Audi veturina
MÄKELÄ ARI
14.08.2009 19:50
Moi
Suunnitteilla veturiksi olis Audi A4 1.8turbolla ja multitronic lootalla.Kellään kokemusta miten nuo kestää vetokäytössä ja millaisia ne on yleensä vetoautona.
Vaunu 1250kg yksiakselinen ja audilla saa vetää 1500.
Eli ei pitäisi olla ongelma mutta kokemuksia kehiin
Apa
HINKKURI MARY-ANN
15.08.2009 22:56
Kestosta ei ole tietoa, mutta varmaan luotettavan Saksalaisen autonvalmistajan lupaukseen olisi luotettava - onhan tuossa marginaalia.
Meidän perhe aloittelee tätä karavaaniasiaa, ja reilun parin tuhannen kilometrin ja vajaan kuukauden jälkeen sata kiloa keveällä vaunulla ja SUBARU imbreza automaatilla ajaneena voin todeta, että tehon ja ajon puoleen OK.
MUTTA meidän vaunu on melko pystykeulainen (FENDT), joten iso ilmanvastus aiheuttaa arviomaani suuremman kulutuksen ja sen vuoksi vaunu hieman ajossa tuntuu. AUDissasi tuo turbo pudottaa kulutusta normaaliajossa - vaunukäytöstä ei minulla ole kokemusta.
Kuluneella viikolla Kainuussa oli joku mäki, jossa nopeuskin putosi 80:stä (tosin edessä ajaeet tukkirekat laskivat huomattavasti enemmän nopeuttaan ylämäissä).
SUBARUn ongelmana mielestäni on Suomen nopeuksiin huonosti sopeutettu automaattivaihteisto, eli auto käyttää paljon momenttimuunninta tuossa kuuluisassa 80 km/h nopeudessa. AUDIn multitronicista ei ole ikävä kyllä kokemusta (kiinnostusta on ollut - mutta kun viimeksi oli Audi, ei tuota laatikkoa ollut vielä saatavilla), onko siinä "lukitusta vaihteittain"?
Taitaa olla etuvetoinen, tuo Audi - nelivedosta olisi etua ainakin sorapätkillä ja märillä nurmikko caravaanialueilla.
HALMEENMÄKI JUHANI
18.08.2009 22:24
http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuvaunut_ja_vetoautot/?x26528=Search&Order=-submit_date&q=multitron*&nickMid=
Se on kova sana tuo haku. Useampikin ketju jossa Multitronicista.
MÄKELÄ ARI
19.08.2009 20:38
noissa ketjuissa oli tasan yksi käyttäjän kommentti..
eikö kukaan ole uskaltanu vielä kokeilla veturina vai mikä on.
MÄKELÄ ARI
21.08.2009 21:45
Mites sitte toi Volvo V70 geartronic AWD 2.5T, oisko siitä veturiksi?
Apa
TYNYS HEIKKI
22.08.2009 03:42
Kyllähän se veturina olis ymmärtääkseni ihan jees. Onko sulla oma öljylähde kun pensakoneella suunnittelet..?
VIITALA SUSANNA
22.08.2009 10:26
Meillä on -02 A4 avant 1.9tdi 130hp ja vaunun kokonaismassa
1400.Hyvin jaksaa audi vetää. Olen vetänyt bensa ja diesel
autoilla ja täytyy sanoa että eroa on kuin yöllä ja päivällä
dieselin eduksi.Tuosta multitronicista ei oo kokemusta mutta
jos olisin etsimässä nyt itselleni veturia siinä pitäisi
olla automaattivaihteisto ja moottorissa vääntöä yli 300nm sitten olisi ajaminen leppoista.
HINKKURI MARY-ANN
24.08.2009 07:18
Melko vaikea yhdistelmä on löytää 4 -veto, automaatti ja diesel sekä hyvät ajo-ominaisuudet.
Kun tuon dieselin vaihtaa bensaan, voi jokunen vaihtoehtoehto löytyä. Bensa taas maksaa, mutta kaikkea ei voi saada.
