Mikä matkailuvaunun pohjaratkaisu on mielestänne toimivin lapsiperheelle?

RYYNÄNEN MIKA 25.01.2010 20:05

Olen tässä pikkuhiljaa alkanut katsella erilaisia vaihtoehtoja ja vertaillut eri pohjaratkaisuja keskenään ja tullut siihen tulokseen, jotta kysyä täytyy neuvoa viisaammilta!

Tarkoituksena olis ehkä jossakin vaiheessa hankkia oma vaunu nelihenkiselle perheelle, jossa kaksi pientä lasta. Kokoluokka olisi jokin noin 5satanen. Mikä pohjaratkaisu olisi toimivin ja mukavin?

Jos puhutaan esim. saksalaisten malleista Hobby UK/KMFE ja Dethleffs SK/TK/VK. Mikä mielestänne on paras pohjavaihtoehto ja miksi? Noissa malleisa missä kaikilla on omat pedit jää tuo oleskelu tila ehkä hiukan pieneksi! Nukkumismukavuus on varmasti silloin kohdallaan. Nuissa missä on kerrossängyt ja kaksi pöytäryhmää on mahdollisuus tehdä kiinteät vuoteet kaikilla ja myös mahdollisuus oleskella kahdessa päässä yhtäaikaa! Joutuuko tuossa paljon antamaan periksi nukkumismukavuudesta?

Kertokaapa kokemuksistanne?

TERVO JARI 25.01.2010 20:20

Detskun New Line 500 SK, meille on kelvannut tähän asti, mutta tuntuu asuntoauton hankinnan jälkeen joutilaaksi, tiä vaikka möisin pois ? Jos tarvit, ilimottele . . .

Kokonaipainoltaan tuo on 1300 kg, joten on vedettävissä pienemmälläkin veturilla.

Tiloiltaan Detsku on "mukava", ei tarvi joka aamuista/iltaista petaus rumbaa suorittaa, neljälle löytyy vuoteet heti. Ja patjat ei ole "telaketjua", toisin jos joutuu sängyn kokoamaan istuintyynyistä . . .

Ilmastointi on mukava lisävaruste varsinkin pikkulasten kanssa kesähelteellä, kyllä uni tulee muksulle nätisti kun ei ole hikikuuma nukkumaan mennessä. Sellanen Dometic 2100B tuli asennettua kun tuo kuumuus "vaivasi" . . .

Jari

HALMEENMÄKI JUHANI 25.01.2010 22:20

Jollet osta yli kuusimetristä (korin sisämitta) niin aina kompromissia tuo valinta. Ja se mikä riittää alle 10-vuotiaille lapsille ei riitä murkuille. Kannattaa myös huomioida lastenhuoneen "suljettavuus" eli jos halutaan edes joskus omaa rauhaa aikuisille. Itse olen vieläkin sitä mieltä, että aikuisten vuoteen petaaminen sohvaryhmästä takaa paljon paremmat päivätilat, vaikka vaatiikin pienen jumpan.

PELLIKKA ERKKI 26.01.2010 09:00

Unohda koko juttu ja tee kuin Jari ja osta matkailuauto ja hieman käytettynä niin saat vaunun hinnalla. Jos tuleva vero (jonka SFC:N herrat saavat peruttua EU:ssa) pelottaa osta vielä vuotta vanhempi auto, niin saat pariksi kymmeneksi vuodeksi verorahaa.

PELDAN JAN 26.01.2010 10:44

Katsoppas Wilk vaunuja. Meillä on 560. Kolmikerros sänky josta saa kerros sängyn myös kahdelle.Tuntuu toimivan hyvin. Oleskelutilaahan siinä ei paljon ole mutta enemmän kesä reissaajina sitä ei tarvitsekkaan. Hinta-laatu suhde mielestäni aivan hyvä.

VIITALA RISTO 26.01.2010 11:50

Hobby 500 KMFE meillä ollut nyt muutaman vuoden.

