Mersun jarrut tärisee

KOTILAINEN ISMO A 12.08.2008 19:30

Nyt ei maallikko ymmärrä: 124-koppanen 200d vm 92 jarrut täristää. Sekä eteen että taakse on juuri vaihdettu uudet levyt ja palat. Vika ei korjaantunut, helpotti kylläkin jonkun verran. Renkaat ei täristä muuten ajettaessa, vaan jarrutuksessa. Mistä etsisi vaivaa: Pyörän navoista? Mutta jos ne olisivat kierot, niin eikös pyörä täristäisi koko ajan? Vaiva sai alkunsa kun vaihdoin kesäpyörät alle. Ne on mersun alkuperäisillä alumiinivanteilla. Edellisenä kesänä tätä vaivaa ei ollut samoilla vanteilla ja renkailla. Ei viitsisi koko alustaa vaihtaa noin niin kun hakuammuntana, vaan olisi hyvä saada jotakin vinkkiä, mistä aloittaisi vian etsinnän. Kiitti.

HYTTILÄ ESKO O 12.08.2008 21:12

Teitkö jarruremontin ja kesäpyörien vaihdon samalla kertaa ? Ostitko levyt Biltemasta, siinä olisi mahdollinen yhdistelmä. Valniiksi kierot levyt, eikä ensimmäiset.

HALMEENMÄKI JUHANI 12.08.2008 21:25

Höpöhöpö. Etupyörien pitkittäistuennassa on väljää. Eli auton pituussunnassa pyörän paikallaan pitävissä kumityynyissä.

HYTTILÄ ESKO O 13.08.2008 08:16

Sehän on hyvä ettei jarrulevyissä ole koskaan vikaa:D höpö höpöjuttu taas. Noita löytyy useita tapauksia missä uusilla jarrulevyillä parikertaa jarrutat ja levy kiero. Kaverini autokorjaamolla noita on tullut esiin. Nimenomaan tapauksissa joissa asiakas tuo itse ostamansa varaosat mukaan. Levyt myynyt liike sanoo "tuo ne tänne saat uudet tilalle". Lisäksi kai ne puslat olisi täristäneet talvirenkaillakin jarrutettaessa.

JANHONEN MATTI 13.08.2008 12:14

Itsellä ollut kolme noita W124 korityypin mersuja mutta ei niissä vastaavaa ongelmaa ilmennyt vaikka joillain oli ajettu jo yli 600.000 kilometriä. Tarkasta alatukivarreen kuminivelet ja kun kyse on W124 korimallista niin tarkista myös iskunvaimentajan yläpään kumien kunto. Jousitusrakenteesta johtuen ne on helppo tarvittaessa vaihtaa. Myös jarrusatulan liukutappien ja puslien kuluminen voi aiheuttaa mersun jarruissa ylimääräisiä ääniä mutta tuskin voimakkassa jarrutuksessa tärinää. Kun tuo vika ilmeni nimenomaan jarrulevyjen ja palojen jälkeen niin poissulkevana "tutkimuksena" kannattaa kuitenkin ensin mitata heittokellolla uusien jarrulevyjen mahdolliset heitot ja mikrometrillä levyjen mahdolliset vahvuuspoikkeamat.

Noin vuosi sitten jouduin uusimaan nykyiseen mersuuni takajarrulevyt tärinän vuoksi jonka aiheutui siitä kun jarrulevyjen pinnat irtosi suurina laikkuina. Jos joudut nuo alatukivarren rungonpuoleiset kuminivelet vaihtamaan niin varaudu siihen, että ne on kovassa ja useimmiten ne irtoaa vain kappaleina.

HALMEENMÄKI JUHANI 13.08.2008 21:01

Ja kun vaihdetaan uudet levyt sekä palat pitää samalla tehdä satulan perusteellinen tarkastus & yleensä kunnostus. Ne kohdat kun ovat olleet alttiina säälle, suolalle ja kuralle sitten viime täysvaihdon. Yleensä käykin niin että jarrut laahaa, levy kuumenee ja vetää kieroksi. Lisäksi tuollainen remppa pitäisi tehdä ennen esim kesälomareissua, jotta jarrut pystyy sisäänajamaan rauhallisemmalla ajolla. Oikeasti kieroja levyjä on todella vähän, suurin "vika" on muualla tai liian nopeassa asennuksessa. Jos täristys tuntuu ratissa, on vika varmasti tuennassa.

