Alde vai Truma
GÖÖS MARKUS
07.08.2010 17:34
Selviääkö talven truma lämmittimellä vai pitää olla alden pannu.Olemme ostamassa vaunua rinteeseen.
LIIMATAINEN HANNU
07.08.2010 18:12
Itselläni ollut molempia ja kummallakin on pärjännyt pakkasissakin. Enempi riippuu vaunun/auton rakenteista ja ratkaisuista. Ilmalämmitys nopeampi nostamaan lämpötilan oikeaksi. Vesikeskuslämmitystä pidetään tasaisempana lämmön antajana. Itse en ole eroja huomannut, aina on lämmintä piisannut. Makuasia enemmänkin kumman valitsee, hyvejä molemmat.
VALTONEN MARTTI
07.08.2010 19:11
Tämä on perinteisesti "kuuma"aihe,mutta vesikeskuslämmitys ansaitsee"oikeaoppisempana"muutaman pisteen enemmän.
LIIMATAINEN HANNU
07.08.2010 19:28
Sitten se klassinen kysymys: eli mitäs sitä oikein lämmitetäänkään siellä vaunussa/autossa? Aivan oikein, ilmaahan siellä lämmitetään. Joko suoraan tai epäsuorasti.
KUVAJA AKI
07.08.2010 20:45
Kumpikaan ei liene vielä kehittänyt sitä parasta mutta Trumalla lienee paremmat edellytykset nimittäin yhdistää ilmakeskuslämmitykseen ilmalämpöpumpun tekniikka. Samalla hoituisi lämmitys ja viilennys.
KOSKINEN OLLI
07.08.2010 21:06
Trumatic ääntelee melkoisesti kovemmilla tehoilla. Toisaalta se on ihan hyvä jos haluaa peitellä muuta puuhastelua;)
HALMEENMÄKI JUHANI
08.08.2010 20:05
Ja jotkut Aldet sitten paukkuu, mutta sekin on yksilöllistä jopa saman vaunumallin sisällä.
Yksi iso plussa Trumalle on nopeus, eli jos vaunussa ei pidä jatkuvaa lämpöä niin talvella vaunu on nopeammin lämmin. Toisaalta se voimakas puhallus äänineen kuuluu samaan vaiheeseen, ja sen antaa anteeksi lämmön ansiosta.
Truma on herkempi sille, että lämpö ei jakaudu tasaisesti. Mutta se on sitten korjattavissa parantelemalla putkistoa. Ja jo ulostulokanavien läpysköjen säädöllä saa yleensä justeerattua paljon.
Itse ostaisin Truman ja säästörahoilla ilmastoinnin.
HYTTILÄ ESKO
08.08.2010 21:49
Itse ottaisin ALDE:n ja Caravan Controlin. Toisaalta nehän on jo molemmat. Laitan vaunulle tekstarilla lämmöt päälle kylmään aikaan jo hyvissä ajoin. Tällöin on vaunu tasaisen lämmin ja kuiva. Alden yhteydessä saa useaan vaunuun nestekiertoisen lattialämmityuksen , mikä toimii vaikka olisit "puskassa" ilman erillistä energialähdettä. Samoin Aldesssa on lämminvesi kaupanpäällisinä (ilman erillistä varaajaa)
MIKKONEN MATTI
09.08.2010 09:40
Nestekeskulämmitykseen saa sähköpatruunan ja siihen täysin äänettömän pumpun, joilla pärjää pelkästään n. 20 pakkasasteeseen. 3 kW.n patruunalla pitemmällekin. Tällä en väheksy mitenkään ilmalämmityksen hyviä ominaisuuksia: nopeutta, kuivaavuutta, halpuutta, keveyttä jne. Yhdistelmä olisi hyvä.
Nestekeskuslämmitykseen voi lisäksi laittaa lämmönvaihtimen mottorin lämmön hyödyntämiseksi/moottorin lämmittämiseksi. Webastoakin voi hyödyntää varalämmittimenä. Lämmitysputkistoa voi haaroittaa esim. jätevesisäiliön tai kaasupullokotelon lämmittämiseksi.
