Vetoauton valinnan vaikeus
MOILANEN MIKA
24.05.2009 14:08
Toivoisin vinkkejä vetoauton valintaan. Vaunu Hobby 650 kmfe
(n. 1600 kg tyhjänä) auto Seat Alhambra 2.0 115 hv bensa vetokyky 1800 kg. Huolestuttaa auton "kyvykkyys" tämän vaunun edessä. Autoon täytyy mahtua 2 aikuista ja neljä lasta + tavarat. Kaikilla lapsilla jonkunlaiset turvaistuimet. Seat muuten hyvä mutta tavaratilaa ei juuri ole. Joku pakettiauto
bussi versiona ihan ok mutta täytyis olla retkeilyautoksi katsastettu muuten huikea käyttövoimavero. Volvo v70 7 paikkasena ja nelivetosena joo mutta mihin tavarat? Vaunu on siis uusi ei ole pahemmin vielä tästä yhdistelmästä kokemuksia.
ANTTILA MARKKU
24.05.2009 15:56
Laske auton tarpeesi vaunun kok.massan mukaan.Eli suurin sallittu,sen mukaan sitä tarkastelee virkavaltakin.Muista myös ajokortti säädös.
LAHTI ANTTI
24.05.2009 19:50
Laske täällä teoreettinen vetokyky mainitsemillasi tiedoilla.
http://www.towcar.eu/
OLLILA SEPPO
24.05.2009 20:26
Pitkään Transporteriin mahtuu kokemuksen mukaan tavarat ja matkustajat. Auto on vain hieman kömpelö tavallisessa ajossa. Tosin neljällä lapsella voi lyhyt mallikin olla riittävä. Ainakin pitkän mallin saa katsastettua retkeilyautoksi. Kysy katsastusasemalta lisää.
Muita vaihtoehtoja voisi olla uudempi Huyndai Santa Fe seitsemälle hengelle. Siinä tosin tavaratilan kanssa on sama ongelma, kuin Alhambrassa. Maastureista löytyy tilaa seitsemälle ja vääntöä, mutta myös käyttökulut on isot, esim. Pajero, Land Cruiser jne.
Itse kävisin varmaan katselemassa Saksan maalta VW Transporter T5 Multivan mallia lyhyenä ja nelivetoisena...
STRÖMMER HEIKKI
24.05.2009 22:17
Land Rover Defender. Saa vetää 3500kg. Osta vähän käytetty, joka on rekisteröity ennen 01.05.-09, siis viiden hengen pakettiauto. On alhainen dieselvero,ei käyttömaksua kun on pakettiauto. Ja ennen kaikkea jaksaa vetää. No maksaa tietysti paljon, mut senhän ei ole väliä, ihan rahalla selviää, muuta ei tarvi antaa.
HALMEENMÄKI JUHANI
25.05.2009 17:13
Kyllä tuo kaksilitrainen vapaastihengittävä bensakone on väännöltään kovin ohut noin painavalle vaunulle, kun jo autokin on lasteineen muuta kuin keijukainen. Bensaa palaa ja ylämäet on tuskaa... Diesel.
JYLÄNKI SANNA
25.05.2009 19:04
Meillä on vetoautona isolla vaunulla Mazda MPV 2.3l (vm 2003). Muksuja on neljä autossa aikuisten lisäksi sekä tavarat vaunuineen pöytineen ja tuoleineen. Hyvä ja vakaa systeemi ollut. Tila-autoa aikanaan valittaessa huomattiin tuo ettei tavaratilaa ole juuri missään tila-autossa. MPV:ssä sitä on kyllä hienosti ja kaikki penkit ovat "oikeita" joten matkan teko on mukavaa. Auto on siis rekisteröity 7:lle.
VIRTANEN MIRVA
13.06.2009 12:54
Minkä painoinen vaunu teilla on, missä lukemissa kulutus pyörii..?
FREDRIKSSON REIJO
15.06.2009 00:19
Erittäin mielenkiintoinen laskelma.
Voi tutkiskella teoriassa eri vaihteiden käyttöä eri nopeusalueilla.
Voi käytännössäkin olla hyvä osviitta oikealle vaihteelle.
LAINE ARTTU
21.06.2009 11:30
Moro. Itselläni on myös 650 KMFE ja 4 lasta. Minä vetelen vaunua Chevy Starcraft vanilla, joka on kevytkuorkki. Dieselvero 120 e vuodessa. Verokykyä 3500 kg ja istumapaikkoja autossa on 8:lle. Tein muutoskatsastuksen 2+3 paikkaisesta, 2+2+4 paikkaiseksi. Kone on 6,5 litrainen turbodiesel V8 ja nöyrästi tulee vaunu perässä. Ilman vaunua kulutus pyörii siinää 13-14 litraa. Hyvä puoli tässä on se, että ei tarvitse maasturia kun en maastossa ajele. Diisel vero on myös pieni. Miinusta on että kysyy ajokortilta c + perävaunukorttia ja nopeusrajoitus autolla on 80 km teoriassa.
LAINE ARTTU
21.06.2009 11:36
niin sellainen vielä, että tuon vakio Starcraftin takapenkin (3 hlön ohutpenkki) saa nykyään muuttaa paksuksi ja jos siihen laittaa 40 mm levennyskaistaleen, niin tulee leveyttä 160 cm eli 4:lle voi rekisteröidä. Toimenpide maksaa 50 euroa...
