Antakaahan vinkkejä perheen talviseen asuntovaunumatkailuun

PERTTULA JOUNI 13.11.2010 10:46

Morjes!

Hommasin syksyllä asuntovaunun 5- henkisen perheeni käyttöön. Vaunu on Hobby 560 kerrossänkymalli ja ainakin syksyisen matkamme mukaan oikein toimiva vaunu meidän kokoisen perheen tarpeisiin.

Käsittääkseni Aldella ja lattialämmityksellä varustettu Hobby sopii hyvin myös talvikäyttöön, vai sopiiko?. Minua askarruttaa onko esimerkiksi hiihtokeskukseen suuntautuva matka muuten mahdoton yhtälö kolmen lapsen kanssa (5,8 ja 10- vuotiaat)? Päällimmäisenä mielessä on valtava tarvittava tavaramäärä, märkien vaatteiden kuivaaminen ja sisälle kulkeutuva lumi.

Mutta laittakaahan kokemuksia miten teidän perheen matkat ovat onnistuneet. Vai onko parempi vuokrata edellisten vuosien tapaan mökki?

PENTTINEN URPO 13.11.2010 14:44

Käy hiihtämässä Hyrynsalmella, Ukkohallassa! Hyvät murtsikka ladut ja hyvät mutkamäet. Caravan alue ykkösluokkaa, suosittelen!

NISSINEN JUHA 13.11.2010 15:40

Hei. Talvimatkailu vaunulla vaatii lapsiperheellä tosiaan pientä kikkailua.Meillä laitettu wc:n lämpöpuhallin lattialle ja vaatteen kuivausteline imukupeilla seinäpeiliin kiinni.siihen voi laitella vaatteet,pyyhkeet,hanskat,pipot ja kengät lattialle. Kattoluukku tietysti auki,kosteus poistuu sinne taivaille. Meillä paketti-autossa vaatekassit josta sitten otetaan puhtaita vaatteita tarpeen mukaan sisälle kaappeihin lämpenemään. Suksiluukku toimii meidän vaunussa kenkäkaappina sisällä aina yksipari jokaisella käytön mukaan,oven edessä kumimatolla josta helppo vedet ravistella pois. Tässäpä alkuun vinkkejä. Kyllä vaunulla pärjää talvella ihan hyvin. Nytkin asuttu jo kolmeviikkoa vaunussa kun asunto remontissa. Terv. jussi

NISSINEN JUHA 13.11.2010 15:45

Vielä jatketta äskeiseen. Myö oleillaan Vuokatin Kattivankkurissa jossa todella siistit paikat ja hyvät mahdollisuudet harrastaa melkein mitä vain. Kovilla pakkasilla lapset viihtyvät kylpylässä tai opiston uimahallissa ja laskettelurinne lähtee alueenpihasta ja on ilmainen. Eikun tänne vaan viihtymään.

HAARAKANGAS ALLAN 13.11.2010 17:30

Tervetuloa talvimatkailun pariin.

Sellaisen vinkin antaisin, että kun vaunua on vedetty ( tai oltu paikallaan ) loskakelillä niin vaunun käsijarrua ei ole järkevää vetää päälle. Pakkasen tullessa kostean kelin jälkeen on mahdollista, että jarrut jäätyvät todella jumiin.

Omakohtaisia kokemuksia asiasta on. Tuli harmia ja rahankin menoa....

Pysäköitäessä tulee tietenkin käyttää pyöräkiiloja!

Itse en koskaan vedä käsijarrua päälle... opittu on.

Tällainen vinkki. Kaikkea ei tarvitse itse varsinkaan kantapäään tai jarrukenkien kautta kokea!

