Onko nykyvaunuissa näillä pakkasilla kylmä? Kerro .... oma kokemus. Unohda huhut!

VIHERSAARI RAINE 28.12.2009 23:22

Joku puhui joskus kolmen vuodenajan vaunuista, onko sulla sellainen? Kerro. Eli onko enää nykyään vaunua, joka on kylmä? Tää on asia, josta varmasti on asiallista asiaa, legendaa ja asiatonta puhetta. Sun vuoro.......kerro merkki ja malli.

Meillä Hobby 495 vm. 2008. On ollut lämmin näillä pakkasilla. Tosin vain 25 on päivisin ollut. Me olemme olleet talvisin ko. vaunussa kahtena talvena ja hyvin on pelittänyt. Myin aiemman suomalaisen laatuvaunun tuohon naapuripaikalle. Ei se ole ollut yhtään lämpimämpi. Lämmin sekin. Meillä Hobby:ssa Truma kaasulla ja sähköllä, sekä lattialämmitys (jälkimmäinen Monitoimi - Tampere mallia itse asennettu). Nyt tällä pakkasella -25, sähköt on täysillä pällä ja kaasupullo menee viidessä päivässä.

NISSINEN KAUKO 29.12.2009 20:41

Kyllä lämmintä riittää missä vaunussa tahansa,kun on riittävästi tehoja lämmityksessä.

LAHTI ANTTI 29.12.2009 20:47

Lämmintä varmaankin riittää, mutta miten se jakautuu, on täysin eri asia. Ovatko myös kaikki nurkat lämpimiä?

HYTTILÄ ESKO 29.12.2009 21:51

Ei se ole mikään huhu. Kaverillani OLI 2006 mallinen hobby Alden vesikieroisella keskuslämmityksellä. Vaunun järjestelmä EI KYENNYT pitämään vaunussa normaalia oleskelulämpötilaa. Kyseinen keskustelu on käyty tällä palstalla . http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuvaunut_ja_vetoautot/?ViewMode=Thread&x26528=1711194

Tuolla samalla hiihtolomaviikolla vaununhuoltoliikkeen omistaja toi samanlaisen Hobbyn pois Messilästä kesken hiihtolomaviikon. Ei tarennut. Hänkin alkoi tutkimaan vaunuaan "loman" jälkeen ja sanoi . Ei lämpö riitä kun ei ole lämpöä ilmaan siirtäviä patterimetrejä tarpeeksi. Toivottavasti ne on tehnyt kaikkiin muutoksia patterimäärien suhteen. Jotta kaikilla voi olla lämmin olo vaunullaan. Ympäri vuoden. Ilmakeskuslämmitinmalleista ei ole kokemuksia.

WALLIN JUHA 30.12.2009 14:10

kiistämättä noi hobbyt lähinnä on enemmänkin kolmen vuodenajan vaunuja , mutta kyllä näillä etelän pikkupakkasilla max -23c on pärjätty ihan hyvin vm 2006 pikku hobyllä ( exlusive 560 ) jossa on alde 3000 kaasulla ja 3kw sähköllä +lattian lämmitys . sisälämpötila on aina noussut +24 c oli pakkanen mitä tahansa ( siis toi -23 kovin mitä ollaan vaunulla oltu )Sähkön ja kaasun kulutus tosin on melkoista . Tämä minun vaunusta minun kokemukseni . Jos joskus innostun talvimatkailuun vaunun kanssa lapissa toden näköisesti silloin tulee vaunun vaihto eteen .

KUNNAS TAPANI 02.01.2010 22:24

Hyvin tarkenee LMC Münsterland Violassa, ulkona 20...25 pakkasta ja sisällä 20...25 lämmintä. Toki pitää vähän sähkölämpöpuhaltimilla täydentää, takaosan kerrossängyn alle ei muuten tule tarpeeksi lämpöä.

Ostin Clas Ohlsonilta tällaisen mittarin, jolla on kiva tutkia pintalämpötiloja:

http://www.clasohlson.fi/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=36-2286

Tällaisella näkee hyvin, mistä se kylmä sisälle hiipii.

KUNNAS TAPANI 02.01.2010 22:26

Prkl kun näitä viestejä ei voi muokata. Tuo linkki meni vähän persiilleen, mutta kylläpä te sen hoksaatte mitä siinä on liikaa...

