- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuvaunut ja vetoautot »
- Vaihtamassa autoa vaunuun....
Vaihtamassa autoa vaunuun....
Olen vaihtamassa as.autoa vaunuun. Yleinen tottumushan on, että kaikki kehuvat omiaan, kai hävettää tunnustaa, että on ostanut sellaisen, missä on vikoja. Tosiasiahan on, että sellaista ei olekaan, jossa ei olisi vikoja. Pyytäisin teitä kuitenkin kertokaapa rehellisiä mielipiteitänne omista vaunuistanne(hyviä ja huonoja). Toivoisin mielipiteitä mahdollisimman monesta eri merkistä. Helpottaisi meitä päätöksen teossa. Kiittäen ja Hyvää Uutta Vuotta toivottaen.....
Itse olen vedellyt vaunua viitisen vuotta. Tällä hetkellä käytössäni on -98 ikäinen lyhyt Pajero ja vaununa -07 Solifer 480. Painosuhteidensa vuoksi parivaljakko toimii ympärivuotisessa liikenteessä hyvin. Hankinta vaiheessa olin varma veturi + vaunu yhdistelmän olevan itsestään selvyys. Nyt olen tullut toisiin aatoksiin. Yhdistelmässä on hyvinä puolina, että veturin lähtiessä kaupungille vaunu jää pitämään paikkaa leirialueelle, eikä loppujen matkalaisten tarvitse jäädä leirialueella taivasalle. Toisaalta yhdistelmällä joutuu katsomaan pienillä kaduilla ja ruuhka-aikaan mihin ja mistä kautta ajoreittinsä valitsee.
Meillä on Hobby 495 Ufe-05.Vaunu on yht´äkkiä tarkasteltuna tosi siisti ja hyvin varusteltu.Käytön myötä sit on selvinnyt esim että kaappien ovet, eivätkä laatikot pysy kiinni ajon aikana, vaan tavarat leviävät pitkin lattiaa, ellei rakenna lisälukituksia. Sit sellainen asia, mitä me tuoreina vaunuilijoina ei ollenkaan osattu ajatella, eli kun jääkaappi, ja samalla sen ulkoseinässä oleva pakoputki on vaunun vasemmalla puolella, siis tien keskiviivan, eikä ojan puolella, niin kun jääkaappi on kaasulla päällä ajon aikana, niin se sammuu kun rekka tai joku muu isompi auto tulee vastaan. Esim Kabe:ssa pakoputki on katolla,eikä vastaantuleva liikenne mitenkään häiritse kaasulaitteita.Sen asian olen kateudesta vihreänä todennut.Olemme kuitenkin todenneet, että hintaansa nähden Hobby on ihan hyvä. Kabe Briljant joka on saman kokoinen, mutta jossa on mm. laatikoiden keskuslukitus maksaa lähes 2 kertaa Hobbyn hinnan. Kuitenkaan me emme käytä vaunua, kuin että kerran vuodessa käymme jossain euroopassa, ja kesän vaunu palvelee mökillä vierasmajana. Talvet vaunu seisoo tallissa.
Hei! Tein saman homman ja vaihdoin auton vaunuun. Lueskelin esitteitä ja kuuntelin jonkun verran mielipiteitä. Mutta kaikkihan kehuvat omiaan, harva tosi rehellinen. Menin ja tilasin kaben, muunneltavuus ratkaisi.Nyt oottellaan vaunun tuloa ja aika näyttää miten pelittää.
Meillä Dethleffs 500SK -05. Vaunu täyttää 3V viikolla 10 (rekisteröinnistä) ja vikoja on ollut vuotava suihkun viemäriputki kesällä -07 ja samoihin aikoihin huomasin vahatessa kaasupullokotelon reunassa alkavan halkeaman. Viemäröinti tiivistettiin ja kosteus tarkastettiin samoin kuin suihkun viemärin kaatoa parannettiin takuuseen syksyllä -07 kasupullokotelon vaihdon yhteydessä.
Huonoa on ehkä se, että tuolaisella perhevaunun pohjaratkaisulla vaunu on nelihenkiselle perheelle ahdas, jos kaikki yrittää olla liikkeellä yhtäaikaa tai yksi on kokkaamassa. Lasit saattaa kylmemmällä ilmalla hieman hikoilla, jos pimenysverhot on täysin tiiviisti suljettu.
Muuta moitittavaa en keksi. Kaapit ja laatikot ei ole koskaan auenneet ajossa.
