Land Rover Defender veturina?

LINNA ILKKA 17.04.2010 16:51

On tässä jonkinaikaa ollut mielessä päivittää perheen kakkosauto nelivetoiseksi ja jostain syystä mielessä on pyöriny etupäässä oikea maastoauto kaikessa omaleimaisuudessaan eli Defender, (myös G-mersu on kiinnostuksen kohteena). Olen jonkinverran tutustunu kohteisiin ns. ottamalla kylmät tyypit. Kohteet on ollu vanhoja karuja ja myös yksi uusi liikkeen sisällä. Perustekniikka vaikuttaa selkeältä siitä lähtökohdasta että jatkais valitulla linjalla korjaamalla ja huoltamalla itse romunsa.

Mutta ajamaan en ole vielä ryhtyny, kaiken varalta, ettei vielä ihan innostuis oikeasti ;)

Olisin kiinnostunu kuulemaan kokemuksia tai käsityksiä defenderistä autona, veturina ja jopa perheen matkajuhtana. Melu vaunun veto nopeuksissa, tekniikan luotettavuus, voiman riittävyys. Koukun jatkeena olis 2000kg vaunua ja usein myös peräkärryä.

ANTTILA MARKKU 17.04.2010 19:37

Aika vähän on tullut ajettua semmosella defenderillä.Melkein kaikki säätimet siinä on joko väärällä puolella tai muuten omituisesti toimivaa.Virtalukkokin on väärällä puolella rattia.Aika tehottomalta se diesel tuntuu,tosin ei ole tarvinnut vetää sillä kuin noita dexter henkilönostimia.Ajonautintoa saa hakea,mutta kaikki on toimivaa tekniikkaa.Kääntösäde siinä on kyllä kuin isossa autossa.

LINNA ILKKA 18.04.2010 13:17

Jaahas, taitaa olla aika lailla marginaalinen tämä defender kokemus karavaanaripiireissä. Eihän noita tungokseen asti tienpäällä näy, mutta hevoskoppien edessä niitä oon aina silloin tällöin nähäny.

Omaleimaisuus kyllä liittyy vahvasti noihin kulkineisiin, mutta jos sen hyväksyy niin mielellään kuulisi lisää tuntemuksia.

HYTTILÄ ESKO 18.04.2010 15:05

Strömmerin Heikki on ainakin kehunut edellistään eli Defenderiä . Ja tuo dieselin "hengettömyys" on varmaan tarua ainakin uudemmissa koneissa. Vanhat on asia erikseen. Ei vanha BMC tai MB 180D ollut myöskään hyvä veturina. Uudemmat taitaa olla eri asia. Löysin haulla esim seuraavan lainauksen

""Kyllä Lantikka on todella hyvä vetoauto, puhutte vaan ihan väärästä Lantikasta. Itselläni on Defender-04.Kulutus ilman vaunua n. 10,5 /100km,vaunun kera (Hobby 490) n. 11,5 / 100km. Nousee mäkeä vähän toiseen tahtiin kuin joku riisikuppi"" Kirjoittaja Strömmer Heikki

LAHTI ANTTI 18.04.2010 15:43

Tässä eräs keskusteluketju.

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuvaunut_ja_vetoautot/?x26528=62485789

ANTTILA MARKKU 18.04.2010 23:40

Kummastako aloittaja puhuu tästä vanhasta polvet suussa ajettavasta maastoautosta vai sellaisesta "herrasmies maasturista"?

KERÄNEN MATTI 19.04.2010 00:35

Defender on tämä "polvet suussa" perinteisen näköinen malli.

Itse vieroksun kovasti ko. kampetta, vaikka maastureista yleisesti tykkäänkin. Ajoasento on vaan ja kaikki muutkin hallintalaitteet ovat niin omituista ergonomiaa, että pitkällä siivulla on kolottaa ja jomottaa varmasti joka paikkaa. Ratti hipoo sivulasia ja istuin samoin, nojaat siis B-pilariin ja oveen koko ajan.

Melutaso yms. jurinat ovat sitä luokkaa että henkilöautoon tottuneella ei paljon hermo lepää. Samoin vanhemmat 4-sylinteriset dieselit ovat kovin hengettömiä vaikka turbolla varustettuja ovatkin.

Turvatyynyt puuttuvat uusistakin, samoin ABS lähes aina.

Harrastepeliksi oiva, mutta pidemmälle matkalle vaununvetoon mielestäni ei. Pitkä malli on vielä niin huonosti kääntyvä, mikä lisää vielä ongelmia vaunun kanssa sompaillessa.

Sallitut vetopainot ovat plussan arvoiset: 3500/750 kg.

HYTTILÄ ESKO 19.04.2010 08:30

niitä on varmaan monenlaisia http://www.landrover.fi/uudetautot.asp?l=fi&malli=defender&osio=3

LINNA ILKKA 19.04.2010 10:49

Niin kyllä tässä nimenomaan oikeasta ja "ainoasta" lantikasta on kysymys. Mielestäni sitä ei voi mitenkään verrata henilöautoihin eikä edes juuri nykyajan suv-maastureihin. Se painii siis aivan omassa sarjassaan. Näin siis ajattelen vaikka en omaa käyttökokemuksia niistä lainkaan.

Olen ajatellut että jos hyväksyy tyköistuvan fiiliksen kuskin pukilla ja hyväksyy britti-insinöörien ajattelun 60-vuoden takaa tietyltä osin ja keskittyy ajattelemaan veto-ominaisuuksia, voimaa sekä auton kykenevyyttä olemaan aisan edessä ja tietysti huomioiden myös kyytiläiset siirtymien aikana.