OIKARINEN JUUSO
09.08.2010 09:51
Trumalla on selvät valttikorttinsa, nuo valtit ovat kuitenkin merkittävimmät kesäisin ja syksyisin. Trumalla on nimittäin varsin voimakas kuivattava vaikutus - sillä saa tehokkaasti kosteaa ilmaa häädettyä vaunusta. Tuosta on erityisesti apua syys-keleillä, kun lämmitystä ei paljon tarvitse, mutta kosteutta piisaa.
Joillakin Truman malleilla saa myös ilmaa kierrätettyä kesällä, joka on iso valtti.
Truman teho oikein mitoitettuna ja oikein asennettuna riittää kyllä talvellakin, mutta Trumaa ei ole tuohon tarkoitettu. Meidän edellisessä vaunussa meni ympärivuotisessa käytössä hiilet puhaltimen moottorista kahteen otteeseen - vaihtaminen on vaiva, ja jos vaihtaa koko moottorin myös kallista. Pitää se kovalla pakkasella aika puhinankin, jos ääni häiritsee.
Toisin sanoen jos vaunu on tulossa yksinomaan talvikäyttöön, epäilisin että nestelämmitys on parempi - vähemmän melua, ilma kiertää lämpövaikutuksen ansiosta passiivisestikin, ja kiertopumput kestää paremmin jatkuvaa käyttöä kuin puhaltimen moottorit.
VEHNILÄ JUHANI
09.08.2010 14:33
meillä oli useampi Primus/Alde ja nyt Trumatic sähkövastuksella enkä muuksi vaihda myöhemminkään. talvella on riittänyt miinus 26 ja tasainen lämpö sekä ennenkaikkea viikonloppuna jo ekana iltana vuodevaatteet ja paikat kuivana. Sateisena kosteana kesänä vaunu kuivaksi hetkessä.
AHJOS TIMO
09.08.2010 16:02
Minulla ei ole Aldesta omakohtaista kokemusta. Matkailuautonäyttelyissä olen ihmetellyt sitä, että tiheäritiläiset lämpöpatterit ovat usein avoimesti esillä lattiaan tehdyissä suorakaiteen muotoisissa koloissa. Kun lämpöpatterin ritilöiden väliin ja patterin alle kuopan pohjalle kertyy pölyä ja hiekkaa, saako sitä sieltä mitenkään imuroiduksi? Mistä lattiakuopassa olevaan patteriin tulee lämmitettävää ilmaa? (vrt: Kotona lämpöpatterit ovat seinällä eivätkä lattialla. Lämmin ilma nousee ylös, jolloin patterin alapuolelta tulee kylmempää ilmaa patterin sisään lämmitettäväksi.)
Kun Truman putket puhaltavat täysillä ilmaa lähelle lattian pintaa, ilmavirta nostaa lattialla olevan pölyn hengityskorkeudelle.
HALMEENMÄKI JUHANI
09.08.2010 17:50
"Samoin Aldesssa on lämminvesi kaupanpäällisinä (ilman erillistä varaajaa)"
Siis onhan Aldessakin varaajasäiliö, mutta Truman kanssa voi valita maksaako tuosta pytystä ja sen putkista vai ei. Samoin ottaako varaajaan sähkövastuksen vai lämpeääkö vesi pelkällä puhaltimen lämmittämällä ilmalla.
"Itse ottaisin ALDE:n ja Caravan Controlin."
Ja hinta ko paketille verrattuna Trumaan on montako tuhatta? Eli onko hinta iso miinus?
"Alden yhteydessä saa useaan vaunuun nestekiertoisen lattialämmityuksen, mikä toimii vaikka olisit "puskassa" ilman erillistä energialähdettä."
Totta, lattialämpö on iso plussa. Rajaa vaan taas lisää vaunun valintaa sekä hintaa, koska monessa Aldellisessakin on sähköfolio.
"Nestekeskuslämmitykseen voi lisäksi laittaa lämmönvaihtimen mottorin lämmön hyödyntämiseksi/moottorin lämmittämiseksi. Webastoakin voi hyödyntää varalämmittimenä."
Matkailuautossa jep, keskustelualue on kuitenkin matkailuvanunut.
VALTONEN MARTTI
09.08.2010 18:10
Mietitäänpä hiukan sitä,miksi kaikki todella talvivaunuiksi tehdyt vaunut,eli pohjoismaiset valmisteet ovat kaikki aina nestekiertokeskuslämmityksellä(mikä sanahirviö)varustettuja...
