Volvo vs. Volvo
TUPPURAINEN PETRI
15.12.2009 16:09
Volvo Xc70 Cross Country 2.5T AWD AT
vai
Volvo V70 2,5T Geartronic
Ois parempi tai kenties mukavampi vaunun vetoon?
Molemmat kuluttaa bensaa mutta toinen hieman toista vähemmän ;)
LAHTI ANTTI
15.12.2009 17:36
Eiköhän ne molemmat sovi hyvin vaunun vetoon. Kuten yleensä isot Volvot.
Jos haluaa istua hieman korkeammalla ja katsella toisten yli, niin valinta on silloin Cross Country. Myös muistaakseni siinä on hieman enemmän otettu tehoja ulos.
Molemmissa taitaa olla AW:n laatikko. Myös ensiksi mainittu on 4-vetoinen, kun taas V70 etuvetoinen. Muistaakseni???
Molemmilla pärjää hyvin vaunun kanssa. Se on pitkälti makuasia, kummasta pitää.
VAINIO OLLI-PEKKA
15.12.2009 18:25
Ota V70 2,5T AWD Geartronic jollet välttämättä tarvitse XC:n maavaraa. Kuluttaa, ainakin valmistajan ilmoituksen mukaan, vähemmän kuin vastaavalla tekniikalla oleva XC. Molempia on tullut ajettua ja isoja eroja ei niiden välillä mielestäni ole.
TUPPURAINEN PETRI
15.12.2009 18:32
Nyt ois vain ollut tarjolla toi tavallinen etuveto 2,5T, ei siis AWD. Ent. on kans etuveto mutta tässä ois ainakin isompi kone.
Toisaalta tuo neliveto myös kiinnostais...
Pahus kun on vaikeaa tämä valinta.
HAAPAKOSKI OSSI
15.12.2009 21:31
Kyllä "nelivetoinen" on parempi vaununvedossa, vaikka sitten "pelkkä AWD"
XC ja AWD ei ole samalla tekniikalla.
XC on nelivetoinen ja AWD etuvetoinen, joka tarvittaessa avustelee myös takavedolla.
KILPIÖ NIILO
16.12.2009 09:46
Mitenkäs se XC:n AWD-tekniikka eroaa tavallisen AWD:n tekniikasta,
eihän saman vuosimallin autoissa muuta eroa ole kuin maavara ja XC:n käsikahva pelkääjälle.
Nipa
VAINIO OLLI-PEKKA
16.12.2009 20:03
XC ja AWD on tietääkseni tekniikaltaan samanlaisia, molemmissa on Haldex-kytkimen avulla toteutettu neliveto.
Järjestelmähän on pitävällä pinnalla suoraan ajettaessa lähes etuvetoinen ja vasta tarpeen vaatiessa siirtää voimaa taka-akselille eli silloin kun akseleiden välillä esiintyy nopeuseroa.
Asiantuntijat korjatkoon mikäli olen väärässä.
TUPPURAINEN PETRI
16.12.2009 20:46
Kiitos vastauksista. Tuli sitten hankittua Volvo Xc70 Cross Country 2.5T AWD AT. Ihan mukavan tuntuinen ajella ja kone tuntuu reippaalta ;)
LAHTI ANTTI
16.12.2009 20:52
Onnea hyvän valinnan johdosta!
TUPPURAINEN PETRI
19.12.2009 20:40
Kiitos.
Vaikka tässä on ollut jo useampi noita V70-malleja takana päin, niin nyt on auto isolla A:lla. Menee kuin tankki tiellä. Todella vakaa ja jämäkkä ajettava. Ohjaustehostin ent. autoon verttattuna on kuin enkeli, 215 leveät renkaat ja risteyksessä voi kääntää rattia yhdellä sormella jos huvittaa. Mutta, turvallisuus syistähän näin ei tietenkään tehdä. Ja se neliveto jäisessä risteyksessä? Olenkin ihmetellyt kun polkaisee kaasua, niin miksi muu jää n. 200 metriä taakse päin pelkällä pikku kiihdytyksellä ;)
KILPIÖ NIILO
20.12.2009 10:56
Se on nelivedon ihanuus, mutta kostautuu seuraavissa valoissa kun
huomaa ettei tää pysähdykään yhtään nopeammin,
Nipa
TUPPURAINEN PETRI
04.02.2010 21:00
Olli-Pekka tuossa arvuutteli XC:n ja AWD eroja.
