Millainen vaihteisto sopii vetoautoon?

KUUTTI MARKKU 24.10.2008 08:45

Uuden vetoauton hankinta suunnitteilla, millainen vaihteisto kestävin , perinteinen automaatti, suorakytkentävaihteisto (DSG-tyyppinen) vai robotti (puoliautomaatti). Millaisia kokemuksia em vaihteistoista eri automerkeissä?

HÄKÄMIES MARKKU 24.10.2008 10:14

Kaikkia on ollut mutta mielestäni paras on kinetic automaatti ja tarpeeksi koneessa vääntöjä.

HALMEENMÄKI JUHANI 24.10.2008 17:33

CVT eli variaattori on tyyppinä ongelmallinen: pyrkii pitämään kierrokset vakiona jolloin puhti ja kulutuskin ovat vakio. Ja jos ajo vaatii paljon puhtia = isot kierrokset = iso kulutus.

LAHTI ANTTI 24.10.2008 17:34

Itsellä autossani (Volvo S80) on perinteinen 5-lovinen automaatti. Ainakin se on toiminut hyvin. Öljyt vaihdettu n.80000 km:n välein merkkihuollossa. Muun tyyppisistä ei ole kokemuksia.

HILTUNEN U EERO K 27.10.2008 22:28

DSG-vaihteisto KÄSIKÄYTÖLLÄ ja tarpeeksi vääntävä kone on toimiva yhdistelmä.

PURSIHEIMO TOPI 27.10.2008 23:57

Ihan uteliaisuuttani kysyisin asiasta tietäviltä, miten tuollaisella DSG-vaihteisella autolla tapahtuu liikkeellelähtö.

HILTUNEN U EERO K 28.10.2008 16:27

DSG-vaihteistolla varustetulla autolla liikkeellelähtö tapahtuu samoin kuin perinteisellä automaattivaihteisella.

HALMEENMÄKI JUHANI 28.10.2008 21:03

Ei ainakaan kun lukee esim tämän ketjun: http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuvaunut_ja_vetoautot/?x26528=17160626 DSG luistaa vähemmän, joka on haitta vaunun kanssa äkseerätessä, mutta etu kulutuksessa.

PURSIHEIMO TOPI 29.10.2008 02:16

Tuota liikkeelle lähtöä olenkin epäillyt. Tavallisessa automaatissa juuri tuo liikkeellelähdön juohevuus on vaunun vedossa sellainen mukavuustekijä, jonka takia yleensä automaattiin olen sortunut. Tuota vasemman jalan ongelmaa, jota antamassasi linkissä käsiteltiin, en oikein käsittänyt.

PUURUNEN SAMI 29.10.2008 13:38

Ne nuo automyyjät kun eivät osaa jarruttaa vasemmalla jalalla niin sitä varten he sen olemassaolon koettavat unohtaa. Itse opin kolmessa viikossa vasemman jalan käytön jarruttamiseen.

DSG:llä lähtö sujuu samalla tavalla kuin perinteisellä automaatilla, DSG ei vaan ryömi.

PURSIHEIMO TOPI 30.10.2008 00:06

Silloin, kun jarrutetaan oikean jalan voi siirtää jarrupolkimelle. Ei siinä vasenta tarvita. Ainoastaan silloin, kun lähdettäessä haluaa estää toisen pyörän sutimisen voi jarrulla aikaansaada eräänlaisen tasauspyörästön lukituksen.

PUURUNEN SAMI 30.10.2008 05:03

Voihan sitä oikealla tottakai jarruttaa mutta suurin syy miksi polkuautojen (niissä missä on myös kytkinpoljin) omistajat jarruttavat oikealla, on se että vasemmalla jalalla ei ole tottunut painamaan hellästi vaan runttaamaan poljin kerralla pohjaan.

Tuolla suuressa maailmassa usassa jo autokoulussa opetetaan vasemman jalan käyttö jarruttamiseen, heillä kun autot ovat järjestään automaatteja.

