Latautuuko vaunun akku ajaessa
ORAJÄRVI MARKO
02.06.2010 15:34
Taas aloittelijan tyhmiä kysymyksiä:
-Latautuuko vaunun akku ajettaessa, kannattaako jääkaappia käyttää akulla vai kaasulla matkan aikana
-Minkä verran akusta riittää virtaa jos ei ole sähköä saatavilla (esim. monta tuntia jääkaappi toimii)
-jos akku menee tyhjiin niin, ilmeisesti latautuu hyvin kun pääsee sähkö tolpalle
HAAPANEN TIMO
02.06.2010 16:01
-Riippuu autosi pistorasian kytkennästä.
-Kahdessa tunnissa on tyhjä jääkaappia käytettäessä.
-Vuorokaudessa on täynnä.
@timppa
HALMEENMÄKI JUHANI
02.06.2010 17:31
-kannattaako jääkaappia käyttää kaasulla matkan aikana
Moni käyttää, vaikka esim laivalla ja tankatessa ei missään nimessä saa. Ja joissain vaunuissa ei pysy päällä matkan aikana.
-jos akku menee tyhjiin niin, ilmeisesti latautuu hyvin kun pääsee sähkö tolpalle
Riippuu akun koosta, akun kunnosta, laturin tehosta ja muusta kulutuksesta. 100Ah akku ja elektroninen 10A laturi eikä valoja yms kuluttajia päällä niin yhdessä yössä täynnä. Mutta 75Ah akku, 6A Matti ja valoa & Priimusta päällä niin ei riitä vuorokausikaan...
PALIN MATTI
02.06.2010 18:22
Mitä virkaa on vaunussa jääkaapilla, joka ei pysy ajon aikana käynnissä? Missä niitä olusia pijettäs kylmänä, ellei juuri jääkappissa.
IPATTI VEIKKO
03.06.2010 09:05
Ole huoletta, kyllä ne oluet saat pysymään kylmänä ajon aikana käyttämällä jääkaappia kaasulla.(jopa paremmin kuin 12 voltilla).
Normaalisti autosta vaunuun menevä latausvirta on n 1-1,5 ampeerin luokkaa ja se ei riitä siihen että vaunun jääkaappia voi kättää akkuvirralla. Jos sinulla on 7-napainen pistoke ja vaunu jossa on sumuvalot, et saa autosta vaunuun latausta muuten kuin vaihtamalla 13-napaiseen pistokkeeseen. Ennenvanhaan se 7-napaisen pistokkeen ainoa vapaa johdis kytkettiin lataukseen. Muuten se 13-napainen on rakenteeltaan aivan eri luokkaa kuin se vanha 7-napainen. Adaptereita saa myös jos on esim peräkärryn veto tarvetta.
PALIN MATTI
03.06.2010 09:25
Halmeenmäki kirjoitti: "-kannattaako jääkaappia käyttää kaasulla matkan aikana?
Moni käyttää, vaikka esim laivalla ja tankatessa ei missään nimessä saa. Ja joissain vaunuissa ei pysy päällä matkan aikana."
Hän tarkoitti, että se kaappi ei pysy päällä käynnin aikana edes kaasullakaan. Juuri siis kaasukäyttö ei toimi matkan aikana todennäköisesti ajoviimasta johtuen.
Tähän seikkaan hänen jutussaan perustin kommenttini. En sähkön puutteeseen.
HALMEENMÄKI JUHANI
03.06.2010 17:44
Juuri näin, ajoviima saattaa sammuttaa kaasuliekin jääkaapista.
VALKONEN RISTO
03.06.2010 19:01
Kahden vaunun kanssa olen reissannut, Matkaaja 9004 ja Knaus Eurostar. Aina ovat kaljat olleet kylmänä perillä. Lisäksi Matkaajan Primus ja Knaussin Alde 3000 ovat kumpikin pysyneet päällä kaasulla satojen kilometrien ajomatkat. Eli pirtissä lämmintä ja kylmää juomaa ajomatkan päälle.
HAAPANEN TIMO
03.06.2010 19:51
Vaiva taitaa useimmiten olla niissä vaunuissa joissa kaappi on keskitien puolella.
@timppa
VALKONEN RISTO
03.06.2010 20:00
Kummassakin vaunussa tien puolella. Ehkä joissakin jääkaapin ilmanotto on hoidettu huonommin, kun puhaltaa liekin sammuksiin.
VIITALA RISTO
03.06.2010 21:58
Puhaltaisko sieltä pakoputken puolelta sammuksiin, jos on puhaltaakseen...?
LAAKSO MARKKU
03.06.2010 22:42
Jääkaapin päälläpysyminen on tosiaan kiinni vaunun merkistä. Joissain, kuten edellisessä vaunussani se sammui aina ajon aikana. Nykyisessä pysyy päällä (samoin kuin lämmityskin) vaikka kuinka pitkään ajaisi. On siis kyse vaunun valmistajan taidoista.
12V lataus autosta ei rajoitu mitenkään jos piuhat on kytketty lataamaan vaunun akkua. Lataus saattaa olla jopa yli 10A. Ainoa rajoite on johtojen koko. Jos auton valmistaja on asentanut ohuet piuhat autosta pistokkeelle niin ei siinä auta 13-napainen pistorasiakaan. Aikoinaan vedin eräässä autossani 2,5 mm2 piuhat moottoritilasta asti pistokkeelle. Kyllä akku lataantui.
