Yhdistelmän kuljetus B-kortilla
KAUNISTO HEIKKI
07.06.2016 18:23
Tästä aiheesta löytyy paljon tietoa ja mielipiteitä netistä ja täältä karavaanareista, mutta kysympä kuitenkin että saako pelkällä B-kortilla kuljettaa yhdistelmää kun painot ovat:
Auto: Omamassa 1675kg / Kok.massa 2260kg / Vetomassa 1500kg
Vaunu: Omamassa 1340 kg / Kok.massa 1600kg
Vai tarvitseeko jo olla BE-kortti tai B96-kortti?
ANTTILA MARKKU
07.06.2016 19:00
Et saa vetää yhdistelmää jonka paino ylittää 3500kg.Huomaa että yhdistelmän paino on todettava punnitsemalla ennen kuin voidaan todentaa todellinen sen hetken paino eli kok.massa.Sen sijaan tarvittava ajokorttiluokka arvioidaan rekisteriin merkittyjen kok.massojen summasta.Tarvitset pikku E:n.Tuo B96 lisenssi on käsittämätön vaihtoehto koska molempien suoritus vaatii samat tehtävät.
JANHONEN MATTI
07.06.2016 19:12
Ajokortin ajo-oikeus lasketaan rekisteriotteisiin merkityitä suurimmista sallituista kokonaismassoista.
Kun yhdistelmän tekninen kokonaismassa on 2260 kg + 1600 kg = 3860 kg, niin B-kortilla sitä ei saa ajaa.
Yhdistelmä on BE-kortilla laillinen ajettavaksi jos kuormaa vaunun niin, että sen todellinen massa ei ylitä auton suurinta sallittua vetomassaa 1500 kg.
Ylikuormaa ja vetomassaa laskettaessa käytetään todellisia massoja.
KAUNISTO HEIKKI
07.06.2016 19:24
Kiitos.. näin olen kokoajan käsittänytkin.. tuntuu vaan että kaikki on erimieltä asioista ja että vaaka ratkaisee..
KAUNISTO HEIKKI
08.06.2016 10:25
Juu paitsi kuulemma BE- vaatii lisäksi myös teoria kokeen, mitä taas B96 ei tarvitse..
NIEMELÄ PASI
08.06.2016 10:35
Ja näyttäisi että B96-kortin ei kuulu myöskään käsittelykoetta vain pelkkä ajokoe, (jos nuo Trafin ohjeet pitävät paikkaansa9.
ANTTILA MARKKU
09.06.2016 09:22
En näe tulevaisuutta autoilijalla joka suorittaa vaunun vetonäytteen ilman käsittely ja kirjallista koetta.Ajolupa lisälupineen ei pitäisi olla mikään kansalaisetuisuus joka myönnetään ilman ettei arvioida kokelaan kykyä suoriutua tehtävästä.Matkailuautojen määrä kuvastaa mielestäni juuri tuota jossa kädettömät eteenpäin ajajat vaihtavat vaunun tilat ja helpot tutustumiskäynnit suureen minnekkään lähelle kohdetta vaikeasti pysäköitävään autoon.Useasti näkee ihmisiä jotka epätoivoisesti rikkovat kaikkia sääntöjä kunhan eivät joudu tilanteihin joissa joutuvat peruuttamaan autoa saatika perävaunua.Se vaan on niin, että tolloimmatkin autoilijat harjoittelemalla saavat kulkuneuvonsa lähes tarkoitetulle paikalle mutta harjoittelematta edes henkilöauto ei osu sinne mihin oli tarkoitettu.Minä peruuttaisin ajoluvan henkilöiltä joista näkee sen hysteerisen pelon tehdä autolla muuta kuin ajaa marketin parkkipaikalla läpi ajettavalle syrjässä olevalle pysäköinti ruudulle.
YLITALO ASTA
09.06.2016 09:34
Itse ajan aina sinne peräkulmaan juuri tollukoiden takia jotka tunkevat kylkeen kiinni.
Ja pysäköinti ongelma turistipaikassa ?
Matkailuauto on aika paljon pienempi kuin linjuri.
Ja aika paljon pienempi kuin veto-auto ja matkailuvaunu.
Eli jos matkailuvaunun saa leirintäalueelle sisään, niin matkailuautolla pääsee Eifel tornin juurelle parkkiin.
