citroen c5

MALIN PEKKA 28.02.2011 14:06

Kekemuksia vaununveturina joisitus,automaattilaatikko ynm!!! KIITTÄEN TIEDOISTA.

KIVIOJA HANNU 28.02.2011 14:50

Citroen C5, -07, 2.0 HDI Break Autom.

1300 Kg:n Hobby tuli perässä kuin tyhjää vain. Ei mitään ongelmia. Ajoa tällä yhdistelmällä minulle tuli noin 4000 km.

KAJASTILA RISTO 28.02.2011 16:11

Minulla on vain hyviä kokemuksia Citikasta - BX:stä alkaen. Citikan kaasunestejousitus on hyvä vaunun vedossa. Nykyisestä teräsjousivaihtoehdosta ei ole kokemusta.

Moottori pitää olla ”kaksilitrainen”, jotta tehoa riittää. Bens/automaattivaihteisto toimii myös, kun oppii käyttämään vaihteiston käsivalintamahdollisuutta oikein. Peruuttelussa, parkkeerauksessa, kaupunkiajossa ym automaattivaihteisto on hyvä.

Nyt on C-5 diesel/manuaalilaatikolla ja toistaiseksi paras hyvistä Citikka-kokemuksista vaunun vedossa.

VÄLIAHDE JUSSI 28.02.2011 16:34

Ei itsellä vaan kaverilla oikein on kaksi kappaletta tiiseli ja pensa ei mitään moitittavaa hänen mielestä.Hyviä vetureita, minä taas puolestani mollaan etuvetoisuutta,en mitään muuta.

KAJASTILA RISTO 28.02.2011 16:45

Jussi, perustuuko etuvedon mollauksesi ”kuuloon”, ”luulon” vai kokemukseen?

HALMEENMÄKI JUHANI 28.02.2011 18:21

No Citikan kaasunestejousituksen kanssahan kaikki neljä pyörää ovat aina tukevasti tien pinnassa, auttaa myös vetopidon kanssa. Sen mukavampaa ja silti kuormaan kantavaa kuin Citikan kaasunestejousitus saakin hakea, kun kaikkien pyörien ilmajousituskin on harvinaisuus! Kysyjä ei tosin sanonut mikä C5 olisi kyseessä, tätä kakkoskoppaistahan (X7) on myös (hui kauhistus) rautavietereillä pilattuna. Automaatin kanssa tärkeintä on se, että öljyjä on todellakin vaihdettu usein. Auto, jonka huoltohistoriasta ei löydy ATF-vaihtoja on iso riski. Valitettavasti perinteinen ZF'n HP4 vaihtui sähköiseen AL4-lootaan joka ei enää ole yhtä pomminvarmaa. Hydrauliikkapuoli on ceefemmassa kestävä, johtuu erilaisesta pumpusta sekä paremmasta nesteestä kuin XM/Xantia ja vanhemmat. 1,8i on nuhapumppu, eikä 2,0i ole sekään mikään taloudellisuusihme kuormattuna ja iso vaunu perässä, vetokykyilmoitus on kyllä yläkanttiin. Ja käytettyä Ceefemmaa saa sopuhinnoin, myös hyvin varusteltuna. Ykköspolven pre-facelift malleissa oli sähkömurheita, mutta niitä korjattiin takuuna sen verran sopuisasti että hyvin huonoa tuuria jos moinen enää osuisi kohdalle korjaamattomana.

MALIN PEKKA 28.02.2011 18:49

Autoni 2l bensiini-06 automaatti jossa on aktiivijoisitus 3 .Vaunuksi olen harkinnut esin, Hobby 495ufe tai vastaava painoluokka.

LATVALA ARI 28.02.2011 19:42

mulla on 2,0l C5 -01 vetoautona ja vaununa pikuinen polar ei mitään ongelmia.. mikään varsinainen raketti se ei oo koska vääntöä ei oo riittävästi tosin polttoainekulutus on aika iso varsinkin nyt kun on tullut tuo 95E10 bensa. 98E5 vie vähän vähemmän bensaa.

HALMEENMÄKI JUHANI 28.02.2011 20:39

Hobbyn omamassa 1226 kiloa ja kokonaismassa 1500 kg guuglettamalla. Eli samaa luokkaa kuin yhdistelmä jota koeajoin 2006, C5 2,0i manuaalivaihteisena. Kirjoitin silloin "vaunun kanssa 14-15 L/100km on tyypillinen lukema" ja "Koeajovaunun (kokonais)massa oli juuri suurimman sallitun 1 500 kilon verran, ja kevyesti kuormattuna voimavarat riittivät normaalikäyttöön. Isojen mäkien ylityksessä tai täyteen lastattuna vauhti kuitenkin hiipuu, ja auto vaatii aktiivisempaa vaihteiden sekä kaasun käyttöä. Alle 2 700 kierroksella moottori on (vaunulla) kuormitettuna hengettömän tuntuinen, mutta normaaliajossa taloudellinen sekä äänetön: myös suurimman vääntömomentin korkeahko kierrosluku 4 000 kertoo samaa."

