- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuvaunut ja vetoautot »
- Pakastimen toiminta akulla/invertterillä ???
Pakastimen toiminta akulla/invertterillä ???
Voisiko tavallinen pakastin (pieni,n max 100 litraa) toimia invertterillä? Ja kuinka iso invertteri tarvittaisiin? Jos jäädyttää pakasteet ja pakastimen ensin 230 V:lla, ja sitten esim ajon aikana käyttäis invertteriä / jaksaako se pitää pakasteet kylmänä ja jäässä? Vaatiiko vaunun akku esim lisäakun tms ? Vai onko tämä kuolleena syntynyt ajatus, kun en oikein noista sähköistä ja volteista/wateista tiiä?
Pelaako kaappi kaasulla ? jos pelaa anna olle kaasu päällä myös ajon aikana
Jos kyseessä kompressori koneistolla oleva pakastin ja max teho n 100w( selviää kaapin tyyppikilvestä)? Tarvii käydessä esim 12 v akusta virtaa 8-9 A , inventteri pitäis olla 2-300w tehoinen ja kaapin kulutus normaalisti lasketaan 1/4 ajasta käyntiaikaa (ei availua eikä tuotteiden pakastusta), tarvitaan vuorokaudessa 24h 60Ah virtaa ts tunnissa noin 3 A ellei akkukapasiteetti riitä, latauksen mahdollisuus ajossa helppo toteuttaa( jos pakastin kävis kokoajan virtaa tarvittais n 200Ah / vrk ) Lisäksi kannattaa huomoida kotikäyttöön tarkoitetut kaapit ei kaikki liikkuvassa käytössä, jos hankii mieluiten noita matkailuauto tuotteita. Asiantintijat ja joilla kokemusta kertovat tarkemmin.....
jyrih
Unohdin matkajääkaapin 40 litraisen oli tyhjä, kesällä henkilöautoon pakastuslämpötilaan n 2 vrk ajaksi, autossa 100Ah akku , jännitevanhti oli katkaissut virran ? lämpö kaapissa oli -15 astetta autolähti käyntiin jännite ilmoitus.
Käyttäjän lisäys viestiin 21.7.2016 klo 23:24:49 korjaus :::kaikki kotikäyttöön tarkoitetut ei toimi liikkuvassa käytössä , noin piti olla
Hei
Jos tarkoitit normaalia kotikäyttöön tarkoitettua pakastinta, niin toimii invertterillä. Käynnistysvirta on vain niin suuri, että invertterin tehon tulee olla 1000-2000W ja mielellään puhdasta siniaaltoa, toimii yleensä edullisimmilla kanttiaaltoinvetterilläkin jos pakastimessa ei ole mitään hienompaa elektroniikkaa. Kannattaa testata ennen lopullista ostopäätöstä. Ja paksut sekä lyhyet kaapelit akulta invertterille, pakastimen käynnistysvirta voi olla yli100 A. Käynnissä ollessaan tosiaankin n. 8-9 A.
Kyllä toimii tietyin edellytyksin. "Kalastaja-Tapani" voisi kertoa miten asia käytännössä toimii.
Jokainen miettii oman tarpeensa ja siihen tässä en ota mitään kantaa.
Nettotilavuudeltaan <100 ltr pakastimen jonka energialuokka on A++ vuotuinen sähkönkulutus on tasoa 135 kWh/vuosi = 136 000 Wh. Vuorokausikulutuksesi muutettuna n. 370 Wh, mutta kun käytät pakastinta invertterillä kulutus kasvaa n. 10 % eli on tasoa 410 Wh..
Jos sinulla on 120 Ah akut niiden energiasisältö on täytenä 120 x 12 = 1440 Wh, josta voi käyttää akkutyypistä riippuen keskim. 60 % eli käyttövara ilman latausta on luokkaa 864 Wh. Tällä virtamäärällä pakastin toimii n. 2 vrk. Tämä on kuitenkin keskimääräinen arvo, koska energian kulutus vaihtelee ja riippui avaamismäärästä, pakastettavan erän painosta/vrk, ulkoilman lämpötilasta ja sijoituspaikasta, kaapin energialuokasta jne.