Parisänky edessä ja kerrosssängyt takana, ollaan tykätty kun sängyt on kiinteät. Muutenkin tiloiltaan aika passelin kokoinen, meitä on yleensä reissussa kaksi aikuista ja kaksi kersaa.

Mutta se keskiosan pöytä/istuinryhmä on hanurista. Telkkaria pystyy kattoon vain toisesta penkistä ja silloinkin pitää istua kuin kirkossa.

VÄLIAHDE JUSSI 28.01.2010 22:58

Minusta jos on mitään apua,niin syynäisin Erkin ja "kaiman",linjoilla. Jos pätäkkää on niin silloin en puhu mitään, minulle aina ratkaisee hinta laatuun nähden,näissä asioissa.

LEHTINEN PERTTI 29.01.2010 20:04

Itse pidän tärkeänä sitä, että skidien kanssa ei tarvitse mitään vuodejärjestelyjä tehdä päivä/yö konfiguraatioiden välillä. Siis vaunu, missä on eri päässä pari/kaksoisvuode ja kerrossängyt. Jos parivuodeosan tai kerrosänkyosan saa vielä eristettyä ovella on lähes mikä tahansa laatuvaunu käypänen.

Toisaalta lasten koosta/iästä riippuen yhdessä sängyssä nukkuu kaksi lasta päittäin, muutaman vuoden, joten kerrossängyssä on vauva- ja leluvarusteille runsaasti tilaa niin kauan kuin vuoteen jakaminen kelpaa.

Ilmastointi on lapsiperheelle hyvä, aikuiset tuskin sitä tarvitsee välttämättömyysvarusteena Suomen olosuhteissa.

SILVAN RAMI 29.01.2010 22:05

Jep jep, samaa mieltä sänkyjen edes takas petailusta. Meillä on kokemusta kahdestakin 560-kokoluokan vaunusta jossa kerrossängyt perällä ja parisänky edessä. Meidän mielestä paras malli nyt vielä kun lapset ovat pieniä. Välillä on ihan kiva kun voi passittaa penskat 'omaan huoneeseen'. U-ryhmä on toki aikuiselle vähän nirkonen, mutta lasten kanssa kätevä; pöydän voi työntää niin lähelle penkkiä, että ruoka putoilee pääasiassa sille penkin sijaan. Telkkari on meillä U-ryhmän ja parisängyn välissä olevassa ylärulokaapissa ja sitä on oikein mukava katsella sängyssä loikoillen. Jostain syystä emme ole innostuneet sellaisesta lapsiperhemallista jossa kerossänky on parivuoteen vieressä, mutta tiedämme kyllä perheitä, joilla sellainen on ja ovat kovin tyytyväisiä. Meidän lapset kyllä sanoivat että se olisi hyvä: 'olis lyhyt matka äitin ja isin viereen'. Muistakaa valintaa tehdessänne myös säilytystilojen määrä ja laatu! Kesällä riittää ne yläkaapit, mutta talvikäytössä on ihan kiva kun kaikkien toppavaateille on kaappitilaa. Samaten keittiön kokoa kannattaa miettiä. 500-kokoluokassa voi ruuanlaittajalla mennä hermot, kun pakkaa menemään isommassakin:) Onnea vaunun valintaan!

ps. Muistanko ihan väärin vai onko Hobby 560 kmfe:ssä sellainen alasänky jonka saa nostettua ylös niin, että lattialle tule komea leikkitila?