SUOKKO OIVA 02.01.2010 23:12

Taisi olla niin hyvä mittari, että heti loppuivat vai teitkö niin pahan tempun että ostit viimesen ettei malliakaan jäänyt

KOSKINEN OLLI 02.01.2010 23:22

Onpa halpa tämä infrapuna-pintalämpötilamittari. Ostin pari vuotta sitten vastaavanlaisen, se maksoi kymmenen kertaa enemmän. Kokeillaanpa, olisiko tämä linkki toimiva:

http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=379772

KUNNAS TAPANI 03.01.2010 08:29

Jäi niitä Kampin myymälään muutama, mutta siitä on jo aikaa muutama viikko.

PENTTINEN URPO 03.01.2010 13:01

Ei todeltakaan! Solifer Aricissa ei näillä pakkasilla tarvii ottaa kaikkea hönkää edes käyttöön. Pitää odottaa pakkasia, oma kohtailen kokemus.

HYTTILÄ ESKO 03.01.2010 15:43

Ei ole eikä ollut vanhemmissakaan. 2kw päällä sähköä tässä vuodenvaihteen aikana. Pari kertaa kuulin kaasun menevän päälle (releen naksaus) kun ulko-ovi oli ollut hetken auki. Muuten miellyttävän lämmintä lattiaa myöten.

OIKARINEN JUUSO 03.01.2010 19:39

Pikku-pikku-Hobbyllä (450) liikkeellä Joulun ja vuodenvaihteen aika. Kylmin hetki osui tuohon vuoden ensimmäiseen lauantai-iltaan, jolloin ulkolämpölämpömittari hiipi -26.5 asteeseen. Vaunuilija-kollega tosin väitti hänen mittarinsa käyneen -30:ssa - tiedä sitten.

Truma-ilmalämmitteisessä Hobbyssä tarkeni mukavasti, sisälämpötilaa pidämme parissa kymmenessä. Sähkölämmitystä ei ollut käytössä, kun sellainen oli alueella kielletty. Ainakin näin pienessä vaunussa ilmalämmityskin kyllä lämmittää vaunun nurkkia myöten, eritoten kun tehtaan jäljiltä lievästi puusilmäistä makuupäädyn putkitusta olen itse hieman tuunaillut.

Hobbyn paras puoli ovat suuret ikkunat, mutta ne voivat olla kovilla pakkasilla melko kylmät. Onneksi pimennysverhot ovat yllättävän hyvä eriste, kun muodostavat eristävän ilmataskun.

VALKAMA MARKKU 04.01.2010 07:55

Itse vietän aikaa (Knaus)Eiffeland Holidayssa. Aito n.s. kolmenvuodenajan halpis vaunu. Silti ihan mukava asustella yli 20 asteen pakkasillakin. Suurin kiitos asumismukavuudesta annettava lattian lämmitykselle (lisävaruste), antaa mukavan olon kun lattia ei ole kylmä.

Ainoa ongelma on lasien huurtuminen/kastuminen. jatkuvalla talvikäytöllä saa kyllä ikkunoiden aluset kasteltua/lahotettua tehokkaasti. Toisaalta, sama ongelma vaivaa myös n.s. talvivaunuja.

Mutta, kylmä ei tule!

M Arkku

HYTTILÄ ESKO 04.01.2010 08:42

Ei pidä paikkaansa. Kuivina ikkunat ja aluset pysyy jos ei pidä kasettiverhoa suljettuna , ainoastaan keittiön pikkuikkunan alareunaan kerääntyy hieman kosteutta. Johtuen lähinnä aukon koosta. Kuten mainitsit lattialämpö on mukavaa.

KOSKINEN OLLI 04.01.2010 14:08

Ikkunoiden kostumista voi vahentää kaikissa ajoneuvoissa huomattavasti lämmittämällä vaunun/auton asumislämpöön jo vuorokautta ennen asumiskäyttöönottoa. Kunnolla lämmennyt ajoneuvo on kyllä miellyttävämpikin astua sisään, kuin kylmä tai puolikylmä ajoneuvo. Energiakaakaan ei kulu merkittävästi enempää, 2kW teho pitää yllä lämpöä matkailuautoissa -5 asteen pakkaseen ja vaunuissa -20 asteeseen saakka.

Viikonloppukäytössä ensimmäinen vuorokausi kuluttaa lähes kaksinverroin energiaa kuin toinen vuorokausi. Kolmas vuorokausi kuluttaa vielä hieman vähemmän kuin toinen vuorokausi.

