VAROITUS Fiatin euro6 moottori 2.3 jtd RISKI

JOKINEN KAI 11.02.2016 12:13

VAROITUS!

Kun autokauppoja teette ja autojanne käynnistätte varokaa yli neljä vuotta vanhoja fiat 2.3 jtd moottoreita. Käynnistin kyseistä moottoria (vm 2011, 55tkm ajettu kesäisin, 1. omistaja, huollot tehtynä merkkihuollossa) ja auto alkoi käydä melkoisella kolinalla. Sytytys kuulemma siirtynyt aikaiselle hihnan hypättyä pykälien yli. Siitä edessä 3-4000€ remontti. Hihna ehjä ja oikealla kireydellä, mutta "kylmissä" oloissa vaihtoväli 4 vuotta. Toivottavasti teille kaikille kerrottu asia. Kaikki omaan piikkiin, kun en itse ole asiasta huolehtinut. Merkkihuollolla ei vastuuta vaihdon tekemiseen eikä muistuttamiseen.

Milloinkahan tuon moottorin uskaltaisi korjauksen jälkeen käynnistää ettei käy samalla lailla?

ASIKAINEN MATTI 11.02.2016 14:16

Hihnalle ei välttämättä tee hyvää seisoa talvikaudet pakkasessa käyttämättömänä? Mahtaisiko hammashihnalle pyryttää myös lunta tai valua vettä, joka sitten hampaiden väliin jäätyessään luiskauttaa muutaman hampaan yli. Aikoinaan vaihdatin vuosimalli -90 Ducatoon hihnan ja auto seisoi sen jälkeen kotipihalla pyryssä viikon. Kun käynnistin auton, niin ilmeni karmea käyntiääni. Saatoin kuitenkin ajaa korjaamolle ja selvisin hihnan vaihdolla.

Nykyisessä autossani on pohjalevy ja tuulilasipeitto sekä talvella maskisuoja aina kotipihalla lumen ja veden tunkeutumisen estämiseksi. Sitäpaitsi auto on ympärivuotisessa käytössä.

HAAPANEN TIMO 11.02.2016 15:13

Heti avauksen luettuani tuli mieleen oliko pakkasta silloin kun käynnistysyritys oli. Hihnan väliin jäätynyttä vettä ajattelin kuten Mattikin sitten heti kirjotuksen alle.

Onko 2011 jo euro 6 kun euro 4 - autojakin silloin taidettiin vielä myydä.

@timppa

JOKINEN KAI 11.02.2016 15:48

Oikeassa olet eli tietysti euro5 matkailuautossa. Pientä pakkasta mutta lunta ei vielä ollut lainkaan. Maskisuojaa pitelen vaikken niin talvella ajakaan. Ainostaan latailen ja käynnistelen silloin tällöin lämpimäksi. Veden pääsy sateella tietysti mahdollista. Joskin olen luottanut että auto kestää myös sadetta.

KOISTINEN TOIVO 11.02.2016 17:42

On siinä hihnan kanssa riskinsä fiatilla. Muuan vuosi sitten oli talvipyryssä auto ajanut, ja ilmeisesti kinostukseen. Hihnaan oli paatunut lunta, ja matka loppui. Näin auton korjaamola, mutta en kuskia, etten tämän tarkempaa tiedä. Tuolla henkilöautolla ole ajellun vähän miten sattuu, muta ei vielä ole siinä ollut ingelmaa. Toivopoika

HAAPANEN TIMO 11.02.2016 18:27

Maskisuoja ei auta tähän, vesi valuu konepellin takareunan alla olevasta kaukalosta moottorin päälle. Matkailuautot-osastolla on kirjoituksia asiasta.

@timppa

VÄLIAHDE JUSSI 11.02.2016 19:34

tuossa hyvä osoitus tuon jakoremmin varmuudesta.Se on yksi kynnyskysymys minulta ja toinen vetotapa etuveto vai takapotku molenpiin näihin kysymyksiin olen saanut myyjiltä ihan väärät vastaukset,ihan heidän muka huolimaattomuutaan,vaihdelaatikko on nyt nousut pintaa automaatti sen pitää olla,mutta mersuntekemä,en ole kuitenkaan ihanvarma se itse niitä tekee epäilen sitä suuresti,mutta kun se lähtee tehtaalta on se alkuperäinen laatikko. mesenautomaattilaatikolla ajetaan toistamiljoonaa kilometriä kevyesti ja ja jakoketju menee samaa rataa.Ei niitä tarvii joka,sadantuhannen välein vaihtaa kun,ei siinä yhdessä sadassatuhannessa kilometrissä mene kuin, vähänaikaa.

HYTÖNEN RAIMO 11.02.2016 20:21

Kyllähän tuo vähän haiskahtaa. Ei ole huollon tekijä ehkä tarkistanut hihnan kireyttä?

Toisaalta ei tuo mitään uutta hiivatista puheenollen ole. Itsellä kerran hypännyt hihna kolme hammasväliä sivuun, mutta ei onneksi tehnyt mitään vahinkoa (1,9 TD). Eikun köyden jatkoksi ja hinaus korjaamolle, jonka omistajan mukaan tyyppivika (vai pitäisikö sanoa ominaisuus), kertoi törmänneensä asiaan useita kertoja aikaisemminkin.

Käyttäjän lisäys viestiin 11.2.2016 klo 22:34:11 Pitkäaikainen käyttämättömyys on hihnoille ja johtoliitoksille pahaksi- Hihna ehtii jäykistyä vakio-olotilaan eikä tykkää heti sen jälkeen äkkinäisistä liikkeistä. Sama koskee myös renkaita, jotka etenkin alipaineisina litistyvät alapuolelta, jolloin liikkeellelähtö kovalla pakkasella tuntuu siltä kuin alla olisi neliskanttiset renkaat. Tuttu juttu etenkin takavuosien neukkuautojen alkuperäisrenkailla-

Johtoliitokset puolestaan hapettuvat helposti talvisäilytyksessä vallitsevissa kylmänkosteissa oloissa - tunnetuin seurauksin-

Ja sama se on karavaanarillakin. Jos jämähdät talven ajaksi sohvaperunaksi, liikkeellelähtö keväämmällä voi tuottaa pieniä alkuvaikeuksia.

LAAKSO MARKKU 12.02.2016 18:45

Matkailuautoille on oma keskustelupalsta, vaikka haittaako tuo jos keskustellaan mistä vaan...

VÄLIAHDE JUSSI 03.04.2016 20:43

Tuo Raimon mainitsema 1,9 td on yllättävän viriä ja hyvä moottori ja helppohuoltaa. Ei voi moittia sen moottorin pienuutta lienekkö ollut joku erikoistapaus,mutta vitosvaihdetta ei ollut koskaan korjattu ja sentää 150.000 km oli takana.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.