LYLYOJA SEPPO 13.08.2008 21:12

Kokeileppas jarruttaa sillei paniikkijarrulla että renkaat melkein vinkuu.Mulla oli sama vika Suzukissa mutta vika häipyi kun pari kertaa teki täysin topin asvaltilla.Jos ajelee hissun kissun eikä käytä jarruja kovin äkäiseen niin tahtoo jokin kolvi taikka satula jäädä hieman kiinni.Oli sama vika aikoinaa yhdessä pösössäkin.Sanoivat että taksijarrutus auttaa.

HYTÖNEN REIJO T 13.08.2008 22:02

Nyt kyllä kiinnittäisin huomion kohtaan "vaiva sai alkunsa kun vaihdoin kesäpyörät"

Vialliset tai väärät renkaat saa outoja aikaan.Voisiko paikallistaa tärinän eteen/taakse/oik.vas.Ehkä vaihtaa pyöriä ristiin ja rastiin.

Meinaan,että tuskin kaikki ehdotetut puslat ja heebelit siinä pyörien vaihdossa rikkoontui.

On muuten hyvä konsti tuo ehdotettu jarrujen kuumaksi jarruttaminen,monet katsastukset nuorena selvisi sillä.ja pätee myös käsijarruun.Jarrut kaipaa aika ajoin vähän ronskimpaa polkemista,että kuivuvat ja säätyvät oikein.

AHOLA JARI 14.08.2008 01:44

Ennen isompi jarrurääkkiä, kysyisin, että onko aluvanteissa keskiöreikien soviteholkkeja - jos on ovathan tallessa/sopivat navalle uusien levyjen kanssa?

HYTTILÄ ESKO O 14.08.2008 08:30

Eikös ne soviteholkit vaikuttaisi täristämiseen kokoaika. Vai onko ne sellaista mallia jotta vaikuttavat vain jarruttaessa ?

AHOLA JARI 14.08.2008 09:33

Ei välttämättä. Kaverin Jeepissä alkoi tärinällä jarruttaessa - paheni vain ajamalla. Muovinen soviteholkki löytyi tallin lattialta, joka puuttui yhdestä etupyörästä. Vähän kolmatta milliä tiukentaa vanteen keskireikää, ja on kiilava etureunastaan, että siksi jos uuden jarrulevyn pyöränavan vastainen laippa ei istu oikein tai on 1-2mm liian paksu ei navan kaulus osu välttämättä oikein..

Tukevat pyörämutterit jaksavat pitää vanteet kohillaan hyrrävoimien avustuksella, ja esim. mulla paripyörä ransussa tuota keskiö tukea ei alkujaankaa ole kuin nimeksi.

Mutta ilmeisesti syy on noissa kesärehkaissa/-vanteissa. Asianhan voisi varmentaa vaihtamalla talvikiekot alle testiksi...

PALIN MATTI 14.08.2008 11:08

Selittäsikkö hieman tarkemin miten ne hyrrävoimat avustavat sitä mutteria auton rattaan kiinnipitämisessä. Ei ihan yht'äkkiä aukene tuo teoria mulle. Eikä varmaan oo ainoa asia täsä maailimasa, mikä ei mulle aukene...

AHOLA JARI 14.08.2008 11:59

Olsikos jotenkin näin, että pyörivän renkaan massa (liikemäärä/massahitaus) pyrkii vastustamaa akseliin (ja pyöränmuttereihin) kohdistuvia voimia - renkaaseen kohdistuvat sivuttaiset voimat eivät välity sellaisenaan suoraan pyörän muttereille.. Liekö tuonne päinkään..

http://fi.wikipedia.org/wiki/Hyrr%C3%A4voima

JANHONEN MATTI 14.08.2008 12:54

Eipäs sotketa asioita. Mikä autossa on muuttunut sitten edellisen kesän jolloin auto Ei jarrutuksessa täristänyt:

jarrulevyt jarrupalat auton alustassa/pyörän ripustuksessa luontaisen kulumisen tai ylirasituksen seurauksena tapahtuneet muutokset asennustyössä tapahtunut mahdollinen virhe tai likaisuus pöyrän pultit (jos talvirenkaat peltivanteella)

Mitä auton rakenteissa on pysynyt ennallaan

renkaat (ei tasapainotus- tai runkovikaa kun eivät täristä ajossa) vanteet pyörän navat ja laakerit

Kun kyseessä on mersun alkuperäiset aluvanteet niin sovituskappaleita ei tarvita.