Siis millainen se oikeasti on. Olen istunut sellaisessa ja ottanut tuntumaa. Ratti on todellakin liki sivulasia, olkapää lähellä pilaria, vasen käsi ilmeisesti ajateltu ajoon rattikätenä ja oikealla käytetään keppiä ja muita hallintalaitteita, myös vilkkua. Minun kokoiselle ajoasento on oikein mukavan oloinen ehkä koripalloilija ajattelee toisin.

Mutta onko melu käsittämätön, jos on niin totean että kai sitä voi äänieristää ihan niinku muitakin autoja olen lisä-äänieristäny. Ja äänitaso moottoritienopeuksissa varmasti on traktorimainen mutta onko myös 85 nopeudessa. Sitä ajelen vaunun kanssa. Matkusmukavuus on osittain myös perskohtainen siinä mielessä että miten asian kokee.

Kun olen jututtanu muutamaa deffahemmoa, niin he tuntuvat olevan täysin deffaihmisiä. Muita vaihtoehtoja he eivät elämäänsä nää vaihtoehdoksi.

Perheen ainoaksi kulkineeksi en sitä ole ajatellu, paitsi jos väki sen sellaiseksi haluaa. Ajeleehan moni corollalla ja anjoviksellakin tyytyväisenä, suotakoon se heille. Mielestäni autossa saa olla luonnettakin.

Vetokykyä luvataan paperilla paljon, onko se sitä myös käytännössä, vaihteiston välityksilläkin on osansa näihin. Voima ja vääntö ei tietty nykymittapuussa yllä edes postinjakajan volsuun.

Mutta niin vähän niitä on tarjolla kaupoissa että koeajomahdollisuus vaatii erikoisjärjestelyjä. Siksi täällä tiedustelen kokemuksia kulkineesta.

HYTTILÄ ESKO 19.04.2010 14:16

http://www.laatuautot.fi/

LINNA ILKKA 24.04.2010 11:58

Vielä odottelisin herra Strömmerin kokemuksen rintaääntä aloittavaan kysymykseen. En oo Lohjan suuntaankaan päässyt reissaan eikä ihan hetkeen taida olla menoa muutenkaan tuohon suuntaan...

STRÖMMER HEIKKI 25.04.2010 20:56

Hei Ilkka. Vaihdoin uskollisen Defenderini Discoveryyn viime elokuussa Lohjalla. Täytyy vain silti sanoa, että kun tarvitsisin kunnon veto-autoa, tulee Defenderiä ikävä.Mutta onko Defender hyvä, vai kamala, se paljolti riippuu siitä mitä arvostat. Jos haluat pääsääntöisesti ajella asfaltti teillä ja haluat samalla nauttia hyvistä stereoista, älä osta Defenderiä. Jos taas haluat vetää painavaa perävaunua kurakossa, tai et viitsi tehdä lumitöitä mökkitieltä, osta silloin Defender.Defender menee pahoissa paikoissa vielä pitkän matkaa sen jälkeen kun muut ovat jääneet kiinni.Muista myös että Defender on työkalu, sen takia siinä ei ole mitään ylimääräisiä mukavuuksia.Siinä on ahdas istua kuskin paikalla sen takia että se on suunniteltu niin että ratti pitäisi olla toisella puolella. Samasta syystä virtalukko on hölmösti oven puolella.Joku sanoi että sillä ei voi ajaa pitkää matkaa. No mikä on pitkä matka? Me käytiin emon kans Defenderillä Sisiliassa ja oikaistiin Pariisin kautta takaisin. Lomaa oli 3,5 viikkoa. Niin että mikä on kenenkäkin pitä matka? No kääntöympyrä on kyllä tosi iso, ellet viitsi säätää sitä pienemmäksi. Senkin nimittäin saa ihan helposti säädettyä, toisin kuin jossain riisikupissa. Eli jos kaipaat MAASTO-AUTOA, osta Defender, jos kaipaat maastoauton näköistä autoa, osta joku muu.

STRÖMMER HEIKKI 25.04.2010 21:07

Se mun vanha Defenderini on siellä Lohjalla myytävänä JEY-44. Sen niiden lisävarustelistan lisäksi se on optimoitu, eli siinä on tehoa 110Kw/ 150hp ja vääntöä 400 Nm. Vebasto on asennettu siten että se työntää ensin lämmityslaitteeseen, kääntöympyrä on säädetty pienemmäksi, se on ruostesuojattu ja Vebaston saa kellon lisäksi toimimaan kännykällä.

LINNA ILKKA 28.04.2010 18:48

Kiitos Heikki! On mukava lukea kokemuksen kaikuja riviltä ja rivien välistä. Defenderiä ei oikein voi verrata mihinkään, se on oma laji. Ne joilla sellainen on niin tuntuvat pitävän siitä ja kun avaa keskustelua aiheesta vaikkapa tavan kahvihuoneessa niin ollaankin jo vastakkaisella äärilaidalla ;)

Mutta lämpimän talviauton maineessa deffa ei ole, kuinka on käytännössä näiden eberien ja webastojen siunattuna aikana. Vai saako edes tee-se-itse mies lämmintä ilmaa kabiiniin itselle ja kanssamatkustajille saati oikeisiin paikkoihin. Asuuko klasit tukevassa huurussa kaikilla kosteilla keleillä ja pakkasilla. Olen ensisijaisesti etsimässä verohirviötä eli 9-paikkaista maastohenkilökuljetinta jonka koukussa kulkeutuu auton painoinen vaunu matkustajien taukopaikkoja varten. Voiman uskon riittävän, siihen auttaa vaihteiston välitykset ja tarvittaessa pieni modaaminen eli uudelleenohjelmointi. Kestääkö sitten voimansiirto, kytkin ja loota täytynee selvittää jollain tapaa.

