kitkavetopää
MÄKINEN JANNE
25.04.2010 19:22
Jahkailen kitkavetopään hommaamista kabe ametistiin. Onko kellään kokemuksia samasta vaunusta ilman kitkapäätä ja kitkapäällä? Olis tarkoitus saada pois pieni sivuttaisliike 80-90 vauhdissa pois. Laite kun maksaa n. 400e ei ole kiva huomata että siitä ei sittenkään ole iloa.
Kun olen jutellut liikkeissä asiasta, niin ne eivät ainakaan toiset lupaa välttämättä parannusta asiaan.
Kertokaa kokemuksista, veturina mulla on Subaru Forester.
LAHTI ANTTI
25.04.2010 20:21
Lähtisin ensinnä tarkastamaan auton ja vaunun rengaspaineet sekä renkaiden laadun, ja aisapainon sekä mitenkä vaunu on kuormattu. Onko esim. takapäässä vaunua painavaa tavaraa, joka aiheuttaisi heilumisen.
TUPPURAINEN PETRI
25.04.2010 20:23
Tuo "pieni" sivuttaisliike on tietysti aika suhteellinen käsite. Poishan sitä ei saa millään. Ja tuolla tarkoitan sivu tuulta, vastaan tulevaa rekkaa jne. Kyllähän se pelkkä autokin heilahtaa jo noista. Mulla oli ent. Cabbyssa tavallinen vetopää ja tässä uudessa toi kitkapää mutta enpä ole merkittävämpää eroa huomannut vedettäessä. Paitsi tietty yhden, toi kitkavetopää vinkuu kuin pikkulintu hiljaisissa pikku käännöksissä. Vetopään nuppin kun pitää olla kuiva kuin ......, no, meinas mennä asiattomuuksiin. Mutta siitä kuivasta nupistahan se vinkuminen lähtee.
NIKKILÄ SAMI
25.04.2010 20:54
Tervehdys!
Hommasin juuri Kabe Smaragdiin kitkavetopään merkkiä AL-KO AKS 3000 ja kyllä ainakin allekirjoittaneen takapuoli huomaa selvän eron entiseen. ärsyttävin pikkuvatkaus jäi pois kokonaan. -08 TDI passat veturina.
TERVO JARI
25.04.2010 21:00
ostamaan sillä vetoautosi on kuitenki kohtuullisen painava vaikka vaunusi kokoa et ilmaissut tuskin se on detskun new line 500:sta pidempi ja painoltaan tuskin kuormattua detskuani (1400kg) paljon painavampi ja minulla veturina vain vw:n touran 1.9tdi joka on autoasi huomattavasti keveämpi ja tuohon volkkarin detskun yhdistelmään ilman kitkavetopäätä olen ollut tyytyväinen.vaunussa on vahvistetut misukan agilikset ja ilmanpaineet ja aisapainot kohdallaan.
lähtisin Antin ohjein etsimään heikkoja kohtia kokonaisuudesta, rengaspaineet, akselipainot,aisapaino, vaunun ja auton iskuvaimentimet ja rengastus aluksi
ja tarkkaile ajotapaasi, silläkin on vaikutusta, miten rattia käsittelee, huomaamatonta korjausliikettä sillointällöin se aiheuttaa kaikkea "hauskaa" . . .
joten eikus testinkiä testinkiä, hyvää tulee
jari
JORVA OLLI
25.04.2010 23:01
Petri, kitkavetopään vinkuminen, kitinä johtuu koukun/vetopään likaisuudesta.
Molemmeat on putsattava säännöllisesti. Käytän putsaukseen Sinolia, varsinkin vetopää on suorastaan "uitettava" nesteessä ja toimenpide tulee tehdä joka kerta eneen reissua.
Ei nitise enää.
Kitkavetopää on hyvä asia, eron huomasin selvästi vetäessäni kaverin wagonia jossa värkkiä ei ollut.
Nykyinen veturi Toyota Awe D4D ja Jorwagon Detsku 450 DB max 1200.