No, nyt on selvinnyt että ainakin tuossa XC:ssä on jatkuva neliveto ja vaihteistona joku Geartronic. Löytyypi siis nuo manuaali vaihteetkin. En oo tosin vielä ehtinyt kokeilemaan niitä kun nyt vasta rupesin tavamaan tuota ohjekirjaa.
Ja tuosta ns. jatkuvasta nelivedosta vielä ohjekirja sanoo näin:
"Neliveto on Volvossanne aina kytkettynä ja järjestelmän tekniset ratkaisut ovat erittäin korkeatasoiset. Oikein käytettynä neliveto antaa kuljettajalle suuremmat mahdollisuudet selvitä vaikeissa keliolosuhteissa kuin tavanomainen etu- tai takapyöräveto. Neliveto tarkoittaa, että moottorin voima vaikuttaa samanaikaisesti kaikkiin neljään
pyörään. Voima jakautuu automaattisesti etu- ja takapyöriin. Elektronisesti ohjattu kytkinjärjestelmä ohjaa voimaa sille pyöräparille, jolla on parempi pito ko. olosuhteissa. Näin saadaan paras mahdollinen ote tienpintaan ja vältetään
pyörien luisumista. Normaaliajossa ohjautuu etupyöriin enemmän
voimaa. Paremmat veto-ominaisuudet lisäävät ajoturvallisuutta
sateella, lumessa ja jäisellä pinnalla."
Jep, ja sitten pitänee ruveta tutustumaan tuohon Geartronic-vaihteistoon.
Joku varmaankin osaa antaa hyviä vinkkejä sen käyttöön kun eihän noita ohjekirjoja jaksaisi oikein lukea ;)
TUPPURAINEN PETRI
04.02.2010 21:21
Ja kun tutkii vielä vähän lisää, niin taitaapi se olla myös tuo AWD:kin samanlainen neliveto kun XC:kin.
No, molemmat menee eteenpäin ja pakkikin löytyy ;)
HALMEENMÄKI JUHANI
04.02.2010 22:47
XCeen lisänimi oli alkujaan Cross Country eli murtomaa, joka kertoo paljon käyttötarkoitusajatuksesta. Se ei ole ihan katumaasturi, mutta ei pelkällä nelivedolla maustettu mallikaan. All Wheel Driven lisäksi alusta on hieman korotettu, samalla helmoja on muokattu uudelleen "muskelimaisemmiksi". Alustassa on siis eroa, koska viitisen senttiä korotusta vaatii muutoksia, mutta perusrakenne on sama. Ja viimeisimmän sukupolven XC70 mallimerkinnässä on mukana myös tuo AWD.
TUPPURAINEN PETRI
05.02.2010 07:42
Juhani osaa varmaan myös kertoa jotain tuosta
Geartronic-vaihteistosta.
HYTTILÄ ESKO
05.02.2010 20:49
Geartronic = manuaalivaihtamismekanismilla ja ohjelmistolla varustettu tavallinen automaatti. Sama minullakin etuvetoisessa
TUPPURAINEN PETRI
05.02.2010 21:15
Eli tuikkaan vain siihen +/- puolelle ja kepitän niinkuin manuaalilla mutta ilman kytkintä. Ohjekirjan mukaan sen voi tuika päälle koska vain. Onko näin?
Tarttee kokeilla huomenna kuinka se pelittää.
ANTTILA MARKKU
05.02.2010 22:22
pakkaa olemaan vähän hidas,eihän sitä miksikään rallivaihteistoksi ole rakennettukaan.Kyllä se toimii.
