Lattialämmitys.

VENHO JARI 29.09.2010 22:16

Morjens!Löytyykö näitä lattia lämmityselementtejä,jotka tulevat teipillä lattiaan ja matto päälle 12v muuntajalla? Ja mistä saa jos löytyy.

LAHTI ANTTI 29.09.2010 22:42

Täältä löytyy.

http://www.monitampere.fi/lampomatto.php

AHONEN AULIS 29.09.2010 23:13

Ei löydy 12v mistään!Monitampereen Kalvot ovat joko 24v tai 48v.Terv:AA.

PALIN MATTI 02.10.2010 11:02

Miksi pitäisi olla 12 voltin muuntajalla? Sähkölämmitysmattohan toimii joka tapauksessa verkkovirrassa, joten sen muuntajan toisiojännitehän voi olla myös 24V tai 48V.

Omassa lattialämmityksessäni tehoa säädetään juuri sitä toisiojännitettä muuttamalla asteikolla 12 - 24 - 48 V.

IPATTI VEIKKO 22.12.2010 17:24

Parempi on 24 V muuntaja koska kulutuskojeen ottama virtakin on pienempi kuin 12 V. Vieä 48 V lasketaan suojajöännitteeksi ja virrat eikun pienenvät.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 22.12.2010 21:35

12V lämmityskalvo olisi hyvä. Ajossa syksyllä kun ei vielä oikein tarvitse lämmitystä, niin sukkasillaan olisi jaloille lämmintä. Kun en ole viitsinyt hankkia jännitteen nostajaakaan tuohon niin on koko homma vaiheessa. Tarkoitukseen kyllä kävisi ne läppäreihin tarkoitetut virtalähteet. Tuolla virtalähteellä lämmittäisi kyllä parimetriä pitkälti 0,5m levyistä kalvoa. http://www.rxtx-tuote.fi/index.php?valikko=powerit&sivu=powerit.pc_tupsyt_vanson&tuote=Y

HÄMÄLÄINEN MARKKU 22.12.2010 21:38

Tuo lämmityskalvo ajatus tuli tänne vaunuosastolle idea koski matkailuautoa.

HALMEENMÄKI JUHANI 23.12.2010 16:21

Laskeskelkaapas kuinka paljon ampeereja se kalvo veisi akusta/laturilta niin unohdatte koko ajatuksen...

VALTONEN MARTTI 23.12.2010 17:08

Jep, ensin näperrellään ledivalojen minimaalisten sähkönsäästöjen kanssa touhukkaasti, sitten asennellaan jo innolla vaikka mitä virtasyöppöjä....!

HÄMÄLÄINEN MARKKU 23.12.2010 19:16

Monitampereen matto vie heidän ilmoituksen mukaan Ecoflexin teho on 80 W/m2. Eli kyllä yhden neliön pystyy lämmittämään ajon ajan.

PUUMALA RAIMO 25.12.2010 19:07

kyllä 24v kalvo toimii hyvin myös 12 voltilla,teho vaan puolta pienemmpi.Mutta kyllä lämpiä,eli jos laittaa metrinpätkä esimerkiksi pöydän alle semmonen 50W pr metri niin 12voltilla lämmittä vain 25 Wattia.Kyllä akku sen kestä esimerkiksi ajon aikana.T Raimo

HÄMÄLÄINEN MARKKU 25.12.2010 21:00

Jännitteen puolituessa teho menee neljäsosaan 50W => 12,5W P = U*U/R

HALMEENMÄKI JUHANI 26.12.2010 00:02

Ajatellaanpas, että lämmitettävää olisi viisi neliötä. 80W per neliö (24V) olisi 400W joka on 33 ampeeria. 12 voltillakin huimat 16 ampeeria eli saattaa autonkin laturi huutaa hoosiannaa tuolla lisäkuormalla...

MUHONEN LAURI 26.12.2010 02:25

12 V ja 400W=n.33A, 24 V ja 400W=.16A.Näin oli varmaankin tarkoitus.P=U*I

HALMEENMÄKI JUHANI 26.12.2010 09:39

Niin tietysti, ja lukemat meni vielä hurjemmiksi.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 26.12.2010 10:51

Ei sillä lämmityskalvolla kokonaisen vaunun lattiaa lämmitä. Istuinpaikkojen edustat kyllä pystyy pitämään lämpimänä, siihen kun riittää neliö. Aika harvassa alle 3500kg matkailuautossa on viittä neliötä vapaata lattiapintaa. Kaverilla oli aikoinaan matkailuauto 24V järjestelmällä ja siinä oli ajonaikainen lattialämmitys, verkkovirrassa se lämpeni muuntajalla. Oli muuten kiva tassutella lämpimällä lattialla, vaikka ei muuten ollut lämmitys päällä.

UUSITALO MARKO 09.05.2011 19:50

Omassa kulkineessani on tehtaalla asennettu lämpömatto ja Monitampereen 140VA:n muuntaja, jossa on mahdollisuus valita 20V-22V-24V. Vain suurimmalla volttimäärällä on aistein havaitavissa jonkinlaista lämpenemistä.

Mittasin muuntajan ottamat tehot. 20 voltilla tehonkulutus näytti olevan noin 85W ja suurimmallakin 24 voltin jännitteellä vain noin 120W. Aika pieniltä siis vaikuttivat wattimäärät isoon autoon.

Kysymys kuuluukin, voiko muuntajaa vaihtaa sellaiseen, jossa on suuremmat volttimäärät ( esim: 28 - 32V?) jotta saataisiin samasta lämmitysmatosta lisää lämpöä irti? Vai palaako lattialämmitysmatto, mikäli volttimääriä nostetaan?

Vai riittääkö, että muuntaja vaihdetaan samat volttimäärät omaavaan, mutta teholtaan suurempaan?

OIKARINEN JUUSO 10.05.2011 14:45
Omassa kulkineessani on tehtaalla asennettu lämpömatto ja Monitampereen 140VA:n muuntaja, jossa on mahdollisuus valita 20V-22V-24V. Vain suurimmalla volttimäärällä on aistein havaitavissa jonkinlaista lämpenemistä.

Olisiko tuossa matossa jotain vikaa, vai lienevätkö aistimukset todellakin näin suhteellisia?

Meillä on vastaava asetelma, ja vastaavat jänniteasetukset muuntajassa; minusta tuo matto pienimmälläkin jännitteelä lämpenee liikaa!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.