BMW 320D xDriwe Touring
HYVÄRI PASI
26.02.2010 00:21
Onko kokemuksia vaunun vedosta? Ois tuommonen auto mielenpäällä ja vaunu on dethlefs 560 camper 1600kg.
Onko liian köykänen veturi?
1600kg on sallittu paino vaunulle.
Tähän asti vedetty M-B E-mallin farkulla joten auto pienenis.
ESKOLA TIMO
26.02.2010 23:18
mä en ymmärrä näistä mitään, mut koita tota: http://www.towcar.eu
HALMEENMÄKI JUHANI
28.02.2010 20:34
Lukaisepas edellisen lehden X1-koeajo, tuo X1 kun perustuu samalle pohjalevylle kuin 3-sarjan farkku ja moottorikin lienee sama versio.
LAAKSO MARKKU
06.03.2010 15:36
Taas törmätään tuohon jonkun typerän "autotoimittajan" aikoinaan tekemään käännökseen joka jäi elämään. Sama pohjalevy! Alkuperäinen sana on "platform" joka tarkoittaa samaa suunnittelualustaa. Vai miten on selitettävissä että samaa "pohjalevyä" käyttävissä autoissa voi olla eri raideleveys, eri akseliväli ja eri kokonaispituus. Usein myös erilainen jousitus joka vaatii pohjalevyltä aivan eri ominaisuuksia.
LAAKSO MARKKU
06.03.2010 15:42
Niille jotka haluavat perehtyä asiaan tarkemmin:
http://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_platform
HYTTILÄ ESKO
06.03.2010 17:15
Se on tehty jotta saa ilkkua jotakin autoa jotta siinä on sama pohjalevy kuin ilkkujan mielestä jossain huonommassa. (suomalainen kateus) Tosiasiassa on todellakin kysymys suunnittelualustasta. Esim Golfissa , Skoda Octaviassa, VW Touranissa ja kai ? Tiguanissakin on sama "pohjalevy" Laskematta edes Seateja sekä VW Jettaa ym muita mukaan.
LAAKSO MARKKU
06.03.2010 20:17
Tässä poistuttiin alkuperäisestä keskustelusta. Anteeksi!
BMW:n nelivetoversiot ovat kaiketi ihan hyviä vaununvetureita ja paljon turvallisempia ajaa kuin normaalit takavetoiset. Sallitut vetopainotkin tuntuvat olevan ihan suhteessa nelivedon tekniikkaan. Niissähän on nelivedon lukot toteutettu niin että luistavaa pyörää jarrutetaan ABS:n avulla. Pahimmillaan päädytään tilanteeseen että kolme pyörää luistaa ja neljäs vetäisi mutta kun moottorin tehoa rajoitetaan niin sekään ei jaksa. Kone hyytyy. Tämä sama tekniikka on käytössä kaikissa "katumaastureissa" poislukien esim. Toyota Lantikka, Mitsun Pajero, Land Rover ja muutama muu. Unohtamatta Subarua!
Siis tavalliseen vaununvetoon Bemarin neliveto käy hienosti kunhat et mene tosi huonoihin paikkoihin.
HALMEENMÄKI JUHANI
07.03.2010 20:04
Eikös se neliveto ole juuri siksi että saa auton jäämään nalkkiin vielä pahempiin paikkoihin?
Ihan okeasti: tässä tuli taas kokeiltua vetopuuhia pelkällä etuvedolllakin, ja kyllä nämä "neli"vedotkin vaan on parempia kuin kaksivetoinen. Toki etuvedollakin pärjää pitkälle kunhan käyttää järkeä. Mutta takaveto ilman vaunua ja liukas on hankala yhtälö. Semmoinen on juuri nyt taasen alla.
Ja Subaruissa on sitten jatkuva neliveto. Yleensä keskitasauspyörästöllä ja lukolla, joissain kiinteä vetosuhde molemmille akseleille.
NURMI JUHA
08.03.2010 20:20
Kait ksysymys oli siitä että onko ko. auto massaltaan liian köykäinen kyseiselle vaunulle! Mulla ollut mielenpäällä samanlainen auto ja vaunu on Soliferin artic 560. Nyt octavia ja massaa sais olla hivenen enemmän.
LAAKSO MARKKU
13.03.2010 14:33
Kyllä, Kyllä, Kyllä ja Ei
Subarun neliveto on moneen muuhun toteutukseen verrattuna huomattavasti parempi.
Tuo vetävän auton paino suhteessa vedettävään perävaunuun on auton valmistajan päättämä mutta kyllä useampaan kertaan miettisin lähtisinkö jollain 2000 kg painavalla veturilla vetämään 3500 kg painavaa perävaunua. Näitä yhdistelmiäkin on mahdollista toteuttaa.
Vaikka olis kuinka "nelivetoa"