HYTTILÄ ESKO
05.02.2010 23:45
Käytä nyt kumminkin maalaisjärkeä.Ettet tuikkaa ykköstä kaheksankympin vauhissa. No onneksi elektroniikka estää moisen. Hyvin se toimii kuitenkin.
ANTTILA MARKKU
06.02.2010 07:57
Siinähän on se idiootin avustin joka estää liian pienen vaihteen kytkeytymisen vauhdissa samoin kuin se pakkovaihtaa suuremmalle jos yrittää vinguttaa ylikierroksilla pienellä vaihteella.
HALMEENMÄKI JUHANI
06.02.2010 16:52
Petri, näin kirjoitin aikoinaan:
Oppiva Geartronic toimii mainion pehmeästi, ja vaihtokohdat tuntee vain kierroslukumittarista. Käytössä olevan vaihteen saa näkyviin käyttämällä keppiä käsivalintapuolella, mutta käytännössä tarvetta käsivalintaan ei ole joitain hitaasti ryömittäviä tilanteita lukuunottamatta. Niille, joita kiinnostaa etsiä enemmän tietoa Geartronicista mainittakoon että se muistuttaa Tiptronic-vaihteistoa. Perinteisemmän automaatin käyttäjää harmittaa, että hiemankin jyrkemmissä ylämäissä autoa joutuu pitämään paikallaan jarrun avulla. Toisena pienenä haittana liikkeellelähdössä ja kadunkulmakäännöksissä tuntuu pieni viive, ja auto ikäänkuin miettii hetken ennen matkaan pääsyä. Parasta kaikessa on se, ettei Geartronicista veloiteta lisähintaa, joten se on ehdottoman järkevä valinta. Perävaunun kanssa ei anneta rajoituksia vaihteiden käytölle.
JA TOISELLA KOEAJOLLA:
Moottorin jatkeena ollut kuusivaihteinen Geartronic-automaattivaihteisto on karavaanarille mieluisa vaihteisto. Kuljettajan ajotavan oppivana ja jouheasti toimivana se on valtaosassa ajotilanteista mukava ja hyvin toimiva. Hieman alle 1300 kiloisen vaunun kanssa automaatti käyttää yleensä kuutosta, ja jyrkemmissä ylämäissä vaihtamisen vitoselle huomaa lähinnä kierroslukumittarista. Nelosvaihdetta käytetään vain taajama-alueilla. Rekkavauhdissa kierrokset ovat kuutosvaihteella 1600 ja vitosella 2100, joka osuu maksimiväännön alueen alkuun. Mutta ei niin hyvää ettei jotain huonoakin: taloudellisuuteen ohjaavana vaatii voimakkaampi kiihdytys kunnollista kaasunpolkaisua, jolloin auto ryntää vauhtiin turhankin riehakkaasti. Lisäksi käsivalintapuoli on todellakin täysin käsivalintaa varten, joka tarkoittaa vaihtamistarvetta myös ylöspäin. Automaattiin tottuneelle perinteinen tapa on käyttökelpoisempi kuin käsivaihteisiin tottuneiden kosiskelu käytännössä turhalla manuaalimahdollisuudella.
HYTTILÄ ESKO
06.02.2010 17:54
Ei minun loota ainakaan vaihda. Kuten J.H myöskin mainitsee tuossa yläpuolellani
TUPPURAINEN PETRI
06.02.2010 20:35
Kiitos Juhani ja muut.
Tänään tuli sitten kokeiltua manuvaihteistoa ja ihan vekkuli pelihän se oli. Itse asiassa vaihtaminen on paljon näppärämpää kuin perinteisellä manuaalilla, jää siis se "ikävä" kytkimen polkeminen kokonaan pois. Mutta, ajellaan jatkossa kuitenkin sillä automaatilla mutta varmaankin tuota manu ominaisuuttakin tulee vielä käytettyä.
