Tukijalat
NYBERG JYRKI
17.11.2010 01:01
Tuollaiseen viritelmään törmäsin kerran reissuillani, eipähän renkaita pöllitä, kun on otettu pois.
Vaunussa ei tosiaankaan ollut muita tukia alla kuin pelkät kulmatuet. Etuteltta oli helmapeittoineen paikoillaan, joten tuskin rosvo oli renkaita vienyt.
Kirjoitin pikku lappuseen juttua kulmatukien käyttötarkoituksesta ja jätin teltan pöydälle, ihan vaan sentakia, kun vaunuilijan karavaaninumero oli yksi suurimmista sillähetkellä. Jätin vielä yhteystietonikin lappuun, ettei sitä pidettäisi pottuiluna.
Vaunu oli isolla tunnetulla leirintäalueella, miksiköhän kaveria ei oltu neuvottu tai varoitettu vaarasta, joka oli ilmeinen.
Seuraavalla käynnilläni alueella vaunu oli lähtenyt, en tiedä, ehtikö mitään vahinkoa tapahtua.
Lennu
VALTONEN MARTTI
17.11.2010 11:52
Eipä olis kummonen vaiva omistajalta ollut laittaa vaikka tunkki akselin alle hiukan varmistamaan. Runko tosin näyttää aika tuhtilta ja vaunu vanhemmalta Tabbertilta,mutta en kyllä ainakaan sisälle menisi hyppimään jos olisi omasta kysymys.
PITKÄAHO JUKKA
17.11.2010 12:32
jospa se oli hakemassa kesäpyöriä.
LEHTINEN PERTTI
23.12.2010 04:58
No ei kyseessä tainnut siis olla, ainakaan vielä, hyviin tapoihin adoptoitunut karavaanari kun ei mitään palautetta antanut, vaikka havaitsi varmasti jonkun halunneen ystävälliisesti varmistaa ettei vahinkoa satu.
Tämä tarina on tosi:
Joudoin kerran väkisin pysäyttämään kuirma-auton Haagan liikenneympyrään, auton, jonka oikeasta kyljestä eli jalkakäytävän puolelta. Kääntyi ulos 1,5 metriä pitkä terästankopari aina kun auto hidasti tai kaarsi vasempaan. Mitkään töötötykset ja valojen vilkutus ei auttanut, piti väkisin kiilata auto ympyrään auton pysäyttämiseksi tai olisihan se voinut päälle ajaa, mutta onneksi pysähtyi.
No haukkumiset sain heti ja väitteen, että varmasti ei mitään rautoja tule ulos auton kyljestä. Kun viimein sain kuskin alas ohjaamosta ja katsomaan tilannetta löytyi sieltä huonosti kiinnitetty nokkakärry, jonka aisat kääntyivät poikittain ajosuuntaan kun auto hidasti tai kaarsi vasempaan.
Sanoin kuljettajalle että ymmärsikö hän, että jo 50 km nopeudessa tuillainen massa terästä elle 150 cm korkeudessa katkaisee jalkakäytävällä kulkevan ihmisen osuessaan. Nyt on hyvä kun mitään vahinkoa ei vielä tapahtunut.
Kuski ei kiittänyt tai edes lopettanut haukkumistaan, jatkoi vain: "Hullu sinä olet, äläkä kiilaa enää koskaan mua tuolla tavalla tai ajan seuraavalla kerralla sun päälle."
Onni oli se, että vahinkoa ei kerinnyt tapahtua. Joskus on vain toimittava riittävän ripeasti ennen vahinkoa, jos ei toimi ja vahinko sattuu, vaikka ei itselle, jää harmittamaan se miksi en tehnyt pientä elettä estääkseni vahingon, vaikka se olisi ollut helppoa ja täysin mahdollista.
Jos siis havaitset minun autossa tai vaunussa mitä tahansa outoa tai tarkastamisen arvoista, niin psäytä tai tuo lappu etuteltan pöydälle. Kiitän huomaavaisuudestasi ja oikeasta karavaanihengestä sinua jo nyt.
OIKARINEN JUUSO
23.12.2010 09:15
Vaikkei tämä alkuperäiseen asiaan liitykään, mutta tähän viimeisimpään.
Ilmeisesti autoilijat automaattisesti olettavat kanssa-autoilijoiden olevan vihollisia, ja heidän toimensa tulkitaan kiusanteoksi. Taannoin ajoin vaunuyhdistelmän perässä, vaunussa kaksi akselia ja toisesta akselista rengas särki.