KAJASTILA RISTO 01.03.2011 08:43

Kokemusta 2 litrainen C-5/bens/autom ja Soliferin leveämmästä mallista kokonaismassa 1500 kg: Yleisvaikutelma OK. Koska vaunua vedellessä on kiva nautiskella automaation herkuista totean kokemuksesta, että mäkisillä tieosuuksilla vakionopeus + automaattivaihde ei toiminut ”mukavasti”. Automaattivaihteisto aina myöhästyy niin pienemmälle kuin isommalle vaihteelle vaihtaessaan. Vakionopeus + vaihteisto ”käsiohjauksella” toimi kun jo mäen alla komensi ”kolmosen silmään” ja mäen laella takaisin neloselle. Automaatti + kaasujalka-vaihtoehtoa en juurikaan suosinut, koska nopeusmittarin väijymisen annan mieluummin vakionopeussäätimen hoidettavaksi.

Tasaisilla tieosuuksilla homma toimi ”miten vain”. Polttoainetta saa kulumaan reilumman lailla jos yli 80 km/h pitää nopeutena. Kuitenkin moottoriteillä rekat tuppaavat painelemaan ohi jos kulkunopeudeksi käskee 80 km/h ja tavallisilla teillä ne ”työntävät mäessä” jos ei itse ole vaunun kanssa ketterämpi mäen ylityksessä. Kuitenkin aina pärjäilee hyvin, kunhan säännöllisesti muistaa ”katsoa peiliin” – taustapeiliin.

MALIN PEKKA 01.03.2011 09:10

Voisitko vielä kertoa polttoaine kulutuksen,kiittäen Pekka!

HAATAJA HEIKKI 01.03.2011 11:50

Olen vetänyt vaunua C5sella,sekä 2 litran pensakoneella että i.6cdi.llä.Kulutus oli
2.oi 13-15litraa/100 1.6cdi 9-11litraa/100 ja voin sanoa omasta kokemuksesta että 1.6cdi oli paljon parempi vetoautona se vääntö ratkaisee,molemmissa oli manuaali vaihteisto.

HAATAJA HEIKKI 01.03.2011 12:07

Korjaus tuohon edelliseen diesel oli 1.6hdi,miten se noin lipsahti.

PEKKANEN ASKO 01.03.2011 13:54

Jos uutta C5 olet ajatellut niin ota se versio missä nestejousitus sitä saa myös rautajousilla tosin se ei ole Citikka vaan Peugeotin kopio :). Mulla kokemusta vannoutuneena Citikka-miehenä vaunun vedosta. Tosin minun veturi on Xantia 2,0 HDI ja kyllä sen perässä ihan hyvin kulkee 1350 kg teli-Cabby. Nestejousitus siitä hyvä kun se nostaa tai laskee perän vaakaan kuormituksen muuttuessa. Mulla noita neste Citikoita ollut jo 6 kpl tosin ei C5:ta ja ne pelannet hyvin kun muistaa huoltaa jousituksen ohjekirjan mukaan. Uudet nesteet 60000 km tai 2 vuoden välein. No ajo ominaisuuksia en kehtaa edes enää kehua :)

MALIN PEKKA 01.03.2011 14:17

Minulla on c5 2L -06 bensakoneella jossa on nestejoisitus.Siihen etsin sopivaa vaunua,joka nätisti seuraisi citikkaa!!!

LEPOLA SAKARI 01.03.2011 18:31

C5 dieselkoneella ja automaatilla on hyvä vaununvetäjä. Hobby 560 tulee kevyesti perässä ja citikan jousitus ja automaatti tekevät ajosta vakaata ja leppoisaa. Uskallan väittää että C5 on yksi parhaista etuvetoisista vaunun vetoon. Ainoa huono puoli on se, että huonoilla teillä tulee ajettua liian kovaa.

HEINONEN AHTI 02.03.2011 15:26

Hei! Olen monena vuonna ajellut suomen teitä -03 C5Hdi sedan manuaali mallia ja sillä perässä Hobby 560 vaunu. Kulutus on hyvinkin tarkkaan 9.8-9.9 l/100km.Ilman vaunua 5.3-5.5 l/100km. Kilometrejä kertynyt vaivaiset 180000.Vetää muuten raikkaasti vaunua! Harmikseni jouduin luopumaan autosta kun vetopaino on siinä 1500kg ja vaunun suurin sallittu 1600kg...jonka punnitsin lähtökunnossa ja olikin 1745kg!!! No minkäs sille voi kun kaikki on tarpeellista. Nyt aloitan keväällä Hyndai Santa fe 2,2l diesel auttomaatilla vm.-07.Ainakin autossa vetopaino riittää.Vaunun painoa kun sais jotenkin vielä rukattua vai pitäiskö hankkia vappupalloja täyteen:) Lopuksi vitsi. Liikkuvasta Poliisista partio oli seuraillut jonkin aikaa rekkaa joka aika ajoin pysähtyy ja kuski säntää paukuttamaan rekanlaitoja kammella...matka jatkuu ja viimein rekka pysäytetään.Kuljettaja selittää käytöstään että juu kun on noita kanoja kuormassa niin paljon ja tulee ylikuormaa jollei niistä osaa pidä kokoajan lennossa.

ANTTILA MARKKU 02.03.2011 18:41

Se on oikein hyvä vaunun veturi se santa fe.Jos sulla on se 7paikkanen niin täyskuormattunakaan vaikka aisapaino on vähän yläkanttiin ei perä laahaa.Viis paikkasessa ei oo kuorman mukaan säätyvää takajousitusta mutta vaunusta voi kaikenlaista laittaa takakonttiin vaunua kuormittamasta,esim agrikaatin.Minä en oo vetänyt vaunua muilla sitikoilla kuin bx vanilla,tuli se silläkin talvi liukkailla joku semmonen hiukan toista tuhatta kiloo oleva pikkuvaunu,joskus 89.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.