Detskulla on hinta/laatu kohdallaan. Ossi
Ollut Soliferejä vsta 1997, sitä ennen Astro 5v ja sitä ennen Soliferejä. Nykyinen 2007 Artic 560 . Ei ongelmia. huollon, takuiden,vikojen, toimivuuden ,lämpimyyden eikä vedettävyyden suhteen. Viimeisessä ollut ulko-ovenlukko rikki (jäykkä) sekä keittiön hana (tiputti alle). Molemmat vaihdettiin ohiajaessa takuuseen ( www.helsinkicaravan.fi ). Molemmat myöskin yleistarvikkeita mitkä ovat samat hyvin useassa merkissä. Hinattu viimeistä tähän mennessä n 15-16.000 km. Kaikilla muillakin n 7-11.000 km vuodessa. Käytetty ympäri vuoden. Juuri viime vkl olimme vaunulla. Toistakymmentä pakkasta, ikkunat kuivat ja paljain jaloin mukava liikkua vaunussa. Vesikieroinen lattialämmitys pitää huolen. Se toimii myös ajaessa sekä oltaessa 220v ulottumattomissa. Vaunussa on kiinteä jätevesisäiliö sekä tuorevesisäiliö lämpimässä sisätilassa. Keittiön hanalle oma kannu mistä tulee keittön kylmävesi. Esim kahvivesi siihen mikäli ei juomavesi ole jokapaikassa mielestäsi hyvää. Vaunussa 2 vuoden takuu sekä 7 vuoden kuivuustakuu. Vedettävyys huippuluokkaa, manner-euroopassa missä on sallittua muutamissa maissa ajaa 80km/h > pidämme matkanopeutena 90-110km/h ja vaunu tulee perässä kuin junanvaunu. Vaikka jääkaappi versiossamme on liikenteenpuolella se ei sammuile ajon aikana. Pistorasioita on ympäri vaunua , ulko-oven vieressä korkea naulakkotila minkä alla vesipatteri elikkä vaatteet kuivaa hyvin. Varustus on täydellinen. Elikkä jo edellä mainitut vesisäiliöt, lämmin pyyhekuivain, antennin,12v ja mittarinkautta tulevan 220v ulosotto. Vaunussa sisällä 2 tv:n paikkaa joissa 12v ja antennin liitäntä. Tavaraluukku kyljessä. Parisängynalla tavaratila mikä helppo käyttää kun saa joko tavaraluukusta taikka nostamalla jousimekanismilla varustetun sängynpohjan ylös. Tuossa sängyssä on tietenkin joustinpatja, petauspatja sekä päiväpeite. Lisäksi on tunturikytkimellä varustettu Alde 3010 sähkö (3kw)/kaasulämmitys. Antenni katolla jossa antennivahvistin. Edessä ja takana kaiuttimet äänilähteenä kauko-ohjattava cd-radio. Varustukseen kuuluu myös alumiinivanteet jne. Lisätietoja http://www.solifer.com/prod/matkailuvaunut.php?group=1&lang=1&lang2= ja hyviä reissuja
Veli P, ensinnäkin millainen on vetoutosi, tai ajateltu! Sen mukaan tulee vaunu periaatteessa valita. Siitä sitten johdannaisena tulee mieleen aerodynamiikka ja muut veto-ominaisuudet, jos niitä haluat puntaroida. Solifer lienee niitä parhaita a-dynamiikaltaan. Mitä taas varusteluun tulee, sen voit todeta itse pienellä vaivannäöllä.
Niin, mikä olisi paras?
Yleisesti Kabea pidetään hyvänä, poikkeuksiakin on, on monia muita hyvinä pidettyjä ja ei! Tämä se on sitä viidakkoa jota toinen ei osaa viisata, edes itselleen. Kaikissa on ns.maanantai-kappaleita, tai miksi niitä nyt sanotaankaan. Kannattaa myös pitää ennen hankintaa mielessä hankittavan vaunun leveys ja kuormattu massa, sekä aisapaino, ne kun vaikuttavat taas hankittavan auton tehoon ja ominaisuuksiin.
No, kuten huomasit, täältäkään ei tule vastausta kysymykseesi!
Se on sinun itse tehtävä, haravoimalla vastauksista ne " hedelmät ".
Mutta erään neuvon annan sinulle, katso että ostopaikka on sellainen, johon voit luottaa. Sellainen, jossa on oma huolto ja sillä on hyvä maine. Sellainen joka tekee koknaisvaltaista työtä sekä myynnin, että huollon kanssa. Siis elääkseen. Siellä yleensä on apu, jos sitä tarvitaan!
@Olli
tulevaa vaunua läpivuoden, vaiko vain kesärengas kelit . . .
