Lataussähkön kytkeminen?
RANTALAINEN ISTO
21.07.2009 12:33
Olisi tarkoitus kytkeä virtapiuha niin, että auto lataisi virtaa ajon aikana vaunun akkuun pistokkeen kautta. Osaako kukaan kertoa miten ja mistä virta pitäisi oikeaoppisesti ottaa ja miten kytkennät tehdään, autoni on volvo V70.
PALIN MATTI
21.07.2009 15:31
Kysymykseesi saat vastauksen tuolta: http://www.volvolandia.com/SVF/
Otathan huomioon, että V70 kaikki toimilaitteet on CAN-väyläohjattuja, joten mitään perinteisiä perävaunun kytkentämenetelmiä ei kannata soveltaa.
Autossa on akku siellä takatilassa ja heti sen vieressä sivupaneelin takana on yksi sen monista sähkökeskuksista. Tässä keskuksessa ovat sulakkeet ja releistys myös sille vaunun latausvirralle. Tarvitset myös 13-napaisen pistokkeen siihen sydeemiin.
TERVO JARI
21.07.2009 17:48
http://karavaanari.info/index.php?topic=4641.0
Kysy kirjoittajalta yksityisviestillä asiasta, hän kyllä auttaa ja osaa auttaa . . .
Huom. Täytyy kirjautoa kyseiselle saitille . . .
Jari
HALMEENMÄKI JUHANI
21.07.2009 23:20
Riippuu myös siitä onko tuo V70 mallia 1998 vai 2008 eli ei nuo kaikki ole väyläohjattuja, vain uudemmat.
Ja jos on väyläohjattu niin siihen saa kyllä valmiinkin 13-napaisen rasian kytkentäsarjan, jolla homma onnistuu kaikilta joilla normaalit työkalut pysyy hyppysissä & keskiverto näköaisti.
Vanhemmassahan voi tehdä ihan normaaliin tapaan, josta täälläkin on puhuttu jo moneen kertaan.
RANTALAINEN ISTO
22.07.2009 07:36
Autoni on vuosimallia 2002 ja perävaunun pistoke on 7 napainen, koska vaunu on 19 vuotta vanha LMC.
HYTTILÄ ESKO
22.07.2009 08:56
http://vccs.volvocars.se/accessories/cat/fi-FI/P2X/pack-n-load/tow/VCC-249281.htm
Tuosta saat johtosarjan jossa joka nippeli mukana, mikäli uuden sarjan hankit. Kirjalliset ohjeet jne mukana. Mikäli asut helsingissä tai lähimaastossa niin voinen neuvoakin. Mikäli sinulla originaalisarja niin ei tarvitse kuin 1 kpl sulake ja liitin paikoilleen. Sattuu löytymään kytkentäkaavio hyllystä.
RANTALAINEN ISTO
22.07.2009 09:43
Anteeksi hölmöyteni, mutta kirjoitan ensimmäistä kertaa tänne ja en oikein osaa selvästi kuvata ongelmaani.Vastauksenne ovat olleet hyvin asiantuntevia, joten yritän selittää ongelman uudelleen. Auto V70 vm 02, jossa on volvon orginaali 7 reikäinen pistoke. Vaunu on LMC vm.90 jossa 7 napainen pistoke. Kysymys kuuluu, että voiko esim.sumuvalon virran ottaa latausvirraksi, jos voi niin miten kytkennät tehdään?
HYTTILÄ ESKO
22.07.2009 14:23
Ei voi ottaa takasumuvaloa latausvirraksi ! Poltat jotakin kallista tuolla ajatuksella. Voit kylläkin kytkeä siihen SUMUVALONASTAAN tuon lataus-sähkön. Tällöin irroitat siitä autosikontissa olevasta pistokkeesta tuon sumutakavalon johtimen. Kytket seuraavan asennusohjeen mukaisesti sinne + 12 voltin jännitteen. Kannattaa laitta ohjeen mukaisesti ja laittaa ohjeen mukainen rele sinne jottei autosi akku tyhjene.
