Jääkaappi elektrolux

LEPPÄNEN AKI 29.06.2009 17:31

Ihan vain tiedoksi, korjasin juuri kaasujääkaapin. Vaunu Cabby 590 vm 89. Kaappi toimi sähköillä 12 ja 220V mutta ei kaasulla, ei viilentynyt kunnolla. Liekki näytti katsottuna olevan ihan ok, mutta ei ollutkaan. Liekkipesän runkoputki karstoittunut kaasuputken suunnasta aina liekkipesän kohdalle asti, niin että halkaisija kaventunut lähes puolella. Liekkipesän kohdalta sisäpuolelta päinvastoin syöpynyt kuin kuun kraaterit. Vaihdoin liekkipesän uuteen, niin nyt kaappi viilenee nopeasti, käyntiäänikin toisenlainen. Kustannuksia tuli, liekkipesänrunko 45€, aluteippi 3€, tiivistysnauha 4€, hieman jo aikaisemmin ostettua tiivistysmassaa ja pari ruuvia. No tietysti aikaa muutama tunti, ehkä 3-4h. Nyt se toimii seuraavat 10 vuotta keljuilematta Että tällainen juttu tiedoksi.

TERVO JARI 29.06.2009 20:30

kaasuasennusluvat on plakkarissa ?

http://www.tukes.fi/fi/Toimialat/Kemikaalit-ja-kaasu/Nestekaasulaitteet/Asennus-ja-kayttoonotto/

Että silffiissii . . .

Käy kuiteski asennusluvat omaavalla tarkastuttaan asennuksesi, itsesi, perheesi ja muiden "kanssakulkijoiden" turvallisuuden vuoksi . . .

Jari

Ps. Taisit heittää ton juttus provona ? ?

LEPPÄNEN AKI 30.06.2009 15:15

niimpä niin taas löytyy suomalainen negatiivisuus elämiseen. Tuliko mieleen että omaanko itse luvat tai joku sukulaiseni. No jos vaikka ei olisikaan lupia niin oma olisi vaununi ja henkeni. No joka tapauksessa jos ei osaisi käyttää työkaluja niin eipä pitäisi tehdäkkään. Mitä varten on keksitty aineet joilla todeta vuodot ja kaasuhälyttimet?

Oli miten oli järjestelmä on kunnossa ja tarkastettu kuten kuuluu. Hyviä hetkiä matkaillessa kaikille.

TERVO JARI 30.06.2009 18:34

antaa ymmärtää että nuot kaasuasennukset ovat itekunki tehtävissä, olisitten ammattitaitoa tai ei.

Arvasin että tuohon oli "koira haudattuna" ja sen kirjoituksessani kerroin.

Olisit tehnyt heti selväksi että tarvittavat tarkastukset on tehty, olisi tullut kaikille "asia selväksi" . . .

Hyvää kesää itsellesi kuin kaikille muillekkin "kulkijoille".

Jari

Ps. Tuo kirjoittamani varoituksen sana ei ollut negatiivisuutta vaan "turvallisuutta" kaikille.

REINI SEPPO 30.06.2009 22:04

En sitten minäkään ymmärrä tommosta leikittelyä TURVALLISUUS asioilla. Oli luvat tai ei.

PALIN MATTI 02.07.2009 16:29

Kaasuasennukset on ihan eri asia, ku joku liekkipesän vaihto.

Luvanvaraisilla kaasuasennuksilla tarkoitetaan kiinteiden nestekaassulaitteiden ja putkistoitten asennusta rakennuksiin tai ajoneuvoihin, sekä niiden huoltoa ja korjausta.

KONTINAHO ALPO 02.07.2009 19:33

Usein täällä on saanut vanhan kaapin korjausvinkiksi,sen irroittamisen ja ympärikseen pyörittelyn, jotta neste tukokset aukeaa Täytyykö olla paikoilleen asentamisessa "valan tehnyt asentaja" A.K

PALIN MATTI 02.07.2009 20:02

Jos lakeja ja määräyksiä kirjaimellisesti nouatettas, ni täytys. Siinähän on kysymys kiinteän asennuksen yhistämisestä. Käytännön tason mekaanikko ossaa sen kyllä itekki tehä ja tarkastaa saippuaveelä liitoksen pitävyyen. Ei siittä tuu kukkaan huutelleen kellekkään.