Auto ajeli maantietä eteenpäin, ja renkaasta lenteli riekaleita komeassa kaaressa sivulle ja taaksepäin. Soitin torvea, ja painelin äänimerkkiä. Karavaanari tietenkin ajatteli, että otin kantaa ajonopeuteen eikä mielessä edes käynyt pysähtyä tarkastamaan voisiko jotain olla vialla.
Lopulta kun olin uskaltautunut ohittamaan yhdistelmää (ne lentävät renkaanpalat voivat rikkoa vaikka tuulilasin) rinnalla minä soitin torvea ja vaimo ikkunasta osoitti sormellaan näytti vaunua - tässä vaiheessa yhdistelmä vihdoin tajusi pysähtyä.
Vaunu sai varmasti vaurioita - sisälokasuoja varmaankin mennyttä ja varmaan sen ympäristössä olevia kalusteitakin vaurioitunut, mutta myös kanssa-autoilijat olivat vaarassa. Miten voi olla niin jäärä, ettei edes vaivaudu tarkastamaan voisiko jotain olla pielessä, vaikka sitten peilistä?
ANTTILA MARKKU
23.12.2010 10:06
Kuule kyllä me voidaan olla vieläkin pöljempiä.Nää viksut ihmiset on lähinnä kaupunkilegendoja lähes samanlaisia kuin sähkömies työmaalla tai joulupukki ja kiltit lapset.
SUOMI SEPPO
23.12.2010 13:03
Tuolla etelänmaalla ajellessasi suhtaudu hyvin varauksellisesti näihin tööttääjiin ja takapyörän näyttäjiin. Voipi olla se ketunhäntä kainalossa.
@seppo
VÄLIAHDE JUSSI
03.01.2011 09:28
Olen tätä saitti monet kerrat lukenu ja aina palaan tähän.
Sanon vaan sen verran,että tukijalat kestävät ja vaunua runko
kestää sille asetettavat vaatimukset.Ajoneuvonosturit nostetaan
tukijalkojen varaan+kuormanoaino+muut+ voimat.
Kävin kovan keskustelun eräästä ikävästä mainoksesta, jossa eräs
ivalidi nainen, nostettiin asvaunussa kiinni olevalla hissillä,
ilman tukilalkoja.Nyt joku eppäilee ,ettei vaunussa voi olla
jos se tukijalkojen varassa.Eikö sellaiset jalat ole aputukeja
kulmaapuja, eikä tukijalkoja. sellainen vaunu joka ei kestä, olla
nurkistaan yläällä on tinasta tehty rungoltaan.
RUUSKANEN TUULA
03.01.2011 12:24
Sinä Jussi muistit...Se vaunu ei kaatunut kertaakaan ainakaan meillä ollessaan. No nyt meillä on auto jossa on hissi ja sekään ei kaadu vaikka ei ole tukijalkoja...Entäs esim invataksit joissa on pitkä peräylitys ja hissi?? ei ne keuli. Ei ne tukijalat vaan vastapaino..T;Kari
VÄLIAHDE JUSSI
03.01.2011 19:53
Mulla on yhellä kaverilla henkilö autossa sellainen katto
poksi jossa on sisällä invanostin.Ei sekään kaadu vaan vähän kallistuu.Se inva asia on minun puolesta käsitelty, mutta
tuo "tuki jalka" asia minua vaivaa, väärä termi on tuki jalka jos
jos ei se kestä vaunun painoa suurimmalla salli tulla massalla.
Ainaskin mulla ne on ollut monta kertaa ylikin.Tuki jalat ja
vaunu on kestänyt sen painon,mutta renkaat ei.
NYBERG JYRKI
03.01.2011 20:32
Minun tietoni perustuukin vain Soliferin entisen tehtaan suunnittelu-insinöörien ja myyntipäällikön puheisiin, olin siellä vanhoina hyvinä aikoina vuosikausia keikkamiehenä.
Kerrankin lastasin rekkaan vaunuja maakuntaan vietäväksi, kun huomasin erään vaunun renkaan olevan hajalla. Laiskana rupesin vaihtamaan uutta rengasta tukijalkojen ja nokkapyörän avulla.
Eräs silmäätekevä huomasi puuhani ja sainkin aika sapiskaa, "tukijalat on vaan vaunun tukemista varten, ei missään tapauksessa oikaisemista tai nostoa varten."
