Adria 663 UK, Hobby 650 KFU vai joku muu?

LAINE JUHA 02.09.2010 20:30

Olemme etsimässä ensimmäistä omaa uutta vaunua 4 hengen perheellemme usean vuokravaunussa vietetyn viikon jälkeen. Olemme mieltyneet pohjaratkaisuun, jossa lastenhuone on perällä, keskellä parivuode ja edessä iso istuinryhmä, lähinnä kunnon oleskeluryhmän ja vanhemmille lasten nukkumaanmenon jäävän illanviettorauhan vuoksi. Otsikossa mainitut vaunut ovat tällaisia, muitakin toki löytyy. Vaunun kokonaispituus suurin piirtein tuo 850-900 cm ja omamassa alle 1700 kg. Isompaa emme halua, koska tarkoitus on myös kierrellä.

Valinta vaan on vaikeaa, eniten ehkä mietityttää se, pitäisikö ko. kokoluokan vaunu olla telivaunu vai onko esim. Adria 663 hyvä perässävedettävä?

Onko kellään kokemusta mainitsemistani vaunuista eli miten tulevat perässä. Vetoautona nyt Volvo V70.

Muutkin kommenttit perhekäytöstä kiinnostavat.

LAHTI ANTTI 02.09.2010 21:18

Ottamatta kantaa em. vaunujen paremmuuteen asumispuolella, niin akseliston osalta sanoisin telivaunu ehdottomasti. Tahtovat vaan telit olla harvassa nykyvaunuissa, ovat pääasiallisesti kaksiakselisia. Ja ne ovat taas aivan erilaisia kuin teliakselisto.

Kannattaa selvittää myyjältä kumpi vaunun alla todellisuudessa on. Usein väitetään kaksiakselista vaunua teliakseliksi.

TUOMALA HEIKKI 02.09.2010 21:38

Meillä Hobby 650 KFU, pohjaratkaisu toimiva, mukavinta pohjassa se, että "keittiön" kohdalla on tilaa ohittaa, ja oleskeluryhmä on omanaan.

MÄKELÄ JUHA 02.09.2010 21:40

Meillä just samallainen Adria tosi hyvä vetää ja kaikinpuolin hyvä ei mitään moitittavaa.Hinta laatusuhde just kohdallaan suosittelen.

OLLIKAINEN PEKKA 03.09.2010 07:00

Itsekin juuri vaunun lapsiperheelle tilanneena tuon oman näkökulmani keskusteluun.

Meillä oli aiemmin Hobby 560 KMFe, joka oli oikein mainio vaunu. Ainoat meidän käyttöä haitanneet ominaisuudet olivat ahdas keittiön "ohitustila", pieni jääkaappi ja ahdas kerrossänkyjen "edustila". Viimeksi mainittu on ainakin -10 vuoden malleissa korjaantunut väliseinän/liukuoven muutoksella paremmaksi.

Loppukesästä alkoi taas vaunukuume ja tutkimme nettiä ja kävimme liikkeissä vaunuja katsomassa. Vaihtoehtoina meidän kesäisiin vaunureissuihin lähinnä Hobbyn 650 KMFe, 650KFU, 720 UKFe ja Dethleffsin 740TK. Näistä suosikiksi nousi pohjansa ansiosta 740TK. Lisäksi siinä oli ainoana iso jääkaappi, joka ainakin meidän perheessä maidon kulutuksen takia tärkeä asia.

Hetken asiaa pyöriteltyämme löysimme vielä vaihtoehdoksi Hobbyn 545 KMF:n, jonka loppujen lopuksi tilasin eilen.

