Skoda oktavia 1,4 Tsi vm. 2010

RYTILAHTI PAAVO 30.03.2010 11:15

Miten onko tarpeeksi tehoa vetämään vaunua? Vaunu Solifer Artic 480.

LAHTI ANTTI 30.03.2010 12:55

Ei oikein sovi tämän mukaan. Mitä Skodassa on merkitty jarrullisen massan vetopainoksi?

http://www.towcar.eu/basic_3.php

LAHTI ANTTI 30.03.2010 13:25

Ei tullut kuten piti. Tässä uudelleen.

LAAKSO MARKKU 31.03.2010 18:31

Tuon edellä mainitun sivuston tiedot ei oikein päde Suomessa joten se on viisainta unohtaa kokonaan. Octavia 1.4 TSI:lle sallitaan jarrullisen vaunun painoksi 1200 kg. Jos kyseessä olisi samalla moottorilla varustettu ja saman painoinen Audi niin ainakin 1300 saisi vetää. Moottorin teho ja vääntö (90 KW, 200 Nm) kyllä jotenkuten riittää. Vedetään niitä tuon painoisia vaunuja paljon heppoisemmilla vetureilla. Skodalle ei vaan Suomessa sallita samoja vetopainoja kuin Keski-Euroopassa. Olisko se joku VAG:n "myyntijarru"??

LAAKSO MARKKU 31.03.2010 18:39

Olinpas väärässä! Ei ollutkaan Audi A3:lla isompi vetopaino mutta Golfilla on 1300 kg

JORVA OLLI 31.03.2010 18:51

Niin Paavo, kun pätevämpiä vastauksiakaan ei kovin paljon ole tullut, saanen kertoa jotain.

Jos vaunusi kuormattu paino on 1200 kg, tarvitaan siihen veturi jossa heppoja täytyisi löytyä sadan kupeeseen ja vääntöä ainakin lähelle 300 Nm:ää. Tietysti riippuu hieman vaunusta ja sen aerodynamiikasta, Solikalla voi sujua paremmin pienemmilläkin tehoilla.

Tämän alle jäävien arvojen kanssa on sitten ajossa ongelmia enenmmän, varsinkin mäkisessä maastossa.

LAHTI ANTTI 31.03.2010 19:16

Olli. Ihan tuo laskelma ei pidä kutinsa, suuntaa antava kyllä. Mulla on autossa vääntöä ainoastaan 225 Nm. toki heppoja löytyy 170 ja vaunun kokonaispaino n.1300 kg. Lisäksi automaatti, mutta varsin hyvin tulee perässä marssinopeutena 80-90 km./h Myöskään ylämäet ei suuremmin hidasta vauhtia. Pienempää pykälää toki laatikko hakee, varsinkin tasanopeus säädintä käyttämällä.

Ja mitä tulee muistaakseni Markun vastaukseen, niin kyllä tuo antamani linkki pätee myös Suomen olosuhteisiin. Siinähän verrataan ainoastaan painoja, tehoja, välityssuhteita yms.toisiinsa.

JORVA OLLI 31.03.2010 19:34

Sorry Antti ja aloittaja, puhuin dieseleistä, en bensakoneista. Ja niinhän se on, että kepittää sitten pitää tiuhempaan jos arvot eivät täyty.

Mutta lisääntyyhän kulutus samaa tahtia! ( no huono huomautus, ainakin epähieno!).

LAAKSO MARKKU 31.03.2010 19:34

Juu, kyllä muuten... Mutta tuo yhtälö on mahdoton. 100 hv ja 300 Nm. Ei löydy sopivaa autoa. VAG-konsernin 1.6 TDI vääntää 250 Nm ja tehoa on 105 hv. Jollain valmistajalla saattaa olla karvan verran tehokkaampia. Nykyaikaiset bensaturbot (VAG 1.8 TSI) vääntää 250 Nm, 160 hv, ja vääntö on välillä 1500-4500. Sillä tuon kokoinen vaunu kulkee kevyesti. Kulutus on toki hieman isompi kuin dieselillä mutta muuten moottori on mukavuudeltaan "aivan eri maailmasta"

JORVA OLLI 31.03.2010 19:58

Markku, Toyota Avensis D4D diesel, teho hv 126 hv teho kw 93 kw vääntö 310 Nm 1800-2400 rpm.

LAHTI ANTTI 31.03.2010 20:02

"Sorry Antti ja aloittaja, puhuin dieseleistä, en bensakoneista. Ja niinhän se on, että kepittää sitten pitää tiuhempaan jos arvot eivät täyty.

Mutta lisääntyyhän kulutus samaa tahtia! ( no huono huomautus, ainakin epähieno!)."

Näin Olli ajattelinkin sinun puhuvan dieseleistä, mutta oli pakko! Onneksi tomaatti kepittää ihan itsekseen, ei tarvi kättä heilutella vaihdekepillä eikä jalkaa kytkimellä. Ihanaa ajamista! Kulutus on keskimäärin 13-16 l/100 km.bensaa, mutta onneksi sitä on saanut ainakin vielä kaikilta huoltoasemilta. Eikä tarvitse kiukutella jostain veronkorotuksista. Säilyy siinä mielenrauhakin.

Ei ollut huono huomautus eikä epähieno.

JORVA OLLI 31.03.2010 20:09

:).

LAAKSO MARKKU 31.03.2010 20:14

Olli, tätähän minä tarkoitinkin että 100 hv ja 300 Nm on mahdoton yhtälö. Onhan toki 2.0 l dieseleissä 170 hv ja 350 Nm mutta ne ei mahdu tuohon ajatukseen.

