Puoliperävaunu-asuntovaunu

VIHERÄ TIMO 24.07.2010 19:33

Elikkäs kysyisin seuraavia asioita:

Onko kuvan yhdistelmä Suomessa sallittu? Riittääkö ABE-kortti? Mistähän vastaavia vaunuja löytyisi?

Kuva on huono, mutta asia kuitenkin selvinnee. Kuva on otettu netti-Ilta-Sanomissa olleelta videolta.

TERVO JARI 24.07.2010 20:05

http://fahrzeugbau-beck.homepage.t-online.de/truck1.html

HYTÖNEN RAIMO 25.07.2010 11:03

Jenkkilässä aika yleinen näky, Suomessa en ole nähnyt koskaan, mikä viittaisi hintakysymysten ohella siihen, ettei sellaisenaan ole täällä sallittu. Yleensä ottaen ajopelit ovat rapakon takana sitä luokkaa, ettei suomalainen ABe kortti riitä, vaan pitää olla C -luokan kortti.

HAAPANEN TIMO 25.07.2010 11:31

Saksassa olen monasti nähnyt Mersu Sprintterin rungon päällä tuontyyppisen rekan. Ainakin siinä muodossa olisi täälläkin laillinen, miksei sitä vetopöytää avolavaankin saisi. @timppa

ANTTILA MARKKU 25.07.2010 11:47

Kyllä taitais onnistua suomessakin,kysymykseen varmaankin tulisi vetopöydän ja perävaunun paino taka-akselille ja perävaunun omamassan suuruus joka rajoittaa yhdistelmän kokonaismassan liian pieneksi jotta kärry olisi järkevää kytkeä tuollaisena.Eikä muutenkaan taida olla jokapojan yhdistelmä vaikka veturi olis jatko-ohjaamollakin.

JANHONEN MATTI 25.07.2010 14:01

Istrian niemimaalla oli naapurina hollantilainen sukeltajaporukka jolla oli tuollainen "mutkarekka". Veturina oli jatketulla ohjaamolla varustettu iso neliveto. Vetopöytänä oli minikokoinen rekan vetopöytä joka oli kiinnitetty suoraan vetoauton runkopalkeihin.

Tuskinpa yhdistelmä isossa pakussa jää ainakaan akselipainoista kiinni jos painokauma on esim. 1/3 osa vetopöydälle ja 2/3 osaa vaunun akselille. Ratkaisulla saadaan aikaan asunto-osalle varsin suuri hyötypituus kokonaispituuteen nähden, jos sitä vertaa vaikkapa vetoauto-vaunu -yhdistelmään. Ja yhdistelmän ajovakaushan on selvästi parempi kun vetopiste on vetoauton taka-akselin päällä.

PURSIHEIMO TOPI 25.07.2010 15:17

Jenkeissa todellakin ehkä yleisin matkailuajoneuvo. Usein perässä hinataan vielä tavallista henkilöautoa, jolla päästään liikkumaan käyntikohteissa. Samasta syystä matkailuautonkin perässä lähes poikkeuksetta on hinauksessa henkilöauto.

KUUTTI MARKKU 26.07.2010 10:05

Suomessa nuo verotuspykälät taitavat olla este em mallin rekisteröinnille. Vetoauto yksinään on Suomen lainsäädännön mukaan ilmeisesti rekisteröitävä henkilö-tai pakettiautoksi ja yhdistelmänä olisi rekisteröitävä kuormas-autoksi. Onnistuisi ainoastaan siten, että vetoauton pitää olla niin suuri kokonaispainoltaan, että se rekisteröidään kuorma-autoksi.

TUOMI JYRKI 31.07.2010 07:20

Jokunen vuosi sitten tuollainen peli tuli vastaan 6-tiellä. En ehtinyt muuta kuin ihmetellä enkä hokannut edes rekkarista vilkaista, minkä maalainen ajopeli oli.

GOMAN KAUKO 31.07.2010 10:37

muutama on tullu vastaan täällä swedulandiassa. tossa olis tarjolla jos vaan lompakosta löytyy e-kortti ja tarpeeksi kruunuja. http://www.blocket.se/varmland/Dodge_Ram_3500_med_husvagnstrailer_06_27829172.htm?ca=1_14&w=3

GOMAN KAUKO 31.07.2010 23:15

no enimmäkseen ne kuitenki on tämmösiä -80 luvun "tee se itse" rakennelmia, mutta kivojahan nuokin on. http://www.blocket.se/dalarna/MB_613_turbodiesel_Chapparal_trailer_28310325.htm?ca=1_14&w=3

NYYSSÖNEN KAJ 01.08.2010 12:25

Aivan se vaatii CE kortin. Dieselvero maaräytyy tässä tapauksessa niin että vetoauton kokonaispainoon lisätään dieselveroa vetokyvyn verran. KA puolella kait kutsutaan kitaveroksi.

Virkmiehille pitäisi saada isommat pipot ja politikoille aivot.

Saksassa saa tällaista yhdistelmää ajaa BE kortilla jos yhdistelmän kokonaispaino jää alle 7,5 tonnia. Tosin kortii on BE (3 alt)

HÄNNINEN JUKKA 01.08.2010 12:41

Katsokaapa Discovery kanavaa (meillä no. 17) klo 14.00 alkaen. Aamulla tuli sieltä caravan-ohjelmaa, jossa oli tuollainen yhdistelmä. Ulostulevilla erkkereillä ja hyvällä vetoautolla hintaa mainittiin olevan vain 70 t€. Melkoisen edullinen yhdistelmä. Saatavissa ainakin Englannista.

PÖNTINEN PEKKA 02.08.2010 16:23

Tällaisen bongasin pari vuotta sitten Haparandassa. Oli Norgen kilvissä. Tänä kesänä sattui yksi Topaz silmään Birtavarren ja Altan välisellä tieosuudella erään talon pihassa. Lieneekö ollut sama.

VIKMAN RAINE 02.08.2010 22:02

Ei oo suomessa laillinen yhdistelmä, jarrulaitteet eivät vastaa suomen säädöksiä..... ihme juttu eikö?

NYYSSÖNEN KAJ 02.08.2010 22:05

Kuvan yhdistelmän Brittikuskille riittää B-kortti. Suomalaiselta kuskilta vaditaan CE-kortti ja vetoautolta että on rekisteröity kuormaautoksi.

näin meitä sorretaan siksi että Suomalaisvirkamiehellä ei ole varaa riittävän kokoiseen pipoon.

Auto kuvattu Olhaon kämppäriltä, ihailkaa myös kämmpärin ajoteiden leveyttä

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.