Aloittelijan painokysymys
VUORELA TEPPO
23.06.2010 14:39
Kysymys lienee harrastajille itsestään selvä, mutta näin aloittelijana en ole saanut siihen oikein selvyyttä.
Vetoautona olisi Audi A6, rekisteriotteen mukainen enimmäispaino vaunulle on 1700 kg. Tämä mielessä olen katsellut vaihtoehtoja, joiden kokonaismassa olisi enintään tuo 1700 kg.
Vaunuvuokraamossa myyjä kuitenkin kertoi, että voin aivan hyvin vetää myös vaunuja, joiden kokonaismassa ylittää 1700 kiloa, kunhan vaunun omapaino ei ole aivan 1700 kilon lähellä.
Eli miten tämä asia mahtaa olla, minkä kokoista vaunua voin käytännössä katsella vetoauto huomioiden?
Auton omamassa on 1695 kg ja vääntöä on 380 Nm/1400-4250 r/min.
KOIVISTO KARI
23.06.2010 14:54
Tervehdys! Yksiselitteisesti vaunun kokonaismassa ei voi olla suurenpi kuin auton rekisteriotteessa mainittu suurin sallittu perävaunumassa jarruin/jarruitta. Eli vaunun tai peräkärryn omalla painolla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, ainoastaan suurimmalla massalla. Toivottavasti löytyy sopiva peli koukkuun.
LAHTI ANTTI
23.06.2010 14:58
Jos haluat ilman sakkoriskiä vetää vaunua, niin silloin on se 1700kg max.kokonaismassa vaunulle. Hyvin yksiselitteinen asia.
Silloinkin on jo vaunun/auton painosuhde 1:1 joka ei välttämättä ole ihanteellisin jakautuma.
Yleensä vaunun kokonaismassan tulisi olla veturia pienempi. Tehothan Audissa riittää hyvin, siitä ei puutetta.
Itse katselisin vaunua painoluokassa 1400-1600kg kokonaismassaltaan. Omassa yhdistelmässä nyt vetokyky autolla 1800kg ja auton omamassa 1634kg. Vaunun kokonaismassa 1340kg. Vaunu ei kuljeta autoa vaan päin vastoin.
Vuokraamot mielellään kertovat sitä sun tätä, että kauppa kävisi. Siitä ainoastaan on kysymys, tulevasta rahasta heille.
VALTONEN MARTTI
23.06.2010 16:56
Eikö kuitenkin ole niin,että kaveri saisi vetää vaunua jonka omamassa on tuo 1700kg ja kokonaismassa vaikka mitä,kunhan ei kuormaa sinne edes olutpulloakaan? Sitä kai vuokranantaja lienee tarkoittanut. Muuten olen täysin samaa mieltä Lahden Antin painosuosituksista.
RAUTIAINEN KARI
23.06.2010 17:53
Poliisilla ei yleensä ole vaakaa mukana tienpäällä. Sakot rapsahtaa sen mukaan mitä otteessa lukee. Ja tietysti voi aina väitellä mutta sillon lähettävät vaakaan ja sitte katotaan uudelleen. Kivaa askartelua sellanen kesken lomareissun. Ja jos vaunun omapaino on esim 1600 niin siihen et saa vaunuas millään. Sitä ei pysty keventämään sellaiseksi kun valmistaja on sen tyypittänyt tyhjänä kun se on ensin viikko uunissa kuivattu ja kaikki ylimääräinen siitä riisuttu pois. 1 tyhjä kaasupullo eikä mitään ylimäärästä. Tyypitetty niillä ohuemmilla patjoilla ja vermeillä. Ei meistä kukaan saa vaunua sen painoiseksi kun otteessa mainittu omapaino on.
KOIVISTO KARI
23.06.2010 20:35
Edellisen Hobby 650 Kmfen kun katsastin, niin pyysin varsin punnitsemaan. Vaunussa täys reissuvarustus, kun matka jatkui suoraan konttorilta viikonlopun viettoon. Vaunu painoi koukussa kiinni ollessaan 1974 kg, eli 74 kiloo ylikuormaa. Mukana oli kuitenkin reilusti tavaraa mm markiisin seinät, vesisäiliö täynnä yms. Yllätys oli positiivinen. Nykyään ainakin Hobbyn käyttöohjeessa on lueteltu tavarat, jotka sisältyvät omaan painoon. Omaa painoa tyypitettäessä mm vesisäiliö on täynnä.