Jos käyttö on ympäri vuotista, sillon joudut "käyttämään" enempi euroja, jos kolmenkauden verme piisaa ja lämmitykseenkin piisaa ilmalämmitys silloinhan on lämmityksen tarve vähäisempää, hinta erolla saa vaikka ilmastoinnin . . .
Ilmastoinniksi: http://www.dometic.com/fi/Europe/Finland/Private-Consumer/Matkailuajoneuvojen-varusteet2/Ilmastointilaitteet/Tuotteet/?productdataid=66886
Tai katolle kevyt: Waenco CoolAir CA-1000
http://www.waeco.fi/(S(qh2lkj45ec1kpj45njsdroui))/engine.wbf
Pitäis viilentää kummasti Suomenoloissa tuon tehoinen jäähjytin . . .
Talvivaunuksi Kabe, laadulla on hintansa . . .
Itselläni on Detskun New Line 500 SK Alde3000 lämppärinä, ilmastointina Dometic 2100 B, käyttötarve on "kesärengaskelit", talvella en tarvi.
Eipä ole liiemmin huolia vaunun kanssa ollut, "itkevät" ikkunat takuuseen "korjattiin" ( ilmanvaihtoputket laitettiin niille kuuluviin paikkoihin, "itkut" loppuivat ).
Itselläni käyttövuorokausia on ollut sellaset n. 80/vuosi, joten noin vähäiseen käyttöön ei mielestäni ole järkevää ostaa "kohtuuttoman" kallista vaunua . . . Vaunu tarpeen mukaan . . .
JariNimittäin sanoa,että pikku vikoja on ollut. Minusta olet oivaltanut oikein,että kaikissa voi olla jos niikseen tulee.
Uudessa vaunussa on vähän yliherkkä vioille koska on maksanut aikamoisen summan.
Tärkeintä,että jälkimarkkinat toimii,siis takuu hommat hoituu.
Soliferin kohdalla on hoitunut.
Tuon esille yhden meille tärkeän pointin eli painon.
Otat minkä tahansa samankokoisen vaunun Soliferin rinnalle niin se on painavampi.
Unohtui todellakin mainita, että vaunu tulee meille ymärivuotiseen käyttöön. Meillä on vuosipaikka Maisansalossa. On mukava tulla autolle kun kaikki on valmiina, ei muuta kuin ruuat ja juomat matkalla kaupasta ja se on siinä. Ajoaikaa menee n. 45 min. ja matkana 55km. Vietämme autolla oikeastaan kaiken vapaa-ajan. Työmme on sellainen, että täytyy olla henkireikä, jossa pääsee irti arjesta. Kiitos jo kaikille vastanneille valaisevista m.piteistä. lisää, kiitos.....
Kunhan ensiksi pidät Veli P mielessä että ne 'hyvä' ja 'halpa' ovat kaksi eri vaunua. Sitten se pohjaratkaisu sanelee paljon. Jos ympärivuotiseen käyttöön niin tunnetusti pohjoismaiset vaunut hyviä talviaikaan. Löytyy toki muitakin, esim. Tabbert on talvellakin lämmin, on kokemusta. Nyt oma vaunu se punavalkoinen, eli Kabe, ei ole toistaiseksi vikoja löytynyt.
Valinta on vaikeaa ja aina jonkinlainen kompromissi, koon, hinnan, merkin jne. kesken! Onnea valinnallesi!
Ota sitten vaunuusi Caravan control http://www.telemic.net/index.php?option=com_content&task=view&id=72&Itemid=91 . Nykyään Dometic nimellä koska ostivat puljun. On mukavaa lähettää tekstari ennen menoa kelien mukaan. Ja tuleva vaunusi odottaa kuivana sekä lämpimänä saapumistanne. Mikäli ette pääsekään menemään niin tekstarilla saa lämmöt pois. Toimii hyvin esim Alde 3010:n kanssa. Olen itse erittäin tyytyväinen tuohon.
On helppo yhtyä edelliseen mielipiteeseen, että hyvä ja halpa ovat kaksi eri asiaa.
Itse suosittelen myös pohjoismaista vaunua ympärivuotiseen käyttöön. Mikä se sitten niistä on, siihen varmasti vaikuttaa pohjaratkaisut, värit, tilojen toimivuus yms. Niiden perusteella täytyy valinta itse tehdä.