HYTTILÄ ESKO 28.04.2010 21:52

Täys mahdottomuus jos ei jollain webastolla saisi tuotakaan lämpimäksi. Taitaa lämmöntuotto riittää isompaankin tilaan

STRÖMMER HEIKKI 29.04.2010 22:34

Ilkalle. No kas siinä Defenderissä on muiden omituisuuksien lisäksi sellainen erikoinen juttu että vesi kiertää eri suuntaan kuin tavallisesti, siis kaikissa muissa autoissa.Siitä seuraa Lohjan Laatuauton / Off road centerin mielestä se että Vebasto pitää laittaa lämmityslaitteesta pois lähtevään putkeen, eli käytännössä niin asennetun vebaston kans saattaa käydä niin että jäähdyttäjä höyryää kuumuuttaan mutta lämmityslaitteesta tulee vain lehmän henkäys. Eli vebasto siis lämmittää vettä, joka sit jäähdyttäjässä jäähdytetään, ennenkuin se menee takaisin moottoriin. Siihen on myös toinen syy. Se että Off Road Centerissä rakennetussa Safari Vanissa on lämppärin lisäkenno tavaratilassa. Sen asennuksessa on käytetty mahdollisimman halpaa/ huonoa letkua. Jotta kukaan ei huomaisi sitä, on kennon kotelo niitattu ainakin 30:llä pop-niitillä kiinni.No kun kone lämpiää, ja vesi tietysti sen myötä, uppoaa klemmarit siihen ala-arvoiseen letkuun ja samalla löystyy. Ei löystyis jos käytettäisiin Land Rover tyyppisiä jousikuormitteisia klemmareita, mut nehän on kalliita. No kun moottori sait sammuttamisen jälkeen jäähtyy, pitäisi paisuntasäiliön korkin venttiilistä virrata ilmaa paisuntasäiliöön sitä mukaa kuin jäähtyvä vesi supistuu.Nyt vaan pääseekin helpommin ilmaa sieltä löystyneistä klemmareista ylämäkeä suoraan Vebastoon, joka ei sit taas lähdekään käymään, kun on täynnä ilmaa.No mutta älä huoli. Ole kunnon Defender mies, älä siis suoralta kädeltä usko mitään, ja kas sen saa laitettua niin, että Vebasto on lämppäriin menevässä putkessa. Sieltä pois tuleva putki menee lisäkennoon, ja edelleen lisäkennosta pois tuleva putki paisuntasäiliön haaran kautta takaisin moottoriin, ja kas se toimii. No sit vähänkin vanhemmissa Defendereissä, siis niissä, joissa ei ole pattia nokkapellissä, lämppäri ei puhalla sivulaseihin ollenkaan, eli ne huurtuu sateella ja kovalla pakkasella, ellet pidä vähän ikkunaa raollaan. Sentti riittää. Sit Defussa ei ole läpivirtaus tuuletusta, mut senkin saa helposti tehtyä K-raudan pikku venttiileillä sinne katon yläreunaan. Niistä venttiileistä kun talvella laittaa keskuspölynimurin putkesta jatkot tavaratilan alaosaan, niin virtaa pakkasella alhaalta se kylmä ilma ulos. Kesällä lisäputket pois, ja kas virtaa ylhäältä kuuma ilma ulos.Lämppärikin puhaltaa paljon kovempaa kun laittaa niitä ulosmeno reikiäkin. Eli siis perus Defussa paleltuu kuoliaaksi jos pakkasta on joku -20c.Mut helposti sen saa niin että ei palellu.

LINNA ILKKA 30.04.2010 08:43

Kiitos Heikki hyvästä selvityksestä. Olen ollut taipuvainen ajattelemaan että jotain on tehtävissä defen lämmitykseen ja ilmankiertoon ja siinähän tulikin jo oikein ajatuksella luettavaa asiaa. Nää patilla varustetut konepellit tarkoittanee 2007 -> tähänpäivään olevia eli 4-sylinterisiä dieseleitä. Ne meinaa ampasta kuitenkin mun budjetin yli ainakin näillä näkymin. Mutta rauhassa etenen ja selvittelen "epäkohtia" ja niiden ratkaisua. Eipä nää nykypelit kaikessa hienouksissaan herätä minussa samansuuntaisia omistushaluja kuin omituinen ja aito defe, vaikka defen kanssa onkin odotettavissa ihan erityistä puuhastelua ja hämmästelyä.

