- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuvaunut ja vetoautot »
- Hobby 500 KMFE:n kosteusongelmat
Hobby 500 KMFE:n kosteusongelmat
Meillä on vuoden 2005 Hobby 500 KMFE, joka on ollut vain kesäkäytössä. Muutaman viime kesän aikana olen huomannut, että vaunun edessä olevan parivuoteen edessä olevaan tasoon tiivistyy kosteutta aivan tason ja ulkoseinän rajaan. Kyseinen taso toimii samalla pullokotelon kattona. Ongelma tulee esiin silloin, kun vaunua joudutaan lämmittämään. Vaunussamme on ilmalämmitys ja olen ajatellut, että hyllylle ei pääse tarpeeksi lämpöä, jotta se pysyisi kuivana. Rajapintaan on muodostunut jo pysyvä tumma jälki kosteudesta koko tason leveydelle. Vaunun etuseinä on muuten kuiva, eikä jälkiä kosteudesta näy.
Viime kesänä ongelmia tuli lisää, kun pullokoteloa auki pitävä kaasujousi irtosi hyllyä kannattavasta puurungosta. Runko osoittautui niin pehmeäksi, ettei siinä pysynyt enää ruuvi kiinni, ei edes paksumpi. Vaunun etupään saumojen tiivistysmassat näyttivät ehjiltä, mutta varmuuden vuoksi uusin pullokotelon yläpuolella olevan sauman sekä molempien edessä olevien pystysaumojen tiivistemassat. Käytin Wurthin MS polymeerimassaa. Samalla myös kuivatin sisäpuolelta hyllyä hiustenkuivaajalla. Kuivaus auttoi hetkeksi, mutta pian kosteusjäljet tulivat uudelleen esiin.
Eilen päätin aloittaa tutkimaan tuota hyllyä tarkoituksenani saada pullokotelon kaasujousi pysymään paikoillaan. Otin hyllyn pullokotelon puoleisen vanerin irti ja totesin, että hyllyssä olevat pahvista tehdyt eristeet olivat läpimärät. Poistin kaikki pahviset eristeet, jotta rakenne pääsisi kuivumaan. Hyllyn reunoilla olevat runkopuut olivat myös melko pehmeät,
Olisi hyvä tietää, mistä kosteus on rakenteeseen päässyt, jotta ei tulisi tehdyksi turhaa työtä. Onko kenelläkään Hobbyn omistajalla vastaavanlaisia kokemuksia? Tuntuu epätodennäköiseltä, että vesi olisi tullut ylhäältä päin, koska seinä on kuiva kattoon asti hyllyn yläpuolelta. Voisiko syy olla hyllyssä käytetystä huonossa eristeessä? Se pahvinen kennorakennelma on alle 2 cm vahva, joten ei sillä häppöistä lämpöarvoa ole. Ihmettelin sitä miksei siihen oltu asennettu muovieristettä. Onko mitään keinoa saada lämpö puhalletuksi hyllylle? Äkkiseltään katsottuna tuntuu siltä, ettei sinne pysty tuomaan lämpökanavia.
Käyttäjän lisäys viestiin 8.6.2016 klo 14:05:20 Joo, tuota kondenssiilmiötä itsekin ounastelin. Olen kuivattanut kastuneet rakenteet kuivaksi ja hankin 19 mm vahvaa itseliimautuvaa solukumilevyä, jonka liimasin runkona olleiden vanereiden väleihin. Solukumilevy näytti tiivistyvän tiukasti runkopuuta vasten ja sen pitäisi olla eristyskyvyltään hyvää tasoa. käytetäänhän sitä myös iv-kanavien eristeenä ahtaissa paikoissa. Vielä on asentamatta uusi vanerilevy pullokotelon puolelle. Ajattelin vielä liimata loput solukumilevystä uuden vanerin päälle, koska hyllyn runko on aivan etuikkunan alapuolella päätyseinässä kiinni eikä siinä kohdin ole sitten muuta eristettä kuin ohut vanerisoiro. Eli se johtaisi kylmää entiseen malliin. Sama tilannehan on myös hyllyn päädyissä. Sielläkään ole muuta eristettä kuin runkopuu. Saa nyt nähdä, kuinka tuossa tiivistyksessä onnistun. Harmi, että vaunun sisälle jää näkyviin kosteuden aiheuttamat jäljet vaunun etusaeinään aivan hyllyn yläpuolelle. Kiitos kaikille kommenteista.
Kun vaunu on ollut kesäkäytössä ja jos vaunua ei ole talvella lämmitetty syy ei ole talven. Se menee niin, että talvi kuivaa sen minkä kesä kastelee.
Ettei vaan ole kysymys huonosta eristyksestä (lämpötilan ero) jonka seurauksena syntyy kondenssi ja vesihöyry tiivistyy lämpimän ja kylmän rajapinnassa vedeksi ja kun lämmitystä ei ole niin vesi valuu rakenteisiin.
Lämmitetty ilma on tietenkin parasta kuivatuksessa, koska se kykenee sitomaan itseensä kosteutta enemmän kun kylmä ilma, mutta jo se auttaa, että kierrättää auton lämmintä sisäilmaa erillisellä puhaltimella kohteeseen.
Jos rakenteen kuivuminen jostain syystä estynyt ja lämpötila on yli +12-13 C on ainekset jopa homekasvulle koossa.