Itselläni on sinivalkoinen ruotsalainen vaunu, jo vähän vanhempi Polar. Kun minun ei ole tarvinnut enää juosta uutuuksien perään, kun on kunnollisen löytänyt. Se on toiminut hyvin ja talvella tarkenee kohtuullisella kaasun/sähkön kulutuksella. Ja lämpö on tasaista ympäri vaunun. Ei kylmiä nurkkia.
Parasta vaunua ei varmaankaan ole olemassa, se on usein kompromissi omien mieltymysten ja tarpeiden suhteen.
Onnittelut kuitenkin järkevästä päätöksestä siirtyä auton ahtaudesta vaunun antamaan runsaaseen tilaan.
Ympärivuotinen käyttö jo rajaa valinnan muutamaan merkkiin eli pohjoismaissa valmistettu on hyvä. Itsellä on nyt kuudes Solikka (Suomessa tehty), mutta yhtä hyvin olisi voinut olla joku muukin pohjoismainen merkki.
Unohda noi höpinät siitä että vain pohjoismaiset vaunut olisivat talvikäyttöön ja että asiankuivauskaappi on must varuste! Osta vaunu jossa seinämäteriaali on PUta ei "styroxia", sellaisia löytyy Cabbylta, Hymeriltä ja joitakin Dethleffejäkin kuulemma jo tehdään kunnolla. Tärkein kuitenkin on että se soveltuu teidän omaan käyttöön niin sisustusjärjestelyiden osalta kuin värimaailmaltaan. Caravan controlia taas ei saa jos vaunussa on Trumaticin ilmalämmitys, mutta puhelin ohjattavia pistorasioita saa mm. Motonetistä alle kahdensadan ja siihen voi kiinnittää lisälämmitimen.
Ja kun sen uretaanieristyksen vaadit vaahdotettuna ja ilman tukirimoja (puisia tai muovisia) on vaihtoehdot vähissä, mutta ei sentään oleolemattomissa.
Auto=ahdas? Vaunu=tilava? Miten sen voi noin päätellä? En ymmärrä. Mulla oli 90-luvulla Kafi 642, 230cm leveänä. Mitä se lie pitkä? En enää muista, voisko olla koripituutta jotakin 6,5m luokkaa ja vetoaisan kanssa vajaa 8m, ehkä. Kyllä tuossa autossa, jolla juuri tulimme Pyhätunturin juurelta, on paljon paremmat ja monipuolisemmat tilat kuin siinä Kafissa oli. Kyllä kai ne valintakriteerit pitää kuitenkin löytyä jostakin ihan muualta, vaikka käyttötarpeesta? Tai monesta muusta seikasta, mutta tuo yksinkertainen tilapäätelmä ei toimi.
kuin 2000 luku, ja nyt voikin pian sanoa että 2010 luku, joten vermeet on aivan eri vuosituhannelta, niin ikänsä kuin suunnittelu puoleltaankin, joten tuollainen vertaus on hyvinniin ontuva . . .
Mutta jos ei ymmärrä, ei maha mittään . . .
Ja tuossa tuleekin se käyttötarve esiin, as-auto seisoo kausipaikalla, edullisempaa/käytännöllisempää seisottaa vaunua, etuteltat ym. vermeet/mukavuudet "istuu" vaunuun paremmin kuin autoon, auto kun on tehty liikkumaan, vaunu sekä että, mutta vaunuun saa erittäin monipuolisia lisävarusteita kausipaikalle . . .
JariPs. Kyllä vaunu on tilavampi kuin "saman mittainen" as-auto, autot on kauttaaltaa kapeampia, varsinkin jos verrataan vaunuun joka on 2.5m levee . . .
Moikka. Samaa mieltä lähes kaikesta. En minäkään laittaisi autoa kausipaikalle seisomaan, vaunu siihen sopivampi. Ei kuitenkaan voi yleistää tiloista tuolla tavalla. Saa autonkin yli 2,5m leveänä, jos haluaa. Enkä minä nyt tiedä, onko kokonaispituudeltaa samanmittaiset vermeet nyt tiloiltaan niin erilaiset... Auton ohjaamoa voi käyttää edes johonkin, vetoaisaa ehkä vähemmän : )
Ai auton yli 2,5 m leveänä. Sehän on melkein erikoiskuljetus :D
...kyllä, mutta vain melkein..
Tervehdys! Ajautui tuossa välillä vähän sivuraiteelle : ) Kaiken merkkisissä tuotteissa voi olla vikoja. On minullakin noissa autoissa ollut jotakin. Se vaan ei ole niin haitannut, kun myyjäliike on hoidellut asiat mallikkaasti. Toivottavasti löydätte itsellenne mukavan ja teille sopivan vaunun. Mukavia reissuja !