Ei se ole kuin tottumiskysymys kummallako sitä jarrua loppujen lopuksi käytät. Itse opin pakon sanelemana 3 vuotta sitten kun oikea jalka oli avokipsissä ja nyt tuntuu suorastaan hölmöltä käyttää oikeaa jarruttamiseen, siihenkin välillä sortuu kun ajaa kakkosautolla (niin, sillä polkuautolla)

HALMEENMÄKI JUHANI 30.10.2008 19:36

Tällä hetkellä "omassa suurtaloudessa" on viisi autoa, joista kaksi on manuaaleja. Noista kolmesta automaatista yhdessä on semmoinen melkoisen pieni jarrupedaali jota ei tee mieli painella kuin oikealla. Vaimon autossa leveä, ja sujuvasti jarruttaa liki aina vasemmalla. Ja 10v sitten ei halunnut edes nähdä automaattia, mutta sain tulemaan uskoon: nyt ei missään nimessä enää manuaalia. Minä joka ajan välillä myös noita poljettavia / kepitettäviä poljen vaikka miten. Manukan jarrua vasemmalla tai heel'n'toe kahta oikealla samaan aikaan. Automaatin jarrua yleensä oikealla kun vasen tossu lepää tuellaan, mutta välillä on paikkoja joissa pitää mennä "millipelillä" jolloin vasemmalla. Ja kun vaunu on menovehkeen kyljellä niin sujuvasti hoituu kytkin vasemmalla kädellä. Elikkäs tilanteita, tottumuksia sekä autoja on monenlaisia. Vääriä on ne jotka haittaa tai vaarantaa liikennettä, muut oikeita. Tuoreen automaattikuskin tunnistaa yleensä siitä että survaisee välillä vasemmalla jarrua kuin sitä puuttuvaa kytkytintä. Siittä pääsee eroon kun liimaa tyhjän vasemman tossun lattiaan...

SEPPÄLÄ MARTTI J 01.11.2008 21:56

Pitääkö sitä polkea kaasua ja jarrua yhtä aikaa?

HÄNNINEN PEKKA 01.11.2008 21:58

Kuten tuossa aikaisemmassa keskustelussa vannon edelleenkin DSG:n nimiin.... viime huhtikuusta on vedetty eri vaunua (tarttui Solikka mukaan) ympäri eurooppaa ja välillä vekslattu 250 leveää 560 pitkää Finlandiaa tosi hankalissa paikoissa... ongelma ei missään vaiheessa ollut DSG - eli ahtaissakin paikoissa on homma hanskassa. Maantiellä homma toimii hienosti ja kun vauhdin saa sinne 90 nurkille menee pääosa matkasta 6-vaihteella. Ainoa tapaus joissa voi halutessa käsin auttaa on kun tulee Suomalaisella tiellä alamäestä kuopan kautta ylämäkeen - nykäyksen takia DSG luulee että nyt tarvitaan pientä vaihdetta jolloin voi joskus tulla "huudatusta" jolloin käsivalintaa käyttää mielusti. Vappuna kun mentiin treffeille Kuninkaanlähteelle niin isännät ohjasivat ylämäkeen ajamaan paikalle pehmeässä hiekassa - etuvetoinen auto, pehmeä ylämäki-alusta ja 1400 kg vaunua perässä... katselijat ravistelivat päätänsä, mutta perille mentiin ilman suurempia ongelmia....

Siis auto on Passat -07 (ostettu syksyllä 06) 125kW ja DSG ja ainoastaan etuveto (tuohon yhdistelmään ei 4-motionia löydy)... ainoa ikävä puoli on tuossa yhdistelmässä että rengasta pääsee polttamaan todella helposti risteyksessä: vaunun jarrut edelleen päällä pysähdyksen jäljiltä ja hätäinen kaasun painallus pistää pyörät sutimaan - sutimisen esto tulee myöhemmin mukaan.

Laitan talven edetessä kommentteja - päätettiin Soliferin hankinnan jälkeen että meistä tulee myös talvikaravaanareita....

Kestävyydestä en vielä tiedä mitään muuta kun että toimii... 60 000 kilometria autossa, kaksi kesää vaunun kanssa Norjan mutkateillä ja Euroopan autobaanat + alpit.... öljynvaihto kaiketi tulossa....

Eli toistaiseksi Viva DSG !!!

SEPPÄLÄ MARTTI J 01.11.2008 22:05

Vaunu samanlainen, kuin Pekalla, Mersun Vito automaatti. Nami nami!

PYLKKÄNEN ANTTI 20.12.2008 21:35

Millaiset renkaat sulla on Passatissa? Itselläni on Touranin TSI-koneella varustettu etuvetovehje ja tarkoitus olisi harrastaa Soliferin Finlandia 560 vetämistä talvisissa olosuhteissa. Tällähetkellä on kitkat mutta hieman epäilyttää, etelässä kyllä pärjää, mutta miten jääpolanteella?!?