ESKOLA TIMO 29.01.2010 22:34

Kyllä tuo hoppy 560 kmfe toimii oikein hyvin näin perheellisellä jolla pieniä lapsia. Onhan noita versioita joka merkillä ja niitä kannattaa tutkailla. Usein vaan käy niin, että "nälkä kasvaa syödessä". Olisihan se kiva jos skidit vetäis sikeetä sielä vanhempien osaston takana, niin vois ite ottaa rauhassa toisessa päässä vaunua. Toki haaveitahan tää vaan on.... ;)

HAAPANEN TIMO 30.01.2010 10:08

Hauska keksintö -09 Hobbyssä (voi olla muissakin) on sängyn pohjan liitutaulu joka on esillä kun sänky on nostettu seinälle. @timppa

TERVO JARI 30.01.2010 10:28

on vaan iso "vetopainoero", 500 sarjalaiselle löytyy vielä edullisia perheautoja veturiksi mutta 560 sarjalainen pääosin vaatii jo järeämpää/kalliimpaa kalustoa vetämään . . .

Varmaannii mukavuutta/tilavuutta löytyy 560 sarjalaisista, en eppäilekkään . . .

Jari

Ps. Meillä tehtiin kompromissi tuossa asiassa, pienempi/edullisempi veturi ja 500 sarjalainen vaunu, Detsku 500SK olis kaupan, kokeillaan asuntoautoilua . . . "Kaikella aikansa" . . .

NIKOLA MIKKO 30.01.2010 18:45

Jos on yhden lapsen perhe, niin melkein kaikki käy. Jos taas lapsia on enemmän, esim kymmenen, on juttu ihan toinen.

Taitaa kyseessä olla suomalainen standardi 2 aikuista ja 2 lasta.

Viranomaiset tuntevat joissakin tapauksissa perheen jossa on 2 aikuista ja 3 lasta, vaikka lapsia kyseisessä perheessä olisi paljon enemmän. Ovatko neljäs, viides, kuudes jne. lapsi silloin sellaisia, että ne eivät kuluta, eivätkä tilaa tarvitse. Joten vaunu jossa on tilat viidelle ja pohjaratkaisu oivallinen, on hyvä valinta.

Hyvä Suomi!

T. Mikko

PÖLLÄNEN JUHA 30.01.2010 22:21

Moi! Kyllä mun mielestä yksi vaunuilun tärkeimpiä asioita on se että kaikilla on nukkumapaikat valmiina.Siis ei tarvi pedata illoin aamuin.Joku valvoo pidempään toinen nukkuu myöhempään.Niin on kyllä hyvä että ruoka pöytä on koko ajan käytettävissä.Sehän on kuitenkin niin että jos noin 500 vaunua on laittamassa niin ei siellä tansseja pidetä on pohjaratkaisu sitten mikä hyvänsä.Meillä on 500 Kmfe hobby kahden lapsen kanssa. Kevät,kesä ja syksy käytössä toimiva peli.Onnea vaunun hankintaan!

RYYNÄNEN MIKA 08.02.2010 21:16

Kiitoksia kaikille kivoista kommenteista.

Mulla oli aiemmin selvä, että valinta olis malli, jossa kaikille omat vuoteet ja keskellä sohvaryhmä. Mutta nyt on alkanut kiinnostamaan malli, jossa olis kerrossänky ja kaks sohvaryhmää. Tuossa olis mahdollisuus tehdä sängyt toiseen päähän ja jäis vielä isompi oleskeluryhmä toiseen päähän. Tuossa olis vielä mahdollisuus olla lapsilla oma pieni sohvaryhmä, kun purkaisi tarvittaessa parivuoteen pois. Tuohon pienempään ryhmään saisi ehkä lisää nukkumismukavuutta paksummalla petarille. Onko joku tehnyt sen?

Lasten ollessa aivan pieniä nukkuminen taitaa onnistua samassa päässä vaunua, mutta jo kouluiässä taitaisi olla mukavanpi jos nukuttaisiin eri päässä vaunua. Silloin saisi myös omaa rauhaa ;-) yö ajaksi.

SUHONEN HEIKKI 17.02.2010 23:24

Me päädyimme pitkän harkinnan jälkeen Soliferin Finlandia 600 NS:ään ja olemme olleet siihen tyytyväisiä. Meillä on kaksi pientä lasta (1,5 v ja 3,5 v) ja koira, joten tilaakin tarvittiin.

