Onko normaalia?
RANTALAINEN ISTO
19.05.2010 10:07
Minulla on LMC vaunu vm-90, joka jarrutuksen jälkeen aina aiheuttaa "nykäyksen" kun taas lähtee liikkeelle. Itsellä tulee mieleen että jääkö jarrut jollain lailla "jumiin" ja mitä tilanteelle voisi tehdä, koska se tuntuu´ikävältä vialta jos ylipäätään luotetaan viaksi, vaiko onko vaunujen ominaisuus mihin pitäisi tottua..
LAHTI ANTTI
19.05.2010 10:29
Myös vetopään iskarissa voi olla syy siihen. Kun jarrutat vaunu perässä, kuuluuko vetopäästä selvä kolahdus? Jos, niin silloin ilmeisesti iskari loppu.
Myös jarrujen ruostuminen käytön puutteen takia saattaa aiheuttaa viivettä päälle jäämisenä. Kuten heikosti liikkuvat jarruvaijerit.
RANTALAINEN ISTO
20.05.2010 08:11
Onko se iskari siinä minne on 2 rasvanippaa. Onko sitä mahdollista korjata kotikonstein vai miten sen saa kuntoon.
LAHTI ANTTI
20.05.2010 09:04
Ne kaksi rasvanippaa ovat vetopään akselin voiteluun, ei iskariin. Iskari on niiden alla ja sitä ei voi korjata mitenkään. Ainoa tapa on sen uusinta, kustannukseltaan noin 100€. Siinä on arvatenkin Peitzin vetopää, se on merkitty arvokilpeen. Katso siitä tyyppimalli.
Missä päin Suomea vaikutat?
PITKÄAHO JUKKA
23.05.2010 08:16
samanlainen ilmiö kun jarrut on liian kaukana,aloittaisin vaunun jarrujejn säädöllä.
REIMAN MARTTI
24.05.2010 20:29
Todennäköisesti selviät jarrujen säädöllä. Itsellä oli samanlainen rytkäyttelijä mutta käytös pehmeni säätöjen jälkeen.
RANTALAINEN ISTO
31.05.2010 20:36
Käytin vaunun katsastuksessa ja katsastusmies sanoi jarrujen ottavan tosi tasaisesti. Tuntuu että vika olisi vetopään iskarissa, mutta en ole ihan varma. Ei kai ole muuta keinoa kuin ostaa iskari ja katsoa loppuuko nykäisy sillä.Vetopää on PEITZ typ.kf13. osaako joku sanoa mistä iskarin saisi ja mihin hintaan, itse asustelen Hollolassa.
HALMEENMÄKI JUHANI
31.05.2010 20:51
http://www.teohydrauli.fi/
PITKÄAHO JUKKA
31.05.2010 21:19
jos nyt kuitenkin aloitat niiden jarrujen säädöllä,harvemmin se iskari on syyllinen siihen nykäykseen.Jos iskari on ulkopuolelta kuiva niin se todennäköisesti on kunnossa,ei se käytön määrästä rikki mene.
LAHTI ANTTI
31.05.2010 21:33
"Jos iskari on ulkopuolelta kuiva niin se todennäköisesti on kunnossa,ei se käytön määrästä rikki mene."
Kyllä se menee, kokemusta on siitä. Iskari oli kuiva päältä, mutta ei toiminut kuten olisi pitänyt.
Aloittajalle sanoisin, että saat testattua käsin iskarin. Työnnä vetopää käsin niin paljon sisälle kuin saat ja laske irti. Jos se paukahtaa heti voimalla takaisin alkuasentoon, iskari on sökö. Normaalisti se tulee hiljalleen takaisin sieltä. Iskarin hinta on noin 100€, ja J.Halmeenmäen linkistä näet paikan, mistä saat sellaisen. Soittamalla asia selviää.
LAHTI ANTTI
31.05.2010 21:49
Isto.
Myös tuonne voit soittaa tai käydä asiasi tiimoilta.
