Lämmitys/eristys?
ORAJÄRVI MARKO
28.12.2010 20:46
Tälläkertaa kysymys lämmityksestä/eristyksestä:
Itsellä Knaus Royal 580 UK vm2004 Ylläksellä kausipaikalla (eka talvi),kuudes vierailu vaunulla kaudelle.
Tähänastinen pakkasennätys ulkona -17C, hyvin on tarjennut 2-3 kW sähkölämmityksellä, herännyt jopa +26 C lämpöön.
Tänään ennätys pakkanen -24 C, +18 C sisällä, tuntuu että ei siitä nouse, tietty kaasu lisänä menisi yli 20 C.
Eli lämmitys 3000 alde (sähkö/kaasu) ja lattiassa kalvolämmitys.
Vaunu huollettu keväällä, nesteet tarkistettu, kaikki patterit tuntuu lämpenevän hyvin joten en usko johtuvan ilmauksen tarpeesta.
Ainoa sellainen kylmää hohtava kohta on etuikkunan alla oleva seinä, ilmeisesti jäänyt tehtaalla eristys n. 50 cm leveydeltä keskikohdalta vailinaiseksi?
Onko muita vinkkejä, kun jättää vaunuilu yli 20 C pakkasessa, käyttää lisänä kaasua, tai ostaa "todellinen" talvivaunu, jollainen tämänkin piti olla...
ANTTILA MARKKU
28.12.2010 21:31
Mitä sinä nyt tarkasti ottaen kysyt?Jos tarkoitat että pitäisikö tuollaisessa -24 ulkolämpötilassa vaunun pysyä yli +20 sisälämpötilassa pelkillä 3kw sähkövastuksilla,en usko.Luulen että kaasun ottaminen avuksi lämmitykseen on oikea ratkaisu.
ORAJÄRVI MARKO
28.12.2010 21:42
Kiitos vastauksesta, juuri tätä oli tarkoitus kysyä, eli pitäisikö -24 ulkolämpötilassa vaunun pysyä yli +20 sisälämpötilassa pelkillä 3kw sähkövastuksilla.
Tietysti mietityttää tuo vedon tunne joka sijoittuu aika tarkkaa etukotelon kaasupullon kohtaan, jonka kohdalta sisäseinä kylmä.
Mutta kaasu päälle niin kyllä sitä tarkenee, onneksi näitä paukkupakkasia ei ihan jokapäivä ole :)
HYTÖNEN RAIMO
28.12.2010 21:43
20 pakkasastetta voi pitää jonkinlaisena talvivaunuilun/autoilun mukavuusrajana. Toisin sanoen sen tietämissä vaunu/auto pysyy suhtkoht lämpimänä kohtuullisilla kuluilla riippuen hieman sääolosuhteista (tuuli ja tuisku jne...). Kun lämpötila laskee tätä alemmas alkaa sähköä ja kaasua kulua aivan eri malliin.
Tietysti niillä matkailu/asuminen onnistuu kylmemmälläkin kelillä, tosin mukavuuden kustannuksella. Jokainen ovenavaus aiheuttaa melkoisen lämpöhukan, ja lisää osaltaan lämmityskuluja, etenkin kun sähköllä ei yksin pärjää. Eikä tässä vielä kaikki, sillä kova pakkanen aiheuttaa yleensä myös muita ongelmia.
Olen yöpynyt matkailuautossa yli kolmenkymmenen asteen pakkasella, josta voin todeta, että kaasua kului (ei ollut tolppasähköä saatavilla), mutta ei vilukaan haitannut.
ANTTILA MARKKU
28.12.2010 21:54
Se vedon tunne saattaa johtua myös niistä korvausilma aukoista joita siellä lattian rajassa useasti on,tuskin kuitenkaan kaasupullokotelosta sisätilaan.Itselläni tommonen solkun vaunu joka pitäs olla niin lämmin.Kyllä siellä vaan tuntuu vetoa sen korvausilma ritilän vieressä.Tänä talvena en ole käynytkään vaunulla,että semmosta.
VALTONEN MARTTI
28.12.2010 23:37
Maltettaisiinkohan Lahden Antin kanssa olla tällä kertaa hissunkissun vaan kun se on kuitenkin niin itsestäänselvää.....?
LAHTI ANTTI
29.12.2010 00:16
VÄLIAHDE JUSSI
29.12.2010 11:32
Kyllä vaunun lämpö sisällä +20 ja+22 Välillä ei sitä ylempänä ja alempana. Elikä +21siitä 1:si aste+/- Näillä lämmöillä on tuon Karmanin kanssa olen pyrkinyt kulkemaan ja viihtyisää on ollut ainaskin,Multarannassa ja muillakin SFC alueilla.
ANTTILA MARKKU
29.12.2010 12:28
Kyllä sisälämpötilan pitää olla sellainen että se miellyttää,aloittaja kai kysyi kuinka se saavutetaan ja onko hänen nasunsa talvivaunu kun sähkö ei yksin riittänyt yli -20 pakkasilla.
AALTONEN TAPIO
29.12.2010 16:38
Mielestäni ainut tapa on käyttää kaasua lisänä jos muuten ei tarkene.Itsellä vaunu myös Ylläksellä ja olen huomannut,että yli 20 asteen pakkasilla pitää siirtyä 3 kw lämmitykseen.
ANTTILA MARKKU
29.12.2010 17:19
Tarkoitat kai että pitää pelkästä sähköstä lisätä kaasulämpöä.Kaasullahan nuo vaunut lämpiää tommosilla pikkupakkasilla erittäin hyvin.Siellä edellä Martti ja Jouko vois antaa faktatietoa,mutta mutu tuntumalla saadaan kaasulla 6kw lämmitysteho yksinään.