Pohjaratkaisu on siis sellainen, missä toisessa päädyssä on makuutilat + pieni pöytäryhmä ja toisessa päädyssä ruokailuryhmä. Keskelle jää keittiö, iso jääkaappi, wc ja vaatekaappeja.

Meillä on tällä hetkellä käytössä koko vaunun levyinen perhepeti (n. 2,35 m leveä), missä nukumme neljästään. (muunnettu väliaikaisesti siten, että kulkuaukkoa ei ole ja laitettu 3 normaalia patjaa). Kun lapset kasvavat vähän, on molemmille yläsängyt (yksi kiinteä ja yksi kaappivuode). Tällöin myös pieni pöytäryhmä tulee leikkikäyttöön.

Me haluttiin ehdottomasti sellainen pohjaratkaisu, missä on kunnon ruokailu- ja oleskelutilat päädyssä, kaikille kiinteät sängyt ja mahdollisuus perhepetiin nyt, kun lapset ovat pieniä. Myös päiväunet onnistuvat hyvin, kun makuutilat ovat erillään oleskelutiloista. Hyvää on myös se, ettei myöhemmin ole tulossa riitaa siitä, kumpi saa nukkua yläsängyssä, kun molemmille lapsille on yläsängyt ;)

Toivottavasti löydätte teille toimivan pohjaratkaisun!

ps. Meidän vaunu löytyi käytettynä Ruotsista, joten kannattaa katsella myös mitä naapurissa on tarjolla.

ANTTILA MARKKU 18.02.2010 20:05

Pystytkö vertaamaan vastaavan vaunun hintaa suomesta?Kuinka kävisi?

HYTTILÄ ESKO 18.02.2010 21:48

http://www.blocket.se/vastmanland?q=solifer&cg=0&w=3&st=s&st=u&st=b&ca=9&md=th

Ota 1 kpl nollia pois hinnoista. Olet silloin liki.

SUHONEN HEIKKI 18.02.2010 21:54

Me ostettiin suoraan yksityiseltä netistä löytyneen myynti-ilmoituksen perusteella käytetty, mutta uudenveroinen vm. 2007 Solikka. Täysin vastaava uusi, mutta 2 vuotta esittelyvaununa ollut vaunu vähän vähemmillä varusteilla olisi tingittyyn käteishintaan maksanut Suomessa 5.000 euroa enemmän. (noin 27.000 vs 32.000 euroa silloisella kruunun kurssilla).

Meidän vaunu löytyi tällaisilta nettisivuilta. Esim. Solifereita (ilman mitään rajauksia) näytti nyt olevan 349 kpl myynnissä. http://www.blocket.se/hela_sverige?q=&cg=1100&w=3&st=s&st=u&ps=&pe=&c=&ca=11&md=th

VIRTANEN MIRVA 19.02.2010 14:43

Perhe, 2 aikuista, yksi lapsi.

Edellinen oli hobby 500kmfe ja nyt 540kmfe.

Ero lähinnä keittiön "parannukset": mahtuu paremmin kulkemaan ohi, pöydän jatkopala ok, mutta lähinnä vaihdettiin juuri tuon sivusohvan vuoksi. Kokonaispituudessa vain n.45cm ero, mutta sisällä muutos huomattava, mahtuu vieraskin istumaan, ja siinä mahtuu jo "vähän röhnöttämäänkin"..

Meillä ei tulisi mitään jos nukkuisimme pöytäryhmästä tehdyssä pedissä: minä ja lapsi aamuvirkkuja ja heti aamupalan kimppuun, isäntä tykkää joskus nukkua myöhempäänkin.. Alkaisi siinä sitten herätellä isäntää (siirtymään vaikka kerrospetiin, painoraja..) jotta saisi pedin pois ja pöydän tilalle, minulle menisi hermot siinä - luultavasti isännälläkin..!