LAHTI ANTTI 04.01.2010 14:27

Kyllä ikkunoiden kostuminen johtuu pääsääntöisesti huonosta ilmankierrosta sen puutteesta tai suunnitteluvirheestä rakenteen osalta. Jos lämpösolat ovat riittävän suuret ja auki niin normaali lämmöllä +20 - +22 ikkunat pysyvät auki. Nykyiset kasettiverhot tahtovat olla liian tiiviitä estäen vapaan kierron ja sitä kautta auki pysymisen. Monet ikkunat tosiaan "itkevät" runsaasti yön jälkeen.

Esilämpö vaunussa/autossa vuorokautta ennen auttaa ensisijaisesti asumismukavuuteen. Toppaukset, kaapistot yms. ovat saaneet itseensä lämpöä, eivät hohkaa sitä kuin lämmittämättömässä.

LAHTI ANTTI 04.01.2010 14:57

Edelliseen vielä kuva ikkunan sisäpuolisesta rakenteesta. Rullaverholla on ohjurikisko molemmilla sivuilla, jolloin se pysyy myös kaltevissa etu- ja takaikkunoissa sopivalla etäisyydellä, estämättä kuitenkaan ilmankiertoa lämpösolasta ylös ikkunaan. Ainoastaan keittiön ikkunasta se puuttuu, mutta ei siinä alapuolella ole lämpösolaa.

ISAKSSON TOM 04.01.2010 18:25

Itselläni oli joskus Cabby ja siinä ei ollut lattialämmitystä. Laitettiin sähköinen lattialämmitys ja alkoi ikkunat huurtua. Vaunu ei enää tarvinnut sitä normaalia vesikiertoa pattereihin ja ilmankierto vaunussa oli keskeltä ylös eikä ikkunoiden alta ylös. Nykyisessä vaunussa lattialämmitys vesikierrolla ja saman termostaatin kautta kuin patterit eivätkä ikkunat huurru kuin soppaa keitellessä.

LAHTI ANTTI 04.01.2010 20:20

" eivätkä ikkunat huurru kuin soppaa keitellessä."

Ja siihenkin auttaa kun käyttää liesituuletinta! Ei huurru ikkunat.

KOSKINEN OLLI 05.01.2010 01:36

Antti on siinä mielessä oikeassa että jos ikkunaan ei kerry kosteutta missään tilantessa, ajoneuvon esilämmitys ei vähennä kosteuden muodostumista.

NORDSTRÖM JOHAN 24.01.2010 13:21

Minulla on v.malli -92 CABBY ja tänä aamulla oli mittari ulkona 31 astetta ja sisällä 21 astetta. en tiedä mistään ikunahuuruista eikä kylmiä nurkkia. Mutta vaununi on perusaan kuiva.Talvisin on sähköinen lattialämpö kytkettynä ja sisä lämpö on muutama aste lämpöisempi kun ulkona, ja kun tartee lämpöä vaunuun se on kuiva ja lämpiä nopeasti. Se on titysti CABBY missä on kunon eristeet eikä mikä "styrox-päre kori".

TERVO JARI 24.01.2010 18:23

http://nocc.no/files_nyhet/961/Cabby%201992%20brosjyre.pdf

Tuolta löytyy lisää

http://www.nocc.no/campingvogner.cfm

Ja as-autoista

http://www.nocc.no/bobiler.cfm

Jari

MÄKINEN JANNE 27.02.2010 20:11

Etsittiin tässä syksystä asti meille perhe talvi vaunua. Ei tullut muuta mieleen kuin Ruotsissa tehdyt(Kabe, Solikka, Cabby, Polar,). Käytiin katsomassa niitä harvoja mitä liikkeessä löytyi, ja halusin että niissä on lämmöt päällä(-20 oli ulkona). Kabe oli ainoa missä ikkunat ei huurtunut. Nämä Hobbyn ilmastointiteippi "lattialämmitykset"...vetää vähän sanattomaksi. Kaikesta huolimatta ei Solikka, Cabby, Polar vedä vertoja tosi talvivaunulle Kabelle jossa on joka lattia nurkka lämmin -20 ulkona, ja ikkunat puhtaat.

WALLIN JUHA 27.02.2010 20:49

onneksi olkoon kunnon talvivaunun valinnasta teit varmaan hyvän päätöksen t: enemmän tai vähemmän hobbyssä palellut karavaanari

PENTTINEN URPO 28.02.2010 06:48

Mäkisen Jannelle! Se taitaa vähän olla tuurista kiinni! Noin viikko takaisi Nokilla näin Kaben ikkunat huurussa, ja Solikassa kaikki ikkunat kuivat. Ulkona oli pakkasta –26. Nurkat olivat lämpimät.:-)))

ANTTILA MARKKU 28.02.2010 07:49

Ei se varmaan se Kabe huono valinta ollut.Jonkin muun merkin olisi saanut samoilla mitoilla ja melko varmasti varusteetkin olisi olleet samat hälytintä lukuunottamatta 6-7000e edullisemmin.Se valinta on monen asian kompromissi.Onnea uudelle vaunulle.Sillä mielellä että kun ostaa kerralla kunnollisen ei tarvii olla joka kevät vaunukaupassa.