T : Masi
ANTTILA MARKKU
09.06.2016 10:17
Meillä on pelkonsa kullakin.Minusta ha kylillä liikkuessa on paljon miellyttävämpi kuin Sprintteri tai Dukato.Siinä on samaa maku asiaa kuin vaunu vastaan matkailuauto.Osa kokee edut sen arvoisiksi verrattuna vaihtoehtoihin ettei koe yhdistelmää ongelmaksi.Luulisin Ylitalolla olevan kokemusta asioiden huomioimisesta etukäteen ennen kuin asiat on housussa.Siitä noissa auto asioissakin pitkälti on kysymys.
YLITALO ASTA
09.06.2016 10:31
Yli 30 vuotta kokemusta isolla autolla liikenteessä, niin suomessa, venäjällä kuin euroopassa ja monessa muussa maassa. Ja kaikki euroopan isot kaupungit on tullut myös käytyä isolla autolla joten ei tule housuun.
T : Masi
KAUNISTO HEIKKI
14.06.2016 18:53
Mitä se kertoo että auton rek.otteessa on yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa tieliikenteessä 3660 kg.. ja rek. otteiden mukaan kokonaismassat yhteen laskettuna on se että yhdistelmäni painaa tuon 3860 kg ?
Käyttäjän lisäys viestiin 14.6.2016 klo 18:54:57
Todetaanko se loppujen lopuksi vaakalla?
HUOVINEN TUOMO
14.06.2016 19:18
Sen se ainakin kertoo, että sitä ei saa kuljettaa B kortilla. Tuomo
JANHONEN MATTI
14.06.2016 19:30
Ajo-oikeuden osalta EI todeta vaakalta.
B-kortin ajo-oikeus määräytyy siitä kun veturin ja perävaunun suurimmat sallitut massat lasketaan rekisteriotteista yhteen ja se on sinä.
Ylikuorma pitää todeta vaakalla koska laissa sanotaan, että todellinen massa.
Ja todellinen massa saadaan punnitsemalla.
Nämä kaksi asiaa aina suloisesti sotketaan keskenään.
KAUNISTO HEIKKI
14.06.2016 19:38
No juu se on tullut jo selväksi että tarttee olla BE-kortti..
JANHONEN MATTI
14.06.2016 20:35
BE kortillla taas on kaksi eri ajo-oikeutta riippuen siitä koska kortti on saatu.
Trafi puhuu vain tästä nykysäännöstä.
Ja se ajo-oikeus muuttua vielä niinkin, että onko veturina M1G vai N1G eli neliveto maasturi.
Pajerolla saa jo yhdistelmän 2800 kg + 3300 kg
NIEMELÄ PASI
15.06.2016 13:39
Ja mitenkäs ajo-oikeus muuttuu M1G ja N1G osalta? Äkkiä arvaamalla ei mitenkään.
JANHONEN MATTI
15.06.2016 14:40
Ei veturin osalta mitenkään mutta perävaunun osalta kyllä.
NIEMELÄ PASI
16.06.2016 09:04
Ja mitenkäs? Nyt siis puhutaan ajo-oikeudesta, ei mitä mihinkin autoon saa kytkeä.
KOISTINEN TOIVO
16.06.2016 09:16
http://www.apks.fi/blogi/2013/ajoneuvojen-luokat
http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/5b3f290101b3430d21e273b03487d636/4733-KatsastajankasikirjaVersio20.pdf
JANHONEN MATTI
16.06.2016 09:37
Tuosta Toivon linkistä selviää kyllä jos asiaan haluaa tutustua.
NIEMELÄ PASI
16.06.2016 10:58
Ensimmäisestä linkistä löytyy että M1, M1G, N1 ja N1G vaativat B-kortin.
Dokumentista löytyy linkki, jossa on selvitetty näitä ajo-oikeuksia - http://www.nelivetoa.fi/2014/05/lava-autoilijan-ajo-oikeudet/ .
Mutta siltäkin löytyy nämä normaalit B-luokan AJO-OIKEUDET. Eli täytyy sanoa että olen aika sokea.
Toisen linkin ensimmäinen lause: "Katsastajan Käsikirja on tarkoitettu apuvälineeksi rekisteröinti- ja muutoskatsastuksia suorittaville katsastajille." Eli ei mitään tekemistä AJO-OIKEUDEN kanssa.
Eli jos Jauhonen voisi vääntää rautalangasta mitä nämä AJO-OIKEUS määräykset ovat, jotka koskevat M1G ja N1G luokkia. Se mitä kunkin ajoneuvon perään saa kytkeä on eri asia kun AJO-OIKEUS. Siis puhutaan edelleen AJO-OIKEUDESTA B(E)-kortilla, ei mistään kytkentämassoista, kokonaismassoista, ...