Mielestäni pahin "moka useassa mallissa: ovi kerrossänkyjen vieressä ja häiritsee lasten nukkumista kun siitä kuljetaan iltasella ulos ja sisään, varsinkin kesällä aika usein..."

Messuilla katselin jo taas uutta "parempaa mallia 545, nälkä kasvaa syödessä.."

RYYNÄNEN MIKA 20.02.2010 13:09

Oishan se kiva kun vois katella nuita 540/560-malleja, mutta nuissa tuo vetopaino, kuten Jarikin totesi nousee sinne yli "tavallisen" perheautomallin vetokyvyn yli. Meillä laitettuna vuosi takaperin jo hieman vaunuiluakin silmälläpitäen uudehko veturi (Skoda Octavia TDI, max vetopaino 1400kg)jotenka siltä pohjalta alkuun mennään...

KERÄNEN OSMO 21.02.2010 13:49

Veljellä on Streckeman 386 CE, kolmikerrosänky takanurkassa, sitä vastapäätä pieni pöytäryhmä ja eteen sitten aikuisten parivuode pöytäryhmästä. Tyhjänä alle tonnin painoinen, kokonaispaino jotain 1200-1300 kg. Itsellä vanha -90 solikka jossa kaikki sohvatyynyt on vaihdettu oikeisiin patjoihin, takana pysyvästi alhaalla parivuode ja ylhäällä leveä 1 hengen max 80 kg ylävuode. Etupään U-ryhmä muutettu pitkittäisvuoteiksi myös patjoilla ja pöytä on aina ylhäällä, ei tarvi petailla. Painot solikalla edellisen luokkaa.

SUHONEN HEIKKI 23.02.2010 23:26

Surffailin ajankuluksi vaunusivuilla ja pisti silmään, että Soliferin 560 NS:ssä painot sopisi vielä teidän autolle. Kokonaismassat leveämmällä Finlandilla on 1400 kg ja kapeammalla Articilla 1350 kg. Oheisista linkeistä löytyy myynnissä olevia käytettyjä vaunuja, joista pohjaratkaisu näkyy aika hyvin.

http://www.netticaravan.fi/vaunut/?id=50077 http://www.nettikaravaani.com/solifer/artic/1304381

ROMU MIKKO 24.02.2010 17:23

Voisin laittaa tähän kommenttina, että kyseisen vaunun omistajana olen todennut painon olevan jotain muuta kuin rekisteriotteessa olevat 1160 kg ja 1300 kg. Kun vaunu lastataan ihan normaalia lomamatkaa varten, on vaunun kokonaispaino n. 1450 kg puolikkaalla vesisäiliöllä ja yhdellä kaasupullolla. Muutoskatsastin omani 1500 kg kokonaismassalle, jonka vaunun jarrut sallivat. Pari kertaa vedin ko. vaunua autolla, jolle sallittu jarrullinen massa oli 1300 kg ja kyllä se painavalle tuntui, 150 hv koneesta huolimatta. :)

HYTTILÄ ESKO 24.02.2010 19:11

Missäkähän sun hepat on , vai onkko ne kiinalaisii :p . Oma 560 MHC tulee höyhenenkeveästi perässä. Tosin en ole hinannut sitä vielä kuin 30.000 km. Normaaleilla lomavarusteilla. Mites ne jarrut olisi niin tarkalle tehty. Samathan on painavemmissakin malleissa. Yksiakselisissa tietenkin.

ESKOLA TIMO 06.03.2010 23:43

560 kmfe hobbyä vetelen skeidan diiselillä ja tehot riittää hyvin. Vaunun oma massa jotain 1400kg ja lastattuna etuteltta hälpäkkeillä, matkatavaroilla, fillareilla (fillariteline lisäämässä pituutta, kun suuruudenhullu olen..), töllöt yms muut härpättimet. Kokonaismassa rek.otteessa 1600 kg. Viime suvena tehtiin turneeta lähinnä itäisessä ja keskisuomessa jossa tuo maasto ei kovin siliää enään ole. Mukavasti tuli perässä ja keskikulutuskin erittäin asiallinen 9,4/100km. Vedettyä tuli tuollanen 2,5-3 tkm, eli otos suht paikkansapitävä.