MÄKELÄ REIMA
21.06.2009 12:06
Meillä Adria 743 kok.paino 2000kg ja veturi ensin 3v Vivaro 1,9 ltr 100hv 8 heng lyhyt bussi ja reissuja tehtiin välillä 6 heng + tavarat porukalla tai pinemmällä väellä. Nyt vastaava 2,5 ltr uudempi. Kulutus ilman vaunua 8 ltr/100 km molemminpuolin ja vaunulla 12-15 ltr ja melko mukavasti menee. Ilmeisesti paku mallinen kori halkaisee ilman niin vaunu tulee vakaasti perässä.Autot on diesel moottorilla. Ei se käyttövoimavero/ pv niin paha ole, koska auto muussakin käytössä monikäyttöinen.
RÄISÄNEN TANJA
16.08.2009 01:51
Hommaa joku vani mahtuu porukka ja tavarat mukaan ja varmasti vetää sun vaunua,eikä tartte erikseen hankkia vaunupeilejä,vaan vanin omat peilit riittää. Meillä chevy van 6.2 diesel itellä ja iso vaunu tulee hyvin perässä ja retkikamppet mahtuu hyvin mukaan ja polttoaineenkulutus on kohtuullinen isoksi autoksi. Kannattaa kyllä asentaa lisälauhdutin vaihtdelaatikolle,ni ei öljyt kuumene liikaa.
SILLANPÄÄ PASI
02.11.2009 21:40
Hei! saako olla utelias? Millaista vaunua vedät Vanilla? Meillä 720 hobby ja auton ostohetkellä hieman epäilyttää.
KARVONEN SAKARI
17.11.2009 20:55
E-mallin farkku mersu on hyvä vetoautona.
On vakiona tasonsäätö takana ja näin auto on aina vaaterissa ,vaikka oisi painoa takaaksellla.
220 ja suuremmat cdi koneet on vääntäviä ja ei ole suuri
kulutus.
Automaatti vaihteiset autot kannattaa tarkistaa huolella,varsinkin
w211 -03 asti,uudemmissa on jäähdytin ongelma korjattu.
210 ei ole tuota syyläri ongelmaa.
RAUTIAINEN KARI
18.11.2009 19:03
Vojakeri 3,3 automaatti. 7 hengen perhe ja iso vaunu kulki komeesti.
No kakarat on kaikki maailmalla ja noitten kuuden vojakerin jälkeen otin KIA Carnivalin, 2,9 diesel. Saattaa olla jopa parempi. Ainakin paljon uudempaa tekniikkaa. Ääni vaan on perkeleen ruma, se vojakerin kutonen kuulosti ihan hyvältä. Tää nokivasara ruksuttaa aikalailla. Tai siis eihän sitä hokaa kun parkissa ja liikennevaloissa...
Jos nyt valitsisin niin Vojakeri. Hyrsleri hyvä.
KILPIÖ NIILO
18.11.2009 19:22
Hyrslerissä on vaan niin onnetomat vetopainot 1530kg jarrullista
Ja jarruttomana 450kg.
Nipa
RAUTIAINEN KARI
18.11.2009 21:48
Vanhaa tietoa tuo. Tai siis jarruttomana nykysin 600 on naurettavan vähän mutta kyllä sillä vaunua saa vetää.
SEILISTÖ RAMI
25.11.2009 19:06
Itellä MB Sprinter 316 rek kevyt kuorma-autoksi ja 2+3 henkilölle ja vielä 2.2metriä tavaratilaa...(mahtuu polkupyrät ja grilli ym...)
vetokoukku on 2800kg ja ei nopeus rajoitinta.
Vaunu tosin on pikkunen hobby 540 uk ja se tulee kyllä tosi kevyesti perässä.
SALO JYRKI
26.11.2009 20:55
mb-sprintteri ka.on tietysti hyväveturina,mutta vaatii kuskilta jonkinlaista " rekkakorttia".
ANTTILA MARKKU
26.11.2009 22:57
Tarviiko se Cevy vielä lauhduttimen,eikös siinäkin jo ole lukkoturbiini laatikossa?Näissä ZF:än laatikoissa kuitenkin lukkoturbiini helpottaa ettei öljyt turhaan kuumene momentin luistamisen takia?Olenko oikeassa?
RASINMÄKI HEIKKI
06.01.2010 18:20
Hyvä sivu auton/vaunun valintaan
LAHDENMÄKI TIMO
25.01.2010 16:36
Tervehdys
Meillä on ollut nyt vuoden verran käytössä -93 Matkaaja 8004 vaunu, eli 2-akselisena. Veturina Volvo 850 2.5TDi Sedan, -96.
Volvossa isompi turbo, cooleri ja lastu, myös katti poistettu. Ja tietty manuaalilaatikolla. Ahtopaineet nyt max. 1,1bar. (ei riko paikkoja).
Voin sanoa että viime kesän n. 4000 kilometrin vaunuttelukokemuksella Volvo on veturina varsin riittävä ainakin tuolle meidän Matkaajalle. Ilman vaunua Volvon kulutus maantiellä. 5,2/100km, ja vaununkin kanssa vain n. 9 l/100km.
Yhtenä miinuspuolena on tietenkin se dieselvero, meillä vero+käyttömaksu 617€/vuosi....
KOKKONEN LEO
25.02.2010 19:04
Minulla on Passat farmari 1,9 turbo 08, ja olen vetänyt Hobby 460 LU, passatti kuluttaa 8-9l dieseliä.Passatissa on huonontien alusta, eli on suht kova. Hyvä Vetoauto! ps. Kannattaa tarkistaa vaunun pyörien ilmanpaineet, jos renkaat ovat kovin lusmulla, käy se vetoauton päälle.