Auton Vetokyky?
AALTONEN TAPIO
12.02.2010 15:51
Kysyisin kuinka auton vetokyky määrilellään? Uusi Chevrolet Cruse kiinnostaisi, mutta sallittu perävaunumassa on vain 1200 kg. Vastaavasti Chevrolet Epikalla saa vetää 1700 kiloista vaunua, molemmissa on 150 Hv:n moottori (Diesel).Että kysyisin perustuuko sallittu perävaunumassa auton painoon vai mihin?
LYLY PEKKA
12.02.2010 16:29
Erinomainen kysymys ja olen itsekin asiaa usein ihmetellyt ja kun oma vaunu painaa pari tonnia, niin on aika vähän autoja, joilla sitä luvallisesti saa vetää (itselläni on iso maasturi). Yleensä amerikkalaisissa on pieni vetokyky, vaikka auto on iso poikkeuksena maasturit tai picupit.
Ilmeisesti vetokyvyn määrittelee vain valmistaja ja on turvallista, että se on alakanttiin - tähän lopputulemaan olen tullut, mutta voin olla väärässä.
Erikseen on sitten se, että hyvin yleisesti liian pienillä autoilla vedetään liian suuria vaunuja - todella vaarallista touhua...jyrkässä alamäessä ja parissa isossa montussa. Ja ihme, että poliisi ei puutu tähän ongelmaan, sillä sen näkee silmällä.
JANHONEN MATTI
12.02.2010 16:33
Vetokyvyn määrittelee auton valmistaja ja määrittely on osa auton tyyppihyväksymismenettelyä.
Eli ei muutu "hovissa" katsastuskonttorilla.
Pelkällä moottorin teholla ei siinä ole ratkaisevaa merkitystä, eikä saakkaan olla.
TORKKO JUHANI
12.02.2010 16:35
kait siihen perävaunumassaan/vetokykyyn vaikuttaa auton paino ja peräpään rakenne.Ei se prässättyyn peltiin kiinnitetty vetokoukku kovin korkeita vaununpainoja kestä.
ANTTILA MARKKU
12.02.2010 20:14
Kyllä siinä vetokyvyn arvioinnissa on huomioitu kaiken laisia asioita kuten juuri auton kokonaispaino,vaihteisto ja muu rakenne.
AALTONEN TAPIO
12.02.2010 20:26
Aaltonen vielä täällä, katsoin netistä TowCar.eu:sta, että tämä Cruse sai 5 tähteä ja Epica 4,5 tähteä. Vaunu on kevyt Solifer Artic 480 kokonaispaino 1200 kg.
HASSINEN SIMO
12.02.2010 20:43
Eikös se niin ole, että vaunun kok.paino ei saa ylittää vetoauton omaapainoa. Meillä veturina Chevrolet Suburban ja omapaino 3030kg kok.paino 3650kg.(kuorma-auto)
ANTTILA MARKKU
12.02.2010 21:48
Se on semmonen suositus,koska kokonaispainon suuruinen se kytkentämassa ei ole.Se näkyy rekisteriotteesta,paljoa se ei kuitenkaan ylity omamassaa.Se helpottaa elämää kun siihen omapainon ja vaunun kokonaismassan erotukseksi jää muutama sata kiloa.On vähemmän vauhtia ja vaarallisia tilanteita.
GOMAN KAUKO
12.02.2010 22:04
mulla veturina pt cruiser jonka rekisteriotteessa lukee: perävaunun suurin sallittu omamassa 1000kg, suurin sallittu kokonaismassa 1560kg (sama kuin auton omamassa). harmaita hiuksia aiheuttaa tuo perävaunun suurin sallittu omamassa (1000kg) tällä hetkellä vaununa -90 luvun briljantti jonka omamassa 980. molemmat on rekisteröity tänne svedulandiaan.
LAHTI ANTTI
12.02.2010 22:36
Kyllä myös moottorin teho vaikuttaa suurimpaan sallittuun vetokykyyn. Tässä VW Passatin tietoja.