Noita on sitten joka hiihtokeskus pullollaan ja eräretkeilijöitten sivuilla myynnissä :D
Meillä Hobby 500KMFe vuosimallia 2004 ja ostettu käytettynä. Tykkäämme vaunusta tosi paljon (varsinkin nyt kun koko sisusta verhoiltiin uusiksi, omiin väreihin ja koirankestäviin kankaisiin)!
Kaapit pysyy kiinni. Kotoa on matkaa pikitielle kilometrin verran, joten kyllä ne jo siinä räpsyisivät auki. Ei ole myöskään ovet tippuneet paikoiltaan tms.
Ruuvimeisselin käyttöhän ei ole kiellettyä esimerkiksi siivouksen yhteydessä. Kaikki ruuvit löystyy vehkeestä riippumatta tärinässä. Meille kävi näin lämminvesivaraajan kanssa joka ruutasi varmaan sen 10litraa vettä sängyn alle reissussa ollessamme... Onneksi tämä oli tienpäällä korjattavissa, kosteutta tosin oli "hieman" ilmassa kunnes pääsimme kotiin kunnollisiin kuivatustoimiin.
Astioiden kuivauskaappia en ole kaivannut. Kippoja likaantuu meidän porukalla niin vähän (yksi lapsi), että ne kuivaa näpäkästi erillisessä telineessä tai astiapyyhkeellä ja nakkelee kaappiin heti kuivuttuaan. Kuivauskaapin vaatima tila jää sitten järkevämpään käyttöön.
Jääkaapin sammumista liikenteessä en osaa kommentoida. Meillä on kaappi 12voltin systeemillä päällä ajossa. Ei ole koskaan käynyt mielessäkään jättää yhtään kaasuhanaa auki ajon ajaksi! Jokaisessa meissä asuu pieni pessimisti ja liikenteessä näkee niin paljon reikäpäitä, että ikinä ei voi tietää millä reissulla vaunu on rusinana vaikka kuinka tarkkana itse ajelee. 12V ei tokikaan ole niin tehokas, mutta ei sitä kaappia pahemmin auotakaan ajon aikana. Kylmät sapuskat kun on kaapissa, niin kyllä ne appeet sillä jonkun tunnin säilyy.
Haukut unohtui: Roskiskaappi puuttuu... tosin paikka löytyi pienoisella soveltamisella.
Raikasvesisäiliö on näppärä siirreltävä / täytettävä, mutta en pistäisi pahakseni vaikka tilavuus olisi enemmän kuin 22(?)litraa
Tervetuloa tutustumaan Polariin,kun samalla aluellakin ollaan. osoite:Sininen etuteltta ja musta Volvo s60,siellä kulmassa.
Minä olen Hannu se Heikki. Minulla on kokemusta vaunuista ja yhdestä autosta. Minä en vastaile ilman kokemusta niin kuin kääkät. Se tällä palstalla ottaa nivusiin. Elikkä korvaa vihloo. Kaikissa vehkeissäni on ollut nestekiertolämmitys, puhalluksesta ei ole tietoa, enkä sitä siksi voi moittia. Seuraavana aion joka tapauksessa siirtyä peltikuoriaisiin niiden kätevyyden vuoksi. Niitä sentään voi pestä, kuten autoja yleensä ja väritkin ovat inhimillisiä. Kabeen voin siirtyä, jos niiden väritys muuttuu pois ällöttävästä punaisesta. tv.Heikki
Minä en vastaile ilman kokemusta niin kuin kääkät. Kopio loppu
Luetteleppas Kääkät, oletko tarkkaanottaen selvillä ketkä Kääkkiin lukeutuu . . .
Ja mitä tarkalleen ottaen Kääkät on vastailleet, vastaukset ovat olleet täsmä kysymyksiin täsmä vastauksia, eivät anna väärää tietoa . . .
Ovat pitkänlinjan karavaanareita . . . Tavallista paremmalla "ulosannilla" varustettuja vaan . . .
JariPs. Itse en kuulu Kääkkiin . . .
