Ruotsalaisten vaunujen koko tarjonta?
LÄHTEENMÄKI-JUNG KRISTA
14.02.2011 11:24
Mikä ihme on, että naapurimaamme laadukkaat vaunun valmistajat eivät tarjoa pieniä vaunuja? Lähes kaikki on 5m tai siitä yli. Soliferin kokeilu pienestä takatallivaunusta on kummastuttava idea hyvä mutta miksi ovi piti laittaa vaunun taakse?. Miksi saksalaiset saavat oven laitettua vaunun sivulle pienemmässäkin vaunussa?
Kabe on laatu vaunu mutta Briljantin ominaisuudet jo vanhahtavat. 2 aikuista nukkumassa 120 cm leveässä sängyssä.. voi olla haastavaa. Briljant vaunun sängyn ja wc väliin jää niiin pieni tila ettei voi liikkua kuin poikittain vuoteelle.. Uskon, että suurien ja pitkien vaunujen kate on parempi kuin pienten vaunujen- Näillä bensan hinnoilla vaunuiluista tulee usealle kohta kausipaikka harrastus..
Eikö voisi alkaa miettimään sitä että hybridi autot ovat jo arkipäivää ja niidenkin perässä voi kohta kiskoa harrastusvälinettä, myös talviominaisuuksin.
Ruotsalaiset jäävät kelkasta jos, eivät tee yhtä kokoluokkaa pienempiä vaunuja...
Pariskunna tarpeet vedettävässä näppärässä vaunussa on meille ainakin tärkeät se, että vuode on hyvä nukkua, aamiaista voi ruokailla ilman "petausjumppaa" löytyy wc tila ja hiukan kaappitilaa. Mutta pintamateriaalit ovat laadukkaat ja yksityiskohtia löytyy ei halvan näköistä vaneria... ym. Keittotilan jo olemme valmiit pienentämään koska ulkona tulee herkuteltua enemmän kuin silloin "lapsiperhe aikana" + grillaus ovat meille tärkeä osa lomaa... Tv:lle löytyy kunnon paikka mitä voi vaikka löhöillessä katsoa tai vaikka kääntää tv, etuteltan puolelle.. pieni viinikaappikaan ei olisi pahitteeksi :-) ... Pienille vaunuille riittää varmasti oma kannattaja kuntansa!
VALTONEN MARTTI
14.02.2011 13:56
Vaununäyttelyjä ja messuja kierrellessämme olemme vaimon kanssa laittaneet huvittuneina merkille sen,että ihmisten yleinen kommentti näytevaunuun tullessaan on "näin pieni, mennään kattoon sitä ja sitä" Tuon kommentin esittää poikkeuksetta se kauniimpi osapuoli.ja vaikka oltaisiin aika kookkaassakin vaunussa. Joskus on nähty samat ihmiset sitten myyjän kanssa hieromassa kauppaa kuitenkin pienehköstä vaunusta.
Ei tämä ollut vastaus kysymykseesi, mutta eiköhän se kysynnän ja tarjonnan laki ole vastaus. Kaikki pitää olla suurta, asunnotkin, miksei vaunutkin?
Muuten kysymyksesi on erittäin huomion arvoinen. Kyllä pienille talvivaunuillekin markkinoita luulisi olevan. Mutta se hinta. Bikinitkin on käsittämättömän kalliita kokoisiksiin.
HALMEENMÄKI JUHANI
14.02.2011 23:46
Yksi raadollinen syy on hinta, tai siis tehtaan kate. Pienen vaunun valmistus ei ole kamalan paljoa halvempaa, etenkään jos siihen on tarkoitus saada mukaan kaikki sama varustelu. Vesikiertoinen lattialämpö, Alde, kiinteä lämmitetty harmaavesisäiliö, uuni ym. Toisaalta tuo kaikki myös painaa, eli puoli metriä lyhyempi sohva ei tee vaunua paljoakaan kevyemmäksi, tai halvemmaksi. Ja jollei valmistaja tingi reilusti omasta katteestaan jää hintaero surkean pieneksi.