Mielestäni nämä "nykyvaunut" tulevat kevyesti perässä. Tuollanen vanhempi huonolla huollolla ollut vaunu saattaapi alkaa ahistaa vetäessä, mutta pikku rasvaus akselistoon ja lakruihin jeesaa kummasti.

Että tälläsiä ajatuksia tälläkertaa.

-t-

TERVO JARI 07.03.2010 08:17

Tuota tuskin kukaan uskoo ? ?

Jollei ny sitte tosissaan ala " nuukaileen" ja olemaan "tien tukkona" . . .

Jari

Ps. Tuon kokoluokan verme vie sellaset 12 - 14 l/100km "kiisseliä", sekin on vielä vähän . . .

ESKOLA TIMO 07.03.2010 10:57

Uskoo ken haluaa. Normikulutus 5.0/100km ilman vaunua eli tuplat vaunun kanssa. Ei tarvi olla edes tientukkona. Tietenkin jos vetää alitehoisella taunuksella jäähallin kokoista vaunua niin siitä en tiedä...

-t-

LINDEMAN HENRY 07.03.2010 11:24

Juu, toimiva pohjaratkaisu perhevaunuksi on sellainen, missä on makuuhuone ja olotila vaunun vastakkaisissa päissä. Keskelle sitten jää "toimintakeskus"... keittiö,vessa,vaatekaapit ym. Makuuhuoneen saa eristettyä verholla ja oleskelutila on kätevästi lähellä ulko-ovea. TV:n katselukaan ei häiritse nukkujia, eikä kokki seiso töllön edessä (vrt.keskiryhmäläiset). Kulutusta on tullut vertailtua jos jonkinlaisella kokoonpanolla, erilaisissa olosuhteissa. Nyrkkisääntönä voi aika yleistäen todeta, että auton normaalikulutukseen kun lisää n.4L/100km vaunun kanssa, niin ollaan aika lähellä totuutta. Olosuhteet (maasto/nopeus/kelit) sitten sanelee sitten "tipat". Lopputulos on kuitenkin aina sama. Kaikki menee mitä tankkkaa... Mukavaa matkailukesää kaikille! (ja jos joku tarvitsee hyvää isabellaa, kurkistus tavaratorille!).

SUHONEN HEIKKI 08.03.2010 17:55

Meillä Soliferin reilut 1600 kg painava vaunu ja vetoautona Ford Galaxy diesel. Kulutus ilman vaunua noin 6 litraa ja vaunun kanssa noin 10 litraa satasella ja tien tukkona emme ole olleet.

NURMI JUHA 09.03.2010 21:34

Ennen Burstner 550TK, kerrossängyt takana, ruokailuryhmä keskellä + keittiö, edessä parisänky + wc--> lapset ovensuussa nukkumassa kun iltaisin liikennettä ulos ja sisään, iso ruokailuryhmä, mutta ahdas tila keittiössä ja tv:tä et nähnyt kuin korkeintaan kahdelta istumapaikaltaja sängystä. Ehdottomasti paras tähän asti solifer 560NS ja haaveissa 560LK....

KOJONEN JARNO 07.05.2010 23:26

Olemme aloitteleva karavaanari perhe(2+2) ja hommasimme LMC LUXUS vaunun vm.1986, Kokonaismassa 1040 kg, Omamassa 890 kg, Vuodepaikkoja 5, 1-akselinen. Vanha mutta kunnossa tosi toimiva pohja ratkaisu, eikä hintakaan vie perikantoon vaikken joka vuosi reissaa. Edessä kerros sänky ka omat ruokailuryhmä josta saa kolmannen sängyn. Takana U-ryhmä oven vieressä joten ulkone käynti ei haittaa nuorisoa.