VARTIAINEN JOUKO
26.04.2010 01:06
Noihin Antin ja Jarin mietteisiin on minunkin päätyminen. Itse kun aikanaan vielä vedin vaunua - ilman kitkapäätä - pidin vaunun renkaissa ohjearvoa hieman korkeampaa painetta. Se tekee vyörenkaan sivuttaiselämisen vähäisemmäksi jolloin ei ole niin herkkä lähtemään näihin pieniin heiluriliikkeisiin. Lisäksi parantaa kaarreajo-ominaisuutta ja vaimentaa vastaantulevien/ohittavien suurten ajoneuvojen ilmanpaineen aiheuttamia heilahdusliikkeitä. Tämän lisäksi tärkeintä on aisapainon kohdalleen passaaminen ja irtokuorman laittaminen vaunussa akselin etupuolelle joka huom. vaikuttaa siihen aisapainoonkin. Kokeillen löytyy paras yhtälö.
Edelläsanotun jälkeen kun ottaa vielä kitkavetopään tuomat hyödyt käyttöönsä, kulkee vaunu kuin kiskoilla.
G-m@n
TUPPURAINEN PETRI
26.04.2010 07:36
Olli, OK kiitos tiedosta. Kyllä ne "melko" puhtaana onkin
olleet mutta pitääpä kokeilla vielä tuota Sinoli pesua.
GRÖNLUND JORMA
26.04.2010 16:07
Antti mainitsikin jo vaunun takapään kuorman.
On ihan selviö, että kaikki paino, mikä on vaunun akselilinjan tapapuolella lisää sivuttaista heiluri-voimaa. Älä siis laita vaunun peräpäähän mitään lisäkuormaa. Painavammat kamat akselin kohdalle ja siitä aisaan päin.
GRÖNLUND JORMA
26.04.2010 16:25
Kitkavetopää on pitkässä yksiakselisessa vaunussa erittäin hyvä vaunun "rauhoittaja".
Itseäni eniten häiritsee tilanne, jossa linja-auto tai rekka ohittaa yhdistelmäni. Siinä tapahtuu monensuuntaista ilmanpainetta vaunun seinää kohti. Ohittavan rekan ilmavirtaukset ensin työntää vaunua eteenpäin, sitten kohti ojaa, sitten vielä imee kohti sitä rekkaa, ja lopuksi kun se on päässyt jo ohi, niin puistelee vaunua joka suuntaan.
Minulla on pitkä yksiakselinen Solifer 6101, ja laitettuani siihen kitkavetopään, tuli yhdistelmästä aivan vakaa.
PURSIHEIMO TOPI
26.04.2010 17:33
sanoisin kokemukseni perusteella seuraavaa. Jos vaunua vedettäessä pidät ratista lujasti kahdella kädellä kiinni, niin tunnet pientä heijausliikettä. Vaunu tulee heijaamatta perässä, kun rattiin on vain hento yhden käden kosketus. Tämä siis suoralla tiellä ajettaessa. Kaarteissa toki kunnon ote. Itselläni on yhdistelmänä V70 ja Solifer S4. Ilman kitkavetopäitä olen tullut toimeen 36 vuotta. Kuvittelisin tuon narisevan vetopäästä lähtevän äänen lisäksi joutuvani kuuntelemaan myös vaimon narinaa.
VALKAMA MARKKU
26.04.2010 21:23
Itse olen entisenä asuntoAUTOilijana vedellyt vain kitkavetopäistä vaunua ja sitäkin vasta muutaman tuhat kilometriä. Kuitenkin, kitkavetopäinen vaunu tuntuu tulevan perässä kuin juna. Ainoastaan jos, (ihan pikkusen ja ihan vahingossa) päästelee reippaammanlaisesti rekasta ohi, niin sen verran rupeaa vaappumaan että älyää miksi vaunuille on määrätty tuo 80km/h nopeus.
Mutta aisapaino.
Vedeltyäni paljonkin purjekoneen putkea, (yksi akseli, reilut kymmenen metriä pituutta, eikä kitkavetopäätä) olen tullut varmuuteen siitä että vaunu, kärry tai muu koukkuun kiinnitetty pyörällinen vekotin ei vaapu normaalinopeuksilla jos aisapaino on lähellä vetokoukun maksimi kuormaa.
M Arkku
ANTTILA MARKKU
26.04.2010 22:01
Tästä aiheesta minulla on myöskin omakohtaista kokemusta vaikken tässä uudelleen ala tarinaa kertaamaan.Edellä annettiin aika hyviä neuvoja renkaista ja ilmanpaineista.Aisapaino ja kuormaus.Se kitkavetopää on aivan kannattava ostos ja hinta haitari n.150e- osta semmonen missä on aisalukko samassa.
