Pitäisi varmaan otsikoida muuten kuin koiranpaska haisee jos haluaa akkuasiaa?
Viintosa söi pitkän vastaukseni bittitaivaaseen, joten lyhyesti uudestaan...
Se villa levyjen välissä viittaa AGMään.
ÄLKÄÄ KOSKAAN availko akuista kansia jotka ei aukea kolikolla tai sormin!!!
Nuo Tervon linkit on erinomaisia, lukekaapa ne ajatuksella.
Unohtakaa se geeliakku jo, jollette omista panssarivaunua. Jos haluatte parhaan niin se on nykyisin AGM. Myös geeli ja AGM ovat sitten lyijyakkuja muuten.
Suljettujen akkujen kannessa on fiksu systeemi joka pitää aineet akun sisällä, tuuletusletkua ei tarvita. Niissäkin on varoventtiili sille jos laturi hajoaa, ja silloin ei letkukaan riitä.
Minä en riskeeraisi yli satasen AGM-akkua käyttämällä laturia jonka sopivuudesta ei ole tietoa. AGM haluaa tosiaan erilaisen latauksen kuin vanha korkillinen akku. Jopa Ca- sekä Ag-akut ottavat virtaa eri tavalla vastaan, ja 10 vuotta vanha laturi on varmasti tehty nykykäsityksen mukaan huonosti virtaa vastaanottaville akuille. AGM poikkeaa korkkiakusta niin paljon (Tervon linkki kertoo taas detaljit) että kukaan muu kuin laturivalmistaja ei voi antaa varmaa tietoa sopiiko, yleensä ei, ainakaan pidemmän päälle ja hyvin.
Ja jos pitää suositella helposti saatavaa ja varmaa kaikille akuille sopivaa laturia niin CTEK. Muitakin on mutta CTEK mm muistaa mihin tilaan se jäi kun töpseli nykäistään irti, eli ei tarvitse kytkeä päälle uudestaan lataustilaa.