IPATTI VEIKKO
04.06.2010 10:47
Tarkoitin sitä, että normaalisti se latausvirta on 1-1,5 A välillä. On eri asia jos varta vasten on tehty kytkentöjä ja paksunnettu kaapelia.
Itsellä on 30 vuoteen vain muutaman kerran jääkaapin liekki sammunut ajon aikana. Sen voi mm estää sillä että vaunun alle (jos kyseessä on vanhempi vaunu) voi ilman ottoaukon alle tehdä pellistä kotelon joka on takaa auki.
STRÖMMER HEIKKI
06.06.2010 23:47
Edellisessä vaunussamme Hobby 495 Ufe -05 jääkaappi sammui joka kerta kun linja-auto tai rekka tuli vastaan. Jääkaappi oli tien puolella. Jääkaapin ritilän takaa näkyi pakoputken pää. Kun laitoin ilmastointiteipin palan just putken kohdalle, lakkasi sammumasta.Uudessa vaunussamme Hobby 610 UL-09 on myös jääkaappi tien puolella, mut se taas ei sammu, eikä tarvi mitään teippivirityksiä. Eli vaikka ei luulis, kyllä siellä Hobbylläkin jotain opitaan.Alde 3010 pysyy myös ajaessa päällä, vaikka senkin pakoputki on tienpuolen seinässä.
HYTTILÄ ESKO
07.06.2010 16:15
Omassani on myös tien puolella sekä Alde että jääkaappi. Molemmat pysyvät päällä ajaessa. En ainakaan ole ikinä huomannut sammuneen. Täälläkin tuulee niin että sukat pyörii jalassa eikä sammuile. Paikka on Cliff of Moher Irlannin atlannin puoleisella rannalla. http://www.cliffsofmoher.ie/
Komeata karua maailmaa.
STRÖMMER HEIKKI
07.06.2010 20:01
Eskolle. Käsitit ilmeisesti tahallasi väärin? Eli siis jos olet mäellä, jossa tuulee niin että sukat pyörivät jalassa, niin se on eri asia, kuin että jos vastaan tulee rekka joka ajaa n.85km/h. Se rekka näet työntää edellään ilmaa, joka lyö kuin rukkanen jääkaapin pakoputken päähän. Jos se putkenpää on sijoitettu kuten vanhassa Hobbyssämme niin että reikä osoittaa suoraan sivulle, jääkaappi sammuu kun siinä ei ole puhallinta kuten Aldessa. Kun sitten Hobbykin lopulta ymmärsi tehdä mutkan pakoputkenpäähän, niin ettei vastaantulevan rekan aiheuttama pölähdys osu suoraan pakokaasujen, vai pitäisikö sanoa palokaasujen ulostuloreikään, vaan putken sivuun, lakkasi Hobbynkin jääkaappi sammumasta ajon aikana.Sitä en kyllä varmasti voi sanoa sammuisiko se Irlannissa. Siellä luultavasti toimisi vanhankin Hobbyn jääkaappi, nimittäin ellet ole huomannut vielä niin liikenne siellä on vasemmanpuoleista, oli ainakin silloin kun viimeksi siellä rekalla kävin. Eli täällä tienpuolella oleva pakoputki, onkin siellä ojan puolella.
HYTTILÄ ESKO
08.06.2010 00:46
Tiedätkö Heikki. Tännekään EI PÄÄSE ajamatta tietä pitkin. Siellä tuulee kute täällä paikallaankin ollessa.
HYTTILÄ ESKO
08.06.2010 00:53
Lisäksi se vasemmanpuoleinen liikenne on VASTA saarilla. Aiemman matkan joutui ajamaan "normaalilla" puolen. Kuten aimmatkin matkat poisluettuna 2007 Skotlannin kierros. Lisäyksenä kerron etten muista jääkaappimme sammuneen ajaessa yli 20 vuoden vuosittaisten reissujen aikana. Vaikken rekkaa olekaan ajanut.
WESTERLUND HARRI
08.06.2010 18:01
aikoinani törmäsin samoihin ongelmiin ja ratkaisin jääkaapin sammumisen talvisuojalla jonka pystyi säätämään 1/3 osaan ja vain alaritilä peittoon ,ja volaa kaappi pelitti koko ajan, lautoilla on kaasupullo oltava suljettu ja silloin 12v niin kauan kuin akussa riittää virtaa ,myös kannattaa olla asennettu jatkuva virrantulo autosta vaunuun.
HAAPANEN TIMO
08.06.2010 18:17
Otaksun kaappien sammumisen johtuvan ennemminkin alaluukun ja lattian reikien sijoituksista kuin pakoputkesta.
Kaikkissa kaapeissa on pakoputken yläpäässä viisto putki, toinen pää seinäritilässä, ja toinen pää avonaisena hieman yli pystyputken sinne kaapin takaseinän lähelle.
Tämä putki on oikein nimeltäänkin vedonpoistaja.
Ulkoritilästä joissain olosuhteissa sisäänpäin tuleva ilmavirta pääsee viiston putken toisesta avonaisesta päästä pois painumatta pystyputkeen.
Ulkoritilä on kaikissa vaunuissa samanlainen ja kaapinvalmistajan nimikin siinä ainakin mulla on. Pakoputki on ulos asti kaapintekijän suunnittelema.
Alareikien tekijää mun mielestäni voi syyttää jos kaappi sammuu.
@timppa