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii/Details.aspx?uid=d0f3b681-6d4a-41da-8482-cca7865d554d
HALMEENMÄKI JUHANI
22.07.2009 22:59
Ja tuota kytkentää tulisi ehdottomasti välttää, koska silloin kun ko autoon kytketään uudempi perävaunu niin siinä palaa sitten se vaunun takasumari aina. Se 13-napainen vaan on nykyaikaa, ja tehty juuri siksi että 7-napaisessa loppui nastat kesken!
SIHVOLA MARKUS
22.07.2009 23:11
Isto hyvä.Näyttää siltä ,että ainoa mitä sinun tulee tällä hetkellä välttää,on tämä saitti. Kysy joltain muulta asiantuntijalta.Täällä kuitenkin kestää yhteisymmärryksen saaaminen sen verran kauan, että saat varmemman vastauksen nopeammin.EI ole vittuilua, vaan kylmä tosiasia.
HYTTILÄ ESKO
23.07.2009 08:48
Kaippa tuo on tiedetty jotta ne nastat loppuu kesken. Mutta aloittaja kysyi MITEN SAAN LATAUS-SÄHKÖN 7 NAPAISEEN. Pääseehän tuosta eroon silläkin jotta ostaa uuden vaunun ja auton jossa molemmat valmiiksi 13 napaisia. Lisää hyviä juttuja...
ARO PERTTI
23.07.2009 09:01
Heippa kaikille.Minä taas kysyn että mitä sillä lataussähköllä autosta vaunuun tekee. Yleensä autojen laturit on mitoitettu aika optimaalisesti, joten ei kai sitä vaunuakun lataamiseen niinpaljon jää ylikään.Rasitetaan vain autonlaturia ylimääräisesti ja lisätään polttoaineen kulutusta.Samoin jos ajatellaan että ei kai sitä päiväkausia vaunua vedetäkkään ja ladata akkuja,löytyyhän tuohon vaunuakun lataukseen muitakin vaihtoehtoja.:-)
RANTALAINEN ISTO
23.07.2009 13:37
Paljon kiitoksia vastauksista. Asiaan on nyt tullut selvyys miten toimin.
HAAPANEN TIMO
23.07.2009 17:25
Laitetaan autoihin lisävalojakin, akun lataus ei vie kuin murto-osan siitä.
Jääkaapin akkukäyttö tuntuu sitten jo jonkinverran enemmän kuin mitä lisävalot viesivät.
Mulla on autossa kaksi jääkaapia, yhteiskulutus n.200W Asensin autoon led-huomiovalot, tällä konstilla sain käyttöön joutilaaksi jääneet ajovalojen 110W
@timppa
HALMEENMÄKI JUHANI
23.07.2009 17:58
Eskolle se hyvä juttu: lataussähköä ei saa 7-napaiseen, jos pitää olla lyhyt vastaus. Hieman pidempänä: ei niin etteikö siitä olisi vielä ongelmaa jossain vaiheessa. Ja ilmeisesti aloittaja ei tuota tiennyt, ei ainakaan ihan tarkkaan. Se 7-napaisten vaihto 13-napaisiin ei ole mikään kamala operaatio, etenkin kun tuppaavat hapettua ja olla muutenkin säännöllisen vaihdon tarvitsevia. Ei vaunut vaan rasiat & pistokkeet siis.
HYTTILÄ ESKO
23.07.2009 21:25
Olen noita 13 napaisia vaihdellut muillekin . Hyvä Fluke ja tarpeeksi järkeä tuohon löytyy omasta takaa. Olen joutunut ruoan hankinnan takia tekemään heikkovirtatöitä -70 luvun alusta. Muusta järjestä en väitä mitään.