Sen näppärämmän, kätevämmän, kevyemmän ja oikeesti suhteessa edullisemman etsijän on siis syytä jatkossakin suunnata katseet keskemmälle Eurooppaa. Ja kannattaa muistaa, että esim Fendt (http://www.fendt-caravan.com/) on erittäin laadukas vaunu, ja sitä on myös pienemmän kokoisina.
Ja jep, ei ole mitään järkeä raahata perässään liian isoa koppia, etenkin jos on aikomus matkailla ahkerasti.
LAHTI ANTTI
15.02.2011 00:19
Mutta herää myös kysymys, tuleeko se neljämetrinen vaunu paremmin perässä kuin viisimetrinen. Tai pienemmällä polttoainemäärällä? Tuskin.
Ja siihen viisimetriseen saa kuitenkin paljon paremmat tilat kuin pienempään. Myös yleensä yksiakselisena se on aivan sama käsitellä kuin vähän lyhyempi.
Ja jos haluaa neljän vuodenajan vaunun, on syytä silloin pysytellä näissä pohjoismaisissa merkeissä. Vaikka matkailisi hieman enemmänkin, ne tulee mukavasti perässä.
GOMAN KAUKO
15.02.2011 11:07
samaa on tuskailtu myös meidän 2.hengen "perheessä" nyt meillä on Kabe Briljant 440 joka taisi aikoinaan olla pienin Kabe, purin vaunun sisustuksen keittiötä, vessaa ja pannu/kuivauskaappia lukuun ottamatta, ja rakensin taakse kiinteän 140cm leveän parisängyn ja eteen u-sohvan puretuista osista,josta saa 120cm lisävuoteen tarvittaessa. tiskipöydän jatkoksi irrotettava n, 80cm pöytälevy ja 2 baarijakkaraa lattialle.on toiminut hienosti monta vuotta.
Nyt ollaan päivittämässä vaunua uudempaan ja vaimo ihastui hopeiseen T@B 400 vaunuun joka kyllä sopisi samanvärisen PT Cruiserin perään paremmin kuin hyvin.
GOMAN KAUKO
15.02.2011 11:19
taisinpa tuossa puhua läpiä päähäni olihan tietysti vielä Komet joka oli alle 4,m pitkä
HOLMSTRÖM STIG
22.02.2011 21:23
Tuoreina karavaanareina hankimme kahden hengen "perheeseemme" viime vuonna Fendt 470:n. Tarkoituksenamme on liikkua paljon huhtikuusta-lokakuuhun ja valitsimme siksi pienehkön vaunun (varsinaista talvivaunua emme tarvitse). Kokemukset ovat tähän mennessä olleet yksinomaan positiivisia: vaunu vaikuttaa laadukkaalta niin päältä kuin sisältä ja tulee tavallisen henkilöauton (1.9-litraisen VW diesel-Jetan) perässä ongelmitta. Säilytystilaa (paljon yläkaappeja ja ulkoa avattava tavaraluukku sängyn alla olevaan tilaan) on vaunun kokoon nähden runsaasti ja 140 cm leveässä sängyssä nukkuu yönsä paremmin kuin kotona konsanaan. Kovin hulppeita oleskelutiloja ei tämän kokoinen vaunu tietenkään voi tarjota, mutta mielestämme sen viihtyisissä tiloissa oli mukava viettää aikana lokakuun pimenevinä iltoina ja kokonaisuus oli erittäin toimiva.
HÄLVÄ TEUVO
23.02.2011 09:29
Siis laadukkaita pienehkojä vaunujakin on. kuten edelläolevista ilmenee.
Meillä usean auton jälkeen nyt saksalainen Fendt 390 FH. Kuten Halmeenmäen Juhani totesi on laatuvaunu. Kilkavetopäällä varustettuna tulee neliveto, 140hv dieseli automaatti Skoda Yetillä kun tyhjää vaan. Kahden hengen vaununa mielestäni ihan passeli. Hyvä pitkittäinen parivuode, iso jääkaappi, varastotila vuoteen alla,kaasun ulosotto,lattialämmitys,Ultra Heat, Alko alusta jne. Tuhtia laatutyötä. Pituus aisoineen 591, vaunuosa 451, sisäpituus 401, leveys 230. Kokonaispaino 1300.