STRÖMMER HEIKKI 30.04.2010 09:30

Ilkalle. Pienenä vinkkinä se että se nelisylinterinen kone on Transitin moottori. Samasta pelistä on myös se 6-vaihteinen vaihdelaatikko. Se vanhemmassa versiossa oleva 5 sylinterinen moottori taas on Land Roverin tuotantoa, samoin kuin sen 5- vaihteinen vaihteisto. Sen meinasin unohtaa kertoa että siinä 5-sylinterisessä on pieni, mutta inhottava tyyppivika. Eli siinähän on ne pumppusuuttimet, joiden toimintaa ohjaa etumatkustajan penkin alla oleva moottorinohjausyksikkö. Jokaisesta suuttimesta tulee oma sähköjohto sinne ohjausyksikköön. No sit aikaa myöten iskee ällistyttävä kapillaari ilmiö. Eli johtimien kuoren ja johdon välissä virtaa pikkuhiljaa moottoriöljyä sinne ohjausyksikön liittimeen. Eli öljy kun johtaa sähköä, tulee oikosulkuja eri johtimien välille, ja moottori alkaa kakoa, käydä yht äkkiä vain 4:llä tai vain 3:lla. moottorin varoitusvalo syttyy jne. Vika on helppo korjata, ruiskuttamalla jarruosien puhdistukseen käytettävää sprayta sinne liittimeen, mut aikaa myöden vika uusiutuu. Uusien johtojenkaan vaihtaminen ei auta, vaan homma vaan alkaa alusta. Mulla oli just pohdinnan alla miten sen saa pysyvästi estettyä, kun sit vaihdoin Defen Discoon ja homma unohtui. Ajattelin katkaista johtojen kuoret ennen sitä liitintä, ja kietoa johdot esim öljynimeytysmattoon, niin etteivät johdot pääse kosketuksiin keskenään. Elikkä kun olet ostamassa 100 000 km tai yli ajettua Defeä, ota ohjausyksikön punainen liitin irti, ja kas siellähän on öljyä.

STRÖMMER HEIKKI 30.04.2010 09:54

Vähän lisää vielä Ilkalle. Mun mielestä siinä Defessä on vähän samaa meininkiä,kuin rättisitikassa. Todella luotettava peli, mut aina välillä joutuu vähän syventymään sen sielunelämään. Eli jos on valmis vain lisäämään polttoainetta tankkiin, kannattaa Defe unohtaa. Toinen loppumaton homma on se että kun vaihdat kesäpyörät, tai talvipyörät, pitää siinä yhteydessä painella kaikkia jarrumäntiä pohjaan ja takaisin kymmenkunta kertaa. Ilman sitä männät jäävät jumiin naurettavan pölysuojansa takia.Eikä mitään pysyväisratkaisua löydy siihenkään vaivaan. Ei ole iso homma, eikä maksa mitään, mut vaivaahan siitä on tietysti. Nastarenkaat kannattaa olla talvella sen takia, että vaikka se liikkeelle lähtee maastorenkailla sutimatta sellaisesta paikasta, jossa et pysty seisomaan liukkauden takia, se ei käänny, eikä pysähdy, eli menee kuin juna silläkin kohtaa missä ei tarvitsisi mennä.

LINNA ILKKA 30.04.2010 14:49

Onko siis transitin pata + loota positiivinen asia defessä vai päinvastoin. Vääntöä siinä taitaa olla enempi, mutta land-roverin 5-dieselissä ehkä parempi soundi ? ;) Sietääkö voimansiirto tehonlisäystä, sulla tais olla lastu siinä omassa.

Mitä nyt olen tutustunu deffoihin niin kaikessa traktorimaisuudessaan olettaisin perustekniikan olevan hyvinkin toimivaa ja luotettavaa. Itse olen autojani ropaillut ja tää omatoiminen huolto ja korjailu on myös ajatuksena defenderin suhteen. Perustekniikan kanssa pärjään ja tällaiset jarrumäntien virkistelyt ei ole pahoja rutiineja todellakaan. Sellainen ei mua miellytä että pienenkin häiriön seurauksena täytyy ensimmäiseksi haaliutua töpsölin nokkaan vikakoodeja metsästämään ja nollaamaan. Taitaa nykyautot olla merkistä riippumatta kylläkin tällaisia.

Defen alusta ja voimansiirto tuntuu olevan samalla tasolla vanhempien deffojen kaanssa ja se sopii mulle. Eli perus huollot ja kuluvaa osaa pitää pystyä itse vaihtamaan ja korjailemaan ja touhuamaan. Mielessä on siintänyt myös äänieristyksen parantaminen, näitä touhuja on tullu harrastettua nykyisissäkin kulkineissa.

Varusteitakin defendereissä tuntuu olevan eli absia, ilmastointia jne, mutta tarkoittaako tällainen varusteltu auto sitten murheita ja toimintahäiriöitä ja siis epäluotettavuutta käytössä. Sitä kun ihminen mielellään etsii mahdollisimman varusteltua kohdetta. Onko syytä pitäytyä vain perusvarusteissa ja unohtaa ilmastoinnit, absit ja ajonhallinnat. Saksankohteita ja myös ruotsin blocketin olen seuraillut koska oman maan kohteita ei tungokseen asti ole tällähetkellä. Niissä on vilahdellut ajoittain enemmänkin varustelistaa.

HALMEENMÄKI JUHANI 30.04.2010 16:23

No jaa, tuo "Transitin pata" on myös monen muun Fordin, Peugeotin ja Citroenin pata. Eri kokoisena versiona myös Volvonkin.

ANTTILA MARKKU 30.04.2010 18:22

Sen verran asian vierestä pitää saada sanoa.Mitään minkä engelsmanni sanoo rakentaneensa autoksi ei pidä kenenkään hankkia.Ainoa minkä olisin takavuosina huolinut olisi ollut Jaguaar.Koska minulla ei ole aatelis arvoa eikä varaa ajaa sillä jäi hankkimatta.Siinä mielessä englantilaiset on aina olleet eteviä että pelkästään hankkimalla tuollaisia tekeleitä he osoittavat sen ylemmyytensä koska heillä on varaa ajaa niillä,vaikka ne ei tosiaankaan kilpaile maailman parhaan tittelistä.Näistä nyky laitteista ei onneksi yleensä enää tarvitse engelsmannin käden jälkeä pelätä.