1,6 TDI 77 kW BlueMotion Technology 1200/750
2,0 TDI 103 kW 1800/750
2,0 TDI 103 kW BlueMotion Technology 1600/750
2,0 TDI 103 kW 1800/750
KEMPPAINEN HENRY
13.02.2010 20:29
Bensa Epicalla saa vetää sen 1700 kg, mutta diesel vain 1200 kg-sama kun Cruze. Oisko jenkkien vastuukanteet syynä, kyseessä on niin sanotut maailmanautot. Omaa Evandaa myytiin maailmalla miltei kaikilla Gm:n merkkinimillä + jenkkilässä Suzuki Veronana. Ja tietysti Koreassa Daewoona, kuten alunperin myös länsieuroopassa. Muuttui Letukaksi 2005.
HYTÖNEN RAIMO
14.02.2010 10:10
Johtuisiko siitä, että diesel Epica on bensamallia painavampi. Kun eri ominaisuuksilla määritelty yhdistelmän kokonaispaino on sama, se tietää pienempää sallittua muuta kuormaa.
KUUTTI MARKKU
14.02.2010 10:44
Tuossa tapauksessa taitaa syynä olla dieselin suurempi vääntömomentti alhaisilla kierroksilla, joten kyseessä on ilmeisesti bensamallin kanssa yhteiset vaihteiston / voimansirron osat.
Tehdas varmistaa dieselmallien pienemmällä vetopainolla ettei voimansiirtoa rikota takuuaikana.
HALMEENMÄKI JUHANI
14.02.2010 20:23
Nimenomaan veikkaan minäkin että kyse on voimansiirron kestosta.
Ja se ei ole TEHO vaan VÄÄNTÖ joka merkitsee vedettäessä. Vääntö kylläkin lisääntyy tehon myötä, mutta on dieseleissä suurempi kuin bensaversioissa. Vertaapa samankokoisten dieselin ja bensan tehoa & vääntöä ja kumpi on parempi.
Ja vaunun "paperiarvot" eivät ole ratkaisevia sille saako autolla vetää, mutta kortin kannalta ovat. Se auton ratkaiseva asia on ns kytkentämassa:
http://www.karavaanarit.fi/karavaanimatkailu/turvaopas/turvallinen_matkailuajoneuvo/kytkennat/
Vanhoissa otteissa saattaa olla vanhoja ja samalla vääriä käsitteitä.
JUUTINEN ANTTI
15.02.2010 12:18
Mielenkiintoisesti nämä automaailman faktat ja "totuudet" kuitenkin elää ja muuttuu. Kuten esimerkiksi "dieselin vääntö parempi ja ainakin alemmilla kierroksilla". Oli harkinnassa Audi Q5 bensa tai diesel kaksilitraisena. Molempien vääntö on ainakin minulle yllätyksenä 350 newtonmetriä, mutta vielä suurempana yllätyksenä bensiinimoottori antaa maksimiväännön 250 kierrosta aiemmin (1500 vs. 1750). Toki kilowateissakin on eroa bensiinin eduksi , mutta nuo kierrokset...
Lopulta valinta kohdistui kuitenkin eri merkkiin.
Antti
HALMEENMÄKI JUHANI
15.02.2010 19:24
Eräs poikkeuksista jotka vahvistavat säännön, ja todennäköisesti myös moottoritekniikan tulevaisuus. Eli bensakone iskee takaisin.
VAGeen bensakoneiden ahtamisteknologia on alansa tämän hetken huippua kun puhutaan ihkauusista moottoreista. Muut merkit tulevat vielä hieman perässä jokusen vuoden, mutta yllättäen Opel on ottanut ison askeleen eteenpäin.
