Sähköt katosivat
KEMPPAINEN OLAVI
01.02.2011 12:12
Lumet lähtivät katolta mutta sähköt katosivat vaunusta Hobby 440/05. Vaunussa Dometicin virtalähde, jossa katkaisija. Sen vieressä ON/Off-pääkytkin sekä vielä laatikko (din-jotain ? valokuvasta katsottuna) sulakkeineen. Verkkovirta kytkettynä ja kaasu käytössä illalla. Yöllä puhallin sammunut ja verkko- ja akkuvalot kadonneet. Pääkytkin oli verkkokäytössä 0FF-asennossa. Kun kytken katkaisijan ON-asentoon jostain alkaa kuulua säksätus ja sulakkeen alla valo vilkkumaan. Pitääkö muuten virtalähteen sulakkeiden vieressä olevan pienen katkaisijan olla ON vai OFF-asennossa? Onko kenelläkään epäilyjä viasta? Vaunu on nyt maalla umpihangessa, joten en saa vietyä lähiaikoina korjaamolle.
MÄKELÄ JUHA
01.02.2011 22:01
Oliskohan vikavirtasuoja lauennut ja akku tyhjentynyt itsellä käynyt joskus samallailla.Se pieni kytkin on asentoon.
PUTERO MERVI
04.04.2011 02:54
Se ei ole pääkytkin vaan sulake-automaatti, joka on lauennut todennäköisesti ylikuormituksesta, tosin se vikavirta suojakin voi temppuilla.Molemmat ON asentoon, ja vv.suojasta paina test nappia ja sen pitää laueta,mutta sulakkeen ei ! Sitten katsot ettei kuorma ylitä 2300 W/10 A sulake, tai 3680 W/16 A sulake ?Olen A-1 sähkö-urakoitsija ESPOOsta,jos räpisee,soita,niin funtsataan,että onko siellä nolla,vaihe ja suojamaa(KeVi) oikein.t.Timo pirtamo p.041592901
VARTIAINEN URPO
04.04.2011 13:34
Rele antaa ääntä mut loppuu kyllä kun on virtaa menossa jonkunajan kuluttua..
KEMPPAINEN OLAVI
04.04.2011 17:10
Kiitos keskustelun uudelleenvirittäjille. Kävin pari viikkoa sitten vaunulla. Kytkin sen verkkovirtaan ja valot syttyivät ja Truman puhallin alkoi pyörimään pienen sähkölaiterätinän jälkeen. Mutta, viisi minuuttia ja kaikki oli taas pimeänä. Pitäisikö virtalähteen neljän 15 ampeerin sulakkeen alla olevan merkkivalon palaa, kun kaikki on kunnossa tai epäkunnossa? Meillä eivät pala. Vikavirtakytkin tuntuu toimivan oikein testinapista. Ollessani helmikuussa vaunulla, jätin lämmityksen kaasulle poiketakseni hetkeksi naapurissa, mutta Vattenfallin raportin mukaan mökkimittarille on tullut kulutuspiikki ollessani poissa illalla ja sähkö olisi katkennut kokonaan pois.
Illalla ja yöllä myrskysi seutukunnalla aikamoisesti, mikä selittäisi sähkökatkon. Aamulla kotiin lähtiessäni katkaisin virran pois mökin pääkytkimestä enempää tutkimatta. Olisiko akku tyhjentynyt yössä Truman toimiessa ilman verkkovirtaa. Nyt viimeksi käydessäni akku näytti jäätymättömältä helmikuun ankarien pakkasten jälkeenkin. Virtaa en tosin mitannut?
PS Eikös Truman pitäisi toimia luotettavasti pakkasen kiristyessä yhtä aikaa sekä sähköllä että kaasulla?
LAUKKANEN MAURI
04.04.2011 17:27
Taisi olla kirjoitus tuolla as,autojen puolella että se vika johtuu siitä ohjaus-
paneelista,saatapi olla samat vermeet autossa ja vaunussa!.
KEMPPAINEN OLAVI
08.04.2011 19:03
Palannen keskusteluun toukokuun puolivälissä ajettuamme välillä legendaarinen Route 66 -tie tuolla ison veden takana.
Käyttäjän lisäys viestiin 3.6.2011 klo 14:52:13
Matkalla tapasin ammattimiehiä vian paikallistamiseen: Akku tyhjä ja silloin ei verkkovirtakaan välttämättä toimi. Nyt akku tutkittiin ja yksi kenno oli sökö. Nyt kysyisinkin akuista: Kai sen pitää olla AGM ja onko Bilteman SMF-akku vastaava vapaa-ajan akku? Mitä vaikuttaa hopea-kalsium akuissa?
PS. Nyt on hankittuna uusi virtakaapeli (CEE?). Voikos tätä kaapelia sitten käyttää adapterit molemmissa päissä esim. sähkömoottorisahan kaapelina? (=shuko-shuko siis käytännössä)
KEMPPAINEN OLAVI
03.06.2011 14:56
Lisäsin kysymyksiä 8.4. Sähköt katosivat- viestiin ja sehän ei pullahtanutkaan uudelleen esille. Että taasko on tullut muutoksia systeemeihin?
KEMPPAINEN OLAVI
03.06.2011 14:57
Taisi tullakin myöhästyneenä, sorry