Tuohon yleensä autaa kun laitat finformia erityslevyä sinne pullokotelon katoon.Näin on ainakin monella muulla hobbyn omistajalla auttanut
Käyttäjän lisäys viestiin 5.6.2016 klo 17:26:22 Unohdin mainita että tietysti nuo jo syntyneet kosteus vauriot pitää ensin korjata
Itsellä sama vaunu ja sama ongelma. Ilmenee vain kun ulkona on tarpeeksi viileää ja kun lämmittää vaunua. Lämmin ilma ei pääse siihen ylös ja muodostuu kylmätasku. Sen takia tulee kondessivettä ja reuna on märkä. Ei kastu sateella eikä muutenkaan talvella kunhan ei lämmitä vaunua. Kesäisin ei ole ongelmaa. Laitoin finnfoam levyn sinne kaasupullokoteloon ja jonkun verran kyllä auttaa mutta ei kokonaan poistanut ongelmaa.
Meillä on saman vuoden Hobby 650KFE ja täysin samanlainen ongelma! Eli etutason nurkat ja sauma tummuu ja kostuu. Kevään ensimmäisellä retkellä kun kelit oli viileät ja vaunua piti lämmittää huomattiin aamulla kosteuden oikein helmeilevan nurkissa. Eli kyseessä on varmasti kondensoitumisongelma.
Siitä lähtien olen taistellut ko. ongelmaa vastaan. :) Ensimmäisenä kokeilin lisäeristettä kaasupullokotelon puolelle. Sillä ei ollut mitään vaikutusta, vaikka eristettä on varmasti riittävästi (50mm uretaanilevy). Ehkä juuri ne kriittiset kohdat ovat sitten huonosti tehty. Parempi vaikutus oli sillä kun sisäpuolella haaroitin ilmalämmityksen lämpökanavan Y-haaroilla (2 kpl.) ja vedin oman pienen lämpökanavan kumpaankin nurkkaan siten, että lämmin ilma puhaltaa suoraan kanavien päistä suoraan nurkkiin. Ongelmana tässä ratkaisussa on se, että lämmityslaitteen puhaltimessa ei meinaa oikein teho enää riittää puhaltamaan kunnolla tuolle etäisyydelle. Sitä yritin ratkaista erillisella tunnelipuhaltimella, joka kyllä auttaa, mutta ei niin paljon kuin olin etukäteen kuvitellut. Kun ottaa sen äänen huomioon, niin olen jopa pohtinut ko. puhaltimen poistamista.
Uskon kyllä, että tuolla ratkaisulla nurkat ja toivottavasti jopa saumakin pysyy kuivana kun vaunua lämmittää, mutta ongelmakeli on n. 17-18C kun vaunua ei tarvitse lämmittää ja sisällä on 5 henkeä lämmittämässä ja tuottamassa kosteutta. Siihen tarvitsisi ehkä erillisen puhaltimen tai sitten pitäisi pitää sitä tunnelipuhallinta päällä, mutta en ole vielä kokeillut kumpaakaan.
Mitä arvioisit työmääräksi tuossa sinun remontissasi? Olen nimittäin miettinyt samanlaista hommaa. Kannattaisi varmaan kuitenkin tarkistaa rakenteet..
Sisäpuolen tummentumat ovat kyllä ruman näköisiä ja hankalia korjattavia. Itse en ole edes yrittänyt, ainakaan vielä. Sitä ei varmaan saa tehtyä muuta kuin poistamalla koko taso myös sisäpuolelta kuten myös ne nurkka seinät, jotka ovat myös kostuneet alapäästään kun samoissa kulmissa ovat.
Jotenkin tuntuu, että vielä pitäisi jotain tehdä, jotta homman saisi lopullisesti kuntoon, tietäisipä vaan että mitä pitäisi tehdä.. )
Tuon homman lisäksi meidän vaunussa on myös sadevesiongelma, joka kastelee samoja paikkoja. Nimittäin ikkunan alatiiviste ei pidä sadevettä ulkopuolella ajaessa. Paikallaan ollessa ongelmaa ei ole. Ikkunan lukkoja on kiristetty jne. mutta en tiedä onko seuraava vaihtoehto liimata koko ikkuna kiinni silikonlla vai mitä..
Tuleeko vesi ikkunan ja karmin välistä vai korin ja karmin välistä? Karmia (kehystä ) voi kiristää, ruuveilla kiinnitetty.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 8.7.2016 klo 16:33:44 Yleensä jos vettä tulee ikkunan alareunasta onkin vuotopaikka yläreunassa.
Hobby KMFE-05 on meillä!Ostaessani kuulin kaverilta kyseisen vaunun kantavan juuri tätä etupään kastumis ongelmaa.Vaunu oli kuiva ja tarkastettu mutta uusein heti kaasupulloluukun pitkän saranan massat avaamalla saranan ja kunnolla massaa väliin ja takaisin.vaunu on ollut jo 3v meillä ei ongelmia mutta tässä onkin vesikiertoiset patterit ja kyseinen paikka taitaa olla kuumin ja kuivin paikka koko vaunusa.Toki pidän talvellakin lämpöä valillä päällä jos ilma vexlaa suojan ja pakkasen väliä.Pitkä pakkasjakso ei aiheuta huolta kosteuden kanssa pakkanenhan kuivaa.Noita foukkeja ja eristejuttujen liimamisella kannattaa olla varma ettei sulje hengittämättömäksi rakenteita muuten home pommi on valmis!
Vielä lisäys!ne verhot ei saisi olla kiinni ilmoilla kun kondessoituvan veden vaara on oleellinen se kerää sen huonekosteuden hyllyn päälle kun ilma ei kierrä.
Just meni -08 Hobby vaihtoon alueeltamme. Uutena ostettu , ei edes kuljettu kuin kerran. Etupää muuttunut mustaksi mujuksi ikkunan alapuolelta ja ympäriltä.
Oi oi..Melkosta rahan kulua!!Olikohan miten peruslämmöt jne?Saa kaiken mujuksi jos ei pidä huolta.Nää o sellasii väkästelyitä kaik vaunut et huh huh!!
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.