Akkuvirran kulutuksen kannalta hyvin olennainen merkitys on sillä miten kylmäksi pakastin ajetaan verkkovirrassa oltaessa. A++ pakastin pitää pakasteet sähkökatkon aikana kunnossa ainakin 16 tuntia.
Ajon aikana virrasta ei ole pulaa koska auton oma laturi tuottaa tarvittaessa helposti sen virtamäärän mitä auton omat laitteet + hupiakkujen lataus + pakastimen kulutus vaatii.
Invertterin hetkellinen teho käynnistystilanteessa on oltava tasoa 7- 8 kertaa nimellisvirta mutta hyvissä inverttereissä on softstart -toiminto joka auttaa käynnistyksessä. Hyvin oleellinen juttu on invertterin kaapelien oikea mitoitus. Esim, oman kompressorikaapin 3 A kulutukselle 6 metrin kaapelipituudella Waecon suositus 10 mm2 kaapelit.
Pidempiaikaiselle puskaparkkeeraajalle tämä ratkaisu sopi vain jos aurinkokennojen tuotto vastaa kulutustasoa tai on olemassa aggregaatti. Akkutyyppi on syytä olla vaikka AGM koska sen latausvirran vastaanottokyky on tavallista akkua parempi ja akkua voidaan purkaa enemmän ja useammin kun tavallista akkua.
"Nyhhämmä vasta hokasinki . . ." sen pakastimenhan voi siis "sammuttaa" ajon ajaksi (max 8-10tuntia ajoa/pv), ja kun ei aukoile kantta, nin evväät säilyy kunnes pysähtytään sfc-alueelle, jossa voi taas käyttää verkkovirtaa . . .jne . . .jne. -No ,kiitos kuitenkin asiallisista vastauksistanne. Siis tavallinen max 100litran pakastin toimii ihan hyvin - ilman kin invertteriä.
Jos auto on joka yö verkkovirrassa niin kylmäksi ajettu pakastin kyllä kestää päivän ajon ihan helposti. Tuota n. 16 tunnin kestoaikaa kuitenkin lyhentää päivän aikana tapahtuvat kannen aukomiset ja erityisesti uudet pakastettavat tuotteet. Jos ostaa pakastetuotteet kaupasta ja kuljettaa ne autoon kylmälaukussa niin lämpenemistä ei merkittävästi ehdi tapahtua. Noiden pienten pakastimien pakastuskyky on 4-5 kg/vrk ja pakastus on se virtasyöpöin vaihe.
Invertterillä pakastinta voi käyttää myös ajon aikana ilman akkukapasiteetin lisäystä ja virtaa kyllä riittää.
Huomioitava myös Kotipakastin on suunniteltu toimimaan huonelämpötilassa min +10 ------ max n +40 astetta C, tälläiset tiedot oli uudessa laitteessa ( jonkinverran elektoniikkaa mutta perinteinen kompressori, ymmärsin että ei jäähdytys tehon säätöjuttuja kuitenkaan ole " kylmäsinepuolessa")ja virran kulutukseen vaikuttaa ymäristön lämpötila. Nuo sähkönkulutukset kun nykyään vuosikulutuksina , kotikoneissa tyyppikilpi voi olla kompressorissa ,(kunnon tyyppikilvet löytyy vain matkalaitteista ulkopuolelta, ) joka kertoo keskiarvon normaali käytössä, todellisen sais kulutus mittarilla esim.
jyrih
ps ei sähköasiantuntija, vaikka ensimmäisen kunnon sähköiskun valovirta saanut alle kouluikäisenä,käytännön kokemuksilla mennään.
Tähän asiaan liittyy niin paljon muuttuvia tekijöitä, että mitään varmaa tietoa kulutuksesta ei tosiaan voi voi antaa.
Mutta jos pakastin käyttää vain joko verkko- tai auton laturin virtaa, niin kulutuksella ei silloin ole käytännön merkitystä.
Harvallehan koko asialla on merkitystä, mutta ehkä nuo luonnon antimien pyytäjät ja kerääjät tarvitsevan pakastinta "saaliin" kotiin kuljettamiseen.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.