STRÖMMER HEIKKI 04.05.2010 20:30

Minäkin niin miellyin varsinkin Jaguarin diesel-moottoriin ja siihen niin mahdottoman hyvään 6-vaihteiseen automaattivaihteistoon. En kuitenkaan pitänyt siitä Jaguarin ominaisuudesta, että sehän jää kiinni vaikka märälle nurmikolle. Olinkin siis pakotettu hankkimaan Land Rover Discoveryn, jossa on sama kone ja vaihteisto kuin Jaguarissa, mutta maasto yms. ominaisuudet aivan toista luokkaa. Jaguar olisi kyllä ollut halvempi.

STRÖMMER HEIKKI 04.05.2010 20:59

Ilkalle. Transitin pata + loota Defessä on ehdottomasti negatiivinen asia. Kun Defessä on Lantikan just sitä autoa varten suunniteltu moottori, on luotettavuus aivan toista tasoa. Sehän on niinku suunniteltu ääriolosuhteisiin, mitä Transitin pata + loota ei ole. Kun Ford osti Lantikan, Transitin loota + pata tuli sitäkautta, eli ei haluttu tehdä omaa konetta + lootaa niin marginaalisen myynnin omaavaan tuotteeseen, mitäs sen väliä vaikka varsinainen idea asiasta olisikin kadonnut siinä samalla. Eli Defessä , siis siinä 5-sylinterisessä koneessa on esim 2 öljynsuodatinta. Öljytilavuus reilut 8 litraa. Jäähdyttäjään menee vettä yli 10l. Sillä siis pärjää esim Saharassa kun lämpöä on +60c varjossa, eikä varjoa ole missään.Ilmastointi on tarkoitettu niihin olosuhteisiin. Avaat vähän raitisilmaläppiä tuulilasin alta ja laitat ilmastoinnin puhaltamaan siihen ilmavirtaan, niin kyllä hiki haihtuu. Uusissahan ei niitäkään läppiä enää ole.Ehkä siks että Transitin koneen kans ei kannata Saharaan mennä No sit siitä ajonhallinnasta senverran että ilman sitä Defe, jossa ei ole lukkoja, saattaa jäädä ristiriipuntaan, eli toinen etupyörä, ja toisenpuolen takapyörä on ilmassa eikä auto liiku mihinkään. Mut kun on ABS / Luiston esto, niin ei jää. Luiston estoa valitettavasti ei saa pois päältä, ellei vähän rakenna, niin jos vedät Defellä painavaa perävaunua jyrkkää hiekkatien mäkeä ylös, niin se tappaa itsensä siihen mäkeen, eli alkaa jarruttelemaan silloin kun ei pitäis. Niin ja mainostaahan ne Lohjlla että lisävarustelista on ruhtinaallisen pitkä. Esim. vedenkestävät penkinpäälliset, mut älä kysy asuntovaunupeilejä, niitä siitä listalta ei löydy.

STRÖMMER HEIKKI 04.05.2010 21:05

Juhanille. Niin kyllä Transitin pata varmaan hyvin toimii niin Volvossa, kuin myös pullakuskin pakussa, mut en mä niillä kyllä mihinkään Siperian aroille, tai Saharaan lähtis. Niihin olosuhteisiin se Defender on tarkoitettu, paitsi se Transitin kone + loota.

ANTTILA MARKKU 04.05.2010 21:16

Minä nyt puhuisin näistä Englantilaisista tekeleistä joita tehtiin vielä tuonne -80 luvulle.Morris,Austin,Triump,Rover,Zefyr,Eskort.Silloin tehtiin vielä Jaguaareja,Bentleytä ja helmenä RR.Näissä näkyi se kädenjälki jarruissa ja sähkölaitteissa,Moottoreiden tiivisteissä ja hallintalaitteiden omintakeisessa sijoittelussa.Se tiisseli perkins tais olla jo Traaderissa ja olisko ollut Pedford kuorma-autoissakin.Samahan se oli moottoripyörissäkin,englantilaisuus tihkui tiivisteistä.80 luvulla ne kaikki muutui jonkin japanilaisen tai eurooppalaisen kokoonpanotehtaiksi,kuten jaguaar.Lantikkakin taitaa nykyisin olla jotain aivan muuta kuin maanviljelijän ja sotilaan monitoimityökalu.

HYTTILÄ ESKO 05.05.2010 08:34

No siitähän ne jaappanilaiset aloitti. Ainakin Datsun kopiomalla vanhan BMC:n koneen. Hyvin on edenneet. Sitten tuo Heikin mainostama Jaguarin diesel. Sekin on Peugeot/Ford yhteistyötä. Ja se Volvon Transitpata on vain joissain S/V40 malleissa sekä talousversioissa V70/S80. Nyt tuleviin malleihin tulee jokin uudempi versio. Mutta nämä D5:t jne ovat Volvon omaa tuotantoa. Ristiinhän noita tehdään. mm Määrätyissä Renaulteissa on Volvon kone ja Focus RS + Smax jne on volvon 5 pyttyisellä bensakoneella. Taas korealaiset kloonas ja alkujaan käytti Mitsun bensakoneita kuten joissain jenkeissäkin. VW:tä löytyy ympäri mualimaa heidän koneita.

