Asuntovaunun tuonti ulkomailta (Ruotsi)

LEINO LASSI 06.12.2010 11:53

Hei!

Olisikohan jollakin kokemusta as vaunun tuonnista Ruotsista?

1 Mitä dokumentteja pitää olla, että rekisteröinti tänne onnistuu? Mitä maksaa rekisteröinti? Katsastus? Muita kuluja?

2 Mitä dokumentteja tarvitaan, että verottaja ei verota uudestaan esim ALV:tä? Mitä muita maksuja tulee?

3 Mitä tekniikalle tarvitsee tehdä? a Kaasut? b Ajovalot? c Muuta?

Kyseessä olisi noin kymmenvuotias vaunu Ruotsista. Sepä mietityttää, että kannattaisiko tuonti... ;-)

terv -Lassi

MURTONEN JUHA 06.12.2010 20:10

Morjens,

lähetä s-posti osoitteeseen:

juha.murtonen(at)kolumbus.fi

tietoa löytyy!

LEINO LASSI 06.12.2010 21:49

Wau...

nopeaa oli vastaus. Postia lähti!

terv -Lassi

VALKAMA MARKKU 09.12.2010 12:27

"Morjens,

lähetä s-posti osoitteeseen"

Juu, ei sitä ihan julkisesti voi kaikkea kertoa, loppuu pian leipä!

M Arkku

NIEMELÄ PASI 09.12.2010 13:08

Eihän tuossa mitään ihmeellistä ole.

1.Kauppakirja ja rekisteriote. Hinnat saa katsastuskonttorila (rekisteröintikatsastuksen hinnat vaihtelevat rajusti).

2.Vaunun tuonti on tavaran tuontia, eli jos olet maksanut alv:n ostomaahan niin ei tarvitse maksaa edes uudesta vaunusta uudelleen.

3.Jos vaunu on tehdasvalmisteinen, niin kaasuista ei tarvita erillistä paperia. Ajovalot tietysti pitää olla E-hyväksytyt.

Sähköasennusten (230 V)tarkastus tarve - ? ei tietoa tämän hetken tilanteestä.

Aiemmin vaadittiin vetopään ja alustan yhteensopivuustodistus ? - ei tietoa

Nuo kaksi viimeistä halukkaat voivat tarkistaa.

Vaunussa tietysti pitää olla Suomessa vaadittavat katsastusvarusteet - sammutin ja varoituskolmio.

Pasi

HAAPANEN TIMO 09.12.2010 17:09

Kaasupaperi tarvitaan, vaunu on kymmenvuotias, ja tarvittaisiin muutenkin koska vaunut eivät ole tyyppihyväksyttyja. Sähköpaperiakin konttorilla kaivataan. Tuon ikäiseen ei tarvita vetopää/akseli yhteensopivuustodistusta.

@timppa

OLLIKAINEN PEKKA 10.12.2010 07:48

Hei

Toin syksyllä Saksasta uuden vm-10 Hobbyn.

Sen kanssa meni Suomessa seuraavasti:

1) Ennen katsastuskonttoria käytin kaasu- ja sähkötarkastuksessa 2) Katsastusasemalla tarvittiin saksalainen rekisteriote, kauppakirja, coc-todistus ja nuo aiemmin mainitut tarkastuspöytäkirjat. Katsastaja syynäsi vaunusta valaisimet, heijastimet, runkonumeron jne. "ulkoista". Lisäksi katsoi sisältä ilmanvaihtoon liittyvät tarran ja sammuttimen 3) Hinta tälle riemulle: tarkastuspöytäkirjat 280 euroa, rekisteröintikatsastus 240 euroa ja kilpi+rekisteröintimaksu muistaakseni 24 euroa.

Tämä kosketti siis uutta vaunua, joka Saksassa ollut vain "siirtokilvissä" ja johon löytyy coc-todistus.

Jos coc-todistusta ei löydy, niin rekisteröinti tehdään ns. yksittäishyväksyntänä, jolloin tarvitaan mm. vetopäästä, alustasta jne erilliset valmistajan todistukset ja erikseen pätevä katsastusmies, joka suorittaa tarkastuksen ennen rekisteröintiä.

Etukäteen ajattelin, että erillistä sähkö- ja kaasutarkastusta ei uuteen vaunuun tarvitsisi, mutta kyllä ainakin minun kohdallani vaadittiin.

Kaikesta huolimatta tuonti oli erittäin kannattavaa ja helppoa.

P

ps. Vanhojen / käytettyjen tuonnista en osaa sanoa tarkemmin, mutta noudattelee varmastikin uusien tuontia

HAAPANEN TIMO 10.12.2010 16:45

Sähkötarkastuksen teettivät sulla turhaan, sähkölaitteissa on jo muutaman vuoden uusiin vaunuihin riittänyt E-hyväksyntämerkintä.

Meidän kulmilla maksavat kaasu- ja sähköpaperi n. 50/kpl

@timppa

KERÄNEN MATTI 29.09.2013 22:51

Ja myös kaasulaitetarkastus on turha jos vaunulla on CoC-todistus eli vaunu on EU-tyyppihyväksytty: http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/867b016d0827c1649cc2fc19111794f6/4747-Matkailuajoneuvojen_nestekaasu-_ja_sahkolaitteiden_vaatimuksista.pdf

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.