DUCATO 2.0 JTD

KAARNA PAULI 23.09.2009 16:43

Onko kokemuksia tehoboksista.Vaikka vaunumme ei mikään kovin iso ole niin,Lisää vääntöä todella tarvitsisi.Antaako boksi lähellekää minkä myyjän mainokset lupaavat tehoa ja ennen kaikkea vääntöä.Arvaan kyllä että tulee mielipiteitä asian tiimoilta,mutta kertokaa kokemuksista tuliko vääntöä ja tuntuiko vedettäessä selkeästi paremalta.Pähkäilen ostaisko tehoboksin ja minkälaisen,tarjontaa näkyy kyllä olevan runsaasti. :=)

VARTIAINEN JOUKO 23.09.2009 20:36

Tiedä "tehoboxista", mutta teholastusta täällä on käyty keskusteluja ennenkin. Pistäpä tuohon aihehakuriin kysely.

HÄMEENKORPI MIKA 23.09.2009 21:51

Vaunun vedosta ei ole kokemusta, mutta asuntoautoon tuli mukavasti väätöä heti alakierroksilta lähtien. Autoon ei tullut boxia vaan ns. zippaus. T. Mika

KAARNA PAULI 30.11.2009 00:36

Nyt on tehoboksi asennettu veturiin ja tosiaankin siitä on apua,tehoa tuli selkeästi lisää ja ennen kaikkea vääntöä tuli 55 nm lisää.Ei hyydy enää vaunun kanssa ylämäkeen kuten aikaisemmin.Kulutuksesta en vielä osaa sanoa mitään,no aika näyttää,mitataan kun keretään. Ostin halvimman mitä netistä löysin, hinta kuluineen 144 €.On muuten tosi helppo asentaa n.5 min siihen kuluu. Kerron lisää jos jollakin on kiinnostusta.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 30.11.2009 16:07

Boxin nettiosoite ja miten asennettiin? Kiitos, kiinnostaa!

KAAKKOLAHTI ANITA 30.11.2009 18:58

Joo!!!! Laitappa tietoa Nettiosoite ja Asennus ohje.

TERVO JARI 30.11.2009 19:20

meinaa vaan että tuo kakslitranen on muutoinki "koriaamolle päin kallellaan" kansiremontti altis ku on . . .

Näin hevosmiesten tietolaari kertoo . . .

Mutta eiköhän tähänki saada luotettavalta taholta vahvistusta ?

Niin ja monet noista netistä tilattavista "pokseista" on "huuhaata", rahat menee kuin "Kankkulan kaivoon" . . .

Jari

KNAAPI JUHA 30.11.2009 20:21

Kerropa lisää, kyllä moniakin kiinnostaa. Mistäs esmes olet saanut tuon 55 Newtonmetrin lisäyksen sinne vääntöpuolelle. Onko mitattu vai vaan arveluna kerrottu?

KOSKINEN JANI 30.11.2009 20:22

Hmm, onko tosiaan noissa kahden litran hdi/jtd koneissa kansivikoja (muita kuin hihnan takia)? Kun noita nyt on ihan reilusti tutuillakin liikenteessä eikä vikoja juurikaan ole ollut. 1.9td koneissahan on ollut enemmän kansiongelmia.

Neljää erimerkkistä boksia olen laitellut näihin parilitrasiin ja kaikki on olleet toimivia, mutta hinnat onkin olleet alle satasen toimituskuluineen saksasta ;)

KAARNA PAULI 01.12.2009 00:54

Ei ducatosta sentään ihan rakettia tullut tehoboksilla,mutta auttoi siinä mihin sitä tarvittiinkin.Arvasin kyllä että niitäkin kaikki tietäviä mollaajia tähänkin asiaan löytyy,no jos on omakohtaisia kokemuksia niin pitäähän ne julki tuoda. Mutta tarvittavat boksin tiedot löytyy tuolta www.racechip.de Kieli taidottomana käytin googlen sanakäännöstä joka kääntää verkkosivun,käännös voi olla hieman kehnoa joissain sanoissa mutta asia kuitenkin selviää. Tarvittaessa voin lähettää asennus kohdasta kuvan s-postilla

KAARNA PAULI 01.12.2009 01:05

Oma kokemus koskee vain Ducatoa josta kuvakin on.Racechipin sivulluilla on mallivideo asennuksesta, tsekkailkaa .

HÄNNINEN JUKKA 01.12.2009 11:27

Ei kannata aihehaulla etsiä. Matkailuautot osiosta löytyy n. 20.10 juttua. Itse ostin 140hp Transitiin boksin ja tehonlisäyksen kyllä huomasi selvästi. Varvimittari näyttää samalla nopeudella nyt vähemmän kierroksia. Kulutus väheneepi varmasti.