VALTONEN MARTTI
09.08.2010 18:15
Jatkan vielä;jos Solifer,Polar,Kabe tai Cabby yllättäen siirtyisi ilmalämmitykseen sen myynti varmasti romahtaisi.Että silleen.
LIIMATAINEN HANNU
09.08.2010 18:23
Nythän sie vallan hulluja haastelet, Martti! Veikkaisin että lukumääräisesti Truma johtaa lämppäririntamalla. Hyviä ominaisuuksia löytyy molemmista tyypeistä, vaan yhteen niitä ei ole saatu, tuskin saadaankaan.
Sama on naftalämppäreissä, sekä ilmapuhalluksella että vesikierrolla toimivia löytyy. Sitä parasta ei lie vielä keksittykään? Lämmityslaitetta? Rakotulikin hyvä, josksu.
VALTONEN MARTTI
09.08.2010 18:32
Alde on kyllä Truman omistuksessa,mutta kyllä nuo neljä merkkiä vesitoimisena myydään sanoo Martti.
VALTONEN MARTTI
09.08.2010 18:37
Jatkan taas;nythän oli puhe vaunuista,m-autoissa tilanne on toisenlainen.
KOSKINEN OLLI
09.08.2010 18:54
"Truman kanssa voi valita maksaako tuosta pytystä ja sen putkista vai ei. Samoin ottaako varaajaan sähkövastuksen vai lämpeääkö vesi pelkällä puhaltimen lämmittämällä ilmalla."
Tästä voisi alkaa uuden keskustelun, koska Trumaa on niin kovion montaa tyyppiä. Toisiin voi valita, toisiin ei.
Matkailuautoissa yleisin lienee 6002 tyyppinen, jossa on kiinteä sisäänrakennettu 15litran varaaja, eikä tämäntyyppisellä voi vaihtaa ilmaa vaunun sisällä, ainoastaan kierrättää, mutta eipä sitäkään kesällä, koska puhallin pyörii vain lämmitystarkoituksessa.
Olen vannoutunut vesikeskulämmittäjä, mutta nyt kesällä kun lämmöntarve on ollut olemattoman pientä, matkailuautoni Truma 6002 on toiminut kerrankin tyydyttävästi. ;)
Mutta toisaalta, koska lämmöntarve matkailuvaunussa on pienempi kuin matkailuautossa, ilmapuhallinlämmitys sitten ehkä sopiikin paremmin matkailuvaunuun.
HYTTILÄ ESKO
09.08.2010 19:15
En huomannut ketjun aloittajan esittämää hintarajaa? Kerrotko missä se oli oi jussi.
Tämän vuoksi esitin omaan makuuni sopivaa pakettia. Eikä nuo nyt kokonaisuutena mitään älyttömän hintaisia ole. Riippuu tietenkin vaunumerkistä ja mallista. Meidänkin alueella on 2 x vaununi hintaisia samoilla lämpövarusteilla. Sitäpaitsi eikös tämänpäivän pefletissä ja adriassakin ole malleja joissa nestekiertoinen lattialämmitys, Alde ja muut mukavuudet ?
LIIMATAINEN HANNU
09.08.2010 19:44
Se lämpö, se riippuu tietenkin sen käytetyn kokonaisenergian määrästä ja veikkaanpa että se vesikeskuslämmitys pikkasen hukkaa energiaa erilaisiin häviöihin. Ilmapuhallus laittaa suorempaan sen lämpömäärän, energian, sen ilmatilan lämmittämiseen. Koska sitähän sitä lämmitetään, vaunun/auton sisäilmatilaa.
VALTONEN MARTTI
09.08.2010 19:53
Nyt unohtuu,että ilmalämmityksessä pitää ilma saada ahtaissa putkissa kiertämään,se tasaa noita "häviöitä"se puhallinhan on virtasyöppö,vaikkakin kehitystä onkin tapahtunut.
HALMEENMÄKI JUHANI
10.08.2010 00:39
"En huomannut ketjun aloittajan esittämää hintarajaa? Kerrotko missä se oli oi jussi.
...
Sitäpaitsi eikös tämänpäivän pefletissä ja adriassakin ole malleja joissa nestekiertoinen lattialämmitys, Alde ja muut mukavuudet ? "
Erisnimet kirjoitetaan isolla alkukirjaimella, "eskoseni".
