vetoautoa vailla
PARTANEN PIRJO
18.06.2010 19:54
Vetoauto haussa. Hinta alle 30.000. Vaunu painaa 1400 kg. Farmari tai vastaava, kaksi koiraa, toisen häkki pitää mahtua. Iiihan välttämättä takapenkkejä ei tarvita. Nykyisin koirat kulkee suojan alla takapenkiiä Primerassa ja perätila on muuhun käytettävissä.
Primera on ollut kolme vuotta ihan hyvä, ei moittimista.
Parilla pakettiautollakin vedelty, (Vanette, Jumpy), joten sekään vaihtoehto ei kauhistuta.
Ei mielellään diiseliä. Eikä tarvi kysyä miksi, kun tässä nyt vaan painaa tietyt polttoainetekniset syyt.
Auto tulee leasingillä, joten uusi auto kyseessä.
Ehdotuksia?
PALIN MATTI
19.06.2010 11:42
HYTTILÄ ESKO
19.06.2010 15:43
Tuo 30 k€:n yläraja jättää kyllä pois. Aika monet muutkin uudet vetoautot samoin. Onneksi käytettyjä riittää kun jotkut ostaa uusia
RISTIMÄKI MARKO
19.06.2010 22:37
LAAKSO MARKKU
22.06.2010 22:36
Skoda Yeti 1.8 TSI 4x4
Hinta karvan alle 30k€ Teho 118 kW vääntö 250 Nm 1500-4000 k/min. Vetää vaunusi kevyesti eikä kulutuskaan ole nelivetoiselle bensakoneelle suuri.
Jos voi vähän mennä hinnassa yli niin saa jo lisää varusteita.
PARTANEN PIRJO
24.06.2010 19:17
Miikä, mikä, mikä on Skoda Yeti. Koskaan kuullutkaan. Entisen Skoda-kauppiaan tyttärenä olisin enemmän kuin kiinnostunut.
Tosin siihen aikaan Skodat olivat vähän toisenlaisia. Liikkeeseemme soitti mies, joka kysyi, että myydääänkö teillä sitä Skeidaa...
LAHTI ANTTI
24.06.2010 19:57
Pirjo, katsohan sitten tuosta.
http://new.skoda-auto.com/FIN/about/geneva2009/TabStrips/Pages/Yeti.aspx
OLLIKAINEN PEKKA
24.06.2010 20:52
Yetistä veturina on kokemusta n. 50 km.
Lainasin kaverin 2.0TDI 4x4 Yetiä vetämään Hobby 560KMFe -vaunua (kokonaispaino 1750 kg)
Vaunu tuli hienosti perässä. Ainoa huomio oli, että Yeti tuntui "nyökkivän" ajossa jonkin verran. Ei varsinaisesti häirinnyt mitenkään, mutta oli ainoa huomio vaunun perässä olemisesta. Olisiko johtunut "lyhyestä" akselivälistä....
Eli voin suositella...
PARTANEN PIRJO
13.07.2010 18:56
Nyt on Yeti nähty, ei huono.
Mitens Kia Carens, onko kokemuksia?
Ja sitten tämä Citroen C4 Picasso. Sitikasta sinänsä on turha tulla sanomaaan yhtään mitään, kokemusta on. Mutta jos jollain olisi ihan oikeaa käytännön tietoa, siis vetoautona, niin olisin iloinen.
Siinä ne vaihtoehdot aika pitkälti on. Nissanilta on juuri tullut kovin kiinnostava pikkupaku, "mini-Vanette", mutta osoittautui hippiäiseksi. Ikävää, Vanetten, Jumpyn ja Mitsu L-300:n ja Hi-Acenkin kanssa eläneenä olisi voinut ihan varteenotettava vaihtoehto.
Tosin esitteessä sanottiin, että päinot voi muuttua, ei se nyt varmaan ollut tyyppikatsastus, mutta joku kotimaan juttu, mutta ei ne kumminkaan 1100:sta 1500:aan muutu.
ANTTILA MARKKU
13.07.2010 23:06
Kokeile sitä Fiat scudoa näyttäs nää uudet ihan käypäsiltä
LAANINEN VESA
15.07.2010 11:50
Itselläni on Citikka C4 Grand Picasso 6-lovisella robottivaihteistolla. Sillä kulkee 6-hengen perhe ja Adrian 613 PK tavaroineen todella jouhevasti. Käytän vaihteistoa manuaalivaihtimilla, jolloin kone saa enempi kierroksia kiihdytyksissä. Ei voi moittia kun vuoden aikana ei ole ollut mitään ongelmia.
