Aisapaino ja vaunun lastaaminen

SALMIRINNE PEKKA 26.05.2010 23:07

Aloittelevana karvanaarina olen mietiskellyt vaunun lastaamista ja sen vaikutusta aisapainoon. Kysessä on Solifer 450 ja vetoautona Skoda Fadia kombi, diesel. Ei siis mikään suuri auto, mutta ei vaunukaan, jonka kokonaispaino saisi olla 800 kg. Autolla saa vetää 1200 kilon painoista, eli pelivaraakin jää.

Liekö vaunun aisapaino siitä löytyvä merkintä 100 kiloa, vai mikä? Edessä on paikka kahdelle kaasupullolle ja varmaan viel vararengaskin sinne pitää panna ym muuta sinne sopivaa. Se tietysti lisää etupainoisuutta, mutta missä määrin lie jo vaunun suunnittelussa otettu huomioon. Mahdollinen teltta varmaan pantava vaunuun akselin paikkeille. Minkä verran tavaraa voinee sijoittaa vaunun takaosaan ja onko se tarkoituksenmukaista tasapainotuksen kannalta. Jonnekkin vaunuun varmaan sijoitettava myös toinen (vara)akkku, kun pohjoisen jokivarsissa ei vaunua saa liitettyä valtakunnan verkkoon.

Tietysti vaunuun tulee jonkin verran vaate- ja ruokatavaraa, mutta ne nyt eivät enää niin suuresti kokonaispainoa nosta.

Mikä lie se ideaali painojakautuma vaunun vetoon. Takapainoinen nyt ei tietenkään, mutta miten voi arvioida sopivan aisapainon. Ja voiko aisapainon mitata vaikka laskemalla vaunun tavalliselle talousvaakalle, näyttäähän se ainakin 120 kiloon saakka.

Kiitos jo etukäteen jos joku haluaa nähdä vaivaa ja vastata.

LUKKARILA JUHANI 27.05.2010 06:27

Ajettavuutta haettaessa noin 75 kiloa sopiva lähtöpaino josta lähdetään hakemaan ideaalia . Lastaamalla aisapaino tasoitetaan , raskas tavara akselin lähelle . Kun lastaat vaunua pidä huoli että tavarat pysyy paikoillaan . Lisäilmaa veturin renkaisiin , taakse jotain 2,7 - 3 kiloa , eteenkin hiukan lisää . Sitten baanalle kokeilemaan .

Antoisia hetkiä tämän hienon harrastuksen parissa !!

VIITALA RISTO 27.05.2010 08:12

Yksi juttu pitää ottaa huomioon. Kun sulla on sitten sitä aisapainoa vaikka joku 75kg (100kg on kai vaunun valmistajan antama yläraja ja liikaa), niin muista että kun lastaat tavaraa auton takaluukkuun niin siellä on jo kuormaa sen aisapainon verran.

LAHTI ANTTI 27.05.2010 08:55

Katso myös vetokoukussa oleva suurin sallittu aisapaino, se löytyy arvokilvestä. On yleensä 75 kg.

Henkilövaa´alla voit hyvin tarkastaa aisapainon, vaaka vain tasaiselle levylle ja nokkapyörä siihen päälle. Vaunu suunnilleen suorassa. Itse suosittelen noin 65-75 kg:n aisapainoa käytettäväksi.

Painavat tavarat vaunun sisällä lattialle, joko hieman akselin etu- tai takapuolelle, saadusta aisapainosta riippuen.

SARVIKAS SEPPO 27.05.2010 15:01

Lakisääteinen maksimi aisapaino on kai 25kg!!pieneen autoon se kai on sopiva! isommissa on kyllä yleisesti käytetty hiukan suurempaa aisapainoa,50-70kg on ollut sopiva.Edelleen,JOS kevyeen autoon laittaa 100kg aisapainon,on se jo liikaa ,kun samanaikaisesti tavaratilassa ja takapenkillä on kuormaa! Tyhjällä autolla 100kg on kuitenkin parempi kuin esim.10kg!SOPIVAN painon ollessa 25-tai vähä enemmän!Näin esimerkiksi vaan tämä!

TIMONEN JAAKKO 27.05.2010 16:56

Tervehdys! Voisit tarkistaa vaunusi rekisteriotteesta sen kokonaispainon (siis vaunu kuormattuna)ja ota siitä 4-5% aisapainoksi vetokoukkuun, niin olet lähellä sopivaa! Edellisessä viestissä mainittu 25 kg ei kyllä tunnu riittävältä sinun lähes 1000 kg vaunuusi! Autosi käsikirjassa lienee maininta vetokoukun sallitusta kuormasta kuten myös kattokuormasta. Turvallisia matkoja! t. Jaakko Timonen

LAHTI ANTTI 27.05.2010 17:05

Vetokoukun suurimman sallitun aisapainon määrää koukun valmistaja, ei auton valmistanut tehdas. Merkitty arvokilpeen koukussa.