SUORTTI JARI 01.12.2009 13:49

Hmmm... mitens moinen tehoboksi muutti vaihdelaatikon välityksiä? Vai onko kyseessä automaattiloota? Eihän noussut teho vaikuta millään lailla kierrosnopeuden/ajonopeuden suhteeseen jos on manuaaliloota. Momentin se kyllä voi antaa alemmilla kierroksilla.

Näistä tehobokseista on monenlaista juttua, mutta jos ko boksi suorittaa tehonlisäyksen valehtemalla moottorinohjaukselle polttoainemäärät tai lämpötilat (dieselin tyypistä riippuen) = laitetaan lisää löpöä koneeseen, ei se todellakaan laske kulutusta.

Jos boksi on oikea fyysinen lastu joka vaihdettu tuonne moottorinohjausboksiin ja laitettu sille oikea ohjelma, niin silloin on mahdollista saada kulutusta alas.

Näin toimii ainakin henkilöautopuolella nämä boksit ja lastut.

TERVO JARI 01.12.2009 17:20

Kopio:

Ei ducatosta sentään ihan rakettia tullut tehoboksilla,mutta auttoi siinä mihin sitä tarvittiinkin.Arvasin kyllä että niitäkin kaikki tietäviä mollaajia tähänkin asiaan löytyy,no jos on omakohtaisia kokemuksia niin pitäähän ne julki tuoda.

Kopio loppu.

Tuo kakslitranen on ollut vaan "sellanen", joten en millään muotoa mollaa sinua/Fiiua mutta on hyvä tuoda esiin ehkä vastaantulevia "murheita" sillä nuot lastuttamiset ym. sydseemit tuovat useimmiten murheitakin tullessaan ei pelkkää "hyvää" . . .

Joten ei muutakuin hyvää matkaa valitsemallesi "tielle" . . .

Jari

Ps. Mutta jos harmeja tulee, eivät tule tietämättäsi . . .

KOSKINEN OLLI 01.12.2009 20:49

Suortti Jarin kanssa samaa mieltä vaihteiston toiminnasta, mutta hieman eri linjoilla olen polttoaineenkulutuksen suhteen. Periaatteessa tehoa ei tarvita matkantekemiseen yhtään aiempaa enempää, siis jos ajaa matkan täsmälleen samalla nopeudella.

Auton alkuperäinen polttoaineensyöttö lienee tehty silmälläpitäen vähäisiä päästöjä, jos prioriteetti siirretään vähäisistä päästöistä suurimpaan vääntöön, luulisi polttoainetta säästyvän jonkin verran. Mm. siitä syystä että matkasta suurempi osuus ajetaan suurimmalla vaihteella. Kokonaan toinen juttu on että onko tuo säästö käytännössä jokamiehenmittareilla mitattavaa luokkaa.

HÄNNINEN JUKKA 01.12.2009 22:14

Ei riitä mun tekninen ymmärrys tähän boksijuttuun. Jos ajan pienitehoisella koneella vitosvaihteella ysikypää, niin varvit on päältä 2000 reilusti. Jos ajan isommilla tehoilla, ts isommalla koneella niin samassa nopeudessa varvimittari näyttää 1800. Tehoboksi- tai lastu lisää tehoja. Mikä minulla tässä mättää ?

KOSKINEN OLLI 01.12.2009 22:48

Onko vaihteisto automaatti vai manuaali?

Onko kysessä sama auto, ennen lastutusta/ jälkeen lastutuksen?

....Moottorin tehoa säädetään kaasupolkimella. Jos ajat manuaalivaihteisella ysikybää ylämäkeen kaasu pohjassa ja alamäkeen samaa ysikybää jalka kokonaan pois kaasupolkimelta, niin moottorin kierrosluku on sama molemmissa tilanteissa, vaikka moottorin teho on toisessa tapauksessa nolla ja toisessa täysteho...moottorin lastutus ei kierrosluku-asiaan (välityssuhteeseen) vaikuta mitenkään.

Auomaattivahteisella se ei aivan näin mene.

HÄNNINEN JUKKA 02.12.2009 00:09

Entäs kun ajan jalka kaasulla, veto päällä tasaisella maalla ? Tasaista nopeutta, samalla vaihteella. ?

HÄNNINEN JUKKA 02.12.2009 00:11

Sama auto, ennen ja jälkeen boksin asennuksen. Manuaalilla.