Tuohon DSG-keskusteluun; vedin kesällä pariviikkoa kotimaassa ja juuri näin, kun saavutti 90 vauhdin niin vaihde pysyi 6 poikkeuksetta, liikkeellelähdöt olivat kyllä sutimista välillä. 1,4 TSI moottori on kyllä tosi pippurinen...

HÄNNINEN PEKKA 21.12.2008 14:51

Contin kitkat... loppuvastaus tuolla rengaskyselyssäsi omine kokemuksineen

Niin - sen verran DSG:stä että liukkaassa ylämäessä vakionopeuden säätimen kanssa ajettaessa saattaa tulla liian rajuja vaihtoja jolloin pyörät lähtevät sutimaan tarpeettomasti... eli kannattaa katsoa josko heittää käsiohjaukselle tai vakionopeuden säätimen pois...

VÄLIMÄKI ARI 24.12.2008 13:20

Audeissa on multitronik ja tiptronik.Mitä eroa näillä on? Kuvissa molemmat näyttävät samalta.

HYTTILÄ ESKO O 24.12.2008 19:47

http://www.audi.fi/vv-auto/audi3.nsf/HTML/100.200.700?OpenDocument

tiptronic Automaattivaihteisto kasvattaa suosiotaan joka päivä. Audin älykkät perinteiset momentinmuuntimella varustetut tiptronic-automaattivaihteistot antavat mahdollisuuden valita vaihde joko automaattisesti tai manuaalisesti. Kuusivaihteinen tiptronic vaihtaa nopeasti ja huomaamattomasti.

Automaattiasetuksella (D tai S) tiptronic käyttää DSP:tä (”Dynamic Shifting Programme”), joka analysoi kuljettajan ajotapaa ja sopeuttaa vaihtamishetket sen mukaan. Lisäksi DSP tunnistaa ja huomioi erilaiset ajotilanteet, kuten moottoritie, tavallinen maantie, vuoristo, kaarre ja jyrkät nousut. Näin varmistetaan, että kunkin vaihteen kytkeytyminen tapahtuu tarkalleen oikealla hetkellä. Urheilullisella S-asetuksella vaihtamiset tapahtuvat korkeammalla kierrosluvulla ja terävämmin. Manuaalisesti vaihtaminen tapahtuu liikuttamalla vaihteenvalitsinta suunnassa eteen-taakse. Lisävarusteena on saatavana myös vaihteenvalitsimet ohjauspyörän yhteyteen.

multitronic

Portaaton multitronic-automaattivaihteisto yhdistää automaatti- ja manuaalivaihteiston parhaat ominaisuudet. Sen avulla moottorin kierrosluku on aina parhaan vääntömomentin kohdalla ja suorituskyky ja polttoaineenkulutus pysyvät hyvässä tasapainossa.

multitronic-vaihteistolla varustetun auton kiihtyvyys ja polttoaineenkulutus ovat vastaavat tai paremmat kuin manuaalivaihteisessa autossa. Myös multitronicissa on urheilullinen S-asetus samoin kuin manuaalivalintamahdollisuus. Näissä molemmissa on automallista riippuen 7 tai 8 kiinteäksi ohjelmoitua vaihdetta. Lisävarusteena on saatavana vaihteenvalitsimet ohjauspyörän yhteyteen.

S tronic

S tronic-automaattivaihteisto yhdistää manuaalivaihteiston edut nykyaikaisen automaattivaihteiston parhaisiin puoliin. Moottorin voimavarat saadaan S tronicilla hyödynnettyä erinomaisella tavalla. S tronic-automaattivaihteisto perustuu kahteen erilliseen integroituun vaihteistoon ja kahteen erilliseen kytkimeen joita käytetään elektroniikan avulla vuorotellen. Tarjolla on sekä 6- että 7-vaihteisia S tronic-automaatteja moottorivaihtoehdosta riippuen.