ESKOLA TIMO 07.05.2010 23:29

Tässä karvanaamari toiminnassa on tärkeintä, että itte viihtyy. Aina on joku joka nillittää varustelusta, mutta unhoita se. OLE OMA ITSESI ja pikkaisen kiusaa muita =)

-t-

RANTAESKOLA JANNE 08.05.2010 15:16

Kannattaa muistaa että lapset kasvaa - vaunu ei. Meille ainakin kävi niin, että kun lapset kasvoivat kävi Hobby 560 KMFE:n -06 sängyt liian pieniksi. Isompi tyttö on jo 15v ja pituutta 174. Ei mahtunut enää Hobbyb pikkuvauvasänkyyn; lyhyt ja hirmu kapea. Ihan tästä johtuen jouduimme vaihtamaan vaunua ja nyt on alla Cabby 700 M2C -09, jossa melkein oikeankokoiset sängyt ja nuoriso mahtuu ja suostuu nukumaan yönsä.
Kävi tässä vaiheessa ilmi, että vaununvalmistajat ovat aivan selkeästi unohtaneet nuoret ihmiset??? jotka ovat vielä innokkaita karavaanareita. Aikuisille löytyy ja pikkulapsille mutta nuorille, jotka kulkevat vielä mukana, ei meinaa sopivaa löytyä. Oman selvittelyn mukaan Cabby oli ainoa, missä suht. hyvät kiinteät "lastensängyt". Mitta mukaan vaunuostoksille, esitteissä usein väärää tietoa sänkyjen mitoissa.

RAHUNEN MIKA 08.05.2010 16:01

Miten te pääsette 10 kulutuksiin, jos ette ole tien tukkona? Itse olen vetänyt VW Caravelle TDI + Matkaaja 8004 > 12 l/100km, Mersu 300 TD + Matkaaja 8004 > 14 l/100km, Chevy Van + Matkaaja 8004 > 15 l/100km, Nissan Primera 2.0 (bens) + Hobby 500 KMFE > 13 l / 100 km, Skoda Octavia 2.0 TDI + Hobby 500 KMFE > 11 l/ 100 km, nyt Hond Accord 2.2 CDTI + Knaus 590 UKB ja sanoisin alle 13 l / 100 km olen tyytyväinen.

Mika

ANTTILA MARKKU 08.05.2010 23:52

Ei ne kyllä pääsekkään.Se on seurausta vaaleanpunaisista aurinkolaseista ja vaunun painon yliarvioinnista.Yrityksistä "joustavaan ja ennakoivaan"ajotapaan joka yleensä tarkoittaa rekkojen kanssa yhtenevään kiihdytykseen ja muuta liikennettä selvästi hitaampaa liikkumista.Se ei voi olla mahdollista että kaksinkertaisella kokonaismassalla ja moninkertaisella ilmanvastuksella nuo alle 10l kulutukset olis tosia.Etenkin kun vetoauto on melkein puolet vaunun mitoista.

HYTTILÄ ESKO 09.05.2010 11:51

Hyvä selittää kun ajaa jollain korean ihmeellä. Toisella jaappanilainen ja pystysuorakeulainen tvh:n taukotupa perässä. Ostakaa joku pienikulutuksinen diesel esim VW , Volvo , BMW jne ja vaunu sellainen jossa on aerodynamiikka tehty muulla kuin suorakulmalla. Maasturit syö aina vähän enemmän johtuen massasta ja nelivedosta. Muuten ottaisin Anttilan mukaan todistamaan kulutuksia. Mutta en ole todistusvelvollinen kenellekään ja ennemmin söisin maasta kaivettuja raatoja kuin reissuun mukaan ottaisin :p Enkä usko jotta tulisikaan. ps enkä suinkaan ole ainoa jolla alle 10l/100km menee. Ihan taskulaskimella laskettuna

HYTTILÄ ESKO 09.05.2010 11:52

Unohdin uudemmat mersut listalta ja on niitä muitakin

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.