RAINETSALO KARI
26.04.2010 22:38
Minulla on kokemusta vaununvedosta kohta 24 vuotta. Kilometrejä on kertynyt noin kahdessakymmenessä Euroopan maassa vuosien mittaan eräitä. Kitkavetopäällä varustettuja vaunuja viimeiset 6 vuotta. Täytyy todeta: "En päivääkään vaihtaisi pois". Rauhoittaa todella paljon kulkua. Ei noita uusia vaunuja turhaan noilla kitkavetopäillä varusteta. Hollannissa Euroopan suurin karavankauppa myy alko AKS 3004 vetopäätä hintaan 229€ + toimituskulut. http://www.tent-tents.com/overzichtpagina3.asp?cat=5&id=222&arid=3561
VIITALA RISTO
26.04.2010 23:24
"Mutta aisapaino.
Vedeltyäni paljonkin purjekoneen putkea, (yksi akseli, reilut kymmenen metriä pituutta, eikä kitkavetopäätä) olen tullut varmuuteen siitä että vaunu, kärry tai muu koukkuun kiinnitetty pyörällinen vekotin ei vaapu normaalinopeuksilla jos aisapaino on lähellä vetokoukun maksimi kuormaa."
Olen ollut havaattevani saman kuin M Arkku. Kuta riskimmin (sallitun rajoissa!) aisapainoa, sitä huomaamattomammin tuloo kärry perässä.
Mä tapaan nykyään laittaa mahdollisimman vähän kuormaa vetoauton takalonisteriin, sietää sitten enempi kuormaa vetokokulle. Ja tasaasesti tuloo hoppelo perässä matkavauhtina 80-100 km/h.
LINDBLOM ALF
27.04.2010 09:02
Kitkapää on turvavaruste siinä kun auton muutkin turvavarusteet.
Eivät turvatyynyt ja turvavyötkään pidetä turhina vain sen takia, ettei niitä ole koskaan tarvinnut, mutta ehkä huomenna..
Kitkapää avittaa myös hätäväistössä, pyrkii estämään vaunun edestakaisin heijaamisen ja poikittain liu'un, ainakin paremmin kuin ilman kitkapäätä.
MÄKINEN JANNE
27.04.2010 09:16
Moi!
Kiitos kovasti kommenteista. Renkaat on uusittu ja aisapainon kanssa kikkailtu,eli olen sen saanut niin rauhalliseksi kun on mahdollista näillä eväillä.
Taidan sen kitkapään hommata, vaikka tuntuu että tulee haettua turhan "täydellistä" ajo nautintoa, koska ei se liikehtiminen vaunussa niin suurta ole, mutta jos senkin sitten saisi loppumaan.
En tiedä onko suurta eroa eri vaunumerkeillä samassa painoluokassa, kok.paino vaunussa 1500kg, autossa 2050kg?
Tuntuu vaan että jos veturi olisi n.esim.300-400kg kevyempi niin silloin voisi olla lomatunnelmat kaukana.
LAHTI ANTTI
27.04.2010 09:42
Toivottavasti nyt löydät sinulle hyvän ratkaisun. Itselläni ei nyt 37 vaunuiluvuoden mennessä ole ollut kitkavetopäätä, joten kokemusta siitä ei ole.
Sen havainnon minkä olen saanut, niin yksiakseliset vaunut tahtovat jonkin verran heilua toisin kun teliakselistoiset.
Nykyinen vaununi on 5,5m teliakselistollinen, ja se tulee suoraan normaali vetopäällä nopeudesta riippumatta.
Nykyisellään vaan tahtoo isommatkin vaunut olla yksiakselisia, ja siksi lienee kitkavetopää niissä melko yleinen varuste.
NIEMI JUKKA
27.04.2010 17:11
Tuohon kitkapään kitinään on hyvä konsti laittaa siihen kitkapään paloihin hiukka timpurin kynää ni lähtee kitinät pois,märällä kelillähän se ei ees kitise
TUPPURAINEN PETRI
27.04.2010 19:28
"Timpurin kynää" ?? = kossua??
PALIN MATTI
27.04.2010 19:33
Timpurin kynä on grafiittia ja grafiitti on kuivavoiteluaine. Loppuu toellaki narinat siittä, mutta niin loppuu muukin toiminta.
IMMONEN TEUVO
28.04.2010 11:56
Vathdoin Ametistiin kitkavetopään
kyllä tulee rauhallisesti perässä
veturina v70tdi suosittelen kitkavetopäätä