NISSINEN KAUKO 28.02.2010 08:25

Sanosin,että ilmanvaihto tukittu Kabessa jos ikkunat huurussa. Kokemusta on talvi asumisesta tältäkin talvelta -25 asteen pakkasilla,eikä huuruista mitään havaintoja.

KEMPPAINEN OLAVI 28.02.2010 13:15

Veimme viime viikolla Hobby 440 vaunumme mökkitontillemme Keski-Suomeen. Lähtiessämme vaunu oli lämmitetty, matkalla yritimme lämmittää vaan Truma sammui ajossa heti? Perillä (-20) kylmänä kytkimme sähkön ja kaasun täysille. Nukkumaan täytyi mennä ulkovaatteet päällä. Aamulla mökin puuceessä oli pakkasta - 33 astetta! Vaunun etupään sänky edelleen kylmä. Peräpäässä varmaankin normaali asumislämpö. Ongelmana lienee, ettei yksi lämmitysputki vie lämpöä riittävästi vaunun toiseen päähän. Onko kukaan kokeillut matalaa öljylämmitteistä patteria sängyn alle?

Ps. Onko Hobbyt raskaampia vedettäviä kuin aiemmin käyttämämme kotimaiset? Joskus tuntuu, kuin jarrut olisi päällä. Leveys??

HYTTILÄ ESKO 28.02.2010 15:17

En tiedä vetämisen raskaudesta. Eräät alueemme "olijat" omistivat aikoinaan jonkun Hobby:n . He vaihtoivat sen metriä pitempään Soliferiin ja kuulemma samalla vetoautolla kulutus tippui 2L/100km. Tuohonhan vaikuttaa nk cw-arvo eli ilmanvastus.

MARJONIEMI SAMI 28.02.2010 20:04

Meil on Hobby 500 vm-04 ja kokeilin sitä piruuttani noil kovil pakkasilla.Vaunu oli ollut kylmänä jo pidemmän aikaa ja pistin kaasulla lämpenemään.Kaasu oli 4:lla ja puhallus 3.5-4 välillä.Ulkona pakkasta yli -20.Ei tarvinnu kauaa lämmittää niin tarkeni jo t-paidalla sisällä.Ja pelkällä kaasulla lämmitin.Sähköä käytin vaan telkkariin ja valoon.Muutenkin tuntuu et tos meidän vaunus kiertää ilma tosi hyvin kun ei ole aamuisin ollu tunkkasta eikä kosteeta vaik on 2 lasta aikuiset.Samaa ei voi sanoa kaverin Hobbysta joka on 650 vm-06.Niil oli vaunu aamuisin tunkkanen ja kostea sisältä.Meil on ikkunat pysyny auki huuruista ja jäistä.

RYTILAHTI PAAVO 25.03.2010 18:45

Minulla solifer artic ja olen pärjännyt ihan hyvi koko talven, eikä ikkunat ole huurtuneet. Lämpöä on riittänyt vaikka pakkaset ovat oleet -30 ei ole tarvinnut kaasua lisäksi 3 kvm riittää ihan hyvin. Kyllähän kaikissa nyky vaunuissa ja autoissa pärjää lämmön puolesta, mutta mitä on sitten kulutus. Minullakin aiemmin asuntoauto ja truman lämmitin kaasulla ja kovimmat pakkaset -34 ja tarkeni, mutta energian kulutus oli hirveetä. Nyt lämpimässä vaunussa pärjää paljon pienemmällä energian kulutuksella.

VIITALA RISTO 25.03.2010 19:49

Sami, mikä pohjaratkaisu teidän viissatasessa?

KIVIKANGAS PASI 27.03.2010 20:43

Vietettiin pari viikkoa Joulunaikaan 2009 vaunussa. Hobby 560 KMFe -02 lämpeni Trumatickillä nopeasti +25:een kun ulkona oli -25. Sähkölämmitys ei ollut käytössä. Trumatic oli asennosa 4-5 ja Trumavent asennosa 3-4. Eli hyvin vaunu lämmitti jokaisella petillä (sekä edessä että takana) nukkujaa. Lattia oli viileä, ja matot lattialla välttämättömät.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.