Näin S tronic toimii: Esimerkiksi kolmosvaihteella kiihdytettäessä on nelosvaihde jo valmiiksi kytkettynä ja vaihtaminen tapahtuu avaamalla kolmosvaihteen kutkin ja sulkemalla nelosvahteen kytkin. Kaikki tämä tapahtuu muutamassa sekunnin sadasosassa, ilman haivaittavaa voimansiirron katkosta. Vaihteet vaihtuvat joko automaattisesti (vaihteenvalitsimen D tai S-asetus) tai tarvittaessa manuaalisesti vaihteenvalitsimesta tai ohjauspyörän valitsimista (lisävaruste).

Eli www.google.fi auttaa

HALMEENMÄKI JUHANI 26.12.2008 11:28

http://www.autowiki.fi/index.php/Tiptronic

Tiptronic on automaatti- ja manuaalivaihteiston yhdistelmä.

http://www.autowiki.fi/index.php/Multitronic

CVT (Continuously Variable Transmission) tarkoittaa portaatonta automaattivaihteistoa, jossa teho välitetään esimerkiksi kiilahihnavariaattorilla.

http://www.autowiki.fi/index.php/S_Tronic

Suorakytkentävaihteisto (engl. Twin clutch gearbox tai Dual clutch Transmission) on puoliautomaattinen vaihteisto, jossa on kaksoiskytkin. Vaihteistossa on kaksi erillistä kytkintä parillisille ja parittomille vaihteille. Vaihteistotyypin hyviä puolia ovat mm. nopeat vaihdot, jatkuva veto vaihteelta toiselle siirryttäessä ja vähäinen polttoaineenkulutus.

Vaikka tuolla wikissä onkin sekä virheitä että puutteita, niin sieltä löytää silti selkeämmän vastauksen siihen mitä nuo hienot nimet ihan oikeassa käytännössä tarkoittavat. Audin esite kun ei luonnollisesti kerro esim CVTn haitoista. Kannattaa avata linkit!

MENNA JARMO 03.01.2009 00:06

noista erilaisista automaattivaihteistoista en oiken tiedä mitään, mutta mulla on kokemuksena seuraavat vaatimukset: Auto on nelivetoinen ja vääntöä tarpeeksi, niin toimeen tulee mäessä kun tasaisellakin. Käy koeajamassa eri vaihtoehtoja ja valitse se mikä tuntuu hyvältä. Täällä tuntuu olevan noita "asiantuntijoita" jos johonkin lähtöön, mutta luota omaan tuntemukseen. Hyviä auton vaihtoja ja miellyttäviä lomahetkiä sitten uuden auton kanssa.

PURSIHEIMO TOPI 06.01.2009 01:30

Ei yhden koeajon perusteella mitään lopullisia päätelmiä voi tehdä. Esim. vaihteiston kesto selviää vain pitkän ajan kuluessa. Jollakin saattaa olla kokemuksia, joista toisillekin voi olla hyötyä. Sillä varauksella, että ihmisellä on taipumus kehua omaa valintaansa. Itseäni kiinnostaa tuo DSG-vaihteiston liikkeellelähtöominaisuus. En ole vielä koeajanut. Olen kuullut, että Volvoon olisi tulossa mainitunlainen kaksoiskytkimellä varustettu vaihteisto. Halmeenmäellä on kai tästäkin asiasta parempaa tietoa.

ANTTILA MARKKU 06.01.2009 12:52

ei kai sillä ole merkitystä mikä se vaihteisto on,joillakin on vaan mukavempi ajaa.Perinteisessä automaatissa voi olla öljyjen kuumenemis ongelmaa,vaikkei siitä erikseen varoiteta.Hesarin verkkosivulla löytyy joistakin merkeistä vikalistaa,mainittu automaattilaatikkokin erikseen mm.Volvo.Minulla on ollut variaattorilla varustettu Volvo ja normi automaatteja.Yhteistä niille kaikille on, etteivät ne toimi ikuisesti jos niitä ei huolleta.

HYTTILÄ ESKO 06.01.2009 15:10

No sehän se on luotettava, kuin hevosmiesten tietotoimisto. Todennäköisesti on mersussa,volkkareissa ja vaikka volvossa ollut suomessa enemmän vikoja automaatissa kuin vaikka Lanciassa. Edellämainittuja on taksitolpat täynnä. Viimeistä ei moni tiedä olevankaan. Ei ole automaattiongelmia ollut parinkymmenen vaununvetovuoden aikana. Eikä niille muuta huoltoa ole tarvinnut kuin öljynvaihto ajallaan ja ajaessa järki päässä.