HYTTILÄ ESKO
23.07.2009 21:29
Pertti hoi. Minulla menee vaunuun sekä jatkuva että jääkaapinsähkö. Tällöin voin käyttää ajaessa vaunun jääkaappia 12 voltin jännitteellä. Sekä antaa latautua vaunun akun mikäli olen viettänyt leirielämää ilman sähköä yön-pari. Nuohan on releillä erotettu auton sähköjärjestelmästä. Jotteivat ime auton akkua tyhjäksi mikäli unohtuu jääkaappi päälle 12 voltille. Esim laivaan/lauttaan ajaessa.
ARO PERTTI
24.07.2009 09:17
Esko moi ! Akkujahan voi ladata esim aurinkokennoilla ,jotka investoinnin jälkeen antavat ilmaista sähköä sekä ajettaessa että paikalla ollessa, ovat ryökkäleet vielä kaiken lisäksi ympäristö ystävällisiä : ;-))
HYTTILÄ ESKO
24.07.2009 14:50
Ja arvokkaita paketteja lataus-säätimineen. Joskus harvoin vaunun lautausta tarvittaessa tarpeettomia paketteja. Kun viettää kaikki lomansa puskassa varmaan hyvä vaihtoehto.
HAAPANEN TIMO
24.07.2009 17:00
Näin on. Ajossa kun saa ladattua (polttoaineen kulutuksen lisääntymistä ei pysty kukaan huomaamaan) voi olla kämppärillä sähköttä.
Täällä kotimaassa vallankin on kämppärisähkön hinta karannut käsistä. Vaikka kuinka olisi kustannusvastaavuudeltaan oikeita hintoja, joku viisi euroa kesäyöstä on liikaa.
SILLANPÄÄ TOMMI
03.08.2009 11:35
Moi. Mitenkä olet saanut molemmat sekä jatkuva että jääkaapinsähkön kytkettyä. Itellä autossa 7-napanen ja vaunussa 13 napanen. Autossa kytketty 2-nasta siten että siitä menee vaunun 9-nastaan (jatkuva virta) auton käynnissä ollessa. Välissä 7/13 muunnin palikka.
Voiko tämän saman jännitteen 2-nastasta kytkeä myös vaunun 10-nastaan (latausvirta vaunun akulle) ?
Mietin vaan onnistuuko tämä vai onko autoon vaihdettava myös 13 napanen pistoke.
HYTTILÄ ESKO
03.08.2009 20:57
Voi kytkeä eli tehdä "virityksen" jos haluat. Viisaampi vaihtaa myös autoon se 13 napainen
HYTTILÄ ESKO
03.08.2009 20:58
Muista 13 napaisessa on myös maat tuplattu. Tällöin jännitehäviö pienenee.
HALMEENMÄKI JUHANI
03.08.2009 21:22
Aivan. Itse tein itselleni tuollaisen "täyskytketyn" adapterin, eikä ollut sitten ihan mukava pikkujuttu. Niitä hyppylankoja mm maadoituksille saa näprätä tarkoin sormin, 13-napaisessa ei liikaa tilaa ole kotiasentajalle.
SILLANPÄÄ TOMMI
03.08.2009 22:53
Autotarvike varaosakaupasta löytyi 7/13 adapteri, jossa on 7-napaisen 2-nasta kytketty 13-napaisen 9 ja 10 nastoihin.
Samoin 7-napaisen 3 nasta eli maa on kytketty 13-napaisen 3 ja 11 nastoihin.
Tällä adapaterilla saan nyt sekä jatkuvan virran (9) että latausvirran vaunun akulle (10).
Volvossa piti vielä hommata rele ja kaksi sulaketta takakontin sähkönsyöttökoteloon, jotta molemmat ominaisuudet alkavat toimia.
Nyt vielä pitää päästä testaamaan miten jännite todellisuudessa riittää.