Lahti Caravanhuolto, Kauppakatu 36 A 21, 15140 Lahti, puh. 0400 600 006, harri.husula@phnet.fi. Maahantuojan (Oy Kaha Ab:n) valtuuttamat Thetford-takuukorjaus ja huoltopisteet. Thetford Service Centerit huoltavat ja korjaat kaikki vaunu ja automallit merkistä riippumatta. Thetford WC:llä ja jääkaapeilla on kolmen vuoden tehdastakuu. Valtuutettu Solifer–Polar-huoltoliike, valtuutettu Kabe–Adria-huoltoliike.
RANTALAINEN ISTO
01.06.2010 18:39
Työnsin vetopäätä sisään ja ei tullut "ammuttuna"ulos, vaan hitaasti ja välillä piti jopa vetää että tuli ulos. Syynä nykäykseen lähtiessä ilmeisesti siis jarrut. Olisitteko ystävällisiä ja kertoisitte miten jarrut "säädetään" niin että tälläinen aloitteleva karavaanarikin sen ymmärtäisi ja osaisi tehdä ohjeiden mukaan.Vaunu on LMC Musterlad 490D vm-90. Kiitos vastauksista!
LAHTI ANTTI
01.06.2010 19:05
Vaunun merkillä ei jarrujen säädön kanssa ole merkitystä, vaan akselistolla joka siellä alla on. Ja tässä tapauksessa ilmeisesti se on Peitz.
Tässä ohjeet, jotka koskevat telivaunun jarrujen säätöä, mutta samalla periaatteella voit käyttää sitä yksiakseliseenkin. Toimi ohjeiden mukaan.
RANTALAINEN ISTO
02.06.2010 19:15
Nyt löytyi vika! Iskarin toinen pää on mennyt poikki siitä, mistä kierteet alkaa. Voiko kierrepätkän hitsata takaisin kiinni iskariin, jotta toisenkin pään saa kiinni vaiko onko hankittava uusi. On ilmeisesti tälläinen Iskunvaimennin KNOTT KF 27
LAHTI ANTTI
02.06.2010 19:39
ANTTILA MARKKU
02.06.2010 20:12
Voihan sen tietysti yrittää hitsata,mahtaako vaan ne iskarin tiivisteet tykätä lämpimästä?Oisko mitään arvausta miksi se iskarin männänvarsi on mennyt poikki.Siinä olis jonkin sorttinen ihmetys.Täytyy varmaan upottaa se sylinteriosa kylmään vesiastiaan kun yrittää hitsata sitä kierreosaa,jos se on ilman hengenlähtöä mahdollista.
LAHTI ANTTI
02.06.2010 20:19
Kyllä mä suosittelisin uuden iskarin laittoa, kuin vanhaa alkaisi hitsaamaan. Se ei kuitenkaan ole sama kuin uusi. Ja kerran sen joutuu kuitenkin ottamaan pois paikaltaan. Uuden hinta kun on noin 100€ seutuvilla. Soittamalla Teohydrauliin asia selviää.
http://www.teohydrauli.fi/yhteystiedot.php
HALMEENMÄKI JUHANI
02.06.2010 20:36
Hitsaamisen riskeistä jo puhuttiin, mutta kyllä on syytä selvittää joka tapauksessa miksi varsi on poikki. Iskari juminut sisältä? Silloin vaihto on ainoa mahdollisuus.
LAHTI ANTTI
02.06.2010 23:36
Isto, voisit käydä täällä hieman useammin vastaamassa viesteihin, jotta tiedetään missä ollaan.
RANTALAINEN ISTO
03.06.2010 08:07
Anteeksi hitauteni, olen nyt tilaamassa uutta iskaria ja unohdan hitsauksen. Itselleni on täysi mysteeri miten se on voinut mennä poikki siitä kohtaa, mistä kierteet alkaa.
Todella paljon kiitoksia hyvistä neuvoista kaikille!
HALMEENMÄKI JUHANI
03.06.2010 17:45
Kun saat sen uuden iskarin paikalleen, niin kokeile ensin varovasti että systeemi toimii oikein.