RAUTIAINEN KARI
16.02.2010 11:09
Se on niin että auton valmistaja määrittää mitä sillä vehkeellä saa vetää. Se paljonko se on, on täysin hatusta vetästy arvo. Siihen taas vaikuttaa moni asia. Esim ameriikan mopottimilla yleensä pienet vetokyvyt mikä johtuu vaikkapa siitä että siinä maassa ei ole tapana Hyrslerin pikkumalleilla mitään vaunuja vedellä, siksi asia ei ole valmistajalle tärkeä.
Chevrolet TransSport oli pitkään vetokyvyltään 1000 mutta kun ongelman keksivät niin nostivat sen 1800, euroopan tuontimalleihin.
Mulla Vojager oli silleen kiva että sain vetää 1600kg vaunua kun siinä on jarrut. Mutta toi peräkärry ilman jarruja, max 600kg. Huvittavaa sekin että mulla on kärryssäkin jarrut mutta olen sen katsastanut jarruttomaksi jotta ei vuosikatsastusta.
Cabbyä sai siis vetää mutta lastattua muulia ei.
Näistä on ihan turha hakea selkeää logiikkaa, sitä kun ei ole. Valmistaja vaan arpoo jonkun mielestään kivan luvun.
Olihan tuo aika jolloin laskettiin prosentteja vetoauton painosta ja nelivedolle eri prosentteja (X2) jne. mutta se aika on ohi.
SUOMI SEPPO
16.02.2010 12:45
Poistitko jarrut akselistosta vai teitkö jonkun muun muutoksen jolla kokonaispaino putosi 750 kg:aan? Mikäli jarrut on edelleen käytössä niin tietenkin sen sai kuormata ko. autolla 750 kg:aan.
@seppo
RAUTIAINEN KARI
16.02.2010 13:05
Katsastin sen jarruttomaksi, painot oli jarruineenkin kok. 750 eli painoissa ei muutoksia. Saksalainen Westfalia.
Jarrut on käytössä mutta se on otteessa jarruton. Siis auton mukaan 600kg max, jos otetta katotaan.
Toisaalta tien päällä konstaapelistiipelistaapelis on mielenkiintoisen tulkinnan edessä että mikä toi vempain oikeen on. Otteen mukaan jarruton mutta hyvin pelaa jarrut. Onko se siis auton vetokyky sille 600 vai 750?
Onhan näitä lainsäädännössä kiemuroita. Mun 1952 Fergusonilla saan vetää kahta kärryä peräkkäin kunhan takimmaisen kokonaispaino on pienempi kuin etumaisen peräkärryn omapaino. Toisaalta ne saa olla omavalmisteita ja niitä ei tarvitse rekisteröidä eikä punnita, eikä tarvita edes mitään tyyppikilpeä tai tunnistetta... Eikä ole jarruvaloja tai vilkkuja. Kuorman on vaan oltava niin matala että Fergun takavalot näkyy peräkärryjen yli, ja tietysti kääntymistä osoittava hanskanheiluttelu.
PALIN MATTI
16.02.2010 16:32
Se suurin kärryn sallittu kokonaismassa on tietenkin 600 kg. Sehän lukee auton papereissakin. Ja papereitten mukkaan elettään.
Ei kai tuosa mittään ihimeellistä ole. Ei tartte konstaapelin sen takia päätään raapia.
ANTTILA MARKKU
16.02.2010 18:34
Ei sillä että asia minua häiritsisi.Eikös fergutzonin peräkärryssä pitäs olla ainakin takimaisessa parkkivalot ja suuntavalot.Nim.Tuhosinko turhaan kilometrin sähköjohtoa?
RAUTIAINEN KARI
16.02.2010 19:25
Se vähän riippuu... 1952 ei tarvinnut. Suunta tai jarruvaloa ei ole edes rattorissakaan niin mistäs ne sinne kärryyn otettas. Siis täysin liikennekelpoinen sellaisenaan. Mutta ne rattorin parkkivalot pitää näkyä taaksepäin kärryistä huolimatta.
(Tai siis voishan siellä takimmaisessa kuskata tilapäisesti lastausväkeä taskulampulla näyttämässä)
Ainoa jälkikäteen tullut vaade on hitaan ajoneuvon kolmio.
