Vetoautokysymys - näitähän riittää :-)
LAAMANEN TIMO
08.04.2009 19:48
Hei!
Onko etutelttalaisilla mielipidettä Chrysler Voyager 2.8 CRD:stä vetoautona. Kyseessähän on "Tumppi-Voikku" 2.8 litraisella n 145 hv:n dieselmoottorilla ja automaattivaihteistolla. Maahantuojan (ja valmistajan) sallima perävaunupaino on 1600 kg. Koukun nokkaan olisi tulossa Dethleffs Camper 500, jonka paino varusteineen vetokunnossa on noin 1400 kg. Siinähän on AL-KO:n alusta ja kitkavetopää.
Papereiden mukaan kaiken pitäisi olla kunnossa, mutta minua arveluttavia asioita on lähinnä (ei tärkeysjärjestyksessä):
Etuvetoisen sopivuus vaunun vetoon
Voyagerin automaatin toiminta ja kestävyys vaunun kanssa - yleensähän automaatti on loistava vaunun vedossa
Voyagerin alustan ja jousituksen kantavuus vaunun kanssa
Vaikutus polttoaineen kulutukseen
Nykyinen vetoauto on Nissan Terrano 3.0 automaattivaihteisena ja se on maasturina hieman liian järeä normaaliin päivittäiseen käyttöömme. Vaunu tosin tulee sen perässä lähes tulkoon kuin tyhjää vaan...
Voikussa taas kiehtoisi sen tilat ja ajo-ominaisuudet sekä normaaalikäytössä sen kohtuullinen polttoaineen kulutus.
Kiitos vastauksista etukäteen
LAHTI ANTTI
08.04.2009 21:19
Katsohan "papereiden" mukaan, miten sopii.
http://www.towcar.eu/
PIRTTIMAA TEEMU
09.04.2009 15:49
ei siinä voikussa niin kohtuullinen kulutus ole jos vertaa muihin..Ja kyllä etuvetoisellakin voi vetää vaunua mutta kesällä..miksei myös talvella jos on mielenkiintoa leikkiä..katsosin sinuna jotain muuta merkkiä veturiksi
TÖRRÖNEN ERKKI
10.04.2009 17:11
Moi, multa on jotenkin mennyt tää juttu ohi pitkän karavaanariuran aikana, (4v) miksi vaununveturi pitäis olla takavetoinen?
ANTTILA MARKKU
10.04.2009 17:45
Ei sen välttämättä pidäkkään olla takavetoinen,vaikka siitä on tietyissä oloissa etua.Kyllä etuvedollakin pääsee vaikka pehmeällä tai liukkaalla alustalla ei vetokoukussa oleva vaunu aiheuta lisää painoa vetäville pyörille vaan kevittää vetäville pyörille muodostuvaa painoa,kuten keinulaudalla.
TÖRRÖNEN ERKKI
10.04.2009 19:38
Mikähän toi etu voisi olla, en keksi kyllä yhtäkään? Varmaan kokeneemat kertoo!
SARVIKAS SEPPO
10.04.2009 20:47
etuveto sopii vaununvetoon hyvin.kun etupyörillä on tyhjänä yli 60%,niinkuin diiselissä yleensä vähintään on.näinollen vetopito on parempi kuin missään takavetoisessa,vaikka aisapaino sitä lisääkin! hyvä valinta!
ANTTILA MARKKU
10.04.2009 21:27
Kyllä se edellä tuli jo kerrottua.Vai voitko väittää että jos puolet korin painosta kohdistuu vetäville etupyörille ja etu eli vetäville pyörille kohdistuva paino vain kevenee kun vetokoukussa oleva massa alkaa vastustaa ja taka-akselista tulee uusi korin keskipiste joka jakaa painoa akseleiden kesken.Noin se yksinkertaistettuna menee.Jos tarvitaan suurempaa yksityiskohtien tuntemusta kysy joltain mekaniikan taitajalta.
TUOMI JYRKI
11.04.2009 10:05
Minulla on ollut 4 etuvoista vetoautona, hyvin olen niillä pärjännyt. Joskus tietenkin on syytä katsoa mihin ajat. Esim. sateella ylöspäin viettävä nurmikko on liukas, jolloin etuperin saattaa paikalta lähdettäessä joskus olla pieniä vaikeuksia.
LAAMANEN TIMO
13.04.2009 19:09
Kiitos vastauksista Teille kaikille. Kuten aloituksessa totesin, minua pohdituttavat kysymykset eivät olleet tärkeysjärjestyksessä. Mielenkiintoinen ja ikuinen keskustelu eri vetotapojen paremmuudesta kyllä lähti käyntiin kysymyksestäni. Se vain sivuaa varsinaista pohdintaani Voyagerin sopivuudesta vaunun vetoon.
