Cabby
RATILAINEN JOUNI
29.04.2010 08:02
Olen aivan uusi jäsen täällä, ja kysyisin teiltä konkarit millaisia kokemuksia on tuollaisesta 80-luvun loppupuolelta olevasta Cabby-vaunusta 562 GLX. Mitkä on tuon vaunun heikoimmat kohdat ja millainen on ollut käytössä?
SAARINEN SIMO-PEKKA
29.04.2010 10:35
Moro, minulla on ollut kyseinen Cabby malli (vm-89) noin 8vuotta ei ole tullut esiin mitään heikkoutta,ei kosteus ongelmia eikä teknisesti mitään,(perushuollot tekemällä hyvä peli).Käyttöhän on paljon kiinni siitä mitä vaatii mut ihan normi käytössä toimii. Ja on hyvä vedettävä perässä!
PEKKANEN ASKO
01.03.2011 14:08
Mulla kanssa samasta Teli-Cabbystä -89 kokemuksia viime syksystä asti kun sellasen hommasin Hietsussa kipanneen Solikan tilalle. Hyvin on toiminut ja tarennutkin on hyvin pakkasillakin. Uretaani eristeinen vaunu joten ei niin kosteusherkkä ja lämminkin. Sisätila ratakisultaan minusta parempi kuin entinen Solikka 500L. Capbyssä makutilat edessä ja oleskelutila takapäässä ja pihalta tullan suoraan olekelutilaan toisin kuin Solikassa josta tulitiin sisään sängyn edestä ja mentiin koko vaunun läpi etupään olekelutilaan. Sitä myöten kaikki roskat ulkoa kulkeutu sänkyyn. Ihan kohtuu hintaan saa hyväkuntoisia vaunuja hinnat pyörii 4500-6500 € välissä.
VÄLIAHDE JUSSI
02.03.2011 23:28
Hyvä lämmin vaunu asua ,mutta painava perässä,iskee se home cappyynkin,
yhellä miehellä oli semmoinen varastona, kun siinä ei voinut asua.
Sitä pitää huolehtia siinä kuin muitakin.Vedin sitä 2.4 manuaali mersulla, nämä
uudemmat tulivat 200 Autm, perässä paljon parenmin.Kyllä kaabe ja cappy
vaunuja ovat.
HAARAKANGAS ALLAN
03.03.2011 07:50
Cabbyssa vankka ja omintakeinen rakenne. Mainostivat aikoinaan rakenteen lujuutta pitämällä Cabbyn kattoa helikopterin laskualustana.....
Vanhempien vaunujen sisätilojen ilme joidenkin mielestä hivenen askeettinen...
Asia jonka voi tekstiileillä pehmentää...
Allu vaari
VALTONEN MARTTI
03.03.2011 11:30
Muistan myös mainoksen jossa oli 2 Cabbya päällekkäin.
LAHTI ANTTI
03.03.2011 23:58
Ja ainoa vaunu, jossa rauhassa voi kävellä katolla pelkäämättä painautumia siellä.
VALTONEN MARTTI
04.03.2011 00:25
Ei niin hyvää ettei jotain.....se salmiakkikuviopeltipinta, varmaan hankalin puhtaana pidettävä. Epäolennaista kuitenkin. Ja se mainio jousitus, kumielementeillä, vaatiikohan ne uusimista vai ei? Mutta hyvä vaunu kuitenkin.
LAHTI ANTTI
04.03.2011 10:17
Oli todella hankala pestävä se pinta vahauksesta puhumattakaan. Ei niitä kumeja jousituksessa tietämäni mukaan jouduttu uusimaan.
Vaununa tukeva ja kestävä, mutta hieman raskas vedettävä, korin mallista kenties johtuen.
RATILAINEN JOUNI
04.03.2011 16:45
Jännä juttu että tämä vajaa vuosi sitten tekemäni kysymys alkoi elää, mutta olen kiitollinen että näin kävi. KIITOS siitä kaikille keskustelijoille.
Nyt on kokemusta ko.vaunusta viimekesältä, tosin vain n.5000 km:n matkalta pohjois suomeen ja vähän muualta.
Vedon raskaudesta en tiedä muuta kuin sen että vedettyäni tuota Pösön 406 farkulla, v,.03. 2,0 HDI. 80 kw. ajettu 300000 km. manuaali 4.s vaihteella, vakionopeus säädin päällä marssi nopeus 83-84 km/h (GPS-nopeus) kulutus oli 9,5 l/ 100 km. Ainakaan tässä minun kaksiakselisessa Cabbyssä ei ole kumijousitus koska akseleissa on 2 rasvanippaa/ akselin puoli yhteensä 8 rasvanippaa.