LAANINEN VESA
15.07.2010 12:02
Ai niin, kelasin vielä tekstiä alkuun päin ja siellä etsittiin bensaveturia. Tämä oma veturi on 2 litran diesel ja hintakin ylittää vaaditun. Vaunumme paino on papereissa omapaino 1440 kg mutta vaakalla 1520 kg. Vetopaino ylittyy 20 kg mutta auton omapainokin on yli 1700 kg. Ei siis tule tunnetta, että vaunu veisi autoa.
HINKKURI MARY-ANN
15.07.2010 18:02
SUBARU Forester, on oikea neliveto samalla. Hinta taitaa mennä muutaman satasen yli.
@Pasi
STRÖMMER HEIKKI
15.07.2010 23:42
Vesalle ja kaikille muillekin epätietoisille taas tiedoksi: vaunun vetopaino on se kokonaispaino, ei se sen vaunun omapaino. Eli kun mun Hobby 610 Exelsior:n omapaino on jonkun 1550kg, mutta kokonaispaino 1900kg, niin sitä se konstaapeli katsoo, että saako ko. autolla vetää 1900kg painavaa vaunua, vaikka se vaakalla painaisi esim. 1700kg. No mulla on vetoautona Land Rover Discovery 3 dieseli 6-vaihteisella automaatilla, jolla saa vetää 3500kg painavaa vaunua, ja joka jaksaa aivan hyvin vetää automaatillakin, mut se maksaa kyllä enemmän kuin 30 tonttua
HELENIUS TIMO
16.07.2010 07:35
tervehdys
Kuten näilläkin sivuilla on useasti todettu:
Suurin sallittu VETOPAINO:vaunun akselilta punnittu paino.
Vain ajokortti vaatimuksissa on määräävänä asiana rekisteriotteisiin merkityt KOKONAISPAINOT!
hikoillen
kääkkä
LAANINEN VESA
19.07.2010 09:01
Jep, ei minulla vetopainojen suhteen ole epätietoisuuksia vaan otsikon mukaan vastasin Pirjon kysymykseen ja hän kysyi kokemuksia Citroen C4 Picassosta. Poliisin puntarissa katsotaan onko vaunun paino sallituissa Vaunun kokonaisrajoissa ja sitten ylittääkö ko massa auton suurimman sallitun vetomassan. Ajokorttiasiat on tosiaan erikseen. Raskaalla kalustolla ainakin käytetään 5% mittaustoleranssia.
SAARNI HANNU
24.07.2010 00:17
Hommasin juuri itselleni Kia Ceed 1,6 CRDI Sporty Wagon -08 115 hv; suurin sallittu perävaunupaino 1400 kg (2,0 l bens/dies 1500 kg). Vaununi vetopaino on 1100-1200 kg ja hyvin kulkee (Sarkolan mäessä Nokialla (7 %) yhdistelmä kiihtyi 80 km/h jälkeenkin).
Autossa on uutena 7 vuoden takuu (150000 km)(omassani käytettynä ostettuna vielä takuuta 4,5 v tai 85 000 km jäljellä) ja korille 12 vuoden puhkiruostumattomuustakuu. Korealainen merkki mutta Ceed on suunniteltu ja valmistettu Euroopassa. Hyvä varustetaso ja mielestäni tilava auto.
Tämän diisselin kulutus on ollut maantiellä ajotietokoneen mukaan ilmastointi päällä 4,5 l, vaunu perässä 8,5 l nelosvaihteella. Päästöt 129 g/km (uudessa 119 g/km).
Aikaisempi veturi oli VW Golf Variant 1,9 TDi -00 90 hv (Sarkolan mäki 60 km/h nelosella). Peruskulutus ilman ilmastointia ajotietokoneen mukaan vähän pienempi kuin KIA, vaunun kanssa samaa luokkaa. Uudessa Golfissa 1.6 TDi tehoa 105 hv.
UPS! huomasin just että Folkkarin bensamalleille ei saa 1400 kg perävaunupainoa kuin tehokkaimmalle ja sen hinta kipuaa yli tuon 30 tonnia.
Tässä oli vähän näitä omia kokemuksia asian vierestäkin ihan yleiseenkin tietoon. Itse en enää bensa-autoa huoli nyt varsinkaan kun aloitin tämän karavaanariharrastuksen.