Pasi
ANTTILA MARKKU
24.08.2009 11:35
katseleppa alle satatuhatta ajettuja kolmisen vuotta vanhoja katumaastureita joista hinta on romahtanut jo lattian läpi eli noin 30t.e jopa enemmän.Sieltä löytyy muutamia mielenkiintoisia automaatti malleja sekä bensa että diesel vaihtoehtoja.
VAINIO OLLI-PEKKA
24.08.2009 15:23
Meillä Soliferin (550 DL) edessä tuollainen Volvo, vm.-05. Kulutus n. 13,5 - 14 l/100 km, toki diesel menee pienemmällä mutta kun niitä kilometrejä ei vuodessa niin paljoa kerry.
Paras vääntö alkaa jo 1500 rpm:stä ylöspäin ja on viitosellakin vetoalueella normaaleilla nopeuksilla. Geartronic toimii vedettäessäkin hyvin ja nelivedon kanssa onnistuu liikkeellelähtö aina.
Volvossakin on omat vikansa, kuten muista keskusteluista voit huomata mutta vetoautona se on omiaan.
HINKKURI MARY-ANN
24.08.2009 19:27
Aikoinaan (3 - 5 vuotta sitten) on uutena muutamia katumaastureita (ei tosin BMW, MB tai Lexus) koeajettu, ja ne kaikki vaativat tosiaan ajamista jotta suorallaakn tiellä pääsisi suoraan etenemään. Mielestäni jatkuva ohjaus ei ole itsetarkoitus autoilussa.
Liekö syynä tuo kaksivetoisuus, johon tarvittaessa tulee muita pyöriä mukaan?
Pasi
HYTTILÄ ESKO
24.08.2009 20:18
Ei tietenkään ole mukavaa ohjata käärmettä. Oma yhdistelmä tulee suoraan perässä. Vähällä työllä perille :d
ANTTILA MARKKU
24.08.2009 21:12
Itselläni muutama tuhat vaunun vetoa santa feellä,mutta autosta johtuvaa ajamisen epämukavuutta vaunun kanssa en ole huomannut.Eihän ne muuten ajolleen pärjää sedanien kanssa,mutteivat huonoja ole,ainoastaan vähän tukevampia.Sen kokoinen vaunu 1400kg pitäisi kyllä onnistua,koska painavimmilla automaateilla saa vetää yli 2t vaunua.Ja se rapala=vaappuminen saattaa johtua useista asioista.Esim.1 akseli ja pitkä peräylitys on aika haastava kuormattava.
JUNTTILA KARI
27.08.2009 23:47
Tässäpä lyhyesti meidän kokemuksia.
Veturina Audi A6 1.8 turbo multitronic-aut. 4d vm. 2002 ja vaununa Hobby 560 Ufe vm. 2005. Audista löytyi tehoja 110 kW elikkä noin 149 hv. Vaunun leveys 2.50m ja max paino 1600kg. Audi veti vaunua automaatilla kuin juna, vakaasti ja kiemurtelematta. Bensaa tosin kului siinä 17 litraa satasella keskinopeudella n. 85 km/h. Ongelmat kuitenkin alkoivat kun oli voimakas vastatuuli ja vakionopeussäädin päällä. Audi ei jaksanut pitää asetettua nopeutta 85km/h… ei edes tasaisessa maastossa.
Audi meni vaihtoon ja tilalle tuli BMW 530dA ja vaununa on sama Hobby. Tulee perässä niin, että tuskin sitä muistaakaan. Tosin tehoa on nyt n. 220 hv ja vääntöä 500 Nm. Sanoisinpa, että kannattaa miettiä tuota bensa-Audia vielä kerran. Onkohan se sittenkään oikea valinta. Ainakin kannatais harkita diesel-versiota. Se kun on vääntö millä vedetään matalilla kierroksilla ja dieselillä se on luokkaa parempi.
