Auttakaa!!!!!

KARONEN KIMMO 27.07.2009 17:05

Tälläkin palstalla on monta kertaa keskusteltu siitä mikä olisi hyvä vetoauto. Esittäisin kysymyksen vielä kerran. Monta kertaa on todettu, että MB E 300 tdt on hyvä vedossa. Varsinkin automaattina.

Nyt kuitenkin Mersussa on ollut niin paljon erikoisia vikoja, että hirvittää. Tämän vuoden puolella tapahtunutta:

Vesipumpun jalka halkesi. Samalla meni kaikki edestä uusiksi. Xenonit reistailee Hehkutulppien vaihdossa kolme poikki Ohjaustehostin uusiksi Ilmastoinnin kompressori uusiksi + kylmäaineet Eilen avattiin pannu ja piti vaihtaa vain kansipahvi, mutta kannessa olikin pieni halkeama ja koko kansi menee uusiksi.

Tämä kaikki siis tämän vuoden puolella!!! Rahaa palaa ja reissaaminen autolla haaveena.

Antakaapa siis hyviä vinkkejä millä vedätte vaunua. Minulla on tällä hetkellä Dethleffs Camper 560 SK. Paino kuivana noin 1450 kg.

Kimmo

STRÖMMER HEIKKI 27.07.2009 18:46

Nykyistä vaunuani Hobby 610, samoin kuin edellistä Hobby 495 vedän aina samalla Land Rover Defenderillä. Se on kallis ja epämukava, mut aina se vaan menee, normaalit huollot tietysti pitää tehdä 20 000 km:n välein. Sillä saa vetää kokonaispainoltaan 3500kg:n vaunua, jota se myös HUOM! jaksaa vetää.Mutta kuten sanottu se on epämukava ja kylmä talvella.Pitää kovaa ääntä sisälle.Ei siis mikään mukavuuslippulaiva, mut luotettava veturi.

LATVALA MARKO 27.07.2009 19:11

Meillä vaununa Hobby 540 uff ja veturina Volvo s80 d5 automaattilaatikolla. Eipä kyllä löydy mitään moitittavaa veturina, eikä muutenkaan. Todella mukava ja polttoainetaloudellinen auto. Voin lämpimästi suositella.

KARONEN KIMMO 27.07.2009 19:29

Onko kokemusta Discoverystä???

STRÖMMER HEIKKI 27.07.2009 19:47

Karosen Kimmolle. Sanovat viisaat että Discovery 3:n on paras veturi. on voimaa ja vääntöä v6:ssa.Pitkä akseliväli, ilmajouset, automaatti jne. ja hintaa n.90 000€. Paketti Defenderin saa puolet halvemmalla. En ole henkilökohtaisesti kokeillut, mut sanovat rikkaat että se on parempi kuin Range just sen pitemmän akselivälinsä takia.

HYTTILÄ ESKO 27.07.2009 20:29

Minulla S60D5 Volvo ja Solkku Artic560 . Menee n 9l/100 vaunu perässä.Automaatti(geartronicilla)/ilmastointi ja reipasta kyytiä. Ihan tankattaessa mitattuna laskimella. Ei ole ongelmia ollut kummassakaan kuten ei aiemmillakaan saman merkkisillä.

VÄLIAHDE JUSSI 28.07.2009 21:52

KIA on kehuttu minulle Halmemäki on ajanut noita ja seurannut kulutuksia se tietää hyvin mistä löydät vastaukset kysymykseesi.

HÄKÄMIES MARKKU 29.07.2009 05:11

Veturina volvo cx 70 D5 6 pykäläinen automaatti ja pari tonnia painava kabe. Iloisesti kulkee ja vääntöa riittää, kulutus vaunu perässä vähän alle yksitoista litraa ja ihan mukava ajella ilman vaunuakin.

LEPOLA SAKARI 29.07.2009 13:17

Meillä on Hobby 560, kokonaispaino 1600 kg ja veturina Citroen C5 HDI automaatti.Hyvin jaksaa vetää vaikka tehoa ei ole kuin 110 heppaa. Automaatti ja kaasunestejousitus ovat hyvä yhdistelmä vaunun vetoon. Citikassa nyt 280 tuhatta mittarissa eikä vielä mitään isompia murheita ole ollut.Kävin koeajamassa pari vuotta vanhaa Jeep Grand Cherokeeta(3 litran mersun koneella) ja se voisi olla hyvä peli jos paljon reissaa vaunun kanssa. Mutta polttoainetta menee ilman vaunua sama mikä Citikalla vaunun kanssa, eli n. 10 litraa satasella.