LAAKSO MARKKU
23.06.2010 21:33
Vaunun vedossa määräävänä tekijänä on auton maksimi vetopaino eli tuossa tapauksessa 1700 kg. Vedettävän vaunun paino mitataan vaunun akselipainosta vetohetkellä. Se ei saa ylittää auton vetopainoa eikä vaunun kokonaismassaa. Tärkeintä on katsoa mikä on vaunun omamassa. Jos se on lähellä maksimimassaa niin vaunua ei saa paljon kuormata. Lyhyesti sanottuna vaunun akselipaino ei saa ylittää auton maksimi vetokykyä. Siihen ei vaikuta auton omapaino. Jos poliisilla ei ole vaakaa mukana niin sitten voi tosiaan tulla matka vaa'alle. Tuo on kyllä hieman tulkinnan varainen asia. En tiedä.
TYNYS HEIKKI
24.06.2010 00:18
Rautzi perkule!!!
Kyseisestä aiheesta on pitkät litaniat kirjoitettu vuosien saatossa mm. karavaanari-infossa. Rekisteriotteeseen merkitty vaunun kokonaismassa ei ole merkittävä tässä mielessä vaan vaunun TODELLINEN AKSELILTA PUNNITTU kokonaismassa. Jos tuosta konsta sakkolapun kirjoittaa niin ei pidä käräjillä. Eli alkuperäinen kysyjä on ihan oikeilla jäljillä asian suhteen.
Ajan talvikaudet työkseni yhdistelmää, missä vetoauton rekisteriotteeseen merkitty kokonaismassa on 26000 kg ja perävaunun rekisteriotteeseen merkitty kokonaismassa on 38000 kg. Näistähän tuleee yhteensä 64000 kg ja kuitenkaan näiden mukaan ei sakoteta. Vaan punnitaan...
http://karavaanari.info/index.php?topic=2334.0
RAUTIAINEN KARI
24.06.2010 10:14
Jes, Tynys, näinhän se, mutta käytännössä taas...
Joo, tiedän että mun peräkärry 750kg saa roikkua perässä vaikka autossa sanotaan jarruton 600kg kunhan en lastaa sitä yli sen. Näinhän se menee. Vaunussa taas tuossa aloittajan esimerkissä ei ole mahdollista. Siitä on kyse.
(Olis kiva kun polliisi alkais tulkita mun peräkärryä tien päällä. Siinä nimittäin on jarrut mutta olen sen katsastanut jarruttomaksi ja 750 kiloseksi jotta ei tarvitse vuosikatsastella sitä.)
RAUTIAINEN KARI
24.06.2010 10:18
Sanoit Vuorela:
"Kysymys lienee harrastajille itsestään selvä, mutta"
Kuten huomaat, ei ole.
VALTONEN MARTTI
24.06.2010 14:49
...ja kaikki oikeassa.Kokeilin oikeastaan osaanko laittaa tuon linkin jossa on asiasta ehkäpä totuus.http://karavaanari.info/index.php?topic=2334.0
TYNYS HEIKKI
27.06.2010 01:18
"Joo, tiedän että mun peräkärry 750kg saa roikkua perässä vaikka autossa sanotaan jarruton 600kg kunhan en lastaa sitä yli sen. Näinhän se menee. Vaunussa taas tuossa aloittajan esimerkissä ei ole mahdollista. Siitä on kyse."
Voitko selittää, että miten asuntovaunun kytkentämääräykset massan suhteen poikkeavat
a) kevytperävaunun tai
b) kuorma-autoon kytkettävän täysperävaunun kytkentämassoja koskevista määräyksistä?
Miten tästä samasta asiasta pitää säännöllisin väliajoin jauhaa aina sama kakki uudestaan??? Asiat on mielestäni kohtuullisen yksiselitteisiä.
Onko palstalla ketään, joka on itse (tai kaverin kummin kaiman koiran taluttaja tms.) saanut mainitun tyyppisessä tapauksessa sakot rekisteriotteiden massojen perusteella, vaikka todellisen punnitun massan mukaan kytkentä olisi laillinen?
PALIN MATTI
27.06.2010 07:43
Etsitkö sinä Heikki nyt sitä maailman tyhmintä ihmistä?
Tuntuisi, että ei kai kukaan normaalijärkinen mene maksamaan sellaista ylikuormasakkoa, mikä ei perustu ajoneuvon massan mittaamiseen.