–Kari-
PURSIHEIMO TOPI
28.08.2009 00:03
Kylläpäs on bensarosvo tuo Audi. Itselläni on veturina Volvo 2,5T automaatti, jolla kulutuslukemat vaunun vedossa 11 - 13 l/100km tankkausten välillä. Tämän kesän Espanjan reissulla keskikulutus 12,3 litraa/100km.
KOSKINEN OLLI
28.08.2009 08:23
Riippuu minkälaisia matkoja on tarkoitus vetää, mutta periaatteessa kaikilla autoilla voi vetää, ja pystyy vetämään.
Jos vaunu on pääasiassa kausipaikalla, ei liene veturilla niin suurta merkitystä kuin jos vaunu on koukussa ; )
Enemmän vetävän kannattaa valita turbodiesel.
Manuaalivaihteisella lienee saatavan moottorin tehot parhaiten vetopyöriin, perinteinen automaatti kadottaa tehoa vaihteiston lämmittämiseen, ja lämpö siirretöään ulkoilmaan jäähdyttimen avulla.
Eikös tuo Multitronic ole portaaton vaihteisto...? Aika harvinainen lisäksi lämpeneeköhän se vedossa melkoisesti?
HALMEENMÄKI JUHANI
28.08.2009 17:42
"multitronic
Portaaton multitronic-automaattivaihteisto yhdistää automaatti- ja manuaalivaihteiston parhaat ominaisuudet. Sen avulla moottorin kierrosluku on aina parhaan vääntömomentin kohdalla ja suorituskyky ja polttoaineenkulutus pysyvät hyvässä tasapainossa.
multitronic-vaihteistolla varustetun auton kiihtyvyys ja polttoaineenkulutus ovat vastaavat tai paremmat kuin manuaalivaihteisessa autossa. Myös multitronicissa on urheilullinen S-asetus samoin kuin manuaalivalintamahdollisuus. Näissä molemmissa on automallista riippuen 7 tai 8 kiinteäksi ohjelmoitua vaihdetta. Lisävarusteena on saatavana vaihteenvalitsimet ohjauspyörän yhteyteen. "
Noin kertoo:
http://www.audi.fi/vv-auto/audi3.nsf/HTML/100.200.700?OpenDocument
Mutta eikö tuo sitten osaa pitää kierroksia kuitenkaan parhaan väännön kohdalla, vai osuuko ko kohta moottorin ominaisuuksien puolesta pieleen?
MÄKELÄ ARI
28.08.2009 22:14
no enää ei tarvi miettiä eli tuo volvonraato eksyi pihaan....
katotaan nyt onko siitä veturiksi vai ei...
LAHTI ANTTI
28.08.2009 22:17
KOSKINEN OLLI
28.08.2009 22:22
Kunpa se nyt ei olisi cvt-vaihteistoinen Volvo 66. ; )
http://www.autowiki.fi/index.php/DAF_66
ANTTILA MARKKU
28.08.2009 22:46
Äläs sano,minulla oli semmonen "pätkävolvo"340 jossa oli kyseinen vaihteisto.Toimi oikein hyvin kunhan käytti silloin tällöin Volvo huollossa.Tampereella sattui olemaan asentajia jotka osasivat todella säätää sen vaihteiston variaattorin ja kiristää hihnan.
MÄKELÄ ARI
29.08.2009 17:55
bensasyöppö neliveto turpo 2.5 litranen v70 geartronic lootalla tuli
KOSKINEN OLLI
29.08.2009 18:10
Volvon omistajan on hyvä tietää että jos tulee autosta kysyttävää, niin apu on yhtä lähellä kuin lähin nettiyhteys:
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php
HONKANIEMI PAAVO
20.09.2009 19:15
Itselläni A6,2,4ltr. bensa,multitronig. Vaunu 1470kg/1-aks.
Olen vetänyt n.10 tuhatta km.Ei ongelmia vaihteiston kanssa.
Olen ollut tyytyväinen Audiin, pidän sitä parempana veturina
kuin esim. Volvo (kokemusta kolmesta volvosta)
Nimim. automaatista en luovu !