LINNA ILKKA 05.05.2010 15:54

Hyvä tietoa taas Heikki. Olenkin etsiskelly ensisijaisesti 2000-2006 vuoden defeä ja myös jopa vanhempia eli lantikan omalla koneella olevia. Tää kapillaarinen öljyn nousu eculle on ominaisuus esimerkiksi mersuissa siinämielessä että sähköohjatuissa askeissa öljy nousee ohjausboksiin ja aiheuttaa myös toimintahäiriöitä joskua. Tympeä vaiva, mutta hyvä tietää tuo myös defen suhteen.

Nää "pattikonepeltiset" eli transitin koneella olevat on ollu todella vähissä ja myös kovissa hinnoissa, eli siis todellisuudessa haarukan ulkopuolella... ja siis hyvä niin. Niitä ei myös taida olla 9 paikkaisena, toisin kuin 2006 ja vanhempia.

Juuri keskustelin erään tuttavan kanssa hänen defe kokemuksista lapin kalareissulta ja kyllä taas kuume nousi korkealle. Vielä täytyy noita "ominaisuuksia ja tekniikan erikoisuuksia" selvitellä odotellessa että hyvä ja sopiva yksilö tulee hankintahollille. Onkohan armeijan defet jotenkin näitä siviilidefejä erilaisia, tuntuvat monet niitä armydeffoja moittivan, vai meneekö se varuseläinpalvelun usein negatiivistenkin kokemusten piikkiin. En minäkään ole kajaanissa armeijan jälkeen viitsiny vaivautua käymään, onhan kajaani mulle sama kuin armeija ;) Siviilidefet taas saa kehuja niiltä jotka omaa niistä omakohtaisia kokemuksia.

Ergonomia ohjaamossa on suhteellinen käsitys. Moni moittii mm. mersujen viiksisysteemiä mutta siinäkin on kysymys tottumisesta. Luulisin että auton oppii käynnistämään vasemmalta siinä missä mersun yksiviiksisenkin toiminnot.

HYTTILÄ ESKO 05.05.2010 17:55

Siellä ne ajaa käskystä ja pakolla. Siviilissä omien mieltymyksien mukaan.

LINNA ILKKA 05.05.2010 19:10

Juu Esko, tämä pakko varmaan on vahva tekijä, toisaalta armydeffat saattaa olla karuakin karumpia olosuhteiden karuuden vuoksi.. Ainakin armeijan G-mersut on asialinjalla ilman siviilimukavuuksia, kun taas siviilivehkeistä löytyy mersun maasturien hinnakkaimmat mallit.

Tuttava on tutustunu defenderiin afrikan safareilla ja suomen lapissa ja meinas että ihan eritason vehkeistä oli kyse samasta ulkonäöstä huolimatta. Afrikan deffoissa oli kuulemma huimia kilometrejä mittareissa ja ne on ajettu kokonaan maastossa. Sanoi että teki kyllä vaikutuksen.

STRÖMMER HEIKKI 05.05.2010 20:16

siinä mielessä Saharassa tai Lapissa käytettävät Safari Defet on erilaisia, että niissä on ensinnäkin ne maastorenkaat, jotka on ihan eri asia, kuin talvirenkaat, ja niissä on Tasauspyörästöjen lukot ja vahvistetut vetoakselit. Vakionahan Defessä on vain keskitasauspyörästön lukko. Saahan siihen sit vaikka mitä. No banjosuoja ainakin etuperään, ja raidetankoa suojaava pohjapanssari, se siinnä mun vanhassa Defessäkin oli.Mut sanoisin että jos hankit Abs jarruilla= luistonrajoittimella varustetun vakio Defen joka on varustettu maastorenkailla ja etuperän banjosuojalla, niin sanoisin ettet uskalla yrittää sillä sellaiseen paikkaan johon sillä ei pääse. Sit Defessä on se erikoinen Defe-ominaisuus, että kun ajat sitä eteenpäin, kunnes se jää mahastaan kiinni, niin ei huolta, pakki päälle ja se nostaa mahansa maasta irti ja pääset pois. Siinä on siis patentoitu aksilistorakenne. Sit vielä vähän Defe syvämietiskelyä senverran että armeija Defe oli kamala, kun sillä oli pakko ajaa, niin se varmaan on jenkkiarmeijan Hummerikin jos sillä on pakko ajaa.Siviili Defeä ei taas osta kukaan joka ei pidä siitä, sen takia se onkin niin mahdottoman hyvä.

LINNA ILKKA 09.09.2010 07:37

Kysymys Heikille, ja muillekin asiasta tietäville. Eli mitä remontteja on odotettavissa n.100 tkm ajetussa 4-5v vanhassa defenderissä. (Öljytippa odotti putoamista pohjassa, ehkä rintapellin puoleisesta päätä konetta peräisin venakopan välistä tms.) Ja jos kunnossa olevassa ja uudessa autossa voimansiirto oletetaan olevan äänetön, niin mitä 100tkm ajetun voimansiirto saattaisi ääntää. (Pientä laahausta muistuttavaa saattoi korviin kantautua lähestyttäessä risteyksiä.)

Pyöränlaakerivikoja lie näissä ollu, mitenkäs ne ilmenee defen panssarivaunumaisessa olemuksessa. Tyypit on autosta (muutamasta) otettu ja hankinta alkaa olla kypsynyt toteutettavaksi. Mutta kun kyseessä on itselle tuntematon automalli ja se tunnetusti jakaa ihmiset on-off periaatteella niin ärsyttää, kun ei tiedä mikä on ominaisuus ja mikä korjattavissa oleva vika.