Useampiakin tukijalkoja on vuosien saatossa tullut nähtyä solmussa, myös kuvassa esintyvää mallia, tosin keskeltä retkahtanutta vaunua saman asian takia ei ole sattunut eteeni.
En kirjoittanutkaan lappua k.o vaunun etutelttaan pottuillakseni, ajattelin vaan auttaa kaveria, jos hän ei ollut aijemmin kuullut tukijalkojen tarkoituksesta.
Entinen matkailuvaunuilija, nykyinen matkailuautoilija Lennu
NYBERG JYRKI
03.01.2011 21:00
Älä Jussi hermostu, kyllä kai kaverisi autossa on sentään pyörät alla kun hän käyttää invanostinta, eikös se akselisto ja jousitus ota vastaan sen kallistuskuorman.
Täytyypä tarkistaan nykyinen ohjeistus vaunujen kulmissa oleviin härveleihin tulevilla Turun ja Helsingin messuilla.
Lennu
Kuva ensimmäisestä omasta vaunustani, aijempina vuosina oli milloin minkinlainen tehtaan esittelyvaunu "lainassa."
VALTONEN MARTTI
03.01.2011 21:57
Olipa minulla joskus Solifer Artic mallia -81. Niissä oli alla terästä melkein kuin pienessä panssarivaunussa, joten sitä olisi voinutkin käsitellä vähän kovakouraisemmin. Mutta pieni vaatimaton osa, kulmatuen "laakeri" se joka liikkuu siinä kierretapissa, oli muovia. Ne hajoili minunkin hellävaraisella käytölläni ja silloinhan kulmatuki ei kanna kärpäsenkään painoa. Että jos olis niiden varaan vaunun joskus jättänyt renkaan vaihdossa niin huonosti varmaan olisi käynyt. Onneksi varaosat tuli metallisina ja vaihdoin pian kaikki sellaisiin.
VÄLIAHDE JUSSI
03.01.2011 21:59
Tätä juuri tarkoitinkin ei ne oo tukijalkoja sanan varsinaisessa
merkityksessä vaan jotain muita esim. kulma tuet. Mulla on aina riittävän iso hallitunkki mukana, jolla saan laskettua vaunun kulma tukien varaan varovasti.Painaa se paljon ja vie tilaankin,
mutta helepottaa hommaa paljon kun ja jos tarvii käyttää.
NYBERG JYRKI
03.01.2011 23:09
Oikeessa oot Jussi, otsikko on väärin, mutta kun täällä ei pysty korjailemaan kirjoittelemisiaan.
Kirjoitinkin alussa "Vaunussa ei tosiaankaan ollut muita tukia alla kuin pelkät kulmatuet".
Isoista saksalaisista kuvastoistakin löytyy monella eri nimikkeellä samaan käyttöön tarkoitettuja kulmatukia.
Kevennykseksi:
Itse ähelsin parituntia matkailuauton rengasta vaihtaessani jouluviikolla, oli kivimurske uponnut keskelle lähes uutta kulutuspintaa. Yli kolmenkymmenen asteen pakkasessa rengas tyhjeni yöaikaan niin, että aamulla rengas oli täysin kantikas, eikä pullotunkkia saanut siinäkohtaa millään alko-alustaisen auton palkin alle.
Hiekkakaan ei riittänyt saamaan autoa liikkeelle vaan pakko oli laittaa ketjut saadakseen auton parempaan paikkaan.
Kantikas pyörä ei suostunut nousemaan kiilalle, apuun veljen halpis-hallinosturi, pullotunkki palkin alle ja siinävaiheessa hallitunkki vääntyi sivusuunnassa käyttökelvottomaksi.
Loppujen lopuksi auton alla ollut vararengas tilalle ja Kiteellä rengasliikkeeseen, koko pohjois-karjalasta ei löytynyt 225/65R16C piikkirengasta, Mikkelissä olis ollu lähin, joten ajelin joulunjälkeen kesärenkaalla etelään, täältä sentään löytyi.
Taitaa minunkin autoni tuet olla enempi "seisottamistukia."
"Jos esimerkiksi "lääketukea" käyttäis, niin pitäis varmaankin tuetkin virittää.."
Hyvää alkanutta vuotta tukien varassa tai ilman.....