Ei mikään halpisvaunu,mutta laatu maksaa aina. Voi kyllä suositella pariskunnille.
TeeHoo
VALTONEN MARTTI
23.02.2011 10:36
"Ultra Heat"....ei sano minulle mitään, enkö ole kuullut, vai joko unohtanut?
LAHTI ANTTI
23.02.2011 10:47
VALTONEN MARTTI
"Ultra Heat"....ei sano minulle mitään, enkö ole kuullut, vai joko unohtanut?
Trumatic jossa sähkövastukset!
VALTONEN MARTTI
23.02.2011 11:25
No nyt sekin selvisi, kiitti Antti. Niinkun hyvin ymmärrät, tuo puhallin lämmitysten termistö on tietyistä syistä hiukan oudompaa.
LÄHTEENMÄKI-JUNG KRISTA
30.03.2011 15:48
HÄLVÄ TEUVO
HEI!
Olisin kiinnostunut tietää vaunustasi enenmmän? Oletteko tyytyväisiä?
hyvät ja huonto puolet.. ym.
Meille on tulossa samanlainen vaunu :-)
Pitkän harkinnan jälkeen, päädyimme siihen, vaikka siirtyminen saksalaiseen vaunuun hiukan kauhistuttaa, meillä on ollut Kabe Alden lämmityksellä mutta emme tarvitse vaunua talvella. Vaan pääsiäisestä tuonne lokakuulle. Etsimme vaunua pitkään ja juuri tuota hiukan leveämpää sänkyä mitkä Briljantti Kabella tarjoaa...
STRÖMMER HEIKKI
01.04.2011 23:07
Tee Hoo:lle. Joo laatuvaunu se Fendt. Aivan eri tasoa kuin joku Hobby, vaikka saksalainen sekin on. Mutta otappa Hobby ja Fendt siihen rinnakkain ja vertaile. Kas kummaa samat kalusteet, ja samat varusteet. Samaa pas eikun tavaraa eri paketeissa, mutta nehän onkin tehty samassa pajassa. Vähän niinkuin Solifer ja Polar jotka on aivan eri tasoa keskenään siihen asti kunnes vertailet vähän tarkemmin ja huomaat että samat kalusteet on molemmissa.
HÄLVÄ TEUVO
03.04.2011 16:34
Kristalle; Vaunu toiminut "kuin junan vessa". Kuten tarvikepalstalta uomaat joudutaan pitovaikeuksien vuoksi kuitenkin harkitsemaan luopumista. Harmi, että olet jo hankkinut. Tämän olisi saanut varusteltuna huomattavasti halvemmalla. Mutta ehkä toisen kerran sitten. Onnittelut laatuun päätymisestä.
Jos haluat lisätietoa soittele.
TeeHoo
HÄLVÄ TEUVO
03.04.2011 17:00
Ai niin Heikille. En ole puhunut mitään Hobby vaunujen laadusta. Ihan hyviä varmaan. Olet siinä oikeassa, että Fendt Caravan kuuluu nykyään Hobby konserniin. Valmistuskin taitaa olla molemmilla Rendsburgissa Schleswik-Hollstenissa. Edelleen olen sitä mieltä, että Fendt in ostajan ei tarvitse haikailla
työn laadun jne perään. Varsinkin Keski-Euroopan maissa Fendt illä tuntuu olevan legendaarinen maine. Tämä perustuu omakohtaisiin, useina vuosina
tehtyihin juttuhavaintoihin sikäläisissä campingeissä.. Jotenkin vaunu tuntuu "tuhdimmalta" kuin moni muu. On myös kalliimpi.
Komsii, komsaa.yhtäkaikki vedellään me poijjaat ja miksei daamitkin
vaunujamme. Kukin mitäkin. Ja mieluiten turvallisesti.
TeeHoo