Auton alustakorjauksessa on syytä huomioida se, että auton etupää kuten pyöränripustus, jousitus, iskunvaimentajat, ohjauslaitteet, jarrut, renkaat jne. muodostavat yhden kokonaisuuden, joka kokonaisuus kuluu käytössä suhtkoht tasaisesti. Jopa niin tasaisesti, että monet autonomistajat ei edes huomaa, että ajavansa hyvin vaarallisella autolla. Sen jälkeen kun tähän kokonaisuuteen vaihdetaan uusia osia, oli sitten ns. alkuperäisosia tai tarvikeosia niin mikään ei enää ole ennallaan - eikä tule.

KOTILAINEN ISMO A 14.08.2008 14:57

Talvirenkaiden aikana viime keväänä vaihdettiin pyörien laakerit, etujouset ja taakse jarrukilvet ja seisontajarrun liinat.

Kun sitten vaihdoin alkuperäisillä alumiinivanteilla olevat hyvin toimineet kesäpyörät alle, alkoi jarruttaessa täristys. Talvirenkailla ei mitään sellaista ollut.

Vaihdatin välittömästi uudet etulevyt ja palat. Tärinä väheni. Sitten se tärinä lisääntyi huomattavasti kesäkuukausien aikana. Nyt alkuviikosta sitten vaihdettiin takalevyt ja palat ja tärinä väheni huomattavasti mutta ei poistunut kokonaan.

HALMEENMÄKI JUHANI 14.08.2008 21:26

Onko tärinä RATISSA vai POLKIMESSA?

Renkaiden vaihdossa tärinän saa aikaan myös sillä, että vanteen ja levyn väliin jää moskaa. Etenkin eri vannetyypeillä se moska kun kerääntyy eri paikkaan. Toinen mahdollisuus on pyörien väärä kiristys. Mesessähän jarrulevy on kelluva, eli tulee tavallaan kiinni pyörän pulteilla. Apinanraivolla, ilman momenttihylsyä painepyssyllä kiinni vetäen saa levytkin kieroiksi. Autoissa joissa levy ei ole kiinni navassa tulee ehdottomasti kiristää pyöränpultit ristiin ja momenttiin.

KOTILAINEN ISMO A 14.08.2008 23:27

Tärinä tulee eniten polkimeen. Vain hiukan rattiin. Niin se on tehnyt koko ajan, myös silloin kun sitä tärinää oli ihan pirukseen. Itse olen aina renkaat vaihtanut. Ristiin kiristänyt ja momenttina on ollut heikko hauis. Tähän mennessä vuodesta 1983 se on toiminut. Tässä mersussa näillä vanteilla jo viisi vuotta. Ja nyt kun vikaa on tutkittu, niin moskan mahdollisuus vanteen ja levyn välissä on minimaalinen, kun niitä renkaita on poistettu paikaltaan useita kertoja ja olen tarkastanut sen paskan määrän joka kerta erikseen.

HYTTILÄ ESKO O 15.08.2008 08:28

Jarrulevy kiero, on muut mahdollisuudet jo rajattu pois !

JANHONEN MATTI 15.08.2008 10:57

Etupyörän laakerin vaihdon yhteydessä on mahdollista, että laakerin ulkokoolia prässillä irroitettessa navan väärä tuenta aiheuttaa sen, että navan laippa johon uiva jarrulevy ja vanne kiinnitetään hieman vääntyy. Kun napaan tämän jälkeen kiinniteään jarrulevy niin sekin vääntyy pulttien puristusvoimasta johtuen. No, tuskimpa tässä on näin karkeata asennusvirheestä kyse.