Tännään juuri keskustelin asiasta tämmösen "lisenssimiehen" kans.

Tavallinen poropeukalo, joka pannulappua virkatessaanki saa aikaseks ainoastaan pipon, saapi ainoastaan kytkeä letkun päässä olevan paineenalentimen kiini kaasupulloon. Ei mittään muuta.

NYMAN MATTI 02.07.2009 22:51

Ja tähän on pakko kommentoida, entäs jos jotain sattuu, niin sitten vingutaan vakuutusyhtiöltä korvauksia, ja sieltä sitten insinöörin näköset otukset tarkastaa ja kyselee kukas on tehnyt asennukset ja toteevat varsin yksiselitteisesti, että korvauksia ei makseta. Meidän vaunun samanlainen ongelma paljastui huollossa, maksoi reilun 60 €. t. Matti

IPATTI VEIKKO 03.07.2009 18:34

Käys kattoon www.koti.mbnet.fi/pes1tol. Siellä on 4 kuvaa ja niissä tekstiä mitä voit tehdä itse. On siell paljon muutakin vaunuiluun liittyvää.

VARIS ESKO 04.07.2009 16:56

Eipä kylmennyt Eletrolux kaasulla, vaikka liekki paloi. Matkailuautossa kyllä toimi hienosti asennolla akku ja leirissä verkkovirralla, kyllä oli kylmää. Tein viimeisimmän oman huollon keväällä ehkä kolmannen kerran vuosien mittaan, onnistuneesti. Alahuoltoluukku auki ulkoseinästä ja palopesän suojapeltiä avaten sen verran, että liekkipesään saa "kontaktin". Sinne vaan kertyy korroosio(?)töhnää häiriten palamista. Koputtelen pakoputkea vaikka meisselillä ja sitten painepullosta pari tohausta täsmäilmaa pillistä tupaan(palopesään)ja taas toimii jääkaappi kaasullakin. Viimeisimmän pullon ostin at-yritys Data Groupista Kotkasta. Käyttökohde puhelimet tietokoneet jne laitteet. Tuotteen nimi "Pentisol, Puhallus". N.15 e, kallis mutta riitoisa. Toimii! Kyseessä ei voi olla luvan varainen kaasuasennus. Ainakin teen sen taas kun liekki ei jäähdytä. Esko

IPATTI VEIKKO 06.07.2009 16:52

Oletko puhdistanut sen pystyputken jonka kautta palpkaasut poistuvat. Sen seinämiin kertyy ns bilssihilsettä joka tärinästä tippuu palopesän päälle vaikeuttaen liekin palamista. Siinä pakoputkessa on myös sellainen kierteelle väännetty pelti joka on syytä käyttää pois. en ole käyttänyt koskaan mitään aineita vain paineilmaa. Voit myös iroittaa sen palopesän ja puhdistaa sen. "älä hukkaa sitä pienen pientä kartioprikkaa joka on kaasuputken ja palopesän välissä." Tarkista sen prikan pienen pieni reikä ja humat että siinä on myös vielä pienempi ruutuverkko.

VARIS ESKO 07.07.2009 09:40

Kyllä olen putsannut myös koko putkenkin. Tarkoitin ettei palopesän irroittamiseen ole ollut syytä, kun tuo purkki-ilma tehokkaasti pölläyttää rojut poies. Siis en käytä "aineita" vaan vain paineilmaa. Oman laitteeni putkessa muuten ei ole tuota spiraalia, edellisessä oli. ("kierteelle väännetty pelti") Lienee sama, mistä paineilma tulee. Tuo purkki vaan kulkee mukana kätevämmin kuin vaikkapa kompura. ;-))) Esko

IPATTI VEIKKO 07.07.2009 11:48

Tarkista vielä se pieni kartiomallinen prikka joka on tulevan kaasuputken ja palopesän välissä. Älä riko sitä verkkoa prikassa

HAAPANEN TIMO 08.07.2009 18:15

Se prikka on suutin. Sitä ei pidä mennä ronkkimaan muuten kuin puhaltamalla. Jos silmämääräisesti vertailee vanhaa saksan 50mbar:n ja nykyisin käytettävää 30mbar:n suuttimen reikää, ei havaitse mitään eroa. Jos vähänkin neulalla putsaa niin pilalla on.

Ja juuri tämä suutin takavuosina vaihdettiin kun tuontivaunuun/autoon tehtiin painemuutos. @timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.