- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuvaunut ja vetoautot »
- Kasettivessan ulkoluukku
Kasettivessan ulkoluukku
Joo.. Se olin ihan mun vika. Vetää vaunu sisään portista joka oikeesti ei ollut edes kapea. Tulin vaan pahasti vasempaan reunaan ja katsoin peilistä, että tulee: just just tulee.. Ei ollut kuin pari millilä (!) väliä. Sitten vaimoseni pelästyi: ÄLÄ AJA OJAAN! Refleksinomaisesti käänsin oikealle tien reunasta. Jolloon - tietysti - vaunun perä liikahti sen verran vasemmalle, että näin kuinka WC-kasettitilan ulkoluukku keikahti kauniisti hiekalle....
Hain sen sieltä pois: eihän siinä mennyt kuin saranat.. Hyvä, ettei sattunut pahemmin. Luukun kehykseen tuli vain ihan olemattomat naarmut; liukujäljet. Ei muuta paitsi ne saranat. Poikki. Soitin piirimyyjälle josta olimme ostaneet v.1991-1992 SOLIFER 510L :n 2003. Kuunteli tilanneselostuken ja totesi, että sitä kasettiWC:tä ei enää valmisteta. Luukkua ei voi tilata varaosana. Pitäisi vaihtaa se WC-yksikkö (!). Osat: 500 €. (+ työ...) Kauhistuin tässä vaiheessa! Olipa "saranoilla hintaa"! Tutkin valmistajan - Thetford - sivuja. Varaosakirjan mukaan vaunussani on ilmeisesti C2-tyypin kasettiyksikkö. Sen ulkoluukun mitat ovat: 436x358 ulkoreunoista (kehysreuna) 342x260 sisäreuna (upottuva osa)
Seuraa kysymys karavaanarikunnalle: Miten pelastaa tilanne? Onko missään tarjolla "kirpputoria" tms. vara+osavarastoa josta voisi edes kysellä kyseistä osaa? Oikeastaan kun nykyiseen oveen riittäisi pelkän kehyksen vaihtaminen sillä saranat ovat valettu kiinteästi kehysrunkomateriaalin mukana. Mutta että mistä kannattaisi lähteä kyselemään.
Katsoin korjausmahdollisuuksia tuttujen kesken ja liimaamista pidettiin helpoimpana vaihtoehtona. Suhtauduin penseästi mutta eräs kaveri esitti hänellä olevan erikoisliimaa joka pehemtää muovimateriaalia joka sitten sulaa ja kovettuu "alkuperäistä vastaavaksi". Kokeilin. Luukku paikalleen liimasaranoineen. Ensimmäisessä varovaisessa aukaisussa te vain tipahti maahan... Arvelin tukea em. saranoita uudelleenliimauksen jälkeen paksuhkoilla terässuikaleilla mutta sekin vaikutti kovin hempulilta ajatellen matka-ajoa tärinöineen, keinahteluineen ja ilmanpaineiskuineen.. Nyt on vielä 'luukuntynkä' tallella mutta jos se katoaa jonnekin asfaltille, niin..
Kerrostalossa kun ei oikein mitään voi värkkäillä, vaunukin suurimman osan ajasta Pohjois-Karjalassa ja talvet siellä ladossa .
Itse-Googlailulla löytyi: http://www.thetford-europe.com/upload/137231_622_1284550663782-Thetford_Brochure_UK_0710.pdf ..oheinen luukku: http://www.thetford-europe.com/upload/111947_622_1187863679523-Matrix_Service-Doors_UK.jpg model 3
Mutta sen mitat jotenkin eivät ihan täsmää... Eikä hinnasta ole tietoakaan.. :-( Uskaltaisikohan tilailla vai onko parempaa tietoa?
Neuvoa jos jonkinlaista Pliis... Kuvat: http://www.oh2abb.fi/files/P8030264.jpg http://www.oh2abb.fi/files/P8030265.jpg http://www.oh2abb.fi/files/P8030268.jpg http://www.oh2abb.fi/files/P1110021.jpg http://www.oh2abb.fi/files/P1110022.jpg
t: Eda Porvoo 062340 --
Ernst Ekström OH2LXB OH2EDA Runeberginkatu 7 B 14 FI-06100 PORVOO KP20UJ http://www.oh2abb.fi
Kysyhän sattuuko noissa olemaan sellaista.
Kisalo Ky, Keijo Salo, Lapua, puh. (06) 433 2733, 0400 661 242.
T:mi Veijo Rajamäki, Ylistaro, puh. 0400 619 408.
http://www.laga.se/husvagn.aspx?bil=0
Missähän ovat ne kaikki Hietasaaressa tuhoutuneet vaunut. Autovahinkokeskus??
@timppa
Hyvä kun laitoit kuvat, sain niistä kyllä riittävän selkeän kuvan vaurion suuruudesta ja laadusta.
Itse korjaisin nuo (koska kaikki osat ovat tallella ja näyttävät sopivan toisiinsa, siis ei ola venymiä vaan selkeitä murtumia) siten, että tarkastaisin ensin osien sovituksen.
Jos sovitus on Ok: Vähän tilanteesta riippuen kiinnittäisin osat paikalleen eboksilla (tietenkin huolehtien että liimattavat pinnat ovat puhtaat) tarkastaen huolella, että ne kiinnittyvät oikeaan kohtaa.