Ystävällisin terveisin

Allu-vaari

JUUTI ERKKI 13.11.2010 18:32

Urpolle kiitos hyvästä Ukkohalla-vinkistä. 450 ympärivuotista vaunupaikkaa. Täytynee käydä testaamassa heti ens talvena. Jounille rohkaisuksi: Talvivaunuilu on todella kivaa, mutta vaatii kyllä huomattavasti enemmän asiaan paneutumista, kuin kesällä. Viimeisessä Caravan-lehdessä oli hyviä talvivinkkejä. Meillä viime talven kovien pakkasten aikaan oli tiskialtaan takana olevaan vesiputkeen jäänyt vesi jäätyessään pullauttanut liitoksen auki. Laskettelureissulla Kolilla vesi alkoi tippua kaapin taakse lattialle ja kasteli lattian. Pakkasta oli 38,5 astetta ja vaunussa asuttiin. Saatiin kyllä kuivateltua, eikä pahempaa tapahtunut. Putket tosiaan kannattaa puhaltaa huolella tyhjiksi ja jättää hanat auki, kun vaunu tai auto jätetään pakkaseen seisomaan. Kun vaunu otetaan käyttöön talvella ja jos vedet laitetaan päälle, putkia ja niitten liitoksia kannattaa tarkkailla näkyykö vuotoja.

MUHONEN LAURI 14.11.2010 01:13

Kysyisin Allan Haarakankaalta, oletko siirtynyt veneilystä karavaanariksi,ollaan tavattu veneilyn merkessä Marita-laivalla Porvoossa 90-luvulla.

HAARAKANGAS ALLAN 14.11.2010 10:28

Hei Lauri

Näin on päässyt käymään.... Luovuimme Kirribilli veneestämme vuonna -99 Iski jonkinlainen kyllästyminen. Teimme vuosien varrella kuusi reissua Saksaan, yhden Norjaan sekä Espanjaan....

Toki pohdimme kolme vuotta veneen myyntiä ja tietysti sitä, että onko elämää ilman veneilyä!

Karavaanari harrastus tuli tilalle. Hyvä näin. Espanjaankin on helpompi, nopeampi ja taloudellisempi mennä omilla pyörillä kuin potkurin työntämänä!

Entä Sinä? Kun olet täällä karavaanari palstoilla? Oliko Teidän vene ysisatanen?

Kysyy Allu-vaari

MUHONEN LAURI 14.11.2010 12:03

Vuonna 2004 vaihtui pyörät alle,Milla matkavene, ja sitten Prima Donna purjevene joilla veneiltiin n. 20 vuotta Suomen Eestin, Saksan ja Saimaan vesillä.Mutta reissut jatkuvat... Hyvää syksyn ja talven jatkoa!

SINISAARI JUHA 22.11.2010 21:35

Olimme myös hiihtolomalla Hyrynsalmella, ensimmäinen reissu omalla vaunulla talviaikaan. Meitä 4 hengen pesue. Ukkohalla perheystävällinen paikka, eikä ainakaan keski-suomalaisten hiihtolomaviikolla ollut tungoksesta tietoakaan, ei mäessä eikä vaunualueella. Perhesaunasysteemit toimi odotetun joustavasti. Vielä tuosta vaatteiden kuivatuksesta: Ukkohallassa ainakin oli mahtavat kuivaustilat huoltorakennuksessa, siellä kuivauskaapissa tuli äkkiä valmista. Eikä tarvinnut tehdä vaunusta höyrykaappia ;). Ukkohallassa on tietysti haastavaa vaunualueen sijainti, mäki vaunualueelle vaatii joko kunnon veturin tai sitten määrätietoisen vauhdinoton. Mutta kyllä se omakin 4t etuvetoinen yhdistelmä nousi mäelle heti ekalla yrittämällä.

VÄLIAHDE JUSSI 22.11.2010 23:09

Lumet pois kengistä, talviteltta on hyvä lisä ja siinä harja. Sisällä siis tossut jalassa tai sukkasillaan.Vaihto vaatteet ja kaasu loppuu aina yöllä ja sitä rataa. Liikelle lähdettäessä lumetja jäätpois katolta. Akut,nesteet ja asenne kuntoon ja eikun menoksi.