Onko Teillä siis kokemusta Crysler Voyager 2.8 CRD:stä vaunun veturina? Jos on luen mielelläni Teidän kokemuksistanne.
Tuo ensimmäisessä vastauksessa viitattu linkki antoi yhdistelmälle 5/5 tähteä. Linkki sinänsä oli hyvä, mutta siellä pisteytys perustui lähinnä moottorin ominaisuuksiin ja vaunun ja auton painojen välisiin suhteisiin. Siellä ei huomioitu (voi olla mahdotonta tuollaisessa palvelussa...) auton jousitusta, automaattivaihteiston toimintaa ym. Niistä haluaisin kuulla Teidän kommenttejanne.
HYTÖNEN RAIMO
15.04.2009 13:01
Yksi kysymys näyttää jääneen Voyagerista puheenollen vielä käsittelemättä - eikä suinkaan vähämerkityksellisin: Kyseinen "Hyrsleri" kuuluu Ruotsin katsastustilaston mukaan yhdeksi runsasvikaisimmista automalleista peräti neljän mallin voimin. Ohittaa selvästi jopa ranskalaiset (Renault, Peugeot, Citroen), joita perinteisesti pidetty varsinkin iäkkäämpinä todellisina vikapesäkkeinä.
HYTTILÄ ESKO
15.04.2009 16:03
Eihän noista vikatilastoista välitetä. Sekä KIA Sportage että Carnival kuuluvat tähdistöön saksan vastaavassa. Ja sehän vaan suomessa suosiota lisää :D
LYLYOJA SEPPO
16.04.2009 15:26
Kyllä se takavetoinen Mesekin jää nurmikolle
OIKARINEN JUUSO
16.04.2009 20:22
Vertaus ei ole aivan oikea, sillä vaunun ja auton kytkentä ei ole kiinteä - "kori" ei jatku autosta vaunuun. Myöskään auton paino ei jakaudu tasaisesti, vaan etupyörien päällä on pääsääntöisesti enemmän painoa.
Väitteitä voi esittää suuntaan tahi toiseen, mutta oman kokemukseni mukaan etuvetoisella voi vetää vaunua ongelmitta normaaleissa olosuhteissa. Epänormaalit olosuhteet ovat niitä, joissa takavetoisilla autoilla on ihan yhtä paljon ongelmia kuin etuvetoisillakin.
Autolla itsellään ja muilla tekijöillä voi olla tähän vaikutusta (kuten myös takavetoisen käyttäytymiseen.) Pitkä peränylitys yhdistettynä liian etupainoisesti kuormattuun vaunuun epäilemättä heikentää vetopitoa mutta myös ohjattavuutta.
LAHTINEN ERKKI
16.04.2009 22:18
Kumminkaiman luotettavan kertomuksen mukaan aut.vaihteisto ei kestä vaununvetoa eikä muutenkaan tullut autosta kehuja. "Kallis kokeilu"
HYTTILÄ ESKO
17.04.2009 08:09
Vai oliko Esson baarin tietäjät. Toisaalta missään ei valehdella niin paljon kuin Eltsun Nesteellä. Valokatolla seisovia autoja pihat täys...
HALMEENMÄKI JUHANI
17.04.2009 12:46
Siis ne autot seisoo valokatolla vai pihoilla?
Ei herneitä, oli vaan ihan pakko...
HYTTILÄ ESKO
17.04.2009 17:40
Kun tuolla ei ole valokattoa autojen parkkeeraamiseen. Niin ainoa vaihtoehto on auto jossa valo katolla. Ei hälytysajoon tarkoitettu. Siinä seuraava arvaus :p
KAKKO NIKO
18.04.2009 08:00
Vaihteistohan noissa on ollut ilmeisesti heikko kohta.
Isäukko osti tuollaisen suurpeheen siirtoon noin vuosi sitten, joku melkein 300 ajettu ja laatikko rempattu juuri aikasemmin.
En väitä tietäväni mutta vissiin sen 200 välein saapi irroittaa ja huollattaa.
on varmasti joku ajanut paljon enempiki ennenku hajoo mutta ei kai siinä ihmeitä kuhan öljyjä vaihtelee tarpeeks usiasti.
KAKKO NIKO
18.04.2009 08:03
vielä lisää jos ei kauheesti vetele niin kai se sen kestää mutta jos reissaa paljon niin kannattaa harkita vahvempaa autoa.
Muuten antaa kyllä pirun mukavat kyydit.