Yhdistelmän painosta
SALONEN JANNE
04.05.2009 14:53
Tervehdys.
Autoni rekisteriotteessa lukee, että sillä saa vetää enintään 1500 kg jarrullista vaunua. Lisäksi on maininta että yhdistelmän kokonaispaino ei saa ylittää 3200 kg. Kun vetoautoni kokonaispainoksi on merkitty muutamaa kiloa vaille 2000 kg niin onko vaunu jota perään havittelen (HOBBY 460 ilmoitettu kokonaispaino 1400 kg) liian painava autolleni?
Minkä painonoinen vetoauto tuollaisen HOBBYn vetämiseen pitäisi olla? Ja riittääkö BE kortti yhdistelmän kuljettamiseen?
Toivottavasti joku teistä osaisi hieman selventää tätä painohommaa.
Tv. Janne
LASSILA PEKKA
04.05.2009 21:31
Ei ole liian painava, jos yhdistelmän kokonaispaino ei ylitä 3200 kg. Kun vaunu painaa jokatapauksessa jo tyhjänäkin melkein sen 1500 kg ja lastatuna varmasti ylikin, jää autolle suurimmaksi kokonaispainkosi n. 1700 kg. Kun 2000 kg kokonaispainoisen auton omapaino lienee n. 1500 kg, voit rauhassa istua rouvan kanssa autoon, mutta tavaraa ei juuri kärsi mukaan ottaa.
Ehkäpä se todellisuudessa on sittenkin liian painava, vaikka tietyin rajoituksin voisi olla mahdollinenkin.
Luulen, että aika moni maantiellä liikkuva yhdistelmä on ylipainoinen tavalla taikka toisella B-kortilla ajettavista matkailuautoista puhumattakaan. Mutta tämä ei tietenkään tarkoita, että niin pitäisi ja olisi turvallista menetellä
HALMEENMÄKI JUHANI
04.05.2009 21:52
Ei onnistuu jos käytät autosi koko kantavuutta.
Jos Hobby painaa sen mitä paperit sanoo, eikä ole ylilastattu, on sen kytkentämassa noin 1350kg. Riittää siis kun on alle 1500kg.
Mutta silloin 3200-1350 = 1850kg on autosi suurin kokonaismassa, autoa ei voi lastata täyteen tavaraa tai matkustajia.
Jos kyse on pakettiautosta niin se pitää tyhjentää kattoon asti ulottuvasta kuormasta, tai pikkubussiin ei saa ottaa kahdeksaa matkustajaa.
Sitä tarvitanko edes BE-korttia ei selviä antamistasi tiedoista. Jos auton omamassa on alle 1400kg niin tarvitaan BE.
HALMEENMÄKI JUHANI
04.05.2009 21:54
PS: Lassilan pessimimi vaunun todellisesta massasta on melko rankkaa, mutta vaa'alla se selviää varmimmin.
NIEMELÄ PASI
05.05.2009 08:04
Eikös kuitenkin ole niin että rekisteriotteiden kokonaispainoista lasketaan mikä kortti tarvitaan, eli tässä tapauksessa B-kortti riittää (2000+1400=3400).
Kortilla ei ole tekemistä paljonko sitten lopullinen yhdistelmä saa painaa, se riippuu vetoauton määristä.
PIRTTIMAA TEEMU
05.05.2009 18:24
Niin ja vaunun kokonaismassa EI SAA ylittää auton OMAA massaa.Jos autosi painaa enemmän kuin 1400kg niin ei ole estettä vetää autolla B-kortilla
HALMEENMÄKI JUHANI
05.05.2009 20:42
Eli juuri kuten kirjoitin ;)
LASSILA PEKKA
06.05.2009 11:44
Rankka pessimismi pohjautuu omiin kokemuksiin. Uusi vaunu, jonka omapainon piti olla 1215 kg, painoikin punnitessa 1410 kg ilman kaasupulloja, lisäpatjoja, porrasta, veiviä, sähkökaapelia ja muuta välttämätöntä irtainta. Kantavuutta jäi 90 kg. Kaksi täyttä kaasupulloa painaa jo 44kg eli ko. tapauksessa puolet koko kantavuudesta. Tämä voi olla yksittäistapaus, josta kyllä päästiin aikanaan myyjän kanssa tyydyttävään lopputulokseen.
Kannattaa aina punnituttaa vaunu ennen ostopäätöstä, jos haluaa tietää, paljonko vetokoukussa oikeasti roikkuu tavaraa. Kaikki eivät ehkä haluakaan tietää.
LINDBLOM ALF
07.05.2009 09:53
Meillä painaa otteen mukaan 1300 kiloinen Kabe 1460 kg yhden tyhjän kaasupullon kanssa ja ilman vettä. Tavaraa saa vielä 140 KG, äkkiä sekin tulee täyteen.
Kaben mukaan vaunun kantavuutta voi nostaa 1600:sta 1700:aan kiloon vetopalkkeja vaihtamalla, pitänee harkita jos palkit riittävän edulliset, vaihto on sitten aika pieni työ.
VIRTANEN MIRVA
18.05.2009 10:23
Eikös jossain lukenut, että jos vaunun paino yli 750kg ja on jarrullinen - on oltava myös pikku E..?
Vai muistanko ihan omiani? (itsekin samojen asioiden kanssa pähkäillyt,tuskastumiseen saakka..)
PALIN MATTI
18.05.2009 11:11
Muistelet Mirva nyt mahdollisesti omiasi. Jos perävaunun rekisteröintitodistukseen merkitty kokonaismassa on pienempi kuin vetoauton massa, eikä niiden yhteenlaskettu kokonaismassa ylitä 3500 kg, et tarvitse sitä e-korttia.