Piti oikein käydä tuolla www.mese.fi sivuilla katsomassa mitä siellä W124 mersun jarrutärinöistä kirjoitetaan ja kyllä kirjoituksissa (joista osa on kirjoittajan omakohtaisia kokemuksia) yleisimmäksi jarrujen tärinän aiheuttajaksi jäi kieroontunut jarrulevy/levyt. Kyllä siellä mainittin ihan nimeltä mistä näitä pataraudasta tehtyä helposti kieroontuvia jarrulevyjä saa - ja tietysti halvalla.

TUHKANEN JUKKA 15.08.2008 23:35

Tuli mieleen että onko niissä pois otetuissa talvivanteissa ollut nämä soviterenkaat joista jo aiemmissa viesteissä on mainittu. Ei olis ensimmäinen kerta kun rengas on jäänyt paikalleen ja vanne joka ei rengasta tarvitse on kiristetty sen päälle paikalleen. Kannattaa miettiä ja jos ei ole varma niin tarkistaa onko talvivanteissa ollut renkaat ja jos joku sattus puutumaan. Monessa kohtaa kun soviterengas on pehmeä sitä ei välttämättä huomaa kiristäessä vaan uusi vanne tuntuu menevän paikalleen. Arvailuahan tämä tietty on. t. tuhkasen jukka

HYTTILÄ ESKO O 16.08.2008 11:33

Kun luet ketjun läpi. Toteat jotta aloittaja käyttää alkuperäisiä vanteita kuten itsekin. Tällöin ei tarvitse mitään soviterenkaita. Toisekseen mikäli se vanne vippaa niin ratti tärisee jne. Kun vika on levyssä tärisee poljin.

NIEMINEN RAIMO 16.08.2008 12:10

Samanlainen vika oli joskus minullakin.Etujarrulevyt oli vaihdettu pajalla.Vein auton takaisin pajalle ja kerroin homman.Asentaja arveli uusien levyjen olevan kierot.Sanoin kuitenkin että jos nyt ensin puhdistaisi pinnan johon laikka tulee kiinni.Näin tehtiin ja homma oli sillä selvä oli jäänyt toiselta asentajalta putsaamatta.Toinen tärinän aiheuttaja,joskin vaikuttaa enempi rattiin on näennäisen hyvät renkaat jossa kuitenkin on jotain vikaa.Että tämmöistä.

@ rami
KOTILAINEN ISMO A 18.08.2008 19:02

Tutkin mersun etupyörät: Kumpikaan vanne ei heitä sivusuunnassa yhtään. Oikea jarrulevy on millilleen suora. Vasemmassa jarrulevyssä on ulkoreunasta mitattuna noin 1,5 mm sivuttaisheitto. Voisiko tärinä johtua tuosta? Arvon raati arvioikoon:) Kiitos muuten kaikista edellisistä vinkeistä.

JANHONEN MATTI 18.08.2008 19:33

Mersun jarrulevyn maksimiheitto on 0,12 mm. Sinulla autossa heitto on yli kymmenkertainen. Huomaa vielä, että kun autossasi on uudet etupyörän laakerit ne ei "syö" yhtään heittoa jolloin jarrulevyn heitto välittyy jarrupalojen kautta männälle ja siitä edelleen jarrupolkimelle.

HAAPANEN TIMO S 18.08.2008 20:27

Nyt se levy irti ja roskat pois välistä, eiköhän se siitä.

NIEMINEN RAIMO 18.08.2008 20:40

nåin on ,yleensä vaatii koneellisen puhdistuksen on niin lujassa maantiesuola ym paskat. @rami

KOTILAINEN ISMO A 18.08.2008 22:08

Kun nämä etulevyt vaihdettiin toukokuussa, niin katsoin vierestä, kun pinnat puhdistettiin hiekkapaperilla kaikesta moskasta. Vahva epäilys on, että levy on ollut alusta asti kiero.

HYTTILÄ ESKO O 19.08.2008 08:39

Kerro mistä ostit levyn !!!