Perusteet, joilla tein päätöksen:

lapset vielä pieniä (1kk ja 1,5v), joten omaa pöytää piirustuksiin/leikkeihin ei vielä pariin-kolmeen vuoteen välttämättä tarvita vaunu noin kaksi metriä lyhyempi kuin 740TK. Liikumme reissuilla lähes päivittäin, joten helpompi pyöritellä. Lisätilaa saamme kaikkiin vaihtoehtoihin kevyellä etuteltalla, jonka pystyttää n. 10 minuutissa. isot Hobbyt tosiaan varustettu vain pienellä jääkaapilla hintaeroa useita tuhansia

Näillä ei tosiaan alkuperäisen kysymyksen kanssa paljoa tekoa, mutta onpahan tueksi/taustaksi kokemuksia.

Vetoautona meillä VW Multivan 4motion, joten vaunu saisi painaa jopa 2500 kg.

P

VIIRIMÄKI JOUNI 03.09.2010 09:24

Hyvä kysymys, jonka vastauksia ja kokemuksia myös odottelen. Miten onnistuu liikkuminen noin isojen vaunujen kanssa (8-9 m.).

Meillä on nyt Hobby 500 kmfe, jonka pituus on 7,17 m ja leveys 2,30 m. Nyt on kiikarissa 650 kmfe, jonka vastaavat mitat 8,43 m ja 2,50 m.

Jokainen käyttää tavallaan, mutta meidän perhe todella liikkuu. Myös ulkomailla. Mutta vähän silti jännittää tuo koko.

On totta, että noissa kmfe malleissa keittiön kohta on ahdas (vrt. kfu). Mutta meillä painaa enemmän se pikku-e, eli toinen lavuaari on wc:n ulkopuolella. Eikä myöskään mene hukkatilaa suihkulle. Lisäksi kmfe malleissa sängyt ovat vaunun ääripäissä, eli mahdollisimman kaukana toisista. Heikkoutena isoissakin Hobbyissä on tuo pieni jääkaappi (112 l). Lopulta nämä kaikki ovat makuasioita.

Ei tämäkään anna kysyjälle vastauksia, mutta kertokaa te joilla on jo kokemusta näistä isoista vaunuista. Vaunu on jo talvitelakalla, mutta vaunukuume on kohoamassa.

jv

LAINE JUHA 05.09.2010 19:30

Kiitoksia kommenteista jo tässä vaiheessa.

Vuoden -11 mallisissa Adria 663 UK:ssa on iso jääkaappi, uuni & grilli ja mikro vakiona, ovat nyt kun siirtyneet Alpina-varustelutasoon mikä näkyy toki myös lähes 31.000 euron hintana. TV:n paikkana parisängyn pääty, josta sohvaryhmään saa näkyville vain joka suuntaan kääntyvällä ulottuvalla telineellä, tällöin valitettavasti ei paljeovea saa kiinni saakka, jolloin lasten rauha häiriintyy ainakin jonkin verran. Tavaraluukkuja vakiona ulkopuolelta parisängyn alle ja etupään molemmin puolin pienet luukut sohvaryhmän alle. Eristeenä foam, joten ehkä parempi talvivaunu kuin Hobby.

Hobby 650 KFUn -11 versiota en ole vielä luonnossa nähnyt, mutta tietämäni mukaan ei muutoksia ole tullut. Sisätila on muuten kuin Adrian, mutta parisängyn pääty on umpinaisempi, mikä toisaalta tuo vanhemmille hieman enemmän rauhaa mutta verottaa hieman avaruutta. Miinuksena tuo pieni jääkaappi, jonka riittävyys nelihenkisessä perheessä mietityttää. Plussana mielestäni parempi tv:n paikka "karusellissa". Kaksiakselisena kuitenkin tuntuu houkuttelevalta.

Näiden lisäksi harkinnassa on ollut myös tuo Dethleffs 740 TK, mutta pituus ja paino ovat molemmat jo liikaa. Kokoluokaksi siis valikoitunut tuo 8,50 m, mikä sekään ei ole kovin vähän ja kookkaasta vaunusta on kyse.