Meillä ollut 3 Kabea, pari Matkaaja, Solifer ja yksi Adria Nyt Jälleen Kabe, se on laadukkain ja lämmintä rittää. Solifer oli myös hyvä n2., mutta Adriasta jäi kökkö maku suuhun. Vetoautoksi tietysti 2,5 litrainen VOLVO. Volvo on meillä vm. 1998 V70 ja Kabe on Briljant 1999 sopiva kahdelle ja mukava vielä vetää. paketin yhteishinta ehkä tällä hetkellä 22000-24000 euroa ja vielä on moneksi vuodeksi harrastevälineeksi, auto vaihtoon ehkä 1-2 vuoden kuluttua vaunu 3-4 vuoden kuluttua, näin se on mennyt ja ei tarvitse veloissa kärvistellä :-)
Huomenta, samaa mieltä Eskon kanssa. Ensimmäinen reissu takana 560llä ( 2007 malli) ja hyvälle tuntuu.Vedettävyys, hyvät tilaratkaisut ym. Mutta,,,, yllättävän viileä tuo keula oli jo 10 asteen pakkasessa. Päivätöitäni teen usein myös vaunussa, eli lämpöpuolen pitäisi ehdottomasti toimia. Soitin huoltoon ja neuvoivat laittamaan jääkaapin suojalevyt paikalleen sekä tarkistin etusohvan oikean puoleiselta seinältä laatikon alta raitisilman tulon ja sehän tulee kyllä patterin läpi. Raitisilmatulorasian juuresta puhalteli aika reippaasti sähköjohtonipun läpi raikasta ja sen tukin sitten kyllä. Asia parantui huomattavasti, mutta ei ole vieläkään yhtä lämmin kuin 2006 mallin 520 Artic pohjoisen yli 20 asteen pakkasessa ilman mitään suojalevyjä tai muita virityksiä. Toki normaali villasukkakannassa jo pärjää, mutta vanhanpojan vaunussakin pitäisi välillä pärjätä ilman sukkia.
Olisko sulla Esko vinkkejä joitain vielä millä asiaa auttaa. Kenties sohvalaatikkojen alle lattiaan jotain eristemattoa? Kaaben Briljanttikin tuossa välissä ehti olla. Se oli lämmin mutta kankeahko vedettävyys ja käyttötilan puute paljon liikkuvalle sai aikaan sitten tuon Artic 560een siirtymisen.
Moi.
Olen itsekin törmännyt tuohon asiaan.Yhtenä keinona on tarkastaa,että vaunun keula on tuuleen päin.Muuten kovalla tuulella pohjassa oleva suojapelti kaappaa ilmaa liian paljon ja jos patteri ei ole lämmin niin kyllä vetää.
Enpä itse ole huomannut täällä Etelän-mailla. Tänä talvena ei ole ollut vaunulla ollessamme kuin 12-13 - astetta. Viime talvena oli kai hieman enemmän? En ole havainnut vetoa (vaikka olen aika herkkä sille :D) Talviluukut on paikoillaan ja minulla on versio missä jääkaappi on keittiön tason alla. Meidän alueella on muutamia 2007-2008 malleja. Täytyy kysellä onko kokemuksia. Ainakin tuttavamme jotka ovat melkein joka vkl eivät ole maininneet asiasta. Paremmaksi esim vaatteitten kuivatukselle ja käytännön toteutuksille on kuulemma kuin edellinen Kabe. Pidän tuon 220v kiertovesipumpun jatkuvalla käytöllä. Tällöin patteri on kai periaatteessa aina vähänlämmin. Avojaloin tuolla sisällä voi tassutella pakkasessakin.
Lainaus tuosta Lassen kommentista:
"Kenties sohvalaatikkojen alle lattiaan jotain eristemattoa?"
Ei missään tapauksessa pidä noin menetellä, koska Solkun erinomainen vapaakierto - siis ei puhallettava - perustuu juuri siihen, että lämpöpattereiden ottoilmalla olisi mahdollisimman esteetön "imukierto". Siis mitä paremmin vuodevaatelootien alla ilma virtaa lämpösoliin, sen tehokkaammin lämmitys pelaa ja lämmön tasaisuus toimii optimaalisesti. Mattojen käyttö vuodelootien alla "kuristaa" tätä vapaakiertoa.
Kaasulämmittimen tehosäädöillä voidaan myös vaikuttaa lämpöjakuman tasaisuuteen etu/takasuhteessa. Jos pannua käyttää liian tehokkaalla poltolla ei lämpö ehdi jakautumaan tasaisesti kun huonetermostaatti jo katkaisee pannun käynnin. Ja kuten Esko jo mainitsi, on jos mahdollista, hyödyllistä "pakkokierrättää" 230V pumpulla patterikiertoa.