Jos edes harkitaan kumpi, niin kyllä mukana on myös hintakysymys. Raha kun ei yleensä kasva puissa. Ja hintaeron huomaa hyvin juurkin merkeissä, joihin voi valita kummalla järjestelmällä.
"Mietitäänpä hiukan sitä,miksi kaikki todella talvivaunuiksi tehdyt vaunut,eli pohjoismaiset valmisteet ovat kaikki aina nestekiertokeskuslämmityksellä(mikä sanahirviö)varustettuja... "
Voi myös kyseenalaistaa sen, kuinka ylimitoitettuja pohjoismaisten merkkien talviominaisuudet ovat valtaosalle käyttöajasta ja käyttäjistä. Eli moniko vaunuilija oikeasti käyttää vaunuaan sellaisilla pakkasilla, että tarvitaan taloudellista sekä tasaista lämpöä, johon ei keskieurooppalainen Trumallinen vaunu enää kohtuudella riitä.
Vaunuilun huippusesonki on kuitenkin kesä, jolloin kylmästöinti olisi usein kaivattu ominaisuus.
Ja taloudellisuudella tarkoitan sitä, että jos talven aikana kuluu pullollinen kaasua enemmän niin paljonko tuo kaasun säästö saa maksaa ostoinvestoinnista?
Okei, tässä haettiin vaunua rinteeseen. Eli ympärivuotiseen käyttöön, mutta silti jää kysmys siitä onko paikka eteläsiessä vai pohjoisessa Suomessa?
Truman kuivattava ominaisuus on hyvä, mutta kuinka kovissa talvipakkasissa käyttö sitten tulee olemaan?
Ja ovathan vaunun eristys, ilmanvaihto, vesijärjestelmä ym kuitenkin myös yhtä tärkeitä huomioon otettavia kuin Alde vs Truma silloin kun mennään aktiiviseen todella talviseen käyttöympäristöön! Silloin valikoima rajautuu huomattavasti lisää, ja Cabby nousee vahvaan kärkeen...
Valinta ei siis ole helppoa. Suurin osa suosittelee sitä järjestelmää, mikä on omassa vaunussa, eikä halua edes ymmärtää jonkun harkitsevan jotain muuta. Vaakakupissa on monta asiaa, ja jos on tehtävä kompromissi (johon lompsa yleensä pakottaa) niin sitten on vaan ynnättävä plussat sekä miinukset. Yhtä ainoaa totuutta ja vastausta ei tähän kysymykseen ole olemassa.
HYTTILÄ ESKO
10.08.2010 08:09
Olisiko niin että olisit sinäkin esittänyt mielipiteesi eri vaihtoehdoista aloittajalle ilman erillisiä lainauksia ja ivailuja. Mutta mihinkäs "koira karvoistaan pääsee". Olisi paljon miellyttävämpää luettavaa ihan meidän kaikkien mielestä. Tietämyksesi eri asioista on ihan ok ja lueskentelen lehtikirjoituksiasi Mobilististä, siellä et päästä pimeää puoltasi valloilleen.
HYTTILÄ ESKO
10.08.2010 08:11
Aloittaja kysyi vaunua rinteeseen, tuskin hän siellä sitä kesällä pitää? Tällöin on ihan turhaa pitää monologia turhista lämmöneristyksistä ja ylimitoituksista. Ihanm rehellinen oma mielipide riittää
HELENIUS TIMO
10.08.2010 09:13
TERVEHDYS kaikille(tasapuolisesti)
Seuratuani tätä iäisyyskeskeskustelua eri lämppäreistä toteampa vain että valitettavasti liian monessa vaunussa lämppärin asennus on tehty huonosti tai erittäin huonosti.
Pattereita aivan liian vähän, ilmasolat liian ahtaita vapaalle ilmankierrolle jolloin pannu ei pysty luovuttamaan kaikkea tehoa mitä siinä on.Monastihan alde on asennettu vaunuun joka tehty puhalluslämmitykselle ja tarvittavat ilmasolien muutokset tekemättä.
Truma pystytään pilaaman samalla tyylillä, liian pienillä ja
vähäisillä putkituksilla. Katsellessa truman tarvikekataloogia
huomaa kyllä tarvikkeita löytyy lämmön jakamiseksi tasaiseti.
Kummatkin voidaan pilata huonolla toteutuksella!!
