VW Touran

KÄRHÄ JANNE 05.06.2011 11:40

Tuli hankittua 2005 vm Touran, 1.9 TDI dsg-automaattivaihteistolla.

Onko kellään veturina tuollaista? Rekisteriotteen mukaan sillä saisi vetää 1500 kg, onkohan tämä kuinka realistinen lukema? Meille saattaisi riittää joku vähän kevyempikin vaunu, esim. kokonaismassaltaan 1300 kg.

Miten se menee jos vaunun ja auton kokonaismassa ylittää sen 3500 kg, saanko kuitenkin vetää sitä kun sattuu kortissa pikku-e olemaan? Auton kokonaismassa on 2265 kg, eikö siihen lisätä vaunun kokonaismassa.... eli menee aika helpolla yli tuon 3500 kg ?

Ja vielä millaiset peilit otan siihen, onko nuo kelvolliset mitkä kiinnitetään auton omiin peileihin, esim. EMUK vetopeilit vapaa-aika.com:sta ?

Mielenkiinnolla kuulisin kommentteja touranista veturina. Auton myötä olis mahdollista kokeilla tätä harrastusta (aikaisempi kokemus ainoastaan Fiat matkaajasta, noin vuoden verran omistin).... kuukausi aikaa kesälomaan eli hankkia vaunu...

Terv. Janne

TERVO JARI 05.06.2011 14:12

Emukin uutta vastaavat peilit 80 euroo, peilit passaavat Touraniisi.

https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/tavaratori/?x26561=79278915

Jos kymysystä pukkaa, soita tuossa linkissä olevaan numeroon, olen vetänyt tuollaisella "manuaaliaskisella" Touranilla muutaman kesän Norjaa myöden . . .

LAAKSO MARKKU 06.06.2011 00:27

Tarvittava kortti määritellään rekisteriotteen mukaan vetoauton maks. kokonaismassa + vaunun maks. kokonaismassa. Jos se ylittää 3500 kg tarvitaan tuo pikku-e. Volkkarin 1.9 tdi riittää juuri ja juuri tuon kokoisen vaunun vetoon. Mäkisessä maastossa joudut toki pitämään oikean jalan poljinta aika syvällä jos et halua olla jarruna liikenteelle.

KÄRHÄ JANNE 06.06.2011 19:04

OK kiitos näistä. Tähtään tuohon 1300 kg kokonaismassaan vaunulle jospa se sitä jaksaisi jotenkuten vetää. Työkaverit tiesi kertoa että tuohon koneeseen saisi lastulla lisää tehoa ja vääntöä mutta mahtaako se kestää sen jälkeen...
Peilit taidan ottaa uutena, ei ole paljoa hintaeroa.

TERVO JARI 06.06.2011 20:54

Kelepaisko 70 euroo postikuluineen, nii ne Touranin peilit ? ?

Itse vetelin Detsku 500SK:ta Touranilla muutaman kesän, kerran vaunun katsastuksessa pyysin punnitsemaan vaunun, no muutaman kymmenenkiloo alle 1500 kg oli paino, eikä tuo kummemmin perässä tuntunut eikä liikenteessä tukkona oltu. Joten voit huoletta pistää perään tuon maksimi painoisen vaunun. . .

Muuten uuden Touranin aisapainoksi oli pistetty 100kg, edellisissä oli 75kg . . . Joskun noinkin päin . . .

Lastuttaa ? Käy jollain ammattilaisella, pelkkä uuden ohjelman laitto piisaa ei tarvi mitään boxsei . . .

Lukase tuolta, löytyy tietoo ja voit kysyy lisää . . .

http://www.ultimatevw.com/etusivu/

KÄRHÄ JANNE 06.06.2011 23:21

Laitoin sähköpostia...

NURMI JANI 13.06.2011 07:36

Oma mielipiteeni on, että voit huoletta vetää 1500 kiloa tuolla Touranilla. Olisin huolissani jos se olisi bensakoneella.

Meillä vedetään Matkaaja 9404:sta 1.6 hdi Pösöllä. Pösöllä saa vetää 1300 kg ja Matkaaja rekisteröity 1290 kokonaispainoiseksi. Vakionopeudensäädin laitetaan 85:een ja ohjaillaan. Kulutus viimeisellä reissulla oli 8,5 auton tietokoneen mukaan (se kyllä kaunistaa n. 0,5l todellista kulutusta).

KÄRHÄ JANNE 13.06.2011 23:27

Kiitoksia näistä rohkaisevista kommenteista.

Vielä jos jollain olisi sanottavaa tuosta VW:n DSG:stä. Siitä on netissä joillain foorumeilla tarinaa että on hajoillut. Ainakin taksikäytössä niissä lienee ollut ongelmia mutta en toisaalta jaksa uskoa että VW tekisi laatikon mikä ei kestä ja ainakin luulisi että tyytyväisiäkin käyttäjiä on kun volkkareita tähän maahan kuitenkin mahtuu. Voiko laatikon kestoon ajotyylillä tms. vaikuttaa?

En tästä muuten vauhkoilisi mutta kun olen vasta viikon Touranin omistanut... ja se on kerta kaikkiaan niin hyvä auto.

KONTTINEN LEENA 15.06.2011 22:31

On myytävänä kokonaismassaltaan 1300 vaunu Solifer Artc 550 NS vm. 2004. Siitä on ilmoitus tavaratorilla mutta et taida olla vielä jäsen. Sinne pääsee vain jäsenet. Jos kiinnostaa laita tekstiviestiä Ilkalle, puh. 040 744 5376

TYNYS HEIKKI 16.06.2011 12:15

Laatikon kestävyyden kanssa ei ainakaan allekirjoittaneella ole ollut ongelmia. Vaunun peruuttaminen ylämäkeen on hiukan haastavaa, mutta onnistuu sekin.

LINDHOLM KIMMO 26.06.2011 21:29

Kun puhutaan 2005 vm. Touranista niin olisin varsin kriittinen ostohetkellä ennen kuin varmistuisin, että kaksoismassavauhtipyörä on vaihdettu siihen kestävään malliin. Itse vedin yhden kesän 1.9 tdi Touranilla ja lasku oli n. 8000 euroa. Diagnoosi, kaksoissamassa palasina ja siinä samassa rikkoi myös DSG:n.

Tyyppivika 2004-2005 VAG tuotteissa. Ei väliä vaihteistolla tai moottorilla (diesel)

KÄRHÄ JANNE 26.06.2011 22:53

Vai että täystuho sulla :(

Bongasin caravan lehden testin numero 5/2004 jonka mukaan DSG olisi nimenomaan kehitetty vetämistä varten. Silloinhan ei tietenkään voitu kestävyydestä paljoa vielä tietää.

HALMEENMÄKI JUHANI 27.06.2011 07:18

Valtaosassa nykydieseleiden kaksoismassavauhtipyöristä on ongelmia. Siihen minkä ikäisissä DSG-vaihteistoissa ongelmia on ollut en ota kantaa, mutta vahvistan sen, että niitä on kyllä ollut, enemmän kuin pitäisi. Lisäksi DSGeen huolto ja korjaus on tehty mahdollisimman hankalaksi.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.