G-m@n
Kiitoksia vinkeistä, tuon pakkokierron ne huollosta neuvoivat kanssa. Ne sohvan selkänojan takana olevat levyt menee melkoisen tiiviisti seinään kiinni ikkunan alla. Liekö sekin rajoittamassa tuota vapaata ilmankiertoa. Onko joku testaillut sitä takatiloihin menevän lämpöputken hanaa. Takana unitiloissa kun ei tarvii lattian rajassa jalkojaan pidellä pidempiä aikoja. Vasemman puoleisen sängyn alta löytyi yksi hana. Se kyllä taitaa rajoittaa siitä eteenpäin koko kiertoa, eli tuo oikean puoleiseen etureunaan ei tulisi sitten senkään vertaa lämpöä....
Se hana toimii siten :Jotta sitä pienentämällä TAKAPÄÄN kiertoa rajoitetaan (saadaan viileämmäksi). Etupäässä taas ne levyt selkänojan takana ? Nehän ovat irti seinästä 2-3cm ja lämpö nousee pattereista sitä pitkin ylös. Ei ne suinkaan rajoita lämmön tuloa !
Mistäs lähtien Antti vaunun aisaa on rinnastettu vaunun hyötytiloihin? Sitävastoin matkailuauton ohjaamo on intekroitu enemmän tai vähemmän toimiviksi hyötytiloiksi ollen silti vain korvike sille miten vaunun hyötytilat tulevat käytetyksi. Jos matkailuauton hyötytilat arvioitaisiin alkavan ohjaamon jälkeeen olevista tiloista, niin kovin jäävät tynkäratkaisuiksi ne. Sitten jos matkailuautossa alkaa niitä vaunua vastaavia tiloja olla, niin onhan vermeellä kokoa mutta erityisesti hintaa.
Kun Maija kirjoitat:
"Kuivauskaapin vaatima tila jää sitten järkevämpään käyttöön",
niin kertoisitko mikä voi olla vielä järkevämpi käyttö kuin asioiden säilytystila? Siihenhän se juuri on tehty, mutta toimii samalla astioiden valutus ja kuivautustilana. Jos tuon kannanottosi olisi kirjoittanut joku miehenpölvästi, niin jotenkin ymmärtäisin sen, mutta sinä naisena tuollaisen sammakon laitat näkyville ; )
Moikka,
Alkuun kiitos kaikille.
Herättihän se monenlaista keskustelua...
Olemme tehneet nyt ratkaisumme ja vaunu on: Solifer 690 MHS. Autoa katsomme myöhemmin, koska olemme nyt vuosipaikalla.
Voi olla, että vuokraamme alkuun vetoauton, jos haluamme vaihtaa maisemaa hetkeksi?? Paikkaan olemme erittäin tyytyväisiä, kaikin puolin.
Tsemppiä ja hyvää kevättä kaikille.
Onnea uudelle vaunulle
Onneksi olkoon. Siinä tilaa riittää. Itsekin voisi ostaa mutta ei ehkä reissussa kahdelle ihmiselle kätevä. Kun lapsemme olivat pieniä niin vastaavankokoisella (paitsi leveys) kiertelimme eurooppaa.
Sori, Tää on mennyt ohi. Eli kuivauskaapissa esimerkiksi lautaset vie ainakin tuplasti isomman tilan, kuin muutoin pinossa ollessaan. Enkä ole kokenut erillistä kuivauskaappia tarvitsevani.
Ei siinä kuivaushyllyssä niitä säilytyksessä pidetäkään. Ainakaan reissussa. Siihen laitetaan astiat valumaan/kuivamaan tiskauksen jälkeen. Sitä ei osaa kaivata mitä ei ole.
Ei meillä ainakaan vaunussa niin ruhtinaallisesti ole kaappitilaa, että yhtä viitsisi tyhjänä pitää. Makuasioita, joista en ala kiistelemään :)
Kyllä meillä ainakin astiat pidetään reissun aikanakin siellä kuivauskaapissa. En muista, että olisi yhtään lautasta koskaan rikki mennyt.
Terve, oli viime kevättalvella ongelmia tuon Solifer Artic 560 vm 2007 lämmityksen takia, kun keulassa kävi veto jo suht leudollakin kelillä.
Sama ongelma tuli esiin heti viikko sitten kun vein vaunun Ylläksen Ykköskaravaaniin kausipaikalle. Jyväscaravanin huoltokaverin puhelinohjeilla viimein sitten resetoitiin tehdasasetuksille tuo Alde 3010 ohjauskeskus ja johan alkoi lämmöt tasoittua. Pannun lämpötilat vaihteli ennen (pääsee menu-valikon kautta seuraamaan) 20-50 asteeseen, eli vesi ehti putkistossa jäähtyä aina välillä. Vartin välein kylmä ja kuuma.