SUOMI SEPPO
16.02.2010 21:14
Jos oikein ymmärsin niin poistatit vaunun papereista jarrumerkinnän (vaikka jarrut olivatkin kunnossa) siksi ettei kärryä tarvitsisi määräaikaiskatsastaa ? Tilannehan ei muuttunut miksikään kun 750 kg:n jarrullista vaunua ei tarvinnut muutenkaan katsastaa.
@seppo
PALIN MATTI
16.02.2010 22:12
Rauzi kokiki tuosa kohasa semmosen valtavan heurekekkaelämyken. Sen seurauksena syntyi tuo kokonaismassan alennus.
ANTTILA MARKKU
16.02.2010 22:17
Tuo 52 on hyvää vuosikertaa.Meillä joskus oli samalta vuosikymmeneltä oleva zetor ja siihen vallesmanni mielestäni tahtoi takavalot,mutta voin olla väärin muistava.60 luvulla tuli kuitenkin myös traktoreihin ja kärryihin valot taaksepäin.
RÖNNEMAA RISTO
16.02.2010 22:49
Kyllä taas on menty paljon aiheesta viereen.
Eikö voitaisi pysyä aiheissa eikä näytettäisi tyhmyyttämme
koko Suomen kansalle. Kyllä karavaanarit ovat paljon fiksumpia kuin tällä palstalla aina äänessä olevat.
VIITALA RISTO
17.02.2010 07:27
Miten, kaima, tuo sinun kommenttisi liittyy Auton Vetokykyyn? ;)
PALIN MATTI
17.02.2010 09:58
No kerroppa Risto nyt sitten ihan omin sanoin meile muilekki, että missä tässä on menty 'aiheesta viereen'.
RAUTIAINEN KARI
17.02.2010 10:47
Juu Anttila, punanen tuikku siellä takana pitää olla. Mutta ei vilkkuja eikä jarruvaloa. Eihän niistäkään mitään haittaa ole mutta kun ne ei tohon rattoriin kuulu...
Ja paskat mä niin tarkkaan muista mikä se syy oli miksi saksantuonti peräkärry piti jarruttomaksi katsastaa. Joku näitä stanan määräyksiä ja vastaavuussääntöjä tietty.
KOSKINEN OLLI
17.02.2010 14:34
Kuullostaa oudolta. Vaan on minullakin hiukan vastaavaa sattunut aikonaan -70-luvulla.
Rekisteröintikatsastin jarrullista matkailuvaunua jonka kokonaispaino oli 740 kg. Konttorilla raapivat päätään, että eihän tämä mikään matkailuvaunu ole.
Lopulta se rekisteröitiin KEVYTPERÄKÄRRYKSI jossa on jarrut. Työntöjarru merkittiin papereihin sekä huomautussarakkeeseen teksti että on matkailuvaunu jossa kaasuliesi, jääkaappi. Lämmitystä ei ollut, joten myös teksti "ei lämmitystä" merkittiin kirjaan.
Seuravana vuonna lisäsin lämmityksen ja kokonaispaino nousi 770 kiloon.
Vein samaan konttoriin muutoskatsastukseen. Siellä ihmeteltiin että eihän tämä mikään kevytperäkärry ole, tämähän on matkailuvaunu. Alusten kantavuusselvittelyjen jälkeen paperit saatiin kuntoon.
PALIN MATTI
17.02.2010 14:53
"Alusten kantavuusselvittelyjen jälkeen paperit saatiin kuntoon".
Merenkulkuhallituksessako teetit tuon alusten kantavuusselvityksen?
)
ANTTILA MARKKU
17.02.2010 19:14
Kyllä se on ferkutsonin vetokyky samaa aihepiiriä kuin "auton" jotkut vetää jopa volvolla.Kyllä se yleensä rekisteriotteeseen merkitty suurin kytkentämassa on sellainen suure jonka kyseinen laite kykenee vetämään.Paremmin tai huonommin josta kuljettajalla on oma osuutensa.