HYTTILÄ ESKO
04.08.2009 08:52
lainaus : Volvossa piti vielä hommata rele ja kaksi sulaketta takakontin sähkönsyöttökoteloon, jotta molemmat ominaisuudet alkavat toimia.: loppu
Tuntuu oudolta kun sinullahan lähtee autosta Vain 1 + johto joka jakautuu KAHDEKSI siellä adapterissa . Tällöinhän noita sulakkeita tarvitaan vain 1 . Itse laitoin koko 13 napaisen sarjan koukkuineen. Tällöin tarvittiin nuo releet ja MOLEMMAT sulakkeet. Lisäksi takasumuvalosovellus. Toivotaan että adapteri on oikein tehty eikä joudu ostamaan REM ( rear electronic module) yksikköä :p
SILLANPÄÄ TOMMI
04.08.2009 10:17
Yhdelläkin sulakkeella tässä tapauksessa pitäisi pärjätä.
2 sulaketta on varmaan tapausta varten jos autossa olisi 13 napainen pistoke.
Tilasin Volvon oman relepaketin ja tässä oli molemmat sulakkeet ja rele mukana.
HAAPAKOSKI OSSI
04.08.2009 21:06
Mitä sinulla on kytketty siinä 7-napaisen sarjassa 2. nastaan - oman auton (-05) alkuperäissarjassa siihen voi kytkeä joko takasumuvalon, latauksen tai jatkuvan virran - EI KOSKAAN KAHTA NOISTA! Niinkuin ymmärrät, jos hetkenkään mietit asiaa.
Tuolla on hiukan asiaa, miten sen homman voi oikeasti hoitaa, jos ei halua maksaa toistasataa euroa pelkästä johdonpätkästä.
http://karavaanari.info/index.php?topic=4641.0
Ja varmistu ensin ennen vaunun kytkentää, ettei se takasumuvalo ole siellä sarjassa kytkettynä. Jos vaunun akku syöttää virtaa Volvon pistokkeen takasumuvaloliittimeen, on huollon mukaan tullut "parintonnin remontteja"
Ossi
HYTTILÄ ESKO
05.08.2009 08:26
Kysyjä ei ollut kytkemässä takasumuvaloa yhtään mihinkään. Eikä hänen 19 vuotiaassa vaunussa ole edes ajateltu sellaista. Hän oli laittamassa ADAPTERIA 13 napaisen ja 7 napaisen VÄLIIN jossa tapahtuu seuraava muutos.
(Autotarvike varaosakaupasta löytyi 7/13 adapteri, jossa on 7-napaisen 2-nasta kytketty 13-napaisen 9 ja 10 nastoihin.
Samoin 7-napaisen 3 nasta eli maa on kytketty 13-napaisen 3 ja 11 nastoihin.
Tällä adapaterilla saan nyt sekä jatkuvan virran (9) että latausvirran vaunun akulle (10).)
Eli aina kannattaa lukea mihin vastaa...
HAAPAKOSKI OSSI
05.08.2009 13:00
Niinpä - ja siitä huolimatta kannattaa varmistaa ettei joku aikaisempi "asentaja" ole laittanut sitä 2. nastalle menevää piuhaa kiinni TRW-boksiin eli takasumuvaloon - en kehoittanut kytkemään sitä takasumuvaloa.
Mulla volvon 7-napaisessa sarjassa oli 2. nastalle menevän piuhan autonpuoleisessa päässä kolme eri piuhaa eli takasumuvalo, peruutusvalo ja lataus/jatkuvavirta - auton vuosimalli ei kylläkään minulle selvinnyt ja voihan siellä olla jokin tarvikesarja asennettuna.
Kuitenkin nyt kun autoon laitetaan latauksen tai jatkuvan virran mahdollistavat releet ja sulakkeet, pitää varmistua siitä ettei aiheuteta oikosulkua takasumuvaloon.
7-napaisessa ei saa molempia, vaikka adapterilla tekisi minkälaisen kytkennän - molemmissa nastoissa on joko lataus- tai jatkuvavirta.
SILLANPÄÄ TOMMI
05.08.2009 13:39
Koukun 2-nasta oli alunperin kytketty auton 5-nastaan eli takasumuvalolle.