ANTTILA MARKKU 06.01.2009 21:19

No sehän vaikuttaa yhtä luotettavalta kuin menneen ajan maakansa"halla panee ensi yönä,jos panee"

TERVO JARI 06.01.2009 21:36

on heti "karvat pystyssä" kun kyseessä on joko Volvo tahi Solifer . . .

Samoja "paskoja" niinkuin muutkin, kalliimpia vaan . . .

Siirtotyöläiset tekee niitä samallatavalla ja samalla asenteella kuin muitakin vermeitä, lopputuloksen näkee sitte noista tilastoista . . .

Jari
LAHTI ANTTI 06.01.2009 22:05

Jari, Jari..............

HALMEENMÄKI JUHANI 06.01.2009 22:40

Hyvin harvoin pääsee uutta autoa koeajamaan vaunun kanssa. Usein jopa lehdistökoeajon järjestäminen on vaikeaa, kun vetokoukkua ei asenneta kuin harvoihin autoihin.

Tällä hetkellä automaatin kehitys näyttää kovin ristiriitaiselta, ainoa selvempi asia on se että neli- tai viisivaihteiset perinteiset automaatit ovat katoamassa. Tilalle on tulossa 1) perinteisiä, mutta vaihteiden määrä lisääntyy. Seitsemän lienee riittävä, jotta päästöt ja kulutus saadaan oikeiksi? 2) Variaattori eli CVT yleistyy vielä lisää, uusin hieman yllättäväkin CVT-käyttäjä on Avensis! 3) Robottivaihteistot tai puoliautomaatit kuten DSG.

Se mitä Volvo käyttää tulevaisuudessa riippuu eniten siitä kuka Volvon ostaa. Fordilla olisi CVT pikkumalleissa ja perinteinen isommissa, mutta tuskinpa seuraavat mallit ovat enää sen konsernin kanssa tekemisissä?

HYTTILÄ ESKO 07.01.2009 08:46

Kuule, mikäli vainoharhaisuus jotenkin osuilee. Siihenkin on ammattimiehensä. Googleen haku päälle se auttaa. Toivotan läheisellesi pitkää pinnaa.

HALMEENMÄKI JUHANI 07.01.2009 22:00

Täh?

HYTTILÄ ESKO 08.01.2009 08:39

Katsele täpliä ja mieti siitä mihin oli kohdennettu. Viivoitin auttaa tuohon !

HALMEENMÄKI JUHANI 08.01.2009 18:24

Jep, nyt "aukesi". Jotenkin lukemista helpottaisi jos olisi "quote" eli voisi aloittaa kommenttinsa lainaamalla viestiä johon se on tarkoitettu. Ettei tule turhia palkokasveja minnekään kenellekään.

HYTTILÄ ESKO 08.01.2009 18:51

Juuri näin. Mutta tämä on poikkeuksellinen foorumi. Eli ainoa mitä tiedän missä ei saa oikein quotattua ilman kikkailuja eikä korjailtua jälkikäteen. Olisiko tämä se edistyksellinen......

ANTTILA MARKKU 09.01.2009 11:21

Hyvinhän tämä toimii.

HYTTILÄ ESKO 09.01.2009 17:55

Jos ei parempaa tiedä olevan , niin ei osaa mitään kaivata lisää.

TOIVANEN MARKKU 15.01.2009 04:39

Vakionopeussäätimen käyttäminen liukkaalla kelillä on suuri turvallisuusriski ja siksi sen käyttöä ei suositella talvikautena. Saattaa lähteä yhdistelmä lapasesta. Lisäksi vaunun vedossa kuluttaa enemmän polttoainetta, ainakin bensavehkeissä.

LINDBLOM ALF 16.01.2009 12:11

Nykyiset luistonestijärjestelmät estävät tämän. Ellei sellaista ole, kyllä sen huomaa muutenkin ihan samalla tavalla kun manuaalisessa nopeuden säädössä. Jo 18 vuotta säädintä talvella käyttänyt automaatin kanssa, eikä ongelmia ole ollut. Järkeä säätimen kanssakin pitää olla vaununvedossa. Ei sitä mäkisessä maastossa orjallisesti pidä käyttää, kyllä silloin bensamoottori hörppää iloisesti. Dieselillä en ole huomannut merkittävää eroa, vaikka koko aika päällä mäkiselläkin tiellä, dieselin vääntö muutenkin tasaa menoa aivan eri tavalla.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.