RAUTIAINEN KARI
17.02.2010 19:26
No ei Anttila ole.
Fergun otteessa ei ole mitään painoa mitä sillä saa vetää. Siinä on vaan ne tiedot mitä on ollut 1952 ja se ei ole paljoa se. Ei ole paikkojen määrää, vetokykyä, määritystä jarruista, tehosta, eikä muustakaan. Yllättävää on että rungon numero on, mutta rungossa sitä ei ole. On vaan tyyppikilvessä. Rungosta löytyy vain valun päiväys.
Mitä taas volvosta sanot niin se on ihan oikein. Volvossahan ei tarvita katsastusvarusteena käsijarruakaan, siinä kun riittää että takaa laskee kauhan tai auran maahan.
LAHTI ANTTI
17.02.2010 19:43
Ja Fergusta kun puuttuu se aura tai kauha. Siksi siinä tarvitaan pari 2x4 pätkää. :))
RAUTIAINEN KARI
17.02.2010 19:52
On mulla siinä kauha. On käsijarruki, tai siis jalkajarrun lukitus. Se kun on tollanen varjossa kasvanu, ei siinä ole astinlautojakaan, pelkät jalkatapit. No ei siinä ole kaasupoljintakaan, ihan vaan käsikaasu. Jalkatapit ja polkimetki on väärinpäin, päkiät tapeilla ja polkusimia käytetään kantapäillä.
RAUTIAINEN KARI
17.02.2010 19:55
Ja katoppa nyt, on siinä takavalotki.
LAHTI ANTTI
17.02.2010 21:03
No voi herran jestas, sehän on nykyaikainen raattori! :)
RAUTIAINEN KARI
17.02.2010 21:16
No ainaki uutta vastaava. Vastahan se 58 vuotta vanha. Sitä on tullu vaan pikkasen laiteltua.
ANTTILA MARKKU
18.02.2010 20:01
Eipä tullut mieleen että jos aihepiiri sivuaa,niin ois pitänyt erikseen mainita että paitsi raktoreissa.Minun moka.
RAUTIAINEN KARI
18.02.2010 20:37
Äläpä suotta. Mäkin olen aina ollu hyvä mokailemaan.
Moni sitä häpee mutta taitolaji sekin. Siis moni luulee voimalajiksi mutta ei, siinä tarvitaan päätä.
IPATTI VEIKKO
20.02.2010 16:58
Käyskattoon sivulta www.towcar.eu ja valitse auton malli ja vaunun malli.
RAUTIAINEN KARI
20.02.2010 18:38
Ei siellä ollu Fergusonia ollenkaan...
VIITALA RISTO
20.02.2010 19:49
Eikös Ferguson liity aivan johonkin muuhun? Kaverilla oli ainaki joskus stedeoissa sen merkkinen vahvistin...
RAUTIAINEN KARI
20.02.2010 20:52
Jos vetokykyä haetan niin on se Ferguson kova...
VIITALA RISTO
20.02.2010 20:55
Ei se vissiin vahvarinakaan ollut aivan huono...edesmennyt Ferguson.
KOKKONEN LEO
25.02.2010 19:25
Auton vetokyvyn määrittämiseen voi mennä paljon aikaa. Auton rekisteriotteen 1. sivulla on tiedot perävaunun painoista jarruin tai ilman jarruja.
RAUTIAINEN KARI
25.02.2010 22:05
Just. Tosin siitä ei nyt ollut kysekään, vaan siitä miten se määräytyy.
NYYSSÖNEN KAJ
01.03.2010 19:47
Minä ssan kytkeä veturiin vain 750 kg kärryn. Mutta jos omaitaisín CE kortin saisin vetää 12000kg kärryä jonka max pituus puskurista olisi 6m
Veturi on tietysti Volvo
HAUTANIEMI ERKKI
27.03.2010 15:59
www.towcar.eu
Tässä linkki josta voi katsoa auton ja vaunun sopivuuden yhteen. tv eki