VALTONEN MARTTI 27.05.2010 18:48

Kumoaako autonvalmistajan rajoitus 60kg koukunvalmistajan 75kg,vai päinvastoin,crv -03 kyseessä?

PALIN MATTI 27.05.2010 18:55

Mietippä Martti ite. Jos esimerkiksi joku sillan maksimikantavuudeksi on merkillä ilmoitettu 10 tonnia, niin ajatko sinne, vaikka olisit autoosi lastannut kaikki sen sallimat 20 tonnia kuormaa?

Eiköhän se ole se pienin luku aina se ketjun heikoin lenkki.

LAHTI ANTTI 27.05.2010 18:56

Ei kumoa, yleensä auton valmistaja ei ilmoita sallittua aisapainoa, vaan vetokoukun valmistaja. Poikkeuksia toki löytyy, kuten tuomassasi esimerkissä. Molemmat tiedot pitää huomioida, koukun- ja autonvalmistajan suositukset.

VALTONEN MARTTI 27.05.2010 19:00

Kiitos,tätä mieltä Martti itsekkin,mutta se edellinen kirjoittaja esitti asian hiukan toisin.

VALTONEN MARTTI 27.05.2010 19:11

Olette tottuneina niin nopeita vastaamaan etten kerkiä oikeaan väliin,mutta kaipa asiat ymmärrettiin.Vaan minkähän vuoksi tuo rajoitus on niin alhainen;rakenneheikkous vai ajettavuus.Huolto ei oikein tiedä ja katsastajakin arvelee ajettavuutta joka kyllä on oikein hyvä isommallakin aisapainolla. Tässä mentiin alkuperäisestä aiheesta sivuun,mutta jos saisi sen nyt anteeksi.

LAHTI ANTTI 27.05.2010 19:15

Yleensä alhainen autonvalmistajan sallima aisapaino johtuu rakenteellisesta seikoista, heikkous takana. Ei kestä rasitusta.

SALMIRINNE PEKKA 27.05.2010 21:54

Kiitos vastauksista. Sen verran tuosta mahdollisesta valmistajan ilmoittamasta aisapainosta, että arvokilvestä ei mielestäni löydy mitään siihen viittavaa lukemaa kuin 100 kiloa. On saksaa, se kilpi, ja maninta: stützlast 100 kg. Varmaan joku germaniaa ymmärtää ja voi suomentaa.

HALMEENMÄKI JUHANI 27.05.2010 22:01

Jep, aisapaino max 100 kg.

Ja vanhan kansan nyrkkisääntö oikeasta aisapainosta: mies jaksaa nostaa vaunun koukkuun mutta nainen ei. Koskee siis normaaleja ihmisiä, ei voimanostajia eikä roimasti alikuntoisia.

Onnistuuhan se vaa'allakin kun on pattinginpätkä väliin, mutta jos haluaa olla tarkka niin tuohon on ihan oma vaakansakin. Semmoinen sauvamalli, ja jos liikutaan aisapainon rajalla niin voi olla hyväkin varuste esim pidemmän reissun lastausta tehtäessä.

AHONEN AULIS 27.05.2010 23:09

Tuossa linkissä lisää asiasta http://www.liikenneturva.fi/www/fi/matkalle/matkailuautolla_talvella.php Terv:AA.

VALKAMA MARKKU 28.05.2010 07:20

Mahdollisimman suuri aisapaino on hyvästä jos ajatellaan pelkästään vaunua ja sen käyttäytymistä. Veturi saattaa aiheuttaa rajoituksia mutta sillekin (oikalle, eli siis takavetoiselle) on hyväksi suurin mahdollinen (lue; sallittu)asisapaino.

Jos haluaa jännitystä ja suuria seikkailuja, kannattaa kokeilla negatiivisia aisapainoja :)

M Arkku

RAUTIAINEN KARI 28.05.2010 12:19

Kerran jouduin yhtä onnettumuudessa siipeensä saanutta vaunua viemään pois onnettumuuspaikalta ja se oli vahvasti takapainoinen laitos. 20km/h oli jo sellasta vaappumista ettei tullu mieleenkään yrittää kovempaa. Ihan mahoton ajettava.

LAAKSO MARKKU 29.05.2010 22:52

Sehän on suunnilleen niinkuin TM:ssä kirjoitettiin veneenhakureissusta. Myyjäliikkeen myyjällä oli vene jo valmiina kärryssä ja hän pyysi myyjäkaveriaan seisomaan aisasn päälle että sai kärryn irti oman autonsa koukusta ja vaihdettua toiseen koukkuun. TM 11/ 10 pääkirjoitus

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.