STRÖMMER HEIKKI 10.09.2010 21:00

Ilkalle. Noh Defenderissä ei se voimansiirto ole äänetön uutenakaan, mutta toimii. Se on eräs näistä "työkalu" ominaisuuksista joita Defender on pullollaan. Pyöränlaakeri vikoja on ollut, ellei n 100:n tonnin välein avaa napoja ja katso mitä sinne kuuluu, eli onko rasvaa vai ei. Noin sadantonnin jälkeen tulee myös se kapillaari-ilmiö, josta olen joskus aikaisemminkin kirjoittanut, eli pumppusuuttimilta moottorinohjausyksikköön johtavien sähköjohtojen kuoren ja kaapelin välissä virtaa kapillaari-ilmiön seurauksena öljyä, joka aiheuttaa oikosulkuja moottorinohjausyksikön sähköliittimessä. Tulee siis käyntihäiriöitä, joista pääsee kuitenkin helposti eroon kun puhdistaa sen liittimen. Mut vika uusiutuu taas jonkun 10 000 - 20 000 km:n jälkeen, putsaa sit taas. Matkustajan penkin alla on se yksikkö. Istuin lähtee irti kun nostat etureunasta sitä pelkkää istuintyynyä. Sit istuintyynyn alta löytyy peltikansi, joka liukuu kiskoilla eteenpäin kunhan avaat lukkosalvan. Sieltä sit löytyy se moottorinohjausyksikkö. Avaa siitä se punainen liitin ja katso onko se öljyinen, luultavasti on, jos autolla on ajettu 100 000km. Sit auton ominaispiirteisiin kuuluu se että jarrumännät jäävät jumiin, ellei viitsi aina pyörienvaihdon yhteydessä herkistellä niitä. Eli siinä kannattaa olla nastarenkaat talvella. Juu kyllä se liikkeelle lähtee helposti niin liukkaalta pinnalta ettet meinaa pystyä seisomaan siinä, mut se ei käänny eikä pysähdy.

LINNA ILKKA 14.03.2011 21:52

Mistä mahtais löytyä defeen sopivat peilit 250cm leveän vaunun vetoa ajatellen.

STRÖMMER HEIKKI 23.03.2011 20:11

Linnan Ilkalle. Sorry kun en aikaisemmin huomannut, että olit peilejä Defeen kysellyt. Mä ostin omani Forssan Vankkuri nimisestä kaupasta. Ne on pakettiautoon tarkoitettu, ja pienenä vihjeenä sanoisin että ne eivät käy nykyiseen autooni, mut ne on edelleen olemassa.

LINNA ILKKA 24.03.2011 12:02

Tykkäisköhän ne peilit päästä arvoiseensa tehtävään välittämään mustan defen koukussa kulkevan vaunun liikkeitä kuskin näkökenttään... Komea lause, mutta raaskisitko myydä niitä minulle käypään hintaan, mikäli kelvolliset ovat tehtävään. Kuinka ne kiinnittyy defeen ja ovatko tehtävään hyvät. Monenmoisia peilejä on olemassa, hyviä ja ärsyttäviä, hyvien kans mieluummin tolskaan.

STRÖMMER HEIKKI 24.03.2011 21:58

Kyllä ne nyt niin kovasti haluavat taas päästä tositoimiin, ja varsinkin just Defen kera, että saat ne. Kunhan keksitään että miten, elikkä en viitsi niitä kyllä lähetellä mihinkään samaan hintaan.Mulla on talli Forssassa, ja peilit on siellä. Asun Vantaalla ja saan ne kyllä sit tänne. Ne peilit tulee ikkunan väliin, ja paksu pitkä kuminauha venyy juuri ja juuri oven alareunaan asti. Lisäpeilien varret oon lisäksi letkunkiristäjän suosiollisella avustuksella kiristänyt kiinni Defen omiin peilinvarsiin, niin pysyvät värisemättä paikoillaan, niin että niistä jopa näkee niin hyvin että olen pari kilometriä peruuttanut vaunua niiden kautta joskus ammoisina aikoina Sisiliassa. Samalla opettelin kantapään kautta, millainen merkki tarkoittaa että tie päättyy.

LINNA ILKKA 25.03.2011 14:47

No eiköhän ne jotenkin joskus kulkeudu. Kyllähän me kehäIII:n sisäpuolellakin aina ajoittain käydään ja minulla on tuttujakin, jotka saattaisivat ne kävästä noutamassa sieltä jostain ja kulkiessaan tuoda tänne tampereen taakse. En nyt juuri kohta edes ole niitä tarvitsemassa mutta vapun aikaan varmaan käyttöä jo ilmenee. Noutamispaikka on tietty hyvä tarkemmin saada siinä vaihessa kun peilit eivät enää forssassa loju.

STRÖMMER HEIKKI 27.03.2011 21:22

Huhtikuun puolivälissä olis tarkoitus käydä mökillä ja sit samalla siellä tallilla jossa oma vaunukin makaa talviunessa.

LINNA ILKKA 20.11.2011 20:04

Laitanpas tänne pitkän tauon jälkeen hieman tarinaa hankkeen toteutumisesta. Defe on palvellut vetotehtävissä ja muissakin perheen kulkemistehtävissä nyt n.20tkm. Mainio kulkine, jossa kaikki perheen jäsenet viihtyy pitkilläkin matkoilla. Jotain mainioista ominaisuuksista kertoo vaikkapa se, että koskaan ennen ei olla siirrytty 800km samana päivänä vaunun kanssa eikä myöskään vajaan tuhannen kilsan päiväsiirtymiä kärryn kanssa niin helposti kuin defellä. Korkealta näkee hyvin ja penkki ei tunnu purevan kuskia eikä kyytiläisiä. Kyllä tuo ex mersukin oiva kulkine oli mutta tämä on jotain todellakin.