HALMEENMÄKI JUHANI 29.07.2009 23:47

Se oli tuolla Daimler-Benzilläkin aikoinaan semmoinen systeemi että insinööri suunnitteli sen auton ja ekonomi laski sitten millä hintaa se pitää myydä. Mutta samoihin aikoihin kun numeroitten eteen ilmestyi kirjain vaihtui roolit. Eli ekonomi päätti mitä auto maksaa ja sitten inssi sai tehdä parhaansa. Joka ei enää ole samaa kuin ennen...

Tuo pidempiaikainen laatu on siitä huono homma, että kun selvät tyyppiviat on tiedossa ei sitä mallia enää saa. Otetaanpa vaikka Volvon V70 niminen auto. Ensimmäiset kolmisen vuotta julman varma auto, liiankin hyvä kun tehdas ei tienaa varaosilla. Sitten astuu kuvaan hoppa-Henryn ekonomit ja aletaan lähestyä normaalia koko- ja hintaluokan tasoa. Ja nyt iso osa tekniikasta on samaa mondeota (Esko nyt kuitenkin ottaa nokkiinsa mutta niin se vaan on). Eli ole tässä nyt sitten ennustaja, kun nimikään ei enää ole enne!

HYTTILÄ ESKO 30.07.2009 08:30

Tule herra tojota näyttämään montako osaa on S60 volvossa Fordia? On suunniteltu jo ennen Ford kauppaa ja ko. malliin ei ole koskaan saanutkaan Fordin moottoreita kuten esim V70 III ja S80 II malleihin, puhumattakaan 40/50 sarjasta. Tämä ei ollut suuttumus. Ainoastaan oikaisu tahalliseen provoon. Luulin tähän asti jotta herra tojota tietää autoista edes tuon verran. Mutta luulo ei näemmä ollut tiedon väärti.

JANHONEN MATTI 30.07.2009 12:18

Niin kummalta kun se äkkipäätään kuulostaakin autotehtailla - myös Volvolla - on nykyisin yksikkö joka tutkii, ettei alihankijoiden tuottamat osat kestä liian pitkään. Jos osat on liian hyviä syntyy kahdenlaista vahinkoa, osista maksetaan imeisesti liikaa ja varaosakauppa ja niiden kiinnitys autoon ei käy.

HYTTILÄ ESKO 30.07.2009 17:49

Varmaan näin on. Ei ole vain osunut laskukaaviot kohdallani pieleen (mielestäni). Tuo Tojotamies vain menetti hermonsa kun liian moni kehui tässä aiheessa vetoautonaan Volvoa. Toisille se on kuin punainen vaate. Ihmettelen kyllä miksi ? Eikös jokainen saa ajaa tai olla ajamatta millä huvittaa. En minäkään töikseni käy morkkaamassa toisten kulkimia.

HALMEENMÄKI JUHANI 30.07.2009 21:03

Jaa, missäs tässä kehuin Toyotaa? Ja tiedoksi: tällä hetkellä en omista yhtään Volvoa, kylläkin kolme muun merkkistä Japanissa valmistettua japanilaismerkkistä henkilöautoa. Mutta jos Volvosta sanoo yhtään mitään muuta kuin kehua niin johan on Esko äänessä..

Jos nyt lukisit uudestaan mitä kirjoitin. V70 oli malli, ei S60. Se uusi S60 kun on vielä tulematta, ja tuleeko edes ja kenen omistuksessa?

Tuo Ford-kauppa tehtiin tammikuussa 1999 ja vaikkei se S60/V70 kakkospolven perusrakenteeseen vielä vaikuttanutkaan niin alihankkijoiden kilpailutukseen kylläkin. Verrattuna ykköspolveen on esimerkiksi sekä etu- että takaripustuksen osien kesto ihan eri luokkaa. Ei suunnittelu vaan materiaalilaatu. Ja se "kasipätkä" ja kasvojenkohotettu kun olivat (kuten jo kirjoitin) järjettömän kestävää.