ANTTILA MARKKU
06.02.2010 22:04
Usko pois kyllä se vaihtaa manuaalinakin kun kierrokset alkaa olla punasella.
HYTTILÄ ESKO
07.02.2010 10:22
En ole niin hullu että tarvitsee huudattaa kierrokset punaisella. Eikä se toisekseen vaihda silloinkaan, ei ohjekirjan , ei kokemuksien eikä muittenkaan käyttäjien mukaan. Kysy vaikka Juhani Halmeenmäeltä. Valitan..
ANTTILA MARKKU
07.02.2010 10:35
Paska loota.Vanhat jenkit ei minun muistissani vaihtaneet suuremmalle jos ne oli lukittu jollekin muulle alueelle kuin D.Kyllä minä uskon edelleen että Volv on myös ajatellut käyttäjäkuntaansa ja varmistanut ettei sitä laatikkoa tai moottoria saa ylikierroksilla rikottua.Sun kannattaa vaihtaa ZF:n laatikko siihen autoos,siinä on oppivan lisäksi myös suojeleva ominaisuus.Taitaa Daimlerkin käyttää siitä kopiota.
HYTTILÄ ESKO
07.02.2010 12:47
Niin. Nyt oli kysymys VOLVO:n käyttämästä AW laatikosta tehdasvalmisteisella geartronic käyttökoneistolla. siihen turha sekoittaa jenkkejä , huyndaita jne. Tarttee olla aika guru kun nykyisiin autoihin missä loota on elektroniikan perässä. Vaihtaa jonkin toisen vaihteiston. 700 sarjassa oli minullakin ZF ja BW laatikoita. Taas S80 sarjaisessa oli GM:n jenkkilaatikko Geartronicilla ja usko tai älä toimi valinta ja vaihtaminen juuri samanlailla kuin tässä nykyisessä.
ANTTILA MARKKU
07.02.2010 13:22
Hyvä peli se Volvo.En ole enään ainakaan kymmeneen vuoteen enään innostunut noista erilaisista autoista ja niiden tunnistamisesta.Ajelin edellis viikolla katumaasturia muistuttavalla 70 volvolla.Kivasti kulkeva automaatti,pikkusen minua häiritsi kun taustapeilissä oli kompassi jota aluksi hämmästelin.Sitten alkoi ovipaneelissa palamaan punainen valo jota hämmästelin.Se oli huomautus että joku yrittää ohittaa vasemmalta ja ilmeisesti oikealla oli samanlainen.Sitten se alkoi muuten vaan näyttämään punaista valoa kojelaudassa,olin liian lähellä edelläajavaa.Pakko siinä on olla se manuaalinakin suuremmalle vaihtoautomatiikka,kun kaikki muukin on tuohon malliin varmistettu.
HALMEENMÄKI JUHANI
07.02.2010 22:09
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Aisin_transmissions
On muuten nykyisin sitten alallaan maailman suurin. Ironista että "äiti" BW on nykyisin jotain ihan muuta...
KOSKINEN OLLI
08.02.2010 07:37
En tiedä miten tuo suurempaan vaihtoasia manuaaliajossa on, mutta yritän ajatella asiaa amerikkalaisen juristin näkökulmasta.
...Juristin luokse on juuri saapunut asiakas jonka auto tärväytyi törmätessään kaiteeseen asiakkaan ajaessa 1-vaihteen ollessa kytkettynä, asiakas selittää että auto karkasi käsistä kun vaihteisto vaihtoi äkkiarvaamatta isommalle vaihteelle ja auton nopeus kohosi tästä johtuen...
Juhanin kommenttiin automaattivaihteistojen johtavan aseman siitymisestä pois lännestä, voisi selityksenä voisi olla juristien/insinöörien koulutussuhde Japanissa/USA:ssa.
HYTTILÄ ESKO
08.02.2010 16:40
Voihan sen toteuttaa pelkästään softalla mikä estää ylikierroksille menon. Ei siinä vaihteita tartte vaihattaa suuremmalle. Kuten se on tehtykin merkistä riippumatta.