Vaunu irtosi
HÄNNINEN PENTTI
23.06.2009 22:29
Lähdin tuossa päivällä käyttämään vaunua leimalla. Pääsin päätielle ja kiihdytin kakkosella oikein kunnolla. Ajattelin vähän puhaltaa karstoja koneesta...
Yhtäkkiä veto keveni ja totesin, että vaunu ei halua katsastuskonttorille. Liekö pojat joskus kopistelleet turhan kovasti pohjaa...
Vaunu jämähti keskelle kaistaa aisa hieman vinossa ojaan päin. Asvaltissa oli molemmista pyöristä ihan tasaisesti 5 metriä mustaa rantua. Naureskelinkin sitten konttorilla että näyttää nuo teidän mittarit mitä tahansa, niin tiedän aivan varmasti, että vaunun jarrut toimii.
Vaunua kiinnittäessä kuului tuttu loksahdus ja kahva painui alas. En sen kummemmin tarkistanut asiaa sillä koskaan aiemmin ei ole ollut kiinnittämisen kanssa mitään ongelmaa. Mitä ilmeisimmin koura kuitenkin loksahti kiinni kuulan päällä.
Vaunun jarruthan teki tässä juuri sen mikä on niiden tehtävä tällaisessa tilanteessa, eli turvavaijeri nyppäsi käsijarrun päälle. En tiedä, onko turvavaijerin tarkoitus katketa vai irrota, mutta ainakin tässä tapauksessa vaijerin kiinnitys jarrukahvaan petti ja vaijeri jäi koukkuun kiinni. Vaijeri oli kiinni jarrukahvassa sellaisella isolla renkaalla, vähän kuin avainrenkaalla joka aukesi nykäyksessä.
Ihmettelen vieläkin miten vaunu seurasi kiltisti pihasta lähdön ja kahden risteyksen ajan, koska kuitenkin kiihdytin ja jouduin jarruttamaankin molemmissa.
Onni onnettomuudessa oli, että ei ollut ihan perässä autoa. Olis kaverilla ollut ihmettelemistä kun vaunu pysähtyy yhtäkkiä viiden metrin matkalla ja jää nököttämään keskelle tietä...
Eli muistutukseksi itselle ja muille, tarkasta AINA vaunun kiinnitys vielä kerran.
Pena
LAHTI ANTTI
23.06.2009 22:57
Onni onnettomuudessa sulla ettei muita ollut lähettyvillä.
Ja se varmuusvaijeri on toiminut aivan oikein eli vetänyt jarrut vaunussa päälle. Myös sen tarkoitus on antaa periksi jostain kohtaa siinä vaiheessa, eikä suinkaan, että vaijeri vetäisi vaunua mukanaan.
Sitä joskus ihmettelen, kun jotkut laittavat varmuusvaijerin vain koukun ympärille. Tällaisessa tapauksessa se helposti tulee sieltä nupin kautta pois jarruttamatta vaunua. Ja silloin yleensä rytisee.
Kyllä se vaijeri on syytä aina kiinnittää siihen omaan paikkaansa kiinni, siinä päässähän on se palomiehenhaka, jolla se kiinnitetään.
On laiskuutta ja välinpitämättömyyttä kiinnittää se toisella tavoin.
No, jos vahinko sattuu niin opettaa se oikean kiinnitystavan.
HÄNNINEN PENTTI
23.06.2009 23:30
Mulla ei messersmittissä ole mitään lenkkiä turvavaijerille joten joudun sen kietasemaan koukun varren ympärille. Hyvin tuntui kuitenkin toimivan.
LAHTI ANTTI
23.06.2009 23:38
Onneksi pysyi siinä. Aina ei käy yhtä hyvä onni.
Yleensä vetokoukuissa on oma paikkansa turvavaijerin kiinnitykselle.
KINNARI ESKO
24.06.2009 08:48
minulla ei ainakaan 3:ssa viimeisessä koukussa ole ollut sitä kiinnityspaikkaa vaijerille koukut irroitettavaa mallia kovilin valmistamia
KAIJALA HEIKKI
24.06.2009 08:55
juu sama juttu täällä koukun ympärille pakko laittaa,kovilissa ei löytyny muuta paikkaa.
KEROKOSKI KATJA
24.06.2009 12:54
Autossani (vm-04) on irroitettava kovilin vetokoukku. Kyllä siinä ainakin paikka on, piilossa siellä takana, raudassa jossa on sähkörasia kiinni. Ainakin tarkoitukseen hyvin sopiva, jollei ole sitä varten tehty.
PALIN MATTI
24.06.2009 16:22
Eipä taia ennään tämän vuosituhannen puolella valmistetuissa koukuissa olla sitä varmuusvaijerin kiinnityslenkkiä. Viimeks oon ostanu uuen koukun 1999, eikä siinäkkään mittään lenkkiä ollu. Kovilin irrotettavaa mallia oli se.
PÖNTINEN PEKKA
24.06.2009 16:47
Tämä tuntuu olevan arka asia monille. Monenlaisia juttuja kuulee ja pari olen nähnytkin. Kerran otin asian puheeksi erään jäsenalueen iltatulilla. Porukka alkoi häipyä paikalta kommentoimatta asiaa mitenkään. Lopulta istuin tulilla kaksin erään miehen kanssa, joka totesi hiljakseen "on se mullahi kerran lähteny koukusta..."