Mitä noihin alihankkijoihin tulee niin esim MB-omistajat kyllä ovat jo huomanneet, mitä merkitsee Valeo-tarra osissa sen Bosch-stanssin sijaan. Mutta missä viipyvät kiukkuiset MB-omistajat...

JANHONEN MATTI 30.07.2009 21:39

Luulisi mersunkin kerrasta oppineen, mutta kun ei. Sehän oli jo 90-luvulla tuhota maineensa totaalisesti, kun mersuun alkoi tulla osia jos mistä vinkuintiasta. Tämä näkyi erityisesti E-sarjan autoissa eikä C-sarjakaan siitä ihan osattomaksi jäänyt, vaikka vähempivikainen olikin.

HYTTILÄ ESKO 31.07.2009 08:53

En vain ymmärrä mikä on pointti asiallisessa keskustelussa tullaheittämään joku älytön kommentti väliin. Se oli varmaan hauskaa, järjellistä jne. Oletko oikeasti aikuinen? Olen seurannut tuota Jussin Jorinat palstaa Mobilisti lehdessä. Sielläkö kirjoitat asialliset jutut ja täällä päästät tosiasiallisen luonteesi esiin ? Otin tuon Tojota jutun mukaan kun en muuta vähäkään järjellistä syytä löydä touhuihis. Ja noista alihankkijajutuista... Enpä ole ostellut kuin jonkun iskarin, jarruoalasarjan ja öljypullon vuosien mittaan. Sama valmistaja näkyy edelleen olevan. Varmaan sama koskee käyttämiäsi katiskoja. Se taas mitä tulee joskus jostain markkinoille ei hirveästi koske nykyisin käytössä olevia autoja.

KONTINAHO ALPO 31.07.2009 10:36

Minäkin olen pitänyt tojoa lujana autona, vain viime viikolla usko alkoi rakoilla. Vaimon -96 Garinasta simahti akku alkperäinen ja toyota merkkinen Eikä kuulu enään takuun piiriin valittelivat meidän huonoa tuuria Eikä auttanut asiaa vaikka uhkailin automerkin vaihtamisella. melko joustamatonta toimintaa myyjäliikkeeltä. Ensimmäinen varaosahankinta renkaita lukuunottamatta.

KARONEN KIMMO 31.07.2009 15:01

Nonnniiin

Paljon on tämäkin juttua herättänyt!!! Hyvä juttu.

Volvoa kehutaan ja haukutaan, mutta ilmeisesti, pääsääntöisesti kestävä ja luotettava kaveri. Joku alla kirjoitti Mersuista ja niiden varaosista. Tässä on yksi kiukkuinen mersun omistaja jolta loppui luotto johtotähteen.

Jostain syystä minulla on sisäsyntyinen antipatia Japanialaisvalmisteisiin autoihin, enkä siitä toistaiseksi ole päässyt eroon. Jos ei halua idän ihmettä, niin vaihtoehdot henkilöautopuolella lienevät aika rajalliset. Maasturi olisi hyvä veturi, mutta normaaliajossa kallis. Kuitenkin pääasiassa ajamme ilman vaunua.

Käytännössä vaihtoehdot ovat siis Volvo, Bmw, Citroen ja MB???

Kiitos kommenteista.

Kimmo

PALIN MATTI 31.07.2009 16:13

Kolmetoista vuotta vasta akulla ikää ja nyt jo simahti. Eikä menny takkuusseenkaan, vaikka kuinka yritit. Voihan perhana!

Täytyy kyllä sanoa, että luja auto on Toyota. 13 vuotta ajettu, eikä yhtään varaosaa ole tarvinnut hankkia. Paljonko on kilometrejä mittarissa?

)

MARTTINEN KIMMO 31.07.2009 23:58

Kuule kaima. Jos haluat hyvän Kimmonpäivä vinkin niin ostappa vaikka Mitsubishi Pajero. Vetokykyä löytyy ja mahtuu suurempikin perhe kyytiin. Haukkuvat jotkuu vielä Japanin mersuksi.