JORVA OLLI 31.03.2010 20:18

Taisin Markku kirjoittaa niistä tehoista " siinä sadan kupeeseen "!

Ei haittaa, pääasia että jaksat vetää!

PÖLLÄNEN JUHA 03.04.2010 12:34

Moi! Vähän asian sivusta.Mutta onko kenelläkään Kokemuksia vetohommissa näistä uusista bensa turbo koneista vaunun vedossa.Volkkarin 1.4tsi pösö 1.6thp ym. Tiguanilla saa vetää huimat 2000kg tuntuu kovalta.Pösölläkin 1500kg. Noin paperilla näyttää että vois hakata vedossa perus kaksi litraisen.Kuinkas käytännössä?

ANTTILA MARKKU 03.04.2010 16:56

Asian vierestä,voi hyvinkin olla että laitteen tehot riittää liikuttamaan sitä 2t kuormaa, mutta vetoauton massat ei riitä pitämään kriisi tilanteessa yhdistelmää tiellä.Suosittelen miettimään ihan ajatuksella asiaa.Varmasti etua noiden nakkikoppien hinauksessa, tehot riittää kohtuulliseen polttoaine talouteen.Paino vaan ei riitä vaunun vetoon.Noita koneita laitetaan 1000kg kummallakin puolella oleviin laitteisiin ja jos semmosella vedetään lähellä 2t olevaa vaunua ollaan lähellä' riskirajaa.

PÖLLÄNEN JUHA 03.04.2010 22:10

Joo olen kans sitä mieltä että tuo 2000kg 1.4TSI tiguanille tuntuu aika kovalta.Mutta kiinnostaisi tietää että onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia näistä pensa turpoista. Vertailuna esim 2.0 peugeot 307 140hv 200nm/4000. Vaunun kokonaispaino 1400kg!

LAAKSO MARKKU 04.04.2010 18:38

Kokemusta on VAG:n 1.8 TSI koneella vaunun vedosta. Moottorin ominaisuudet on niinkuin dieselillä. Max. vääntö 250 Nm 1500-4500 ja tehoa 160 Hv. Saa siihen vierelle laittaa kahden litran dieselit. Vaikka niissä vääntöä on himpun verran enemmän niin tehossa taas hävitään. 1300 kg:n vaunu tulee mukana ihan yhtä kevyesti kuin edellisellä 2.0 dieselillä.

RYTILAHTI PAAVO 06.04.2010 13:33

Lähinnä minäkin haen sitä, onko kokemuksia näillä uusilla tehokkaimmilla TSI moottoreilla? Jos jollain kokemusta, laitappa viestiä tulemaan. Ja vaunuhan aika pieni, ei puhuta 2000 kg:stä

LAAKSO MARKKU 08.04.2010 23:08

Volkkarilta (ja kai Audiltakin) löytyy 1.4 TSI 118 Kw 160 Hv koneella vetureita. Vääntöä on 250 Nm 1500-4500 rpm. Luulisin että niillä vaunu liikkuu kuten samantehoisilla ja vääntävillä muillakin autoilla. Skodalle tuota moottoria ei tietääkseni vielä saa vaan pitää tyytyä tehottomampaan 1.4 TSI 90 Kw koneeseen joka vääntää 200 Nm 1500-4500 rpm Jos Skodan haluat niin samat moottorin ominaisuudet saat 1.8 TSI koneesta ja kulutus ei ole oleellisesti suurempi. Pohjoisen reissulla nyt pääsiäisenä menomatkalla kun joka puolella oli rajoitus 80 kmh oli kulutus 5.3 Paluumatkalla isommalla kuormalla (tuli käytyä Haaparannassa) ja rajoitukset pääosin 100 kmh kulutus 5,9. Mielestäni ei paha kahden hengen kuormalla ja kontti täynnä.

ESKOLA TIMO 09.04.2010 21:28

Jep

Itse vetelen skeidan partiopojalla. Tehot kyllä riittää mutta kuin vääntö? Sen kanssa kandee pikkasen fundeeraa jotta homma toimii. Kas kun tuata vääntöä ei ole koskaan liikaa. Skeidasta sen verta viel: pitempi akseliväli olis kivempi, vaunua vetäessä sen huomaa. Ei huono nytkään, mut ain parannettavaa...

-t-

RAHUNEN MIKA 18.04.2010 21:50

Meillä vaimolla Touran 1,4 TSI koneella ja minulla vetoautona Accord 2,2 Cdti (150/350). Accordi vetää vaunua kevyesti, mutta en usko Touranin häviävän paljoa. Tuo 1,4 TSI (140/220) kone on uskomottaman voimakas, esim, edellinen vetoauto (Skoda 2,0 TDI (140/320)) oli lähdössä herkempi sammumaan. Uskon että Skoda 1,4 TSI jaksaa vetää hienosti, yksi hienoimpia bensamoottoreita.

HEIKKINEN MARKO 01.05.2010 21:06

Meikkis vetelee kokonaispainoltaan 1300kg(oma massa 930kg) vaunua.Autona golf farkku 160 hp 1.4.tsi koneella ja dsg7 laatikolla. Hyvinhän tuo vaunu on perässä tullut ja kulutuskin on pysynyt siedettävällä tasolla,tosin etuvetoisella vaununveto on välillä hieman sudittelua.

KUUTTI MARKKU 02.05.2010 07:32

Miten tuo 7-v DSG toimii peruutettaessa vaunua ylämäkeen?

HEIKKINEN MARKO 04.05.2010 10:04

Tarpeeksi kuin peruuttelee niin kyllä kytkimet haisee...tosin ne ovet haisseet minulla myös manuaali laatikolla...

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.