Lennu
VÄLIAHDE JUSSI
05.01.2011 00:34
Minä kerran Kemissä jätin Puolikkaa 36tn pullo tunkin varaan
se painui öljysoraan ku peti ,petti puut oli lahot.Siitä lähtein
en ole luottanut noihin pallo tunkkeihin enkä rimpula 2tn
hallitunkeihin.Sekö on kunnon tunkki niin tarvittaessa se
koko auto nousee, se nähtiin taas viime syksynä.Kyllä se on
hyvä, silloin kun sitä tarvii, minä usijasti.
UUSITALO MARKO
05.01.2011 20:14
Kyllähän yksi AL-KO:n tukijalka kestää mallista riippuen 400- 800 kg kuormaa. Kuvassa näkyvä tuki vaikuttaa hyvin järeätä. Ja kun tukijalka on kiinnitetty metalliseen runkopalkkiin, niin kuvassa esiintyvä viritys ei ole kovinkaan riskialtis. Niitä näkee yllättävän paljon tuolla etelämmän Euroopan kausipakoilla.
Tilanne olisi toinen, jos kulmatuki olisi kiinni pohjavanerissa.
LINDBLOM ALF
05.01.2011 21:12
Veikkaisin että tuki on pohjavanerissa kiinni eikä palkissa. En ole nähnyt yhtään uudempaa vaunua, jossa tuki olisi palkissa kiinni, ilmeisesti korkeussyistä.
ANTTILA MARKKU
05.01.2011 21:17
Asiasta en mitään tiedä:mutta,jos vaunu on kokonaisuudessaan kulmatukien varassa edellyttäen että kulmatuet kannattavat runkopalkkeja.Tuleehan siihen melko paljon pitempi jänneväli kuin jos akselisto kannattaa vaunua keskeltä.Sitten siellä tanssii kaksi aikuista caca caata.Epäilen että siellä saattaa runko nitkahtaa.
LEHTINEN PERTTI
11.01.2011 21:49
Näin muistaakseni sanotaan jopa Kaben ohjekirjassa: "Jos joudut vaihtamaan renkaan ilman tunkkia, veivaa nokkapyärä alas, väännä rikkinäisen puolen tukijalka alas ja kampea nokkapyörällä vaunua ylös."
Jos tarvii nokkapyörässä "vaihtaa otetta" niin välillä kampeaa etujalan alas ja nokkapyörää alemmaksi ja sitten vaan jatkaa vipuamista niin ylös että pyörä lähtee alta ja uuden saa tilalle.
VIHERÄ TIMO
11.01.2011 21:58
Minä olen kerran joutunut vaihtamaan renkaan juuri tuolla tavalla. Ekaks vetoaisa ihan alas ja takatuki kiinni maahan ja eikun veivaamalla vetoaisaa ylös nousi myös rengas irti maasta ja sain vaihettua.
Niin ja se rengas piti käydä välillä korjauttamassa, kun ei ollut varapyörää....
NYBERG JYRKI
11.01.2011 23:03
Sillälailla minäkin vähän kevyepään vaunuun parikertaa renkaan vaihdoin, mutta isompaan Finlandiaan piti ottaa jo oikeat työkalut käyttöön.
Tosin oli sen mun entisen 550 seuraava omistaja saanut takatukijalan solmuun samaa yrittäessään, lieneekö tulleet tunnit täyteen.
VALTONEN MARTTI
12.01.2011 10:48
Yhdestä Kafista olis kuulemma mennyt takapään kulmatuki sisäpuolelle vaunuun suorinta tietä.
NYBERG JYRKI
12.01.2011 14:27
Kerran poltettiin yks Kafi Vantaan tallilla treffien yhteydessä, lattia oli niin märkä, että olis voinut vaikka potut keittää, niinpaljon se kiehu muttei millään palanut.
NYBERG JYRKI
15.01.2011 22:01
Kyselin tänään Turun caravan-messuilla vaunumyyjiltä ohjeita "tukijalkojen tai kulmatukien" käyttöön.
Yksimieliset kommentit kaikilta myyjiltä olivat edelleenkin samat kuin vuosia sitten, ne on tarkoitettu vain vaunun tukemiseen senjälkeen kun akselisto renkaineen on vaakasuorassa esimerkiksi ajokiilojen avulla ja vaunu nokkapyörän avulla pituussuunnasta.
Taitaa olla maailmalla joitain vaunumerkkejä joissa hydrauliikka hoitaa vaunun tasauksen, lienee alustarakenne hiukan tuhdimmin suunniteltu.
Eiköhän aloituskuvan kommentoinnit olleet tässä, jokainenhan voi tukea liimakoppinsa kuinka haluaa, tai jättää kokonaan ilman.
Lennu