T:K

HYTTILÄ ESKO 01.08.2009 11:00

Juuri tuon takia aloittaja ei sitä varmaan halua. Hänet sanoi ettei halua japanin autoa eikä mersua. Tuossa yhdistyy molemmat. Taasen tuo Toyotan kestävyys? Kavarini osti ensin Vitonen taksiin,se oli pelkästään pajalla. Sittenpä osti Avensiksen,eka kansiremontti 185.000 seuraava 300.000 km. Ostin Volvoni ja eka 300.000 ilman remontteja. Nämähän taksikäytössä. Tässäkään keskustelussa Volvoni heikkouden toi esiin vain ja ainoastaan tunnettu merkin vihaaja. Käyttäjiltä tuli taas muut kommentit. Kyllä. Varmaankin niissäkin on vikoja,kuten kaikissa muissakin. 2 lexusta näin hinurin päällä loman aikana

KARONEN KIMMO 02.08.2009 14:26

Mielipiteitä????

Kiikarissa olisi BMW 530D aut. -99...Onko kokemuksia tai kommentoitavaa???

VAINIO OLLI-PEKKA 02.08.2009 15:38

Edellinen vetoauto meillä oli 525 dA Touring -02 ja kolmena kesänä ajelimme sillä 550 Solifer perässä. Hyviä puolia BMW:ssä on automaattinen tasonsäätö, joka löytyy useimmista touring-malleista. Vääntöä koneesta löytyy ihan riittävästi vaunun vetämiseen ja kulutuskin oli mielestäni kohtuullinen, 10 - 11 l/100 km.

Jos olet BMW:tä hankkimassa niin ota huomioon että vuoden 2000 loppupuolella esiteltiin facelift-malli, jolloin koneeseen tuli pieniä muutoksia samoin kuin ulkonäköön.

Mielestäni BMW on varteenotettava vaihtoehto, varsinkin kun saksan tuonnin myötä hinnat on kohtuullisella tasolla ja tarjontaa on aikalailla enemmän kuin ennen. Jos vertaan BMW:tä nykyiseen vetoautoomme (Volvo V70 2,5T AWD) niin laadultaan se on parempi ja vetoautona vähintään yhtä hyvä.

HALMEENMÄKI JUHANI 02.08.2009 15:41

"Käytännössä vaihtoehdot ovat siis Volvo, Bmw, Citroen ja MB"

Vikaherkin noista on ollut Citroen. Etenkin C5 ennen tuoretta uudistumistaan on ollut todella iso pettymys laadullisesti, vaikka hinta ja ominaisuudet ovat kohdallaan. Jopa vankkuneiden citroenistien mielestä C5 on ollut heikko, etenkin sähkölaitteiltaan. BMW'llä taasen on ollut erittäin paljon hankalia murheita juuri dieselmoottoreiden kanssa. Ja sitä keljua, että vikaa ei vaan tunnu löytyvän, vaan auto seilaa hinurilla pajalle useamman kerran. Mutta jos saat hyvän yksilön jonka joku muu on jo testannut niin kaikki on erinomaisesti. Mersuissa nyt on ollut heikkolaatuisia apulaitteita, hehkut jämähtää kanteen, suuttimet vuotaa jne. Ja auto ruostuu kun 80-luvun japsi. Kuten jo ilmeisesti tiesitkin. Eurooppalaiset japanilaismerkit eivät ole sen kummempia kuin muutkaan eurooppalaiset. Ei se Boschin osa ole Denson veroinen mutta ei toista Boschia huonompikaan. Myös moottoripuolella eurooppalaisten tehtaiden laatu ei ole ollut perinteistä japanilaista, joka on esim juuri D4D-moottoreiden joidenkin floppien myötä tullut ilmi, Lexuksessakin. Tässä on tullut jonkun verran tietoa itselleni siitä, minkä alihankkijan osat kestää mitäkin ja mikä on minkäkin automerkin kestävyyslaatu, kun vajaa 20 vuotta on saatu leipä aiheesta. Luonnollisesti on pakko suhteuttaa kuvaan myös ne asiat kuten takuuaika, autokanta ja ajosuorite. Jostain Avensiksesta pienetkin jutut tulevat ison populaation myötä esille, kun vaikkapa harvinaisesta Land-Roverista ei kuulu paljoa hyvää eikä pahaa. Kiassa pitkä takuuaika haittaa analyysiä, tosin jotkut sanovat että huolloilla rahastetaan se takuuaika. Ainoa merkki isoista valmistajista jolla laatu on oikeasti ja selkeästi mennyt ylöspäin 90-luvusta taitaa muuten olla Opel.