Käytännössä siis joudun luultavasti valitsemaan näiden kahden vaunun välillä. Vaunun hinta kun saisi olla enintään tuota 30.000 euron luokkaa. Lahteen olemme menossa vielä vaunuja katsomaan, mutta sen jälkeen täytynee päättää jos vaunun meinaa hankkia ensi kesäksi.

Vielä kun joku sellainen kommentosi, jolla sattuu olemaan Volvo vastaavan vaunun veturina. Myös vaunujen laatukommentit kiinnostavat.

HAAPANEN TIMO 05.09.2010 19:51

Kannattaako 30 000.- maksaa: http://tinyurl.com/33cqy54 Linkissä oli aluperin 856 kirjainta tai muuta merkkiä, aikalailla tinyllä lyheni. @timppa

TASANKO HARRI 07.09.2010 23:10

Itseltäni löytyy Adria 663UK vm:2008. Adria on vastannut toiveitamme erittäin hyvin ja pohja ratkaisu toimii mukavasti lapsiperheen käytössä. Lapsille on oma osa vaunusta leikeille ja ilta aikaan on helppo rauhottaa vaunun peräosa lasten unille. Kaappitilaa löytyy kiitettävästi ja talviaikaankin rinteessä kastuneet vaatteet kuivuvat hyvin. Käytämme vaunuamme paljon ympäri vuoden. Talviaikaan lämpöä riittää ja se jakautuu tasaisesti. Toki viime talven kovimmilla pakkasilla yli -25C joutui laitttamaan sähkön avuksi myös kaasun. Lattialämmitys on jaettu tasaisesti koko vaunun kulkualueille, mutta olisi hienoa jos sen olisi saanut vesikiertoisena. Kesäaikaan reissaamme paljon, tänäkin kesänä Adria on tullut perässä jo 6500km ilman ongelmia. Vetoautona meillä on Subaru Forester. Adria on Subarun perässä nopeuden noustessa lähemmäs sataa herkkä heijaamiseen, mutta tuo kyseinen ominaisuus on kyllä auton vika ei vaunun koska sitä ei ilmennyt edellisen auton kanssa. Yksi akselisena varmasti se toki on herkempi heilumaan, mutta yksi akselisena vaununa on helposti mahdollista kääntää tarpeen tullen myös käsin.Vaunun laadussa ei ole ollut ongelmia, ainoa takuu asia on ollut haljennut etuseinä joka vaihdettiin ongelmitta. Kyseinen vika lienee useiden vaunujen murhe, koska edellisessä vaunusssamme Dethlefs 540SK jouduttiin myös vaihtamaaan etumuovi halkeamisen vuoksi. Dethlefsin kanssa sai myös olla jatkuvsti ruuvimeisseli kädesssä kiristämässä löystyviä paikkoja ja talvikäytössä vaunmun ikkunat olivat aina aamulla kuivattava, lisäksi latiialämpö oli jaettu epätasaisesti esim: oven edustan ja vessan lattia ei lämmennyt. Istuinryhmä vaunun keskellä rajoitti liikkumista vaunussa ja vallankin talvella oli sovittava vuorojärjestys liikkumiseen vaunussa monojen ja toppavaatteiden kanssa. Liikkuminen kookkaan vaunun kanssa ei aina ole helppoa, mutta ongelmia vaunun koosta on meillä ollut vain etelä euroopan ahtailla leirintäalueilla, jossa on jouduttu vaunua usein työntelemään käsin paikalleen.

TYNYS HEIKKI 09.09.2010 21:14

LMC 720 RBK? Kokonaismassa 1900, onko liikaa..?

IKONEN MARKKU 11.09.2010 19:23

Kaipailit vastausta yhdistelmään Hobby 650 KFU / Volvo V70.

