Veturi
TASKINEN TUULA
22.03.2011 19:13
Subaru Outback Diesel 2.0 vaunu Hobby560 toimiiko tämmöinen paketti
LINDEMAN HENRY
22.03.2011 19:26
Ihan varmasti käy! Eikä tarvitse pohtia, minne voi mennä. Märkä nurmikko, lumi, jää tai muuten pitämätön alusta ei teetä ongelmia. Oma subbe on kylläkin 2,5 bensa ja automaatti jatkeena, mutta 2L dieselin vääntö on parempi. Outbackin ainoa miinus veturina on auton kapeus (Polar 254cm leveä).
-henkka-
TERVO JARI
22.03.2011 19:33
http://www.subaru.fi/spec_sheets/outback_datasheet.pdf
Jos vetopaino tarkoittaa suurinta jarrullista "kärryä", on Hobby
http://www.nettikaravaani.com/hobby/560/1327995
liian painava tuolle autolle, olisi hyvä jäädä max.vetopainon ja vedettävän "kärryn" erotukseksi n. 300kg, nyt erotus on n. 100 kg . . .
Mutta noilla tiedoilla jotka edellä esitin laillinen yhdistelmä, tosin joissakin olosuhteissa epämiellyttävä käyttää, pahimmassa tapauksessa vedettävästä tulee vetäjä . . .
Jos "vedot" vähäisiä, mikä ettei . . . Mutta jos enempi vetoja, Subarulta löytyy rivakimpiakin vetureita . . .
STRÖMMER HEIKKI
24.03.2011 22:16
Hmm. Kaikenlaista sanon minä. Se on tommoisen nelivetoauton kans vähän eri juttu. Ei tarvi jätellä mitään ylimääräisiä turvamarginaaleja, kas ne on jo valmistaja ottanut huomioon määritellessään auton suurinta vetopainoa. Kas mun Disco 3 Lantikkani omapaino on 2700kg, silti sillä saa, voi ja pystyy turvallisesti vetämään 3500kg painavaa jarrullista perävaunua.
STRÖMMER HEIKKI
24.03.2011 22:25
Heh, tuli vielä mieleeni, että niinhän se oli että jos vetoja on vähän, niin se on ihan ok. yhdistelmä, mut jos paljon niin sit ei. Eli jos oot menossa vaikka Kroatiaan jonkun 3000km sivu, niin sen voi tehdä niin että ajaa 1500km päivässä, jolloin vetoja tulee vähän, mut ei niin että ajaa vain 200km päivässä, jolloin tulee monta eri vetoa.
LAAKSO MARKKU
25.03.2011 00:28
Se on tosi että pitää hieman miettiä millä vetää ja mitä. Lakitekstin mukaan voit vetää Citroen C4 VTi 120:llä vaunua jonka maks paino on 1550 kg
Auton oma massa on 1280 kg. Teho 120 hv, vääntö 160 Nm. Lähtisitkö kanssani reissulle... Vaikkei muuta kuin Kainuun mäkiseen maastoon.
Sehän on samaa luokkaa kuin parikymmentä vuotta sitten käyttämäni Nissan Primera. Pohjois-Norjassa se huusi hoosiannaa vaikka vaunun paino oli vain n. 1100 kg. Sama Suomessakin mäkiä kiivetessä.
Vieläkin pitäisi olla voimassa säännös että vaunun maks. paino saa olla korkeintaan auton oma paino. Tiedän, tiedän että aina se ei ole ihan kohtuullinen mutta jotenkin se kuitenkin pitäisi saada sidottua vetäjän painoon ja tehoon.
Aikoinaan laskeskelin tätäkin ja tulin siihen tulokseen että lähellä oikeaa ollaan jos maks. vetopaino on 10 kertaa vetoauton hevosvoimat. Dieselille pitäis varmaan antaa vähän hyvitystä.
STRÖMMER HEIKKI
27.03.2011 21:45
Ajattele että rekoille hyväksyttävä teho on 7 hevosvoimaa / tonni. Eli siis 60 tonnin yhdistelmää saa vetää kun koneessa on tehoa 420 hevosta. Sitä samaa kaavaa tietysti sovelletaan kaikenlaisiin ajoneuvoihin, tasapuolisuuden nimissä. Mitä siitäkin tulisi jos rekassa pitäisi olla 6000 hevosta että sais olla täydet painot? Se taitaa olla se väännön puute joka autoasi vaivaa. Luultavasti minun autoni painaa kaksi kertaa sen mitä sinun autosi. Eli sen 2700kg. Tehoa siinä ei sensijaan ole kahta kertaa sinun autosi 120:ä hevosta, vaan 190 hepoa, mutta vääntöä löytyy lähes kolminkertaisesti se mitä sinun autostasi eli 440 Nm. Ehkä pitäisikin tehdä niin että kielletään vaununveto bensa-moottorilla varustetuilta autoilta?