Askeettinenhan vaunu on jo nykyaikaisiin vaunuihin nähden mutta kun "persaukisuus" on periytyvää pitää ajella sillä mihin on vara.
Kyllä siinä kaksi aikuista aivan hyvin mahtuu oleilemaan. Tosin kyllä vähän pienempi olisi sopivampi, ja varmasti kevyempi vetää.
Tämän talven aikana olen tehnyt pientä epätieteellistä tutkimusta että miten hyvä eristys tuossa on, ja olen pitänyt koko talven lämpöjä sähköllä päällä. Termostaatti on pienimmällä asennolla ja 2 kw. vastus päällä. Kovimpien pakkasten aikaan kun oli pakkasta yli -30 ulkona vaunun sisälämpö oli +10.
Vaunu on tosin kylmässä katoksessa mutta pakkasta oli aivan sama ulkona kuin katoksessa. Palaan myöhemmin minkälainen sähkön kulutus oli keskimäärin kunhan keli muuttuu pysyvästi lämpimän puolelle.
Kiitos kaikille jotka pidätte näitä sivuja vireillä, näistä saa paljon tietoa aloittelijat ja kaikki muutkin lukijat.
Hyvää kesän odotusta kaikille. Morjestellaan kohdattaessa.
TV. JR
VALTONEN MARTTI
04.03.2011 20:06
Hyvinkin kohtuullinen kulutus telivaunun vetoon. Noita jousituksia on varmaan ollut myös teräsvääntösauvoilla, hyvä ja tilaa säästävä ratkaisu.
Cabbyn lämpötalous pitäisi uretaanirakentesena olla parhaasta päästä.
Hyvä että olet tyytyväinen ollut. Morjestellaan!
LAHTI ANTTI
04.03.2011 20:14
Muistaakseni Cabby siirtyi käyttämään Peitzin akselistoa -84, jolloin tuli teräsvääntösauvat jousitukseen. Sitä ennen oli alla Knott´in akselit kumikartiojousituksella.
Nykyistä en tiedä, taitaa olla Al-Kon akselisto käytössä.Peitzin akselistossa on 8 rasvanippaa vääntösauvoihin ja 2 nippaa vetopään akselin voiteluun.
VALTONEN MARTTI
04.03.2011 21:36
AL-KO näissä nykyisissä lienee ilman muuta koska niissä alustoissa on muutkin AL-KO hienoudet, kuten ajonvakautusjärjestelmä. Olen kyllä luullut että näissä nykyisissä olisi kumijousitus AL-KO akselistossa, voin olla väärässä, mutta olen kuullut eräältä tyytyväiseltä Cabbyn omistajalta että hänen vaunussaan ei olisi iskunvaimentimia, minkä tuo kumijousitus mahdollistaa. Ja minusta kun tuntuu että se juuri olisi ilman vaimentimia niin pompottava ettei mahdollista. Vaunu jotain 2006 mallia. Täytyypä tarkistella ihan mielenkiinnosta kuntilaisuus tulee.
Tänään tuli juuri Cabbyn asiakaslehti(nen), kun on näköjään 11-19.3 Cabby päivät.
LAHTI ANTTI
05.03.2011 10:20
Kyllä se iskarittomuus ainakin joskus piti paikkansa. Silloinen Cabby 582 jossa oli Knotin akselisto kumikartiojousituksella pompotti todella paljon. Asiaa selvitettiin Cabbyn tehtaalta ja heidän suositus oli, iskarit pois.
Homma tehtiin ja vaunun käytös muuttui varsin rauhalliseksi. Ei pompotellut enää. Myöskään katsastuksessa siihen ei koskaan puututtu ja ihmetelty, missä ovat iskarit.
RATILAINEN JOUNI
05.03.2011 16:07
Tässä minun cabbyssä on juuri nuo peitz akselit ja vetokytkin. Kokemusta ei ole tuon vedosta kuin tuo mainetsemani 5000 km, mutta kyllä tuo aika vakaasti seuraa tuota kissaeläintä, kun vain aisapaino on n.70-80 kg ja rengaspaineet maksimissaan. En ole vielä mitannut vaunun kokonais reissu massaa, mutta aion käydä vaa´alla vielä keväällä. Näkee paljonko paino on yli/ ali rekisteri otteeen maksimi massan.
Että näin. JR