VAINIO OLLI-PEKKA 02.08.2009 16:00

Juhani, mielenkiintoni heräsi kun mainitsit BMW: murheet dieseleiden kanssa. Onko sinulla tarkempaa tietoa miten ne ilmenee tai mitä ne ovat?

HALMEENMÄKI JUHANI 02.08.2009 22:21

Ajoittaisista pienistä moottorin toimintahäiriöistä totaalisiin matkan katkeamisiin. Ja tuntuu tosiaan olevan yksilöitä, eli jos "vaivainen" osuu kohdalle niin pississä ollaan, (moottorin ohjauksen) vian löytäminen vaikuttaa olevan kallista tai aikaa vievää arvontaa, kuten yleensäkin. Käsittääkseni etenkin *30d sarjassa ollut eniten. Toisaalta fiksu ostaja tarkistaa auton huolto- sekä korjaushistorian. Jos sieltä ei löydy kuin määräaikaishuollot niin hyvältä näyttää, nuo murheet kun ovat alkaneet jo takuuaikana normaalissa käytössä.

Toden totta, uustuonti on tiputtanut etenkin BMW-hintoja, joskin osansa ovat saaneet myös MB, Audi sekä se V-alkuinen jota ei saa kuin kehua. Ja onpa sitä itsellänikin yksi BMW, joskin koukuton ja pikkuisen harvinaisempi "suomiautoksi".

HYTTILÄ ESKO 03.08.2009 09:08

Ota nyt Jussi hyvä lusikka käteen. Kyllä saa moittia ja kehua jos aihetta.. Mutta aloituksesi asiaan oli V****uilu suoraan nimellä mainiten. Metsä vastaa kuten huudetaan

JYLHÄ HANNU 03.08.2009 11:14

Tuolta löytyy katsastustilastoja. Näkee mikä on läpimenomahollisuus ja mistä pomppaa. Kannattais vaihtaa Volvot Voortiin niin ei tarvis jännittää niin hirveesti katsastuksessa :) Vokuksessa kun ei tarvi vaihtaa ku kuskia.

http://www.iltasanomat.fi/autot/vikatilasto.asp?v=2001

Voortimies

HALONEN ARTO 03.08.2009 15:04

Niin tai vaihtaa tojotaan, vielä pienemmät vikaprosentit...

terv Arto H

HYTTILÄ ESKO 03.08.2009 16:20

Hesarin kakossivulla lukee nimi ennenkin toijota. Valitan

ps joku sanoi josku kuulemma. Jottei voorti oo auto eikä piika ihminen. Tämä ei ollut mielipiteeni vaan kuultua...

HALMEENMÄKI JUHANI 03.08.2009 16:47

Tuotakin tilastoa pitää osata lukea, jos haluaa tutkia kestävyyslaatua. Joku OBD-vika ei kerro muuta kuin sen että moottorin vikamuistissa on nollaamaton häiriötieto. Tai rengasvika sen että auton kuljettaja/omistaja ei edes katsastukseen mennessä katso millaisilla silestone-renkailla ajellaan. Sen sijaan esimerkiksi alatukivarren pallonivel, alatukivarren laakerointi, seisontajarru ja iskunvaimennin kertovat sellaisista vioista, joissa valmistajan mitoituksella on paljonkin merkitystä. Osia, joiden alimitoituksella kuluminen nopeutuu, ja samaa kertoi varaosien menekkitiedot suhteuttuna autokantaan.