Sitten liiman kuivuttua poraisin kaksi tarkkaan kooltaan mietittyä reikää/irronnut osa läpi koko saranakappaleen ja läpi murtuman sinne luukkuun saakka. Sitten poraisin tämän saranan tappiosan läpi menevän reijän vähän isommaksi, jotta kierteille jää tilaa.
Saranatappiosan jälkeen, luukkuun päin menevään reikään, vetäisin sitten kierteet (vaatii tekemään erikoiskierretapin kierteen pituudesta johtuen). Jos sellaista ei saa aikaiseksi niin sitten painaisin reikiin eboksin kanssa ruuvin (tietysti ruuvi ilman kantaa ja ruuvin kantaan on sahattu halkio), joka juuri naheasti kiertyy (tarkkaan harkitun kokoinen reikä, jottei ruuvi juutu kesken maktan tai sahattu hahlon reuna halkea, silloin on ongelmia tiedossa) porattuun reikään. Kun eboksi ruuvin ympärillä on kuivunut ei saranat enää irtoa vaikka kävisi samanlainen vahinko, jotakin muuta hajoaa vierestä.
Toi tapitus on itse asiassa aika kätevä ja erittäin vahva korjaustapa kunhan ensin on liimannut katkenneet korvakkeet tarkoin paikoilleen ja oikeaan asentoon.
Saranat voi liimata paikoilleen vaikka luukun ollessa paikoillaan (käytä sileää linjaustappia alkuoperäisten sijaan, jotta liimatut korvakkeet eivät irtoa kun irrotat oven paikoiltaan liimauksen jälkeen ja huolehdi pienestä paineesta ovea vasten, jotta tiivisteessä on vähän puristusta) kunhan varmistaa, että ympäristössä kaikki "väärät kohdat" on hyvin vahattu, jotta jos eboksia joutuu väärään paikkaan ei luukun aukaiseminen eboksin kuivumisen jälkeen aiheuta vaurioita.
Luulisin että säästät tällä korjauksella: a) Aikaa b) Rahaa c) Harmeja Bonuksena: d) Saat vahvemmat saranat kuin alkuperäiset oli.
Haasteet: Tarvitaan rauhallinen ja suunnitelmallinen ote korjaukseen sekä hyvin pieni joukko työkaluja ja tarvikkeita toimenpiteen toteuttamiseen.
Kysyppä käytettyä varaosaa matkailuvaunupurkamosta. Lapualla Keijo Salo 06-4332733 tai 0400-661242 ja toinen Ylistarossa Veijo Rajamäki 0400-619408.
Mikko
Tuolta löytyy: www.vapaa-aika.com Kohdasta ajoneuvot->koritarvikkeet->huoltoluukut. Käynee tuo about 35x38 kokoinen luukku, hinta 67,51 (valkoisena tai harmaana). Kyseessä vain kehykset saranoineen, jotka vaihdetaan entisten tilalle.
Minulla ratkesi 6102:een joskus jälkeenpäin lisätty, alareunasta saranoitu tarvikeluukku samalla tavalla, kun pakkasilla avatessa lipesi käsistä. Luukku on vastaava Thetfordin luukku, kuin WC:n huoltoluukkukin, eri muotoinen vain.
Sovittelin palat paikalleen ja polttelin kolvin kärjellä kiinni. Hyvin ovat pysyneet. Täytyy vielä lisätä rajoitinvaijeri, joka estää vastaisuudessa luukun retkahtamisen saranoitten varaan...
Tuossa sinun tapauksessa toimisi todennäköisesti sama homma, mutta ne epoxin jämät pitää saada ensin pois.
Minäkin ennakoin tavaraluukun retkahtamisen ja laitoin pätkän tarranauhaa luukkuun toisesta päästään lukon ruuvin alle. Toisen samanlaisen jonnekin patterin kiinnikkeisiin vaunun sisäpuolelle, sitten vaan painaa ne vastatusten n.15cm matkalta niin hyvin pitää luukun vaakasuorassa ja jos on tarve avata kokonaan tieltä pois niin repäisee tarrat auki. Vaijeriinkin on tietysti helppo tuo mahdollisuus konstruoida.
Raimo löysi luukut Vapaa-ajan sivuilta, itse en sitten millään.
Ehdottomasti paras ratkaisu, pura vanhan luukun kehykset saadaksesi mitat. Todennäköisesti aukkoa voi suurentaa johonkin suuntaan. Uuden luukun materiaaliksi uretaanilevyn palanen johon toiselle puolelle nätti vaneri, ja toiselle esim. sileä muovilevy. Siis jos pitää suurentaa, muutenhan sen saa vanhasta luukusta. Helpohko homma ja tulee hyvä.
@timppa
Tuosta löytyi luukut.Terv:AA. http://www.vapaa-aika.com/ajoneuvoihin/koritarvikkeet/huoltoluukut.html
No mutta kiitoksia koko köörille :-)
Neuvoja tuli, että ihan valita pääsee...
Nyt sitten siiryn toteutuspuolelle!
Olkoon talvi armollinen karavaanareillekin (ettei mene kauheesti kaasua) ja kesä sopivan lämpöisen pituinen!
t: Eda
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.