KOSKINEN OLLI 02.12.2009 08:29

Ajettaessa manuaalivaihteisella autolla jokin vaihde kytkettynä, vaihteen välityssuhde ei muutu ajotilanteen mukaan mitenkään.

Välityssuhteen voi muuttaa vain purkamalla voimansiirron osia ja vaihtamalla hammaspyöriä.

Manuaalivaihteisessa autossa välityssuhde on kiinteä ja siitä johtuu että jos auto liikkuu ysikymppiä 2000 kierroksella, niin tarkoittaa se sitä että:

1000 kierroksella nopeus on 45 2000 kierroksella nopeus on 90 3000 kierroksella nopeus on 135 4000 kierroksella nopeus on 180 jne. Toisin sanoen alkunopeudesta riippumatta, jokainen 1000 moottorikierroksen lisäys tuo 45km/h nopeutta lsää, ja jokainen 1000 moottorikierroksen vähennys vähentää nopeutta 45km/h.

...Jos manuaalivaihteisessa autossa moottorin lastutuksen yhteydessä välityssuhde näyttää muuttuneen, muutos johtuu jostakin muusta syystä kuin välityssuhteen muuttumisesta. Lastutuksessa "kopeloidaan" moottorin ohjausjärjestelmää joka on sähköinen järjestelmä, en tiedä voisiko siellä tehty muutos vaikuttaa mittarien osoituksen muuttumisen...Jos mittarit ovat sähkötoimisia, muutos voi ainakin teoriassa olla mahdollista...

Sensijaan jos mittarit ovat mekaanisia, eli vaijerivälitteisiä, lastutus ei voi vaikuttaa mittarin osoittamisiin... Analoginen, eli viisarinäyttöinen mittari voi olla vaijerivälitteinen tai sähkötoiminen, sensijaan digitaalinen näyttö on aina sähkötoiminen.

HÄNNINEN JUKKA 02.12.2009 12:17

Miten mahtaa olla. Mulla on 2009 Transit, jossa varmaan sähköinen varvimittari, luulisin. Panin ihan paperille nuo nopeus/kierroslukuarvot ennen boksia ja jälkeenkin. Kierrokset laskivat, kukahan loppuun asti selittäisi asian ?

SAVOLAINEN JARI 02.12.2009 12:30

Oletteko vaihtaneet renkaita . Rengaskoon muuttaminen muuttaa kokonaisvälitystä ja vaikuttaa kieroslukuun. Tälläista sattuu esim. vaihdettaessa tuliterät talvirenkaat loppuun kuluneiden kesärenkaiden tilalle. välitys pitenee ja kierokset laskevat vaikka nimellinen rengaskoko olisi sama.

HÄNNINEN JUKKA 02.12.2009 14:18

Eipä ole renkaitakaan vaihdettu. Valmistauduin namittamalla autoani eri vaihteilla ja eri tavoin ennen boksia. Kirjasin vielä paperille suunnilleen varvit ja nopeudet ja kiihtyvyydet. Muutos oli ihan selkeä, kulutuksesta kerron myöhemmin, mutta siitäkin on maantie/kaupunki/yhdistelmämäärät tiedossa ja ajallaan vertailtavissa.

SAVOLAINEN JARI 02.12.2009 14:52

..sittenpä boxi hämää sähköistä kiekka tai nopeusmittaria. Kovalla laatikolla varustetuissa autoissa ei fyysiseti muuten ole mahdolista kierosten putoaminen.

HALMEENMÄKI JUHANI 02.12.2009 21:28

Juuri näin. Kierrosten nouseminen olisi jos kytkin luistaisi...

HAAPANEN TIMO 03.12.2009 17:23

Volkkari meinaa Transporerilla pärjätä yhdellä moottorivaihtoehdolla, kaksilitrainen jota myydään kolmella eri teholla. Tehokkaimmasta otetaan melkein kaksisataa heppaa. Saa nähdä onko menestystä.

Tälläistä se "lastuttaminen" tulee varmaankin olemaan tulevaisuudessa. @timppa

HYTTILÄ ESKO 03.12.2009 18:13

Siinä nyt on muutakin eroa kuin lastu. Tehokkaimmassa 2 ahdinta. MB ja BMW ovat harrstaneet samaa jo kauan. VW myös h-autopuolella.

HALMEENMÄKI JUHANI 03.12.2009 19:25

Ja ei sen tehon vaan väännön & sitä kautta pienemmän kulutuksen takia. On melkoisen vähissä nuo pelkällä softalla tehdyt versiot enää.