LAAKSO MARKKU
02.04.2011 20:51
Nyt karkasi Heikiltä mopo käsistä. Kerroin että "parikymmentä vuotta sitten"
Nykyiset bensaturbot on jopa etevämpiä kuin dieselit. Omassani on 250 Nm alueelle 1500-4000 k/min. Siihen laajaan alueeseen ei diesel pysty. Tehoa on 160 Hv ja kiihtyvyys 0-100 on 7,9 s. Mukava kiivetä isojakin mäkiä ylös suurimmalla vaihteella leppoisasti vaunu perässä.
Raskas liikenne on asia erikseen. Ainahan ne on mäessä tiellä kun tehot ei riitä. Ajattelinkin niin ettei sillä mainitsemallani tehosuhteella vaununvetäjä ole henkilöautoliikenteen jarruna.
STRÖMMER HEIKKI
02.04.2011 22:07
Oikeassa olet. Ei diesel-turbosta kyllä noin pientä vääntömomenttia köydy. Omassa Disco 3:ssa 440, uudessa Disco 4:ssä 600.
LAAKSO MARKKU
02.04.2011 22:33
Ja Discossa on koneessa litroja enemmän kuin pienen perheen päivittäinen maito-ostos.
Ei nyt kannata vähätellä bensaturboa. Muutamia vuosia sitten olin matkustajana autossa jossa oli 2 litrainen bensaturbo, tehoa 350 hv, vääntöä 700 Nm. Kiihtyvyys 0-100 oli 3,9 sek. Kaikilla keleillä.
Tiedän, tiedän. Dieselillä on voitettu LeMans. Ei näistä kannata sen enempää peistä taittaa. Molemmat moottoriteknologiat on hienoja. Loppujen lopuksihan kyse oli siitä että liian pienillä laitteilla ei saisi vetää isoja vaunuja. Vaikka kuski sen kestäisi niin takaa on tulossa noita nykyajan hirmuja joiden pitää päästä ohi, oli paikka sitten millainen tahansa.
Turvallisia kilometrejä vaan (Discollahan ne onkin)
LAAKSO MARKKU
02.04.2011 23:25
Perun puheeni ja heittelen tuhkaa päälleni...
Kelasin hieman taaksepäin ja totesin että tuon auton teho olikin "vain" 300hv ja vääntö 550 Nm.
Pyydän nöyrimmästi anteeksi virhettäni.
STRÖMMER HEIKKI
03.04.2011 09:58
No mutta nykyajan hirmut kyllä pääsee ohi, tulipa joku vastaan tai ei. Olen ollut huomaavinani. Mutta olen kyllä ollut huomaavinani myös että nykyajan karavaanarit eivät paljoa seuraile takana tulevaa liikennettä. Itse kyllä esim väistän pysäkille jos taakse alkaa kertyä jonoa.
ANTTILA MARKKU
03.04.2011 10:23
Siitä väistämisestä voisi olla toistakin mieltä.Eihän se ole sen ensimmäisenä kulkevan vika jos takana tuleva ei osaa ohittaa.Sitten on eri juttu jos ekalla nopeus on selvästi alle rajoitusten ja tie kapea sekä mutkainen.On se monesti havaittu kun 80 alueella joku välttämättä haluaa ohi,minusta saa mennä en estele mutten kyllä ala väistelemään.Perille on minunkin päästävä usein vielä samana päivänä.
VALTONEN MARTTI
03.04.2011 11:27
Puhun vähän omia tapojani vastaan, mutta miksi karavaanarilta niin edellytetään aina väistelyä jos ajaa rajoituksen mukaan ja vähän ylikin. Tuntuisi ihan hassulta jos muutkin esim. rekat pomppisivat levennyksille ja pysäkeille, leveille pientareille jne. Missään sellaista ei nimittäin näy tapahtuvan.
En kritisoi yhtään esim sinua Markku väistämisestäsi, niin teen itsekin vaan sitä että meiltä sitä erityisesti muut "vaativat."
VALTONEN MARTTI
03.04.2011 11:30
Tuo väistämisosuus kommntissani siis Strömmerille, Sori sekaannus asia silti sama.