Kuten ohjeessa sanottiin tämä johto oli siirrettävä paikkaan 1 eli lataus. Valittavana on joku seuraavista kolmesta :
Ohje Volvon sivuilta:
Connect the blue (BL) cable to terminals 1, 5 or 12, depending on the desired
function. Terminals: 1 = Charging; 5 = Fog tail lamp; 12 = Reversing lamp
Eli minulla on nyt 7/13 napaisen muuntajan navoissa 9 ja 10 molemmissa latausvirta. Näihin nastoihin tulee jännite vain auton ollessa käynnissä. (katso kytkentä aikaisemmista viesteistä)
Sumutakavalo on varmasti kytketty pois päältä. Johto siirretty.
Tämän pitäisi olla varmasti oikein kytketty nyt ( ? )
HAAPAKOSKI OSSI
05.08.2009 14:44
Kyllä - ei mitään riskiä.
Auto lienee tuon muutoksen tapauksessa vanhempi kuin -05 eli ei ole "TRW-boksia" kuten minulla. Uudemmassa voi "epähuomiossa" kytkeä liikaa johtoja kiinni, jos ei tiedä mitä tekee.
Ossi
HYTTILÄ ESKO
05.08.2009 19:20
Edeleen: Aloittaja kertoi seuraavaa alkupuolella. " Autoni on vuosimallia 2002 ja perävaunun pistoke on 7 napainen, koska vaunu on 19 vuotta vanha LMC." Eli oli vanhempi kuin 2005
HAAPAKOSKI OSSI
05.08.2009 22:22
Pistäppä Esko lasit silmille ja lukaise ketju uudelleen.
Kuten voit huomata suoraan alenevasta ketjusta, minä olen vastannut vain tuohon Tommin kysymykseen - Aloittajan, Iston, ongelma ratkesi jo 23.7.09. - siihen ei ole enää tarvetta kommentoida.
Jos tiedät Tommilla olevan täysin identtisen kaluston Iston kalustoon nähden, minä en ole sitä mistään voinut arvata.
Tämä Tomminkin asia tuli jo selväksi ilman vittuiluja, joten päätän tämän osaltani tähän.
Ossi
HYTTILÄ ESKO
06.08.2009 08:11
Häiriöitä ? kun vluksi luullaan ? Kysymys oli vain lataus-sähköstä. Ei vlusta tai takasumuvalosta..
STELLBERG AHTI
03.04.2014 01:25
Onko oikeesti olemassa valmiina tuollaisia adaptereita jotka mahdollistaa latauksen?
Itsellä olis mielenkiintoa saada jääkaappi ajonajaksi päälle...
ANTTILA MARKKU
03.04.2014 08:18
Ei.Jos autossasi ei ole kytkettynä rasiaan jatkuvaa virtaa tai virtalukon takana olevaa jatkuvaa virransyöttöä ei sitä voi millään adapterilla aikaan saada.Minulla Hyndai merkkiseen laitteeseen asennettiin oston yhteydessä vetokoukku ja 13 napainen rasia johtosarjoineen.Johtosarja maksaa maltaita mutta se tulee akulta saakka.Vaihdoin vaunua hyväuskoisena kytkentöjen riitävyydestä.Aprillii,sepä ei ollutkaan kytketty sillä tavalla että jääkaappi ja latausvirta olis toiminut ilman vielä uusia kytkentöjä jotka toivat neljä uutta sulaketta akun viereen.Tosin eivät pyytäneet rahaa kun päivän tuhersivat merkkiliikkeessä kytkentä hommia.Kertoivat että nykyinen kytkentä olisi vaatinut vielä erikseen hankkimaan jonkun sarjaan kuulumattoman johdon.Luulen kyllä että kyseessä oli pelkkä selittely.Lisäksi siellä takaosan paneleiden takana on niitä kytkentärasioita joihin jouduttiin tekemään jotain muutoksia.Nyt ne kytkennät menee niin että jatkuva virta(joka tyhjentää akun jos on kytketty jollei auto ole käynnissä)Tulee rasialle sekä toinen virransyöttö joka on virtalukon takana jolla ruokitaan vaunun ajonvakautusta.Samalla tarkastettiin peruutustutkan toimimattomuus kun perävaunu on kytkettynä.Muuten peruutus hälyytys huutaa estettä peruutusvaihteen ollessa kytkettynä.