HAAPANEN TIMO 03.12.2009 19:32

Molemmille. No juuri siksi mulla oli lainausmerkit sanassa lastutus.

KOSKINEN OLLI 04.12.2009 07:44

Eri tehoversioiden jäähdytys ja öljynkiertojärjestelmissä saattaa olla myös eroja.

Eikös moottorin hyötysyhde ole jotain 30-40% tienoilla...?

Jos noin on, eikös tuosta seuraa se että 75kW teholla käyvän moottorin hukkalämpöteho on suuruusluokkaa 150kW... Kun sensijaan 150kW moottorin hukkalämpä on jo 300kW...

Meneeköhön tämä näin, vai onko mulla nyt joku ajatusvirhe...? On niin isoja tehoja kyseessä, kun vertaa vaikkapa Trumaticin 6kW tehoon... :)

LUKKARILA JUHANI 04.12.2009 07:54

on noin 10 Kw / litra , pieni ajatus- laskuvirhe ....

LUKKARILA JUHANI 04.12.2009 08:05

Dieselmoottorin hyötysuhde on PARHAIMMILLAAN 40 - 42 % . Lämpö kabiiniin silti joskus ongelma .

KOSKINEN OLLI 04.12.2009 11:06

Tarkoituksesi lienee ollut sanoa että löpön energiasisältö on 10kWh/ litra.?

LUKKARILA JUHANI 04.12.2009 11:47

Aivan , 10 Kwh / litra . Kyllä minä sen noin kirjoitin , digitekniikka hävitti hoon jonnekin .....

KOSKINEN OLLI 08.12.2009 18:32

Aika tavallista on, että ajossa 1 tunnin aikana kuluu polttoainetta 10 litraa, eli energiaa syntyy 100kWh. 100kwh, yhden tunnin aikana, merkitsee 100kW tehoa. Dieselmoottorin hyötysuhteen ollessa 40% kampiakselilta saadaan 40kW teho. 60 kW teholla lämmitetään ympäristöä...

MÄLLINEN TIMO 13.12.2009 21:43

Oma on nyt tilattu täytyy vaan odotella että posti tuo paketin niin pääsee kokeileen.

KAARNA PAULI 15.12.2009 01:12

Mikäli autosi on ducato niin mukana seuraava asennus paikan kuva jonka saat ei paljon auta koska se on jostain henkilöautosta.Mutta laita sähköposti osoitteesi minulle hirssu@luukku.com niin lähetän ducatoon käypäsen kuvan.

KERÄNEN OSMO 23.12.2009 10:30

Millainen kuva? Itsellä vetohommissa Fiat Bravo JTD, voimaa on kohtuullisesti mutta alavääntö liikkeellelähdössä on liian pieni. Onkohan tuo kuva JTD-koneesta?

HALMEENMÄKI JUHANI 23.12.2009 18:59

Ducaton/Boxerin/Jumperin 2,0/2,2 JTD on PSAn HDi-moottori. Fiatin henkilöauton 1,9JTD taasen omaa Fiat/Alfaa ja 1,3 on GM.

MÄLLINEN TIMO 25.12.2009 12:50

Minä tilasin tuon vehkeen Fiat lineaan. lieneekö posti hukannut kun ei ole vielä saapunut vai johtuuko joulu ruuhkasta???

KAARNA PAULI 29.12.2009 14:01

UPS toimittaa paketin kotiin,minulla kesti n.2 viikkoa joten uskoisin että ihan lähi päivinä saat paketin.Ducaton asennus paikan kuva ei välttämättä päde autosi kohdalla,lähetä tekniseen tukeen sähköpostilla kysymys oman autosi asennus kohdasta niin saat tarvittavat ohjeet.On kyllä aika helppo homma.Minkä painoinen vaunu.

MÄLLINEN TIMO 10.01.2010 10:31

poksi tuli perille. Sain sen asennettua nyt kun ilmat vähän lauhtui pers tuntumalla uskoisin, että kyllä se paremmin vetää ja kiihtyy täytyy ainakin uskoa kun kerran siihen rahatkin laitoi. En minä Linealla vaunua vedä eihän siinä ole kun 1.3l kone. Täytyy nyt kokeilla tuota boksia ja jos se tuntuu hyvältä niin jos sitten vaikka hankkis sen vielä tuohon veto autoonkin samanlaisen.

KAARNA PAULI 25.03.2010 11:13

Laitan tehoboksin asennus kohdan kuvan (DUCATO 2.0JTD) tänne, tarvittaessa voi hyödyntää.Kuva on vähän yläviistosta mutta hiukan kumartumalla liitin kyllä löytyy.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.