käsittääkseni olla pullovettä. Elikkä mun mielestä juomavedelle pitäisi olla erillinen hana, tai ehkä parempi idea olisi sellainen kolmitiehana jolla voisi valita tuleeko kylmävesi juomavesisäiliöstä, vai sieltä 40l:n säiliöstä.

HYTTILÄ ESKO 15.07.2011 08:10

Sinä nyt vasta harjoittelet. Itselläni oli samanlainen vaunu v:sta 06/10 ja ei minulla ollut vedenkanssa ongelma, ei edes reissussa. En koskaan mittaillut litrankannukädessä milloin ledi palaa, milloin ei. Tuota juomavettä saa kyllä euroopasta jokapuolelta pl espanjan suolaisetmömmöt. Silti tuo erillinen keittiön juomavesisäiliö on kätevä, puuttuu nykyisestä kulkimestani :( . Toisaalta mieluimmin tiskailemme campingien altailla, tietenkin omassa pikkutiskejä, pakosta isompiakin. Meillä on tv:n alla olevassa kaapissa tiskivati johon nostaa astiat ja marssii tiskialtaille, käyttäen reilusti vettä ilman sitä vaunuun kantamatta. Eikä edes niitä tiskivesiä tarvitse pois kantaa.

Käyttäjän lisäys viestiin 15.7.2011 klo 08:14:09 "Kolme litraa on tietysti reilusti, jos olen vaikkapa janoon kuolemaisillani jossain Saharan autiomaassa" Käsittääkseni sinun vetoautollasi voi nuo säiliöt pitää täydempinäkin. Aiankin minun vaatimattomalla veturilla voin ajaa säiliö täynnä. Olen kuullut huhuja jotta jotkut raahaa vielä tynnyreitäkin mukana. Se on tuo vesi elämisen ehto. Minulla oli ekassa vaunussa jokin 10 litran pytty ja lavuaarinkohdalla kumipallolattiassa, sitäkun polki niin aina lirahti, kerran jopa matolle. Onneksi sai liittimen kiristettyä ilman huoltomiestä......

ANTTILA MARKKU 15.07.2011 20:27

Ei se solifein merkkivalo tsydeemi ole mikään mittari.Ne vaan ilmoittavat väreillä onko säiliössä vettä tai onko se tyhjä.Siinä mielessä oiva tarkastus instrumentti sille onko esim.vesipumppu rikki tai viemäri tukossa.Heikki on nyt turhan ankara,ei siinä ole täyttöasteen mittaria.Siinä tuo tiskialtaan erillinen raikasvesikannu on asiaa, ettei isosta säiliöstä sekoa seisonutta vettä kahvin joukkoon.Tosin en suosittele käyttö vesisäiliöön mitään sammakon kutulammen vettä vaikkei tarvittais kuin kemssan huuhteluun.

MÄNTYNEN JYRKI 16.07.2011 22:48

Kiitoksia asiantuntevista kommenteista -90 luvun vaunuista. Täällä palaa jo merkkivalo vihreellä että muki tuli täyteen ja vaunu hommattiin. Kabe vm -92

ANTTILA MARKKU 17.07.2011 13:25

Onnea ja pitkää käyttöikää vaunulla.

STRÖMMER HEIKKI 18.07.2011 19:45

Mäntysen Jyrkille. Hyvä että itsekin huomasit kumpi -90 luvun vaunuista on parempi, Matkaaja vai Polar. No tietenkin se Kabe.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.