PS Olen KOVIN ihmetellyt sitä ihmeellistä ja NAURETTAVAA
nokittelua aikuisten???ihmisten kesken näillä karavakeskustelu
sivuilla.
Rakentavin terveisin
kääkkä
LIIMATAINEN HANNU
10.08.2010 09:25
Kumpi ompi parempi, sänky vaiko seslonki? Riippuu tapauksesta, ehdotonta ja ainoaa oikeaa vastausta kun ei ole, näissä lämppäri jutuissakaan.
Noihin nokitteluihin, nehän ovat 'elämän suola' täällä saitillakin, kunhan ei suhtaudu niihin liian vakavasti.
Niinhän asiat menevät elävässä elämässäkin, ei kaikki ole aina yhtä mieltä asioista, ollaan puolesta ja vastaan.
Itse ihmettelen joskus KOVIN sellaista totista suhtautumista näihin nokitteluihin että ne olisivat kuolemanvakavia juttuja ja sellaista ei saisi esiintyä. Eikun nokittelemaan vain!
Ystävällisin terveisin
Kääkkä
VALTONEN MARTTI
10.08.2010 14:12
Nuo huonosti tehdyt patteri ja lämpösola-asennukset eivät koske pohjoismaisia vaunuja.Ne on aika hyvin mietittyjä.Kuten tuolla alkupuolella kirjoitin "tämä on perinteisesti kuuma aihe"
KOSKINEN OLLI
10.08.2010 15:58
Juu, itteäni vastaan tässä nokittelen minäkin. ;)
Minulla on Truma 6002 matkailuautossa ja en ole oppinut 4vuoden aikana pitämään siitä.
On vain kaksi syytä miksi en siitä pidä: Ensiksikin sen käydessä suuremmalla teholla kuin 2kW (jolla se matkailuautossa talvioloissa usein käy) puhaltimen käyntiääni häiritsee minua, ja toiseksi isommilla tehoilla puhaltimet vie akut puskaparkkioloissa nopeasti tyhjäksi.
Edellamainitun voisin sanoa niinkin, jotta jos on auton sijasta matkailuvaunu, siinähän 2kW useinmiten riittää, niin Truman on käyntiääni on siedettävä, eikä akutkaan kulu. Varsinkin jos on rinteessä verkkosähköön liitettynä.
Truman asennus on todellakin usein epäonnistunut. Ilmakeskuslämmityspannun pitäisi sijaita lämmöntarpeen keskipisteessä. Elikkä matkailuautoissa heti peltiohjaamon takana. Tällöin ilmaputket olisivat lyhyet eikä puhaltimen voimaa tarvittaisi tarpeettomasti pitkien putkien johdosta.
LAHTI ANTTI
10.08.2010 16:17
VALTONEN MARTTI
Nuo huonosti tehdyt patteri ja lämpösola-asennukset eivät koske pohjoismaisia vaunuja.Ne on aika hyvin mietittyjä.Kuten tuolla alkupuolella kirjoitin "tämä on perinteisesti kuuma aihe"
Tämän voin allekirjoittaa. Mitään muutoksia lämmitysjärjestelmään ei ole tarvinnut tehdä,
ellei oteta huomioon Primukseen laitettua kipi-
näsytytystä. Syttyy poksahtamatta ja ei ole arka
alijännitteelle.
LIIMATAINEN HANNU
10.08.2010 16:39
Minulla yymerissä jokin ruma lämppäri, muulla väliä kunhan lämmintä piisaa, ja sitähän on piisannut. Eikä ole häirinnyt mitkään äänet, mitä nyt joskus Vaimo ääntelee yläkammarissaan.
Kaapessa oli se alde, kumma kyllä silläkin lämpöä riitti, ihan pakkasillakin. Molempi hyvä, mitä muulla väliä.
AHJOS TIMO
10.08.2010 22:54
"Ilmakeskuslämmityspannun pitäisi sijaita lämmöntarpeen keskipisteessä. Elikkä matkailuautoissa heti peltiohjaamon takana. Tällöin ilmaputket olisivat lyhyet eikä puhaltimen voimaa tarvittaisi tarpeettomasti pitkien putkien johdosta."