Ainoa konsti on pitää kalusto kunnossa ja olla huolellinen. Itselläni on tapana joka kiinityksen jälkeen vielä nostaa aisasta, että auton perä varmasti nousee mukana.
Turvallista kesää kaikille.
HYTTILÄ ESKO
24.06.2009 20:26
Ainakin omassa Volvon original koukussa on paikka tuolle. Tehty kyllä tällä vuosituhannella. Ja reilusti
LAHTI ANTTI
24.06.2009 22:17
Samoin mulla, vaikka ei olekaan Volvon original. On Bosalin valmistama ja muutama vuosi sitten ostettu.
NIEMELÄ PASI
25.06.2009 07:30
Omaan on laitettu 2004 Kovilin irroitettava koukku ja siinä kyllä on kiinnityslenkki, mutta se on piilotettu sähkörasian kiinnityslevyn taakse (on samalla kiinityslevyn tuki).
KUNNAS TAPANI
25.06.2009 12:45
Onpa minullakin uusi koukku Kangoossa, Bosalin valmistama ja vaikka nyt en päiväystä koukusta löydäkään, niin eiköhän se ole tällä vuosituhannella valmistettu. Ja lenkki varmuusvaijerin kiinnitykselle siinä on.
LUOSTARINEN JARMO
25.06.2009 17:17
Tuosta Winterhofin kitkavetokytkimestä onneksi huomaisi helposti, jos sattuisi käymään noin eli kahva painuisi alas huomattavasti kevyemmin.
OIKARINEN JUUSO
25.06.2009 18:33
Eihän ainakaan winterhoffissa se kahva painu pohjaan lainkaan, jollei kuula ole pesässä pohjaa myöten - siinä on mekaaninen estin.
Tämä ei silti tarkoita, etteikö kiinnitystä kannattaisi aisasta nostamalla tarkistaa.
HALMEENMÄKI JUHANI
26.06.2009 08:59
Kyllä se vaijeri toimii vaikka olisikin lenkillä kuulan juuressa, ei siihen tarvita erillistä kiinnityskohtaa.
Syitä siihen että moiset on jätetty pois on kaksi. Ensiksikin se on ollut sallittua kymmenisen vuotta ja toiseksi jos koukku halutaan piiloon niin eipä sille kiinnityskohdalle ole paikkaa.
VIITALA RISTO
27.06.2009 12:18
Mulla on irroitettava vetokoukku, muistaakseni Kovil. Siinä on pistorasian kiinnityslevyssä reikä niin lähellä levyn reunaa, että siihen saa vaijerin kiinnityslenkin kiinni.
HILTUNEN EERO K
27.06.2009 13:08
Mihinkäs se turvavaijeri kiinnitetään kun koukussa(auton alkuperäinen/tehdas asenteinen)ei ole sille erillistä paikkaa?
Ei ole muuta mahdollisuutta kuin kuulan alle varren ympärille.
Vaunun irtoamistilanteessa saattaa kyllä lenkki hypätä kuulan yli mutta kuinkas sen estää?
KUNNAS TAPANI
29.06.2009 11:48
Ei liene mahdoton homma pultata koukun lähettyville sellaista lenkkiä, johon tuon vaijerin saa kiinni.
OIKARINEN JUUSO
07.07.2009 09:14
Onhan se kiinnityslevy niin tukeva, ettei vaunun irrotessa vain repeä irti. Ainakin meidän tarvikekoukussa (en muista merkkiä) se levy on varsin vimpula.
PULLI JANNE
22.07.2009 13:34
Tästä vaijerin kiinnittämisestä sain kerran ohjeistusta Poliisilta, joka tiiraili koukun ympärille pujotettua vaijerilenkkiä. Hän totesi, että näin sitä ei voi pitää ja autoon tulee laittaa tai laitattaa kiinnityslenkki, jossa se pysyy 100%:sti kiinni. Hän jatkoi kommentointia, että siitä voi ja saakin sakot, mikäli vaijeria ei kiinnitä kunnolla. Meidän keskustelu on sen verran hedelmällistä, jotten sakkoja saanut.
Nyt siinä on lenkki vaijerin kiinnitystä varten.
t:janne
KILPIÖ NIILO
28.07.2009 21:04
Eiköhän nuo koukut ole ihan hyväksyttyä mallia ja täyttävät viranomaistenkin vaatimukset, niin taitaa virkaintoisen turha niitä sakkoja alkaa kirjoitella.
HALMEENMÄKI JUHANI
29.07.2009 23:51
Ja kannattaisi virkaintoisen virkavallan pysyä nykyajassa ennen kuin kaivaa vihkoa taskustaan. Lenkkiä kun ei enää tarvita, koukun yli kelpaa todellakin.
VARTIAINEN JOUKO
30.07.2009 13:39
Lenkki on vain siitä hyvä, ettei "hätäjarruvaijeri" tuhriinnu vetokuulan rasvassa.
SEPPÄLÄ MARTTI
31.07.2009 08:47
Ja minähän en kuulaa rasvaa, on nimittäin se kuuluisa kitkavetopää.
VARTIAINEN JOUKO
31.07.2009 11:32
Tuo on viisasta puhetta ;)