Resetoinnin jälkeen nuo samat lämmöt on nytten välillä noin 45-70 astetta .... ja toisena erona, että kiertovesipumppu ei ole koko ajan pyörimässä. Patterit pysyy lämpöisinä nyt koko ajan niin kuin keskuslämmityksessä pitääkin. Lämmöt putoaa tosi nopeasti kun kokeilin kiertovesipumpun jatkuvaa pyörittämistä.
Heh, lieneekö nykyinen tai entinen omistaja vähän tietämättäänkin "trimmannut" noita Alden asetuksia pieleen alkuperäisestä.
Jos hakee ehdottomasti tiivistä,vettymätöntä ja lämmintä ratkaisua. Valinta on joku Hymer Nova mallistosta vesikeskuslämmityksellä. Maksaa vähän enemmän mutta eipä tarvitse valitella saitilla.
Kaippa sitä valitetaan kun joku on "säätänyt" järjestelmän päin h****ttiä :d
Niin, ehkä tuo sana "valittaminen" ei ihan toimi tässä kohtaa. Kun tarkoitus on kysellä kokemuksia tietystä ongelmasta ja kun tuo viimein ratkaistuna; niin myös jakaa niitä kokemuksia ongelman korjaantumisesta.
Josko näistä sitten hyötyä joskus sellaisille muillekin, joiden tarvii halpatuonti-vermeillä kuitenkin pärjätä. Ja saittihan on tällaisessa parhaimmillaan.
Meillä ollut Matkaajia Solifer Kabe merkkejä 3 kpl ja yksi Adria, Solifer oli ok. Adria oli pahvia, todella huono laatuinen vaunu, vuosimalli oli -99. Kabet ovat olleet parhaat, välillä olemme kokeilleet muita merkkejä juuri siksi että eihän sitä tiedä ennen kuin kokeilee, mutta ei enään, nähty nyt tarpeeksi. Kabessa on vaan se laatu, vaikka vaunu on vanhempi kuin esim. joku saksalainen niin silti se kestää kulutusta enenmmän ja pysyy näin ollen paremmin kuosissaan. Isona miinuksena Kabeen laitan ulkokuori värityksen itse emme ole punaisen ystäviä, mutta tässä se on pakko sietää. Meillä ei ole koskaan ollut isot rahat kiinni näissä harraste välineissä, 10 000 euron molemmin puolin, itse sitten vaihdettu verhoja ja päällystetty tyynyjä (osa mielenkiintoista harrastusta ;-), kaupoissa olemme omamme saaneet takaisin ja joskus vähän ylikin. Jos myyt autosi, ja saat siitä esim. 20 000 euroa mieti kannattaako koko rahaa laittaa vaunuun? laita noin 10 000 euroa vaunuun ja loput vaikka S-etu tilille kasvattelemaan pientä korkoa, siellä on sitten parin vuoden päästä vahän käsi rahaa valmiina kun vaihdat 3-4 vuotta uudempaan ja taas piristää harrastus mieltä kummasti.
Mielenkiinnosta lueskelin tätäkin ketjua, mielipiteitä löytyy, jokalähtöön. Huomasin sitten että muuan Heikki on myös herännyt koomastaan, rätkimään Kääkkiä ja erityisesti minua. Omituinen höpöttäjä, en muista että olisimme koskaan edes tavanneet, saati livenä mielipiteitä vaihtaneet. Mutta kovin jeppe on tietävinään asioista, millä kompetensilla oikein esiintyy? Täydellisen tietämättömyyden suomalla varmuudella?
Omat kokemukset ovat kuudesta vaunusta, viidestä m-autosta, yli 26 vuoden ajalta. Että revipä siitä Heikki hyvä! Tai pane paremmaksi! Pitäisi ajatella mitä kirjoittaa eikä kirjoittaa mitä ajattelee. Vaikka kuinka kiukku ja kateus riepookin.
Mitään ruokaresettejä on sitten Heikin turhaa tarjoilla! ;-)))
Rakennusalan ammattilaisena meidän perheen vasunun valinnassa oli lähtökohtana juuri eristeet (ei vettä imevää avosoluista styroxia - vaan umpisoluista Finnfoam- tai uretaanityyppistä), runko eli alusta (täyspitkä teräsrunko alla, perään saakka), sitten tuli nuo sistukset ja muuta kestävyydet ja valoisuudet. Toki näillä vaatimuksilla ei siihen halvimpaan ja keveinpään päädytty. Useampi myyjä, jonka luona kävimme piti valitsemaame FENDT -vaunua näihin vaatimuksiin soveliaana. @Pasi
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.