N.8tkm tuli vaunuiltua kesän ja syksyn lomilla josta lapin/norjan reissulla 4tkm. Norjan reissulla ison vaunun edessä defe pääsi hyvin oikeuksiinsa. Mitä pienempi ja huonompi tie, sen mukavampaa siitä oli kiskoa detskua ja ihmisiä. Myös angelin mutkaiset ja kaposet soratiet kesäyössä läheni jo fiilistelyä, kuten myös muut polulta poikkeamiset.

Kesäloman alkumetreillä purin sisukset pois ja äänieristin auton sekä asensin uudet niskatuelliset takaistuimet sekä korkeaselkänojaiset yksilöistuimet tavaratilaan sivupenkkien tilalle. Kamppeet tilasin englannista oitis auton ostamisen jälkeen. Mukavuus koheni tuntuvasti kaikin puolin. Rakentelin samalla läpivirtaustuuletuksen ja nyt autossa pysyy klasit auki kosteammallakin kelillä. Varustelu jatkuu kaiken aikaa ja näemmä tilauksia on sisässä tuon tuosta englannin suuntaan. Siellä ei osat näemmä maksa oikeastaan mitään :)

kevään ekareissulle meinasimme joutua ilman peilejä, kun unohdin aktivoitua ajoissa, mutta sattumalta hogasin emukin peilit jotka saa suoraan peilin varteen ja siis ihan kuin ne olisi tehty defeen. Lisävarren tilasin tanskasta kesken ekan lomareissun ja nyt näkee koko vaunun sivut molemmin puolin.

Mutta siis karun olemuksen sisällä on meidän perheen tarpeisiin mahtava ajoneuvo. Suolana sekin että sen saa itse rakennella mieleiseksi ja tarpeitaan vastaavaksi, koska tehtaalta lähtiessään ne on kovin karuja ainakin mitä suomeen on uutena myyty. Hankintalistalla vinssiä, kattotelttaa, off road vaunua ;) yms pientä tuunausta :D

STRÖMMER HEIKKI 03.12.2011 12:51

Silloin kun minullakin oli Defe, laitoin siihen myös läpivirtaustuuletuksen, kuitenkin niin että katon taka-osassa olevista tuuletusventtiileistä jatkoin keskuspölynimurin putkilla putket alas. Talvella kun ne irroitettavat putket oli käytössä, virtasi läpivirtausventtiileistä ulos vain viileää ilmaa lähes lattian tasosta. Jos sinulla on siinä autossa Webasto, niin sen saa kyllä kytkettyä siten että Webastosta menee ensin vettä lämmityslaitteelle, ja vasta sitten moottorille. Esim. Off road centerissä väittivät että se ei ole mahdollista, kun koneessa vesi kiertää väärinpäin. Normaalistihan autoissa vesi kiertää niin, että kuuma vesi johdetaan sylinterin kannesta jäähdyttäjään ja jäähdyttyään alavesiletkusta takaisin moottoriin. Defessä kun kaikki on toisin, vesikin kiertää toiseen suuntaan.

LINNA ILKKA 08.12.2011 18:42

Rakentelin omaan läpivirtaustuuletuksen niin että ulosmeno on takaosan kaiutinpaneelin takaa lattianläpi puskurin sisään takalamppujen vierestä. Laitoin 30cm pitkän putken jotta halkaisijaltaan olevista rei'istä alaspäin ja näin sain täysin piiloon jääneen läpiviennin. Lopputulos tuntuu toimivan odotetulla tavalla.

Autossani en eberin lämmitin,en ole perehtynyt sen kytkentään vielä mutta mukavaa on kylminä aamuina lähteä lämpöisellä autolla liikenteeseen. Eli siis lämmittää moottorin ja sisätilan. Mutta takamatkustajille ei ole jalkatilaan mitään lämpimän ilman puhallusta ja siis olen suunnitellut joko lisälämmitintä auton nestekierron jatkeeksi takapenkin alle tai etupenkkien väliin säilytyslaatikon alle niin että puhallus jaetaan takajalkatilaan muutaman suulakkeen kautta. Myös ilmaeberi on kävässy mielessä. Saas nähä kumpaan vaaka kallistuu.

STRÖMMER HEIKKI 11.12.2011 20:17

Harmi kun se Lohjan laatuautot meni nurin, nimittäin jos olet ajatellut huollattaa merkkiliikkeessä Lantikkaasi, nii sama huolto joka maksoi Lohjalla reilun 400 egeä, maksaa Vantaan Inchcapella yli tonnin. Minulle tuli halvemmaksi ottaa vapaapäivä ja viedä auto huoltoon Lohjalle, kuin viedä se noin 5:n km:n päähän kotoani Inchcapelle ja olla pitämättä vapaata.

HARTIKAINEN AIMO 15.12.2011 20:56

Ehkäpä samalla mainitsit yhden konkurssin syistä...

STRÖMMER HEIKKI 17.12.2011 16:27

Ilmeisesti en kuitenkaan maininnut, sillä eilen tavattuani Lohjan laatuauton omistajan, hän kertoi että vain autokauppa meni nurin, huollot toimivat, eli Off road center toimii kuten ennenkin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.