HAAPANEN TIMO
03.04.2014 09:02
Tahtovat ne vaunun johdot olla liian ohuita jääkaapin 100- 200 W:n tehoon.
Kaappien asennusohjeissa neuvotaan kayttämään, 4 mm² johtoa jos matka on alle neljä metriä, sen pidemmässä johdotuksessa pitäisi olla 6mm² piuha. Ja kaapin maadoitus myös samaa luokkaa.
Kaappi ei jäähdy jos voltit siellä päässä ovat alhaalla. Joskus vedin auton takaluukkuun tukevan lähdön sekä SELV-pistokkeen, ja vaunusta suoraa kaapilta paksun johdon pistokkeella joka takaluukun raosta kytkettiin toisiinsa.
Ei ollut suuri vaiva kytkeä kahta pistoketta liikkeelle lähdettäessä.
Vanhoissa kaapeissa oli vielä kaapin kytkin liian heppoisa, edelliseen johdon vetoon laitoin lisäksi kaapin kytkimen releen taakse. Kaappi toimi loistavasti.
@timppa
SALO TAPANI
03.04.2014 10:09
Minulla on sekä auton että vaunun puolella jääkaappia varten 2,5 mm johdotus ja hyvin on pysynyt kaappi ajossa kylmänä. Myös pakastelokeron tavarat jäässä.
ANTTILA MARKKU
03.04.2014 10:12
Tuohon en sano mitään,kun en tiedä toimiiko tuo nyky kytkentä toivotulla tavalla.Vaunuun on asennettu juuri tuota lataus käyttöä varten joku boosteri.Älkää kysykö,se oli lisävaruste karvaseen hintaan vaunuun.Ens viikolla suunitelmissa ottaa vaunu koukkuun ja katsotaan silloin toimiiko nuo kytkennät.
VALTONEN MARTTI
03.04.2014 11:49
Mikä se Anttilan nykyvaunu on? Vieläkö Solikka..
HAAPANEN TIMO
03.04.2014 15:35
Tapanille vastaan. Eihän ne ole sen paksumpia missään, hyvä kun toimii.
Syksyllä laitoin T5 Transporteriin koukun. Linkin ekassa kuvassa vasemmalla alhaalla näkyy keltainen johto ja liitin johon ohjeen mukaan saa lykätä 30A Se on juuri se puheena oleva piuha. Mun mielestäni liian heiveröinen
https://picasaweb.google.com/timppahaapanen/VetokoukkuTransporterT52006?authkey=Gv1sRgCObu_q-TyoPOXQ#
@timppa
ANTTILA MARKKU
03.04.2014 16:15
Ei,minä en enään viitsinyt leikkiä että solkku 630 on laatuvaunu.Hyvää siitä kyllä löytyy,pohja ja tilankäyttö olivat 10 minun mielestäni.Kokeillaas välillä pesuhuone mallin Cabby 650 yhdellä akselilla.Siksi yksiakselinen että tiukassa paikassa pystyy käsin kääntelemään ja tuo ajonvakautus on osoittautunut hyväksi ratkaisuksi.Se ei ole tuulisista osin myrskyisistä keleistä johtuen vielä selvinnyt vaikuttaako ajonvakautuksen puuttuminen vaunun liikkeisiin polttoaineen kulutukseen.
VALTONEN MARTTI
03.04.2014 19:35
Jes, Markku! Laatuvaunuhan Cabby on. Leikkimättä. Teoriassa se ajonvakautus lisää kulutusta, mutta varmaan huomaamattoman vähän. Eikä kai ollenkaan jos ei joudu töihin .
Niin ja parempaa koppaahan saa hakea.
Itse vaan pidän tuosta Solikan mielestäni onnistuneesta kompromissista ajettavuuden ja asuttavuuden välillä. Kaikkine vikoineen.