Mainitsemallasi periaatteella se minunkin autossani sijoitettu, mutta ei edessä olevan ruokapöydän alle vaan takana olevan parisängyn alle. Jos akku menee tyhjäksi, puhallin pysähtyy, mutta sänky ja sen lähiympäristö saavat edelleen lämpöä. Se lienee kuitenkin hengen ja terveyden kannalta olennaisinta.
KOSKINEN OLLI
10.08.2010 23:09
Matkailuautossa puskaparkissa akku tyhjentyy ennenaikojaan juuri siksi kun Truma-puhallinlämmitin on sijoitettu väärin, eli auton takaosaan parivuoteen alle ja tarvitaan runsaasti akkuvirtaa puhaltimiin lämmön siirtämiseksi ohjaamon tienoille, missä on peltikuorista ja yksinkertaisista lasi-ikkunoista johtuen suurin lämmöntarve.
Akun tyhjentyessä ensinnä laukkeaa Trumatickin vesipatruunan pohjaventtiili ja laskee 15 litraa kuumaa vettä alleen. Naapureiden ihmeteltäväksi.
Lämmitin ei tällöin enää käynnisty, eikä se parivuoteeen alla kauaa lämmitä.
AHJOS TIMO
11.08.2010 10:51
Tällä palstalla pitäisi keskustella matkailuvaunuista ja vetoautoista eikä matkailuautoista, mutta en malta olla kommentoimatta edellistä kirjoitustasi (10.8.2010 klo 23:09:33):
Toit esille hyviä näkökohtia, ehkä omiin kokemuksiisi perustuen. Lämmön karkaamista auton etuosasta voi tietysti hillitä nokkapeitolla sekä asunto-osan ja ohjaamon välisellä verholla. Olennaista lienee kuitenkin, mihin lämmityslaitteen toimintaa säätävän termostaatin anturi on sijoitettu. Meillä se on parisängyn päällä yläkaapin oven vieressä. Lämmitin ja sen puhallin lakkaavat toimimasta, kun sängyn päällä on riittävän lämmintä, vaikka auton etuosassa olisi kuinka kylmä. Ehkä sitä voisi vielä tehostaa avaamalla takaosan suuttimet kokonaan ja laittamalla etuosan suuttimet yöksi pienelle. (Alkoviautoissa lämmön tarve jakaantuu tietenkin erilailla.) En ole kovilla pakkasilla puskaparkissa yöpynyt, mutta vähäisen kokemukseni perusteella arvioiden akku riittää ilman erikoisia säätöjäkin hyvin yhdeksi yöksi kerrallaan, jos päivällä ajaa seuraavaan paikkaan muutaman sadan kilometrin päähän.
IPATTI VEIKKO
11.08.2010 11:53
Eihän se ilmalämmitys yleistynyt omakotitaloissakaan niin kui
kuviteltiin aikoinaan. Siis ALDE on paree.
LIIMATAINEN HANNU
11.08.2010 14:22
Jos se Alde olisi ehdottomasti paree niin se olisikin sitten joka kulkimessa, niin vaunuissa kuin m-autoissakin. Vaan kun ei ole.
PALIN MATTI
11.08.2010 14:24
Hah! Jos se Trumatic olisi ehdottomasti paree niin se olisikin sitten joka kulkimessa, niin vaunuissa kuin m-autoissakin. Vaan kun ei ole.
LAHTI ANTTI
11.08.2010 14:46
Ja kun se Truma on vielä halvempi ja kevyempi kuin Alde. Mutta ei vaan ole kuin Keski-Eurooppalaisissa vaunuissa/autoissa, joita ei olekaan tehty tänne pohjolan oloihin!
VALTONEN MARTTI
11.08.2010 15:26
Mahtaa ketjun aloittaja jo olla pyörällä päästään näistä vastauksista,joten parasta valita varman päälle se Alde pohjoismaiseen vaunuun asennettuna.
LIIMATAINEN HANNU
11.08.2010 15:48
Pyyhkikää kuntit leppään! Minulla on Truma ja minä en ota kuin parasta mitä on tarjolla. Truma on kaikkien lämppäreiden Äiti!
Paitsi sitten kun vaihdan Aldeen.
PALIN MATTI
11.08.2010 15:51
Uskon, että aloittajakin esitti tuon kysymyksensä lähinnä retorisessa mielessä. On ihan käyttötarve- ja makuasia tuo lämmitintyyppi.
Samoin voidaan kysyä paremmuutta välillä Fiat - Ford, auto - vaunu, kaurapuuro - ruispuuro, äiti - tytär, jne...