KOTILAINEN ISMO A 19.08.2008 15:57

Itse asiassa en tiedä, mistä levyt tulee, kun auton myyjä on hoitanut asian. Sen verran olen hajulla, että biltemasta se ei ole. Saan takuuseen uuden levyn, joka laitetaan alle ensi tiistaina, sitten ollaan taas vähän viisaampia....ehkä.

HALMEENMÄKI JUHANI 19.08.2008 21:24

Eikä se ostopaikka, vaan minkä tehtaan paketti...

KOTILAINEN ISMO A 19.08.2008 22:22

Jahkas se paketti ilmaantuu, niin katsotaan....

JYLKKÄ PEKKA 20.08.2008 19:36

Samassa tehtaassa ne tehdään kuin alkuperäiset mutta kakkoslaatua jotka ei täytä autotehtaan toleransseja niin ne myydään tarvikkeena.

HALMEENMÄKI JUHANI 20.08.2008 20:38

Tuossa vasta fiksu vastaus. Ihan oikeasti meinaat että on sen verran huonot sorvit että tulee kahta laatua, tarpeeksi kumpaakin? Ja ihan vaan yksi tehdas maailmassa? Entäs kun autotehdas ei enää tarvi, otetaanko sitten siitä sekundakasasta niin kauan kuin riittää? Mahtaa olla jossain huima varasto!

JYLKKÄ PEKKA 20.08.2008 20:59

Ei kannata polttaa hioja vaikka väärässä olet. Tilaa vaikka yhdet merkkiliikkeestä orkkikset ja vertaa tarvike levyihin niin sokeakin eron huomaa. Jäähdytetyissä tarvike levyissä on monasti jopa rautalangan pätkiä jäähdytys aukoissa joilla yritetty saada levyä tasapainoon. Ikävä kyllä tätä ei tatvikemyyjät halua tunnustaa. Sen lauluja Juhani laulat kenen leipää syöt. Jos tuommoista paskaa vielä jauhat niin voin ottaa kuvia levyistä jos et muuten usko mutta elä sen jälkeen täällä esitä mitään tarvike ammattilaista.

HYTTILÄ ESKO O 21.08.2008 08:35

Voi hellanlettat. Eipä muuta

TAMMINEN MIKKO 21.08.2008 09:29

Ne rautalangat on kyllä alun perin ollu pitämässä valuhiekka muottia koossa, No olishan ne toki pitänyt ottaa pois mut halvalla ku ei saa muuta ku taudin!!

JYLKKÄ PEKKA 21.08.2008 16:16

Käytäppä tasapainotuskoneessa ennen ja jälkeen rautalankojen irroituksen. heh heh

KOTILAINEN ISMO A 26.08.2008 17:06

Vasen etujarrulevy vaihdettu. Nyt valmistajana on bosch. Edellisen merkki ei selvinnyt irroituksenkaan jälkeen. Ei ole tekstejä missään siinä levyssä. Tärinät loppui....ainakin toistakseksi. Eli 1,5 mm levyssä on todellakin liikaa heittoa.

HALMEENMÄKI JUHANI 26.08.2008 22:13

Korjaus tuohon: Boschin paketissa. Bosch ei itse valmista yhtään jarrulevyä. Ostivat kylläkin Bendixin saadakseen omaan taloon täydellisemmän jarruvalmistajan, jotta saavat myydä tehtaille muutakin kuin ABS-järjestelmän. Tiettävästi levyt eivät silti ole Bendixiäkään.

KOTILAINEN ISMO A 26.08.2008 22:34

Jees. Siis paketissa lukee bosch. Levystä en tiedä, mutta sen tiedän, että se on suora :) Ja se on tässä tapauksessa tärkeintä. Vihdoin tärinät loppui. Johan meni aikaa ja energiaa moisen vaivan paikallistamiseen. Kiitos kaikille rakentavista ehdotuksista.

HYTTILÄ ESKO O 27.08.2008 08:21

Eihän sun olisi tarvinnut muita lukeakaan kuin minun :DDDD

KOTILAINEN ISMO A 27.08.2008 15:34

Niinpä....Sinun mielipiteesi takia aloin tutkia uudelleen levyjä. Kiitti.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.