Tällainen sattuu itsellä olemaan ja niistä muutama sana. Vaunu kulkee hyvin ja on hyvä vetää Volvolla. Oma auto on 2,5 litrainen bensakoneellinen, etuvetoinen manuaali. Tässä onkin kaikki ko. olevat heikoimmat lenkit asiassa. Eli jos jotakin pitäisi parantaa niin ehdottomasti diesel paremman alaväännön takia. Ja sitten mieluummin neliveto eli AWD sekä lisäksi automaattivaihteisto. Vaunu on sen verran painava, että nelivetoa olen useasti kaivannut liikkeellelähtiessä hiekalla ja nurmikolla. Tasaisella tiellä homma hoituu etuvedollakin. Oma lukunsa on sitten talviaika jolloin 4-veto on omaa luokkaansa. Automaateista on paljon tietoa näillä sivuilla, yhteenvetona mainittakoon, että enemmän puolesta kuin vastaan.

Kuten sanoin vaunu on hyvä vetää Volvolla, ja kun vielä hankit Volvon omat vetopeilit niin paketti on hyvin kasassa.

Hobbya en voi kuin kehua kaikin tavoin. Vaunun perään saa vielä sivuryhmästä helposti tehtyä pienen vuoteen 2-4 vuotiaalle joten kasvuvaraakin on hiukan perheen osalle. Heikoin lenkki on jo monesti todettu pieni jääkaappi, mutta käytännössä se ei ole kuitenkaan haitannut. Järjestelin ovessa olevia lokerikkoja hiukan uudelleen joten niihin saan nyt mahtumaan isompaakin tavaraa. Lisäksi erittäin paljon annan arvoa sille, että oleskelutila on väljä, siinähän suurin trafiikki aina tapahtuu. Peräosan ahtaus ei sekään ole muodostunut ongelmaksi. On vain hyvä, että se on suojassa käyttötiloista kun vaunulla liikutaan pelkästään puolison kanssa. Perätila toimii silloin oivana vaate- ym huoneena.

MARTIKAINEN PETRI 12.09.2010 19:09

Onkohan se hobbyn jääkaappi tosiaan liian pieni? Meillä on hobby "pienellä" jääkaapilla viiden hengen perheen käytössä ja hyvin sillä pärjää. Ainakin meille se on riittävä, kun vähintään joka toinen päivä ajamme jonkin ruokakaupan ohi, ja silloin kaappiin voi hankkia täydennystä. Oikeastaan kysyisinkin, kannattaako olla iso jääkaappi ja siellä paljon ruokatarpeita. Niitä sitten vedetään pitkiäkin matkoja kauppojen ohi. Eli liikkuvat vaunuilijat pärjää pienemmälläkin kaapilla. Kausipaikkalaiset sitten kenties kaipaavat isompaa jääkaappia.

VIIRIMÄKI JOUNI 12.09.2010 22:47

Ei jatketa keskustelua siitä, kuka tai minkälainen tai miten reissaava perhe tarvitsee minkäkin kokoisen jääkaapin. Meitä on viisi, emmekä yleensä pysy samalla paikalla kuin 2-4 yötä. Kuitenkin me otamme kiitollisuudella vastaan vielä varmistamattoman tiedon, että hobbyn 2011 malleihin tulee isommat jääkaapit. Lisäksi ne ovat sellaista mallia, että niiden (ison) pakastelokeron saa irti, jolloin jääkaapin tilavuus entisestään kasvaa. Tämä vaihtoehto sopii meille, siis ei lainkaan pakastelokeroa. Uudet jääkaapit ovat kuulemma korkeita ja kapeampia ja sijaitsevat keittiöpöydän vieressä.

HYTTILÄ ESKO 13.09.2010 08:11

Miksi ihmeessä et mene katsomaan niitä uusia malleja. Tuo jääkaappi kyllä oli kuvissa jo caravan lehdessämme.

LAINE JUHA 21.09.2010 17:47

Jääkaappi on edelleen 2011 mallissa pieni, tämä kävi ilmi jo ennen Lahden messuja netistä löytyneestä uudesta esitteestä.

Slim line -jääkaappia ei siis tähän 650 KFU malliin tullut.