Ajokorttiin tehtyjen merkintöjen suoman ajo-oikeuden riittävyyttä määriteltäessä tarkastellaan ajoneuvojen asiapapereissa merkittyjä olevia massoja.
Ajoneuvon kuormaamista tarkastellaan aina puntarin avulla. Ylikuormaussakon pitää aina perustua kuorman ja ajoneuvon massan mittaamiseen. Näin on joskus opetettu.
RAUTIAINEN KARI
27.06.2010 21:30
Näytä mulle vaunu minkä saat aloittajan esittämin painoin ihan oikeesti luvalliseksi. Teoriassa kyllä mutta käytännössä mahdotonta. Siitä kyse. Olen joo teoriasta samaa mieltä mutta hulluutta sellanen aloittajan kuvaama yhdistelmä kyllä on.
Ota nyt aluksi oma koppisi ja kevennä niin paljon kun pystyt ja aja vaakaan. Mielenkiintoista. Siksi aloittajan kuvaama yhdistelmä ei tule onnistumaan.
Kuorma-auton täysperävaunu on metallikasa joka saattaa olla hyvinkin lähellä otteen ilmoittamaa painoa. Vaunu ei ole.
Ja edelleenkin olen sitä mieltä ettei lomareissulla ole kivaa alkaa muuttaa suunnitelmaa poliisin vaaituksen järjestämiseksi kesken matkan. Jos painot otteenkin mukaan kunnossa niin yleensä ei tartte vaakaa etsiä. Mutta saahan sitä tehä sen tolleenkin jos haluaa. En kyllä viitsisi.
HALMEENMÄKI JUHANI
27.06.2010 23:37
Laakso = oikein.
Rautzi = puutaheinää potaskaa. Lupeas nyt vaikka tuolta
http://www.karavaanarit.fi/karavaanimatkailu/karavaanarin_sanasto/ ja kohta Kokonaispaino eli -massa; kytkentämassa, omamassa niin löytyy oikeaa tietoa.
TYNYS HEIKKI
28.06.2010 00:07
Paliini: ei mun tartte sitä maailman tyhmintä etsiä, näkyy peilistä. Näissä väittelyissä on sama juttu kun menee mutapainia sian kanssa, jossain vaiheessa herää epäilys siitä, että sika tykkää siitä...
Rautzi: kyse onkin nimenomaan teoriasta, eli siitä, että aloittajan esittämä kombinaatio on laillinen, edellyttäen, että vaunun kytkentämassa (=TODELLINEN PUNNITTU massa) on sen alle 1700 kg. Käytännössä ei ole kivaa, ei vetää eikä kalavaakalla lastata vaunua. Omani käytin puntarissa kuukausi sitten; en tyhjänä vaan normaalit rojut sisällä. Tulee vaunun kokonaismassa vastaan ennenkuin vetuein sallittu kytkentämassa.
Ei ny jauheta tätä enää kun kaikki kuiteski tietää mistä on kysymys.
TYNYS HEIKKI
28.06.2010 00:12
Piru kun näitä ei voi editoida jälkeenpäin.
Paliini: jos yhtään jäi epäselväksi, niin se mainittu peili on nimenomaan tässä huushollissa...
PALIN MATTI
28.06.2010 09:14
Ei jääny Heikki tuo asia mulle yhtään epäseleväksi, mutta sitä ihimettelin tänä aamuna piirongistani herätessä, että olikko sie käyny viime yönä tuomasa sen sun peilin tänne meile.
)
RAUTIAINEN KARI
28.06.2010 12:05
Aloittajan tilanne oli siis se että:
"Vetoautona olisi Audi A6, rekisteriotteen mukainen enimmäispaino vaunulle on 1700 kg. Tämä mielessä olen katsellut vaihtoehtoja, joiden kokonaismassa olisi enintään tuo 1700 kg.
Vaunuvuokraamossa myyjä kuitenkin kertoi, että voin aivan hyvin vetää myös vaunuja, joiden kokonaismassa ylittää 1700 kiloa, kunhan vaunun omapaino ei ole aivan 1700 kilon lähellä."
On totta että määre "aivan 1700 kilon lähellä" on aika ympäripyöreesti sanottu, mutta edelleen, näytä mulle se vaunu joka omapainoltaan vastaa sitä mitä otteessa lukee. Siksi matematiikka on turhaa, vain vaaka kertoo totuuden. Sitä on tälläkin hetkellä tiet täynnä karavaanareita joilla ei ole hajuakaan siitä paljonko heillä painoa tai ylipainoa on päällä. Ja sitä on.