VAINIO OLLI-PEKKA 03.08.2009 21:38

Tämän linkin takaa löytyy A-katsastuksen vastaava tilasto, jossa vielä lisänä keskimääräinen mittarilukema. Jos Volvosta löytyy vikoja, niin kyllä sillä sitten ajetaankin hieman enemmän kuin muilla.

https://www.a-katsastus.fi/sauk/tilasto2.pdf

HYTTILÄ ESKO 03.08.2009 22:07

Sehän onkin naurettavaa verrata kotiäidin nissan micraa ja arlandan taksia keskenään kuten ruotsin sensaatiohakuiset lehdet tekevät, sillähän saadaan repäiseviä otsikoita. Samaa harrastaa meilläkin ja saksassa samaiset lehdykät. Esim baijerissa on paljon bemareita ja mersuja jäänyt tienpäälle. Syynä mm. myyrien puremat vesiletkut ja kaapelit. Tuohan ilmiselvästi on automerkkien huonous :0

HAAPANEN TIMO 04.08.2009 16:45

Näädät niitä sähköjohtoja syö, ja aivan tasapuolisesti kaikista autoista. Rikki närsityt johdot ovat toiseksi yleisin sähkövika Saksassa. Yleisintä syytä en nyt muista. @timppa

HYTTILÄ ESKO 04.08.2009 17:03

Kyllä syö kaikkia. Vaan Baijerissa on huomattavan paljon enemmän esim MB ja BMW (oman maakunnan tuotteet) nämäkin usein omakotitalojen jne pihoilla jossa varmaan myyriäkin enemmän kuin asfalttikadulla. Lisäksi jossain saksalaisessa lehdessä oli aikoinaan juttu jotta eläimet tykkäävät "hyvän makuisesta" muovista ja kumista. Eli makuasia...

TUOMI JYRKI 04.08.2009 19:38

Voi teitä ukkoparat. Minulla on ollut vetoautoina Saab 9000 (2 kpl), Pajero, Mondeo, Saab 95, MBW 320 ja mitähän niitä lieneekään. Kaikki ovat olleet moitteettomia, paitsi Pajero, joka oli aina pajalla. Ainoa hyvä puoli Pajerossa oli, että silloin kun se oli kunnossa, se oli loistava veturi ( ei kylläkään ollut ihka uusi, kilometrejä oli 160 tmk.). Yhteenvetona: eiköhän useimmat autot ole ihan käypäsiä maanantaiyksilöt pois lukien.

LAHTI ANTTI 04.08.2009 19:55

Ainakin Volvot!!!

HAAPANEN TIMO 04.08.2009 20:56

Mutta kun se johtojen ja letkujen syöjä on näätä: http://www.aijaa.com/v.php?i=4615965.jpg Lähes nelikymmensenttinen nätti, mutta minkin veroinen tuholainen luonnossa. Meillä esiintyy siellä missä autot eivät esiinny.

KARONEN KIMMO 04.08.2009 21:25

Jaahas!

Paljon on tullut kommentteja asiasta ja hieman asian vierestä. Kiitos ja kumarrus raadille. Volvoa ja BMW:tä aikani pähkäiltyäni taidan päätyä Baijerilaiseen... Kun mitään muuta syytä en oikeastaan keksinyt, niin ainakin Bemu on takavetoinen.

JORVA OLLI 04.08.2009 21:39

Joo Jykä, oli minulla myös Pajero ja loistava vetoauto olikin, mutta sama vika rahikaisella, aina pajalla.

Oli pakko vaihtaa TOYOTAan.

LAHTI ANTTI 04.08.2009 21:45

Kun mitään muuta syytä en oikeastaan keksinyt, niin ainakin Bemu on takavetoinen.

Ei mikään syy vaihtaa siihen.

TUOMI JYRKI 05.08.2009 21:37

Takaveto poikaa!

KONTINAHO ALPO 05.08.2009 22:18

Ja neliveto se on paras. A.K

PALIN MATTI 06.08.2009 08:15

Mitä mie sitte voin tehä, ku mulla ei oo minkäänlaista vetoautoa?

KONTINAHO ALPO 06.08.2009 08:54

Asennat niinsanotun vetokoukun autosi perään, Sitten on sinullakin oikeus osallistua kinaan vetoautoista. A.K

KARONEN KIMMO 06.08.2009 22:56

NIINNO!!!

Nyt kun on kinattu Volvo - Tojota akselilla niin etuveto - takaveto keskustelu voisikin olla poikaa... Mistässen jälkeen kinataan????

HYTTILÄ ESKO 07.08.2009 08:36

Sekä etuvedolla että takavedolla on päästy... Merkinhän tiedät :p. En pahemmin talvella liiku vaununkanssa. Tällöin ei kai suurta merkitystä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.