LAINE JUHA 21.09.2010 17:57

Näin Lahden messujen jälkeen näyttää siltä, että vaihtoehto joku muu on vahvoilla. Vaunussa lastensänkyjen sijoittelu perällä poikittain ei sittenkään enää meistä tuntunut hyvältä, vaan pitkittäin, ei kuitenkaan parivuoteen vieressä ehkä sittenkin parempi.

Vaihtoehdoiksi nousivat vielä ainakin Defthless 730 SK / 740 TK tai LMC 735 ja Kabe 780 BGXL. Näistä tuo Kabe selvästi kallein, mutta varusteitakin tuntuu olevan. Onkohan hintaerolla vastaavasti katetta?

VALTONEN MARTTI 21.09.2010 19:40

Voinpa kuvitella kuinka Kaben omistajat kohottelevat vaivautuneina kulmiaan...kyseessä on kuitenkin huippuluokan talvivaunu..rakenteellisesti kovin erilainen kuin nuo keski-euroopan. Hintaakin on,painoakin ja niitä varusteita.Siltä pohjalta asia on ajateltava,että tarvitseeko ne hyvät talviominaisuudetkin.Ja aika vettymättömän rakenteen.Huom! En itse omista Kabea.MV

LAINE JUHA 30.03.2011 19:24

No niin, pitkällisen harkinnan ja yhden tilatun ja sittemmin myyjän toimesta esitteestä merkittävästi painavampana peruutetun vaunun jälkeen tarvittavat ominaisuudet menivät uudelleen harkintaan ja jopa joiltain osin kriteeritkin muuttuivat tässä viestiketjussa aiemmin esittämiini.

Talven vaihtuessa (ainakin kalenterissa) kevääseen vaihtoehdot karsiutuivat yksi toisensa jälkeen ja lopullinen valinta tehtiinkin "joku muu" merkkisten vaunujen kesken, jotka molemmat valmistettaisiin samassa tehtaassa Ruåtsin maalla.

Kerrossänky siirtyikin parivuoteen viereen, vaunu lyheni hieman yli 8 metriseksi kokonaismitaltaan ja toki myös hinta nousi otsikossa mainituista vaunuista. Päädyttyämme lopullisesti yhteen merkkiin, tehtiin lopullinen valinta suurimman 1-akselin ja pienimmän 2-akselisen välillä jälkimmäisen vaihtohdon lopulta viedessä voiton. Paljon tässä keskusteltu jääkaappiaihe päättyi meillä nyt ison jääkaapin "voittoon".

Päädyimme siis lopulta tilaamaan Polar 620 BK-vaunun, jota nyt aktiivisesti odottelemme saapuvaksi yhdessä kesän kanssa.

Kiitoksia kaikille keskusteluun osallistuneille ja hyvää tulevaa kesää!

VIIRIMÄKI JOUNI 20.04.2011 21:38

Isompi jääkaappi on ainakin Hobbyn kmfe-mallissa 2011. Ja sitä me odottelemme. Vanha 500 kmfe tulee myyntiin.

SEPPÄLÄ MARTTI 20.04.2011 21:52

Onnittelut valinnasta!

HAGQVIST JOHAN 21.04.2011 11:46

Ottamatta sen kummemmin kantaa em. vaunuihin, niin on mielenkiintoista lukea tällaista asiallista vertailua eri vaihtoehdoista ja eri henkilöiden näkökulmasta. Ja niinkuin tässäkin tapauksessa, niin mielipiteet usein muuttuvat matkan varrella, varsinkin jos ei ole kiire vaihtaa. Itse ainakin totesin omaa autoa valitessamme, että kompromissejä joutuu väkisinkin tekemään.

Onnea uuden vaunun hankinnasta...varmaan saatte laadukkaan vaunun. Kerrohan kokemuksia, kun niitä kertyy. Voi olla hyötyä muillekin ;)

-Johan-

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.