LAIKKO TOMMI
15.07.2016 09:58
Anttilan Markun komettiin ei mitään lisättävää=samaa mieltä!!!Jos ei osaa harjoittele)
Ossi Haapakoski
21.11.2016 12:59
Mitä se kertoo että auton rek.otteessa on yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa tieliikenteessä 3660 kg.. ja rek. otteiden mukaan kokonaismassat yhteen laskettuna on se että yhdistelmäni painaa tuon 3860 kg ?
Käyttäjän lisäys viestiin 14.6.2016 klo 18:54:57
Todetaanko se loppujen lopuksi vaakalla?
Se kertoo sen, ettei valmistaja lupaa yhdistelmälle täyttä kokonaispainoa. Sehän olisi muuten maksimissaan 3760kg (2260+1500), mutta tuolla rajoituksella noista painoista pitää vielä karsia yksi 100kg. Olisko voimansiirron kestävyydessä toivomisenvaraa...
Tuohan ei selviä muuten kuin puntarilla mitattuna.
Ari Kuikka
24.11.2016 19:25
http://www.trafi.fi/autoilu/ajokortit/ajokorttiluokat
Tuolta voi kattoa paljonko omasta lapusta löytyy virtaa.
T. @ri
Markku Anttila
03.12.2016 12:01
Tulee vaikeaksi ymmärtää tuota ajokortti sääntöä jos ei ymmärrä sitä tosiasiaa ettei auta vaikka vaunu olisi aivan tyhjä eikä painot lähelläkään kokonaismassaa.Sitä yhdistelmää ei saa ajaa jos yhteenlaskettu kokonaismassa ylittää sen 3500kg B kortilla.Sääntöä ei voi kiertää.Eri asia on jos sinulla on Be kortti ja rekisteriotteen max kytkentä massat ylittää vetoauton sallitut,silloin punnittuksessa todettu vetomassa on määräävä.
Jari Ahola
07.12.2016 15:07
Markku AnttilaTulee vaikeaksi ymmärtää tuota ajokortti sääntöä jos ei ymmärrä sitä tosiasiaa ettei auta vaikka vaunu olisi aivan tyhjä eikä painot lähelläkään kokonaismassaa.Sitä yhdistelmää ei saa ajaa jos yhteenlaskettu kokonaismassa ylittää sen 3500kg B kortilla.Sääntöä ei voi kiertää.Eri asia on jos sinulla on Be kortti ja rekisteriotteen max kytkentä massat ylittää vetoauton sallitut,silloin punnittuksessa todettu vetomassa on määräävä.
Saivarrellaan kuitenki sen verran, että 3500kg kokonaismassaisen veturiin saa laittaa 750kg kokonaismassaisen kärryn/vaunun (esim. T@B), jolloin yhdistelmän kokonaismassa voikin olla 4250kg. Tämä kaikki pelkällä B-kortilla.
Eli yhdistelmämassaraja 3500kg koskee vain kytkettäessä yli 750kg kokonaismassaisia perävaunuja.
Toivo Koistinen
08.12.2016 14:10
Niin jarruton perävaunu auton perään 750 kg, tai jarrullinenkin, mutta vain jos rekisteriote sallii se 750 kiloa
Sekin voi ola valmistajan mukaan alempi, kuten meillä 650.
Toivopoika
Muten taitaaki ola niin, ettei saa kuljettaa 3500 kilosella autolla kun jarrutonta alle 750 kilosta kärryä. Jos on jarrulinen, on se yhdistelmä, ja lasketaan kokonaismassa. Onkohan se niin
muokattu: 8.12.2016 14:37
Markku Hämäläinen
08.12.2016 21:15
Kyllä se peräkärry saa olla jarrulla tai ilman.
Se ei vaikuta kytkettävyyteen.
Toivo Koistinen
09.12.2016 05:02
Näin siinä minunki ajatus, että se alle 750 kilonen kärry saa olla, jarrruilla, tai ilman. Mutta joskus nuo virkamiesten ajatukset eivät kulje minun kanssa samaa rataa aina.
En käsitä mikä siinä on, että jos 3500 on katto B kortille, niin se yli 4 tonnia sallitaan, ja jarruttomalla kärryllä, joka saa olla kesärattailla aina.
Mutta ei esimerkisksi auton kokonaismassaa ei voi sinne korottaa.
Toivopoika