Automaatilla veto
MENNA JARMO
03.07.2008 18:36
Liityin pari viikkoa sitten näihin tiellä liikkuviin leiriläisiin. Nyt huolena kun "viisaammat" väittävät, että asuntovaunun veto rikkoo automaatti vaihteiston? Tai pitää ajaa nelosella, jotta on suora veto ja ei ole niin paha vaihteistolle (viisi vaihteinen laatikko). Kysyisinkin teiltä joilla on ihan oikeaa kokemusta asiasta. Auto on hyundai santa fe 2,3 diisseli ja vaunu painaa 1600 kg.
RAUTIAINEN KARI
03.07.2008 20:06
Maahantuoja / myyjäliike osaa vastata merkkikohtaisesti. Mä oon vedelly automaatilla siten että kaasua koneeseen ja menoks. Kolme Voyageria on ainakin kestäny hyvin. Ainoa huomionarvoinen on se että serpentiineillä alastullessa pakkokakkonen päälle että jarruttaa koneella, ei pala jarrut paskaksi.
HYTTILÄ ESKO O
03.07.2008 21:13
Sama vika sano mähöne. Juuri tulin 7000km:n kierrokselta.Oli mäkiäkin (Montenegro,Croatia,Bosnia jne) Automaatti vaihtaa vaihdetta tarvittaessa. Samoin edellisissä Volvoissani on toiminut.
HALMEENMÄKI JUHANI
03.07.2008 22:10
Hyundain ohjekirjassa pitäisi lukea rajoitukset perävaunun kanssa, ainakin niissä joita olen itse ajanut on ollut selkeästi kerrottuna.
Ja syitä miksi ei ylintä vaihdetta saisi käyttää on useita. Vääntörasitus, vaihteiston ylikuumeneminen, vajaa moottorijarrutus jne.
Tosin nykyisin on useitakin automaattivaihteistoja, joilla rajoitusta vaihteiden käytöstä ei ole. Vain järki, eli esim jyrkissä laskuissa käytetään jopa pakkokakkosta ja hyvin mäkisessä maastossa saattaa olla viisainta rajoittaa suurimpien vaihteiden päälle kytkeytymistä.
Joka tapauksessa, kahta en vaihda. Vaihdetta ja automaattia...
VEHNILÄ JUHANI
04.07.2008 12:26
Me ollaan vedetty 05sellä 2 litraisella Santa Fe automaatilla (4vaihdetta) ongelmitta nyt kolmatta kesää myös Kasselin mäet koettiin viime kesänä. Automaattissahan on aina oikea vaihde päällä. Max perävaunupaino rekisterikirjassa 1900 kg ja Beduiinin todellinen punnittu paino oli 1500kg yhdellä kaasupullolla/jääkaappi ja vesisäiliö tyhjänä.
RANTATUOMI AARNE
04.07.2008 14:39
5-pykalaisissa manuaali laatikoissa on yleensa 4-vaihde kestava (voima ei kierra ylimaarasten rattaiden kautta vaan on ns. yhta puuta), 5-vaihde heikko (voima kiertaa useiden rattaiden kautta, ja monessa, kuten omassa pikkufarkussani, vaihteen voitelu perustuu roiskevoiteluun, joka taas tarkoittaa sita etta jos oljyssa uivat rattaat eivat pyori riittavan nopeasti niin 5-vaihteen rattaat eivat saa tarpeeksi voitelua).
Vaunun veto ei sinansa riko automaattia, mutta huono tekele voi rikkoutua ihan tavallisesta ajostakin. Jenkeissa kukaan ei aja manuaalilla, ja siella autojen perassa on sen kokoisia vaunuja mita taalla nakee lahinna rekoissa..
Mutta koska varmuus on aina hyvasta niin monet kuormaa vetavat "tuunaavat" automaattilootaista autoaan sen verran etta lisaavat vaihteistooljynlampomittarin vakio mittareiden jatkoksi, saapahan ainakin varoituksen ja voi siirtya tien reunaan jaahdyttelemaan jos kuitenkin meinaa kuumeta.
ANTTILA MARKKU
04.07.2008 20:32
Siellä Hyndain ohjekirjassa mainitaan että"5-vaihdetta ei suositella käytettäväksi painavaa vaunua vedettäessä MANUAALIVAIHTEISELLA autolla."Automaatti hoitaa itse vaihtamiset,vaikka se onkin "viksu&oppiva"automaatti, ei ole kielletty ajamasta manuaalina ja vähänkin raskaammassa ajossa käyttää 4-vaihdetta.Luulen että sinullakin on 2,2l diesel sen autosi nokalla.Sillä saa vetää 2000kg jarrulista kärryä.4-veto poistuu käytöstä 60km/h.Ohjekirja on ihan asiallisen oloinen vaikka osittain mallia "kissaa ei saa kuivata mikrossa".
HAUTANIEMI ERKKI O
05.07.2008 14:07
Tämän matkan kokemus on ollut hyvä. Meillä on ollut automaatti auto veturina noin 20:tä vuotta. Ovat toimineet ongelmitta. Kannattaa katsoa ohjekirjasta, missä veto on makeimmillaan. Vaikka auto jaksaa vetää,kannattaa ajaa sopivalla vaihteella. Liian suuri vaihde rikkoo vaatikon, koska jäähdytys ei toimi tarpeeki hyvin. Lukitsemme suurimman vaihteen pois. Volvo S60t. Vaunu 1300kg. tv eki
MENNA JARMO
05.07.2008 17:49
Suuret kiitokset konkareilta. Kylläpä se ohjekirja muuten on aika viisas lehtinen. Asia selvis ja käytellään tiukissa paikoissa vaihteistoa käsikäytöllä. Joo ja se moottoritilavuus lipsahti vahingossa, kun on nakkisormet, eikä muutenkaan tämä näppis ole se tärkein työkalu töissä.