Joka tapauksessa on aivan hauskaa lueskella näitä erilaisia mielipiteitä ja varsinkin vahvoja perusteluita niille.
LIIMATAINEN HANNU
11.08.2010 16:01
Niijustiisa, meilläkin lämmitetään taloa poistolämpöpumpulla, ilmalämpöpumpulla, puuhellalla, muuten vain 'pumppaamalla', sitä samaa ilmamolekyyien liikettä se kaikki lämpö kuitenkin on. Termodynamiikan mukaan kun energiaa lisätään, lämpö nousee eli molekyylien liike vilkastuu. Paitsi minun pääkyssä! ;-)))
LAHTI ANTTI
11.08.2010 16:51
LIIMATAINEN HANNU
"Pyyhkikää kuntit leppään! Minulla on Truma ja minä en ota kuin parasta mitä on tarjolla. Truma on kaikkien lämppäreiden Äiti!
Paitsi sitten kun vaihdan Aldeen."
Sullahan ei oikeastaan lämppäriä tarvita Hyymerissä ollenkaan, kun liikut sillä ainoastaan, ja vielä harvoinkin vain kesällä.
Kynttilä pöydällä riittää antamaan lämpöä kesällä.
KOSKINEN OLLI
11.08.2010 17:44
Kirjoitit:
"Tällä palstalla pitäisi keskustella matkailuvaunuista ja vetoautoista eikä matkailuautoista, ..."
Olen sitten varmaan ymmärtänyt väärin, kun luulin että ketjussa punaisena lankana olisi kysymys Alden ja Trumaticin erojen tuominen esille. Siinä osut kyllä oikeaan, että kirjoitan omista kokemuksistani.
Siinä tilanteessa, että kun lämmitin talvioloissa sammuu akkujen tyhjennyttyä, ei kyllä auta mitkään vakuuttelut.
Sammunut mikä sammunut!
KUVAJA AKI
11.08.2010 17:55
Jos puskaparkissa akkusähkö loppuu niin taitaa se olla aika monelle lämmitintyypille ongelma. Trumatic taitaa toimia tuosta huolimatta vaikka puhallin hiipuisikin. Miten käy Alden? Jos kiertovesipumppu pysähtyy niin lämmön siirtyminen estyy.
KOSKINEN OLLI
11.08.2010 18:06
Juu, minun Truma 6002, sammuu kuin saunanlamppu.
...Se että ON olemassa toisentyyppisiä Trumaticeja, jotka eivät sammu, se ei minua lämmitä. ;)
AHJOS TIMO
11.08.2010 20:19
"Olen sitten varmaan ymmärtänyt väärin, kun luulin että ketjussa punaisena lankana olisi kysymys Alden ja Trumaticin erojen tuominen esille."
Varmaankin sittemmin huomasit, mitä ketjun aloittaja kysyi ja että ollaan osastossa "Matkailuvaunut ja vetoautot".
"Juu, minun Truma 6002, sammuu kuin saunanlamppu.
...Se että ON olemassa toisentyyppisiä Trumaticeja, jotka eivät sammu, se ei minua lämmitä. ;)"
Minulla on sellainen Truma, jonka ei pitäisi sammua akkusähkön puutteeseen. Mutta jos se sammuu esim. kaasupullon vaihtoon, niin ei sitäkään voi tulitikulla uudelleen sytyttää. Enkä tiedä, millä teholla poltin toimii silloin kun sähköinen termostaattiohjaus ei toimi. En ollut ennen kirjoitustasi tullut ajatelleeksi, että siinä tilanteessa vesi lörähtää maahan magneettiventtiilin jäädessä ilman sähköä.
Johtopäätösehdotuksia puskaparkkimatkailuun: Tietokonetta kannattaa käyttää vain sen omalla akulla eikä ottaa sähköä samasta hupiakusta, jota lämmityslaite käyttää. Auto/vaunu kannattaa pysäköidä valonheittimen läheisyyteen, jolloin ei tarvitse kovin paljon polttaa omia sähkölamppuja. :)
HALMEENMÄKI JUHANI
11.08.2010 22:16
"Samoin voidaan kysyä paremmuutta välillä Fiat - Ford, auto - vaunu, kaurapuuro - ruispuuro, äiti - tytär, jne..."