Mukavia matkoja sulle.
ANTTILA MARKKU
04.04.2014 09:23
Joo,kiitos samoin.Tämä nyt jotenkin vaan on seurausta siitä kun protestoin kaikkien uusina myytävien vaunujen kuluttaja suojan puutetta.Pohjoismaiset vaunut jotka ovat suurempia kuin nakkikioskit ovat hinnoiteltuja aika järkyttäviin 40te alkaen,ja mitä sillä saa?Suurimmassa osassa on kokoonpanovirheitä ja ostaja joutuu parantelemaan sekä korjaamaan uutta vaunua jo ostaessaan.Takuuseen menevät korjaukset ovat hyvin yleisiä.Vaunu joudutaan joka kerta viemään laitettavaksi,eikä puhettakaan että se mielipaha toimimattomasta kymmenien tuhansien ostoksesta yritettäisiin jotenkin korvata.Rakennetaan laitteita jotka käytössä aiheuttavat selviä terveyshaittoja.Niinkin yksinkertainen tuote kuin tuollainen pyörillä kulkeva työmaakoppi maksaa useamman uuden henkilöauton hinnan ja on useasti jo ostaessa rikki.
IPATTI VEIKKO
04.04.2014 15:50
Joskus viime vuosisadan puolella mittailtiin ihan vedonlyönnin jälkeen latausvirtoja auton ja vaunun välillä. Mittasimme kymmenen vaunua ja suurin latausvirta vaunuun päin oli 1,3 ampeeria ja muut alle sen. Jo vaunun ja auton välisen johtimien poikkipinta 1,5 - 2.5 mm2 rajoittaa latausvirran suuruutta.
ANTTILA MARKKU
04.04.2014 17:48
Näyttäs olevan molemmat jatkuvan virransyötön ja maa johto 2,5
STRÖMMER HEIKKI
19.04.2014 11:20
Edellinen autoni oli Land Rover Disco 3. Siinä oli alkuperäinen 13-napainen rasia. Ainoa vika oli se että johdot olivat ohutta " paukkulankaa" , jolloin esim jääkaappiin kyllä syttyi valo, ja kytkentäpaneeliin valo osoittamaan että kaappi toimii 12v:llä. Muuhun se virta ei sit enää riittänytkään, eli kaappi ei pysynyt kylmänä. Yllättäen tässä uudemmassa -12 mallisessa Dodgessa onkin vain 7-napainen rasia. No ehkä hyväkin, niin voin sit kytkeä tarpeeksi paksut johdot konehuoneesta, mutta niin että jatkuvaakaan virtaa ei tule, ellei kone käy.
LEHTINEN PERTTI
13.07.2014 16:48
Joo, tämä "ellei kone käy" on ainakin Kabessa teteutettu siten, että vaunun järjestelmä tarkkailee, palavatko oikean puolen parkkivalot. Jos palavat, kytketään lataus kytkentäkortin releen kautta, muutoin virtoja ei tule 13 pinnisestä. Vanhassa Kabessa parkkikytkin sytytti vain vasemman puolen valot. Nyt onkin tarkastamatta mitä tapahtuu lataussähkölle jos vaunun parkit on "pakotettu" päälle vaunun parkkivalokytkimellä, vetääkö se releen ja silloin virta juoksee autosta vaunuun.koko ajan.
Hmmmm.. näin nämä ajatukset kirpoilevat toisten tekemisten stimuloimana!
PALIN MATTI
13.07.2014 19:47
Kävin juuri testaamassa epäilysi. Ei lähde jääkaappi päälle ilman vetoauton virtasyöttöä ainakaan vm. 2010 Kabessa vaikka vaunun seisontavalot kytketään päälle.
Tunnistus tulee todennäköisesti virransyöttönavan jännitteestä.
LEHTINEN PERTTI
14.07.2014 23:51
Kiitos avustasi.
Säästyypähän itseltä tuo testauksen vaiva ;-)