PERTTULA JOUNI 25.11.2010 05:05

Moi!

Kiitokset vinkeistä/vastauksista. Täytynee hommata ensin nastarenkaat ja sitten tunturin juurelle kokeilemaan..

Jouni

VALTONEN MARTTI 26.11.2010 17:27

Ei tainnut aloittaja mainita autonsa vetotavasta mitään.

LAHTI SAKARI 27.11.2010 12:54

Sähkösulakkeen laukeaminen talvella? Minulla on talvikäytössä ongelmana sulakkeen ajoittainen laukeaminen talvikäytössä. Silloin kun sähkölämmitys on molemmat napit alhaalla ja samanaikaisesti käytetään jääkaappia, tv:tä ja jos vettä lämmitetään vedenkeittimellä tai muuta vastaavaa. Tällöin sulake laukeaa kaapissa ja silloin on lämmityksen toinen kytkentänappi katkaistava. Onko kyseessä vika vai ominaisuus? Voiko asialle tehdä jotain?

Tiedoista kiittäen!

PERTTULA JOUNI 27.11.2010 14:13

Joku kyseli vetoautosta.. se on Chrysler Voyager. Etuveto siis eikä tietenkään mikään paras mahdollinen veturi talvella. Mutta eipä silti ehkä huonoimmastakaan päästä, koska omamassaa on kuitenkin huomattavasti enemmän kuin vaunun kokonaispainoa. Tehoakin riittää mutta pito kai se ongelma on..

Diesel Voyager (2.5 crd) muuten kulutti mielestäni syksyn reissulla yllättävän vähän polttoainetta vaunu perässä. Keskikulutus oli n 11 litraa 500 kilometrin matkalla. Massaahan on kuitenkin yhteensä kaikkine kuormineen jo lähemmäs 4000 kiloa.

KIMPPA PENTTI 27.11.2010 14:48

Sakarille sulakkeen laukeamisesta,kyllä se tässä tapauksessa on ominaisuus koska 16A:n sulakkeen taakse voi laittaa tehoa n3600W joten kun laskee noi laitteiden tehot menee yli sulakkeen kestokyvyn.

TUOMINEN MARKKU 30.11.2010 22:19

Kun lähdet matkaan, muistathan puhdistaa lumet/jäät vaunusi katolta, tulee noilta muilta tiellä kulkijoilta ikävän sävyisiä kommentteja, jos sattuvat putoavan lumen tai jään kohdalle. Vaikuttaa myös vaunun vedettävyyteen vaikka vetoautossasi voimaa onkin. Paikallaollessasi muista ilmanvaihdon tärkeys, mukavampi oleilla, kun ilman kosteus pysyy miellyttävässä tasossa. Itse en enää moneen vuoteen ole talvella vaunua vetänyt(talvet vakipaikalla), muistan kyllä, että hyvin valmistautuneena maisemien vaihtuminen ja uuteen kohteeseen tutustuminen erityisesti talviaikana oli mieleenpainuvaa. Mukavia talvimatkailukokemuksia!!

SAVUNEN TOMI 30.11.2010 22:50

Suosittelen tätä paikkaa! Hintataso kohtuullinen ja palvelu ystävällistä.

VALTONEN MARTTI 30.11.2010 23:54

Ikävä paradoksi on että etuvetoisen vetävien pyörien pito paranee jos lastaat vaunusi aisapainon mahdollisimman pieneksi, mutta muu ajettavuus heikkenee. Kuten toteat ei Voyager varmaan kehnoimpia etuvetoisia ole, ja oikealla ennakoinnilla pärjäillee. Omat talviset etuvetokokemukset, silloin Avensiksella rajoittuvat 200km reissuun erittäin hyvällä pakkaskelillä, ei ongelmia.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.