Totnoijjaa, kannattaa muistaa että niistä tyttäristäkin pruukaa ajan myötä tulla äitejä ja äideistä pahoja anoppeja.
Ja joku sanooo että kaikista autoistakin tulee voortteja vanhoina...
Mutta puuroa en syö, paitsi jouluna se riisipuuro ja syssyllä uunissa hittaasti imelletty ruispuolukkapuuro.
Ja hauskaa tosiaan on, etenkin kun täällä on ainakin yksi joka on aina oikeassa. Tai ainakin vastaa niin kauan että kukaan muu ei enää jaksa olla eri mieltä julkisesti...
KOSKINEN OLLI
11.08.2010 22:34
Itseasiassa jo toisessa postauksessani esitin näkemyksen että Trumaticia on kovin montaa tyyppiä, että se olisi jo toisen juttuketjun aihe.
Mielestäni lämmittimen toiminnan kannalta on suht yhdentekevää onko se kiinnitetty vaunuun, vaiko matkailuautoon.
Isokokoinen keskieurooppalaisvalmisteinen vaunu vastaa lämmöntarpeeltaan pienehköä matkailuautoa.
...Niin, ja minulla on myös matkailuvaunu, sen johdosta minulla lienee oikeus kirjoittaa tälle palstalle.
Vieläpä kun matkailuvaununi on varustettu loistavasti toimivalla meluttomalla nestekiertolämmityksellä. Säästeliäästi akkuvirtaa vievän lämmitysjärjestelmän johdosta siinä akut kestää päiväkausia puskaparkissa, mutta lopulta sekin sammuu jos ei ole akkuvirtaa. ;)
KUVAJA AKI
12.08.2010 08:30
Minulla oli aikoinaan vaunu jonka trumatic ei tarvinnut akkuvirtaa ollenkaan. Siinä oli sytytystä varten vaihdettava paristo. Lämpötilan säätö toimi normaalisti mutta puhaltimen siitä sai hiipumaan kun akku loppui. Mutta Truma ja Trumatic ovat kaksi eri laitetta ja tuon Ollilla olevan Truman sähköntarve näyttää olevan suurta. Jostakin löysin tiedon että maximissaan se veisi n. 6 Wattia eli akku loppuu vuorokaudessa. Tuollainen lämmitin tarvitsee rinnalleen sähkögeneraattorin meidän oloissa luulen minä.
Nyt minulla on Aldellinen vaunu vesikiertoisine lattialämmityksineen jne .. Ei sekään ole virheetön. Vaunujen valmistajat ovat tuon ilmankierron tarpeellisuuden huomanneet ja tehneet mm lattiaan säädettäviä ulkoilmanottoaukkoja jotta ilmanvaihto tehostuisi. Yksi hyvä vaihtoehto on laittaa ilmastointikone Alden pariksi, sillä ja kattoluukkuja säätelemällä vaunun saa kuivumaan. Ilmastointi ei pelaa ilman sähköä.
Kyllä se tuon talvilämmityksen paremmuuden ratkaisee se kokonaisuus minkä vaunu, lämmitinlaite ja ilmankierto yhdessä muodostavat. Lisäksi asiaan vaikuttaa erillaiset tarpeet ja käyttö. Toiset käväisetvät viikonloppuisin vaunulla viettämässä vaikkapa yhden yön ja toiset ovat aina pitempään. Käyntitiheys vaikuttaa. Toiset käy kerran talvessa ja toiset joka viikonloppu. Pidetäänkö peruslämpö koko talven päällä vai käykö vaunu joka viikko pakkasella -20 ja lämmitetään sitten +25 asteiseksi jne,, Onko sähköä saatavana vai toimitaanko akkuvirralla ja kaasulla. Tuo lämpötilan vaihtelu on se kaikista haastavin asia vaunulle ja lämmityksen toimivuudelle.
Matkailuautojen ongelmat ovat varmaankin hieman erit ja niistä en osaa kommentoida.
PALIN MATTI
12.08.2010 09:02
"Ja hauskaa tosiaan on, etenkin kun täällä on ainakin yksi joka on aina oikeassa. Tai ainakin vastaa niin kauan että kukaan muu ei enää jaksa olla eri mieltä julkisesti